راهنماي خريد مکان ياب ( GPS ) 
مکان ياب ( GPS )
يکي از دغدغه های مهمي که هر فرد در سفر يا گردش خود ( مخصوصا به مکان هایی که برای اولین بار به آنجا می رود) با آن رو به رو می شود اين است که چگونه بايد راه را به سوي مقصد خود پيدا کند و چگونه بداند که الان در چه مکاني قرار دارد. اگر شما اهل گردش و سفر باشيد ، نيازمند وسايل مختلفي هستيد تا بتوانيد به راحتي به هر جا که مي خواهيد برويد که يکي از اين وسايل دستگاه موقعيت ياب يا GPS است. دستگاه های گیرنده GPS دستگاه هايی هستند که با اتصال به ماهواره های GPS مکان شما را به شما نشان می دهند و شما را در رفتن به سوي مقصدتان راهنمايي مي کنند. در مقاله زير قصد داريم با معرفي انواع GPS ها ، شما را در خريد يک دستگاه GPS راهنمايي کنيم ، پس اگر شما قصد خريد يک دستگاه GPS داريد تا پايان اين مطلب با ما همراه باشيد.
GPS چيست ؟
نخست بهتر است با اين دستگاه و روش کارکرد آن بيشتر آشنا شويم. سيستم مكان يابي جهاني (Global Positioning System ) سيستمي برای ناوبری (هدايت) افراد از طريق ماهواره هاست. GPS در حال حاضر تنها سيستمي است که مي تواند موقعيت دقيق شما در هر مکان را به اطلاع شما برساند. سيستم GPS ابتدا به سفارش وزارت دفاع آمريکا تهيه شد و اولين ماهواره آن سال 1978 در مدار زمين قرار گرفت. هدف اوليه تهيه اين سيستم مصارف نظامي بود اما در سال 1980 استفاده عمومي از آن آغاز شد. در سال 1994 شبکه ای شامل 24 ماهواره در مدار زمين قرار داده شد که امروزه اين تعداد به 28 عدد افزايش يافته است.
GPS چگونه كار مي كند؟
همانگونه که پيش از اين نيز گفتيم ، سيستم GPS شامل ماهواره هايی است که در مدار زمين قرار گرفته اند. اين ماهواره ها در يک مدار معين قرار داده شده اند و هر کدام دوبار در روز زمين را دور مي زنند و سيگنال هايي را به زمين ارسال مي کنند. دستگاه GPS اين سيگنال ها را دريافت مي کند و با استفاده از روش هايي خاص ، مکان دقيق شما را به شما اعلام مي کند. با اندازه گيري فاصله کاربر از چند ماهواره ، دستگاه GPS موقعيت شما را مشخص مي کند و روی نقشه به شما نشان مي دهد. دستگاه های GPS با سيگنال هايي که از 3 ماهواره مي گيرند ، مکان دو بعدي شما را روي نقشه محاسبه مي کنند. با دريافت سيگنال های تعداد بيشتر از 4 ماهواره ، طول و عرض و ارتفاع شما نيز محاسبه مي گردد. پس از تعيين موقعيت شما ، اطلاعاتي ديگر مانند سرعت حرکت ، مسير حرکت ، فاصله پيموده شده ، فاصله تا مقصد ، زمان طلوع و غروب خورشيد و … محاسبه مي شود.
از مزيت هاي سيستم GPS مي توان به اين موارد اشاره کرد که اين سيستم در سراسر نقاط دنيا و در تمام ساعات شبانه روز در دسترس است. سازندگان سيستم GPS براي استفاده از آن حق اشتراکي از کاربر دريافت نمی کنند و استفاده از آن رايگان است ( البته بدون در نظر گرفتن هزینه خرید یک گیرنده GPS ). سيستم GPS داراي دقت بسيار بالايي هستند که همين امر سبب مي شود تا در زمينه ها و علوم مختلفي مورد استفاده قرار گيرند.
انواع گيرنده هاي GPS
گیرندهGPS همان چیزی است که شما معمولا با نام دستگاهGPS می شناسید. یک نمایشگر که موقعیت شما را روی نقشه ای به شما نشان می دهد. این دستگاه در انواع مختلفی ساخته شده است که آن ها را به شما معرفی می کنیم.
1- گيرنده هاي GPS دستی 
گيرنده هاي GPS دستي را گيرنده های نقشه بردار نيز مي گويند . اين نوع گيرنده های GPS از قابليت نمايش نقشه برخوردارند. گیرنده های دستی معمولا از باتری قابل شارژ يا باتری های قلمی برای تامين انرژی استفاده مي کنند. گيرنده های GPS دستی در زمينه های مختلفی از جمله گردش و مسافرت و همچنين ورزش هایی مانند کوهنوردی دوچرخه سواری ، قايقرانی ، اتومبيل رانی و …. مورد استفاده قرار مي گيرند.
2- گيرنده هاي GPS خودرو 
اين نوع گيرنده هاي GPS داراي صفحه نمايشی بزرگتر نسبت به گیرنده های GPS دستی هستند. منبع تغذيه اين نوع گيرنده ها ، برق خودرو است و در نتيجه در خارج از خودرو قابل استفاده نيستند. GPS های خودرويی ، امکان جستجو و نشان دادن دقيق مکان ها را دارند و مي توانند کوتاه ترين مسير را براي رسيدن به هدفتان به شما نشان دهند. همچنين سرعت لحظه ای خودرو را به شما نشان می دهند. يکی از قابليت های بسيار جالبی که در اين نوع GPS ها قرار داده شده است ، راهنماي صوتي است. راهنمای صوتی ، با اعلام جهت حرکت ، شما را در رفتن به سوي هدفتان راهنمايی مي کند. با توجه به اينکه توجه راننده به جلو و مسير پيش روی خود در هنگام رانندگی بسيار مهم است ، سيستم راهنمای صوتی در GPS خودرو ها اهميت فوق العاده اي می یابد و با وجود آن ديگر نيازي نيست تا براي يافتن جهت حرکت خود دائما به نمايشگر نگاه کنيد که اين امر ، تاثير زيادی در کاهش خطر تصادفات ناشی از عدم توجه به جلو در هنگام رانندگی دارد.
ساير قابليت ها 
قابليت ارسال و دريافت SMS: برخي از دستگاه های گيرنده GPS دارای قابليت دريافت و ارسال پيامک هستند.
قابليت اتصال به اينترنت : اين قابليت در بسياري از دستگاه هاي GPS وجود دارد که امکان اتصال به شبکه اينترنت را براي شما فراهم مي کند.
قابليت چند رسانه ای : برخي از گيرنده هاي GPS قابليت ذخيره و پخش فايل های چند رسانه ای ( فيلم ، عکس و فايل هاي صوتی ) را دارا هستند.
قابليت ضد آب و ضد ضربه : برخی از دستگاه هاي GPS داراي قابليت ضد آب و ضد ضربه هستند. با توجه به اينکه دستگاه هاي GPS دستی معمولا در محيط های ورزشی و يا گردش مورد استفاده قرار مي گيرند و جابه جايی زيادی دارند ، وجود اين امکان در آن ها بسيار ضروری است.
بلوتوث : بلوتوث يکي از امکاناتي است که در اکثر دستگاه هاي الکترونيکي يافت مي شود. اين قابليت در دستگاه هاي GPS براي پاسخ دادن به تماس هاي موبايل و يا پخش موسيقی و … استفاده مي شود.
قيمت 
قيمت گيرنده هاي GPS گستره وسيعي دارد که عوامل مختلفي سبب ايجاد اين گستره وسيع شده اند که شرکت سازنده ، نوع جی پی اس و قابليت هاي آن از مهمترين فاکتور هاي موثر در قيمت به شمار می روند. قيمت گيرنده های GPS رايج در بازار بين 800 هزار تومان تا چند ميليون تومان است.
پيشنهاد می کنيم که اگر بيشتر سفر های خود را با خودروی خود انجام مي دهيد ، يک GPS خودرويي تهيه کنيد و اگر به صورت پياده به گردش و ورزش می پردازيد ، گيرنده هاي دستي را تهيه کنيد. همچنين سعي کنيد پيش از خريد ، تمامي امکانات و قابليت هايي که از دستگاه GPS مد نظر خود انتظار داريد را مشخص کنيد تا به گزينه مناسبي براي خريد دست پيدا کنيد.
[kkstarratings]