راهنماي خريد ماشين لباسشويي

ماشين لباسشويي

همانگونه که همه ما مي دانيم ، ماشين لباسشويي يکي از وسايل پرکاربرد در زدگی روزمره ماست. بدون اين وسيله ، شستن لباس ها با مشکل جدي مواجه مي شود. از آنجا که تميز بودن لباس با سلامتي انسان سروکار دارد ، لذا مي توان گفت که اين دستگاه ، وسيله اي حياتي براي هر خانه است .

اما کدام ماشين لباسشويي مناسب ماست؟ هر ماشين لباسشويي چه امکانات و مزيت هايي دارد؟

در مطلب زير ، راهنماي خريد ماشين لباسشويي را با هم مرور مي کنيم و پاسخ سوالات بالا را مي يابيم.

ابتدا بهتر است انواع ماشين لباسشويي را بشناسيم. سه نوع ماشين لباسشويي در بازار يافت مي شود که عبارتند از :

1- ماشين لباسشويي معمولي :به اين نوع « درب از بالا » نيز مي گويند .اين نوع ماشين لباسشويي تنها قابليت شستشوي لباس ها را دارد. به این ترتيب که مخزن آن را از آب پر مي کنيد و لباس ها را در آن قرار مي دهيد و مواد شوينده را به آنها اضافه مي کنيد، سپس با روشن کردن آن ، موتور تعبيه شده در کف مخزن ، شروع به چرخاندن آب و لباس هاي موجود در مخزن مي کند و پس از چند دقيقه لباس هاي شما را شسته شده به شما تحويل مي دهد. اين نوع ماشين لباسشويي ، نسبت به انواع ديگر ، قيمت کمتري دارند . همچنين وزن کمتر ، آسان تر بودن حمل و نقل و استفاده از ديگر مزاياي اين نوع نسبت به سايرين است . از معايب اين نوع مي توان به تک کاره بودن ( فقط شستشو را انجام مي دهد) و سروصداي زياد آن ها اشاره کرد .

2- ماشين لباسشويي دوقلو : که نام ديگر آن «درب از بالاي دوقلو» است . اين نوع ماشين لباس شويي در کنار مخزن شستشو يک مخزن خشک کن نيز قرار داده شده است که پس از شستشو مي توانيد لباس هاي خيس را در قسمت خشک کن آنها قرار دهيد و نسبتا خشک تحويل بگيريد . بديهي است که با وجود قابليت خشک کردن لباس در اين نوع ، قيمت آنها از نوع اول ( معمولي ) بيشتر خواهد بود. از مزيت هاي اين نوع ماشين لباس شويي مي توان به نيمه اتوماتيک بودن و تسريع فرآيند خشک کردن به دليل دارا بودن خشک کن اشاره کرد .يکي از معايب اين نوع ، چروک کردن برخي از لباس ها به دليل سرعت چرخش خشک کن مي باشد.

3- ماشين لباسشويي درب از جلو :اين نوع ماشين لباسشويي که تمام اتومايک نيز ناميده مي شوند ، جديدترين و پرامکانات ترين نوع ماشين لباسشويي هستند. در اين مدل ، در مخزن شستشو در جلو تعبيه شده و طراحي زيبا تري نسبت به دو نوع قبلي دارند. روش شستشو به اين ترتيب است که ابتدا مخزن را از آب پر مي کنيد و لباس ها را درآنها قرار مي دهيد . سپس دستگاه با چرخاندن مخزن ، لباس ها را در آب غوطه ور مي سازد و تميز مي کند. اين نوع ماشين لباسشويي داراي خشک کن نيزهست که تا درصد قابل توجهي لباس ها را خشک مي کند . قيمت اين نوع از دو نوع قبل بيشتر است و با در نظر گرفتن امکانات آن ، قیمت بالاتر امري طبيعي به نظر مي رسد. ازمزيت هاي اين نوع مي توان به توليد کف کمتر ، سروصداي کمتر و استفاده از مواد شوينده با کيفيت تر نسبت به دو نوع قبل اشاره کرد. همچنين بيشتر ماشين لباسشويي هايي که در اين دسته قرار مي گيرند ، داراي سنسور هاي هوشمند و صفحه نمايش ديجيتالي هستند که کار کردن با آنها را آسان مي کند . از معايب اين نوع مي توان قيمت بالا ، وزن زياد و ابعاد بزرگتر نسبت به انواع قبل اشاره کرد.

دومين معيار مهم ، ظرفيت ماشين لباس شويي است .

ظرفيت ماشين لباس شويي بر حسب کيلوگرم بيان مي شود . ظرفيت ماشين لباسشويي ها بين 3 تا 14 کيلوگرم لباس است .در نظر داشته باشيد که بايد ماشين لباس شويي با ظرفيتي برابر با نيازتان تهيه کنيد تا علاوه بر صرفه جويي در هزينه ، در مصرف برق و آب نيز صرفه جويي کنيد.
سومين عامل مهم در انتخاب ، سرعت چرخش خشک کن ماشين لباسشويي است . سرعت چرخش خشک کن ماشين لباسشويي با واحد دور در دقيقه مشخص مي شود . اين سرعت معمولا بين 600 تا 1600 دور در دقيقه است که عاملي مهم در سرعت خشک کردن لباس هاست.
چهارمين عامل مهم توجه ميزان مصرف برق و آب دستگاه است. ميزان آب مصرفي از طريق ظرفيت ماشين لباس شويي قابل تشخيص است و براي فهميدن مصرف برق ، بايد به برچسب مصرف انرژي دستگاه مراجعه نماييد . اين برچسب از ميزان مصرف A تا مصرف G دسته بندي شده که کمترين مصرف به A و بيشترين مصرف به G اختصاص دارد . هرچند مصرف آب و برق وافعی به چگونگی استفاده شما و مدت زمان استفاده از دستگاه برمی گردد.
ماشين هاي لباسشويي هاي تمام اتوماتيک امکانات ويژه اي دارند که ساير انواع از اين امکانات بي بهره اند . برخي از اين ويژگي ها عبارتند از :

1- دارا بودن برنامه شستشو : يکي از قابليت هايي است که به شما اين امکان را مي دهد تا روش شستشو را بر اساس جنس لباس های خود و همچنین میزان کثیف بودن آنها تعيين کنيد . اين کار موجب شسته شدن بهتر لباس و در نتيجه افزايش طول عمر لباس مي شود.
2-صفحه نمايش : اين قابليت به کنترل آسانتر دستگاه کمک مي کند . در صفحه نمایش دیجیتالی دستگاه می توان سایر تنظیمات دستگاه را مشاهده نمود.
3- قفل کودک : وجود قفل کودک سبب مي شود تا کودکان شما نتوانند بدون اجازه شما وسيله را روشن کنند و با آن کار کنند.
4-منطق فازي : اين قابليت سبب مي شود تا دستگاه به طور خودکار دما ، آب و ميزان مواد شوينده مصرفي را براساس ميزان کثيف بودن و جنس لباس ها تعيين کند.

با در نظر گرفتن مواردی که در بالا ذکر شد، می توانید به انتخابي درست و کاربردي دست يابيد .

 

[kkstarratings]