نکات مهم هنگام خرید تلویزیون

تلویزیون سامسونگ

هنگامی که تصمیم برای خرید یک تلویزیون خوب میگیریم تا به صورت ایستاده و یا نصب بر دیوار در پذیرایی خود به عنوان مرکز آن قرار دهیم ، عموماً به این فکر میکنیم که چقدر قیمت دارد و اندازه آن چقدر است . برا برخی افراد خریدن یک تلوزیون شاید به بیش از این دو عامل بستگی نداشته باشد .
ولی اگر می خواهید واقعا از ارزش پولی که پرداخت می کنید, نتیجه بگیرید , باید ببینید که در بازار تلویزیون ها اوضاع از چه قرار است.

در برخورد با وسایل الکترونیکی به هر حال سطحی از پیچیدگی وجود دارد که ما احتمالا هرگز متوجه آن نمی شویم.
خیلی های دیگر نیز اهمیتی به این که چطور این اجزا با هم کار می کنند, نمی دهند.
هنگام خرید تلویزیون , چیزی که واقعا اهمیت دارد, این است که به عنوان استفاده کننده از آن چه چیزی در نظر خود دارید؟
حال بیایید با مهمترین زمینه ها آشنا آشنا شویم تا هنگام خرید تلویزیون بدانید آن ها چه معایبی دارند.

نوع نمایش :یکی از اولین کارهایی که باید انجام داد این است که, چه نوع تلویریونی مد نظر است.
در بازار امروزه تلویزیونهای LCD LED OLED و پلاسما وجود دارند که از بین آنها انتخاب صورت می گیرد.

پلاسما :اگر دنبال خرید یک تلویزیون بزرگ هستید دنبال کیفیت نمایشی سینمایی بالا هستید , احتمالا نوع پلاسما چیزیست که دنبال آن هستید.
این نوع از تلویزیونها دارای ترکیب رنگی فوق العاده و امتیاز کنتراست بالایی هستند.
( که در ادامه بیان خواهد شد ) که بوجود آمدن تصویری زیبا می شود.
علاوه بر آن اغلب دارای زاویه دید زیادی می باشندکه برای جمع چند نفره بسیار مناسب می باشد.
بطوریکه هر کجا نزدیک آن بنشینید تصویر واضحی دریافت خواهید کرد.
این تلویزیونها اما جزِئ درخشانترین ها نمی باشند , پس نور محیط می تواند کار را برای پلاسما دشوار کند.

LCD :نمایشهای مایعی بسیار رایج هستند و احتمالا ارزان ترین انتخاب هستند.
آنها معمولا مصرف انرژی کافی و به اندازه دارند و ترکیب رنگ خوبی دارند و برای استفاده روزمره و عادی انتخاب مناسبی می باشند.
اگر قصد استفاده از آنها برای بازیهای با کیفیت بالا را دارید , ممکن است بهترین انتخاب نباشند.
علاوه بر آن LCDها زاویه دید بسیار محدودی دارند, در نتیجه کسی که در کنار تصویر صفحه نمایش نشسته باشد, واقعا به سختی می تواند چیزی ببیند.

LED :تلویزیون های با عنوان LED در واقع تلویزیونهای LCD هستند که از LED به عنوان نور پشت مایع های کریستالی صفحه نمایش استفاده می شود.
اگر یک تلویزیون دارای امکان Local dimming باشد آنگاه در زمینه کنتراست امتیاز بالاتری دارد.
علاوه بر این تلویزیونهای LED از لحاظ الکتریکی کم مصرف تر از LCD های عادی و پلاسما هستند ولی متاسفانه گران قیمت تر هستند.

OLED :تلویزیونهای (دیود) صاتع کننده نورهای ارگانیک در واقع با LCD ها تفاوت دارند.
OLED ها از LED های رنگی استفاده می کنند تا تصویر را ساخته و پرداخته کنند , پس کم ترین نیروی الکتریکی را مصرف می کنند , البته در مقایسه با برخی تلویزیونهای LED نمی توان این مصرف را زد.
آنها می توانند تصویری با کیفیت بالا و علاوه بر آن با نور روشن و کافی در اختیارتان قرار دهند, پس احتمالا بهترین گزینه برای کسانی هستند که از تلویزیون در ساعات روشن تر روز استفاده می کنند.
آنها علاوه براین از کنتراست بالایی برخوردارند, بطوریکه پیکسل های مشکی درون آن هیچ نوری از خود صاتع نمی کنند که به آن , حس سینمایی خیلی خوبی می دهد.
OLED ها البته کمی گران تر ساخته می شوند و باید بیشتر هزینه کرد, همچنین در بعضی از زوایا شکل تلویزیون LCD را دارا هستند.

امتیاز کنتراست ( تناقض ) :در قسمت قبل , از این واژه به سادگی گذشتیم.
کمپانی های مختلف امتیاز کنتراست تلویزیون خود را با معیارهای مختلف برآورد می کنند.
این عبارت به سادگی به معنای تفاوت روشنایی در تاریک ترین پیکسل مشکی و روشن ترین پیکسل سفید است .
امتیاز پایین بیان کننده این است که احتمالا تلویزیون به هنگام تصاویر تاریک تر , آن ها را مشابه رنگ خاکستری نمایش می دهد. و به هنگام تصاویر روشن , ارتعاشات کمتری را داراست.
شما اغلب اعدادی را می بینید همچون : 2000:1 5000:1 , ین این اعداد امتیاز را نشان میدهند.
هر چه این اعداد بزرگتر باشند, بهتر است.
چون تولید کنندگان با معیارهای مختلفی کنتراست را بیان می کنند, در نتیجه می توانید به تلویزیونی برخبخورید که امتیاز بالاتری از دیگری داشته باشد ولی در عمل اینگونه نیست و کیفیت تصویر پایین تری تولید کند.
بهترین انتخاب مراجعه به صفحات نقد ننده ای است که آنها را مقایسه کرده است.
در غیر اینصورت تلویزیون مد نظر را در مکانی تاریک امتحان کنید تا ببینید پیکسل های مشکی آن تا کجا و چقدر سیاه رنگ می باشند, چون نور محیط مشخص کننده این امر است.
اگر به هنگام گشت و گذار فرصت این کار را نمی یابید, به کارهایی تبلیغاتی چون Native و True توجه کنید.
دو کلمه Native و True اعداد منطقی تری را در اختیارتان قرار میدهند.

بازسازی رنگ و عمق رنگ ( COLOR REPRODUCTION ) :این عنوان خیلی نباید مسله ای برایتان ایجاد کند زیرا تمام شرکت های سازنده تلاش می کنند تا عمق رنگی شان در حد رضایت کننده ای برای مشتری باشد.
اما اگر واقعا بدنبال معامله ای خوب هستید, حتکا دنبال تلویزیونی با عمق 8 بیت در هر کانال و یت بیشتر از آن بگردید و حتما به عبارت « در هر کانال » تاکید داشته باشید.
این به این معنا خواهد بود که تلویزیون مورد نظر حتما به اندازه راضی کننده چشم انسان , رنگ تولید خواهد کرد و تصاویر نزدیک تری به واقعیت در اختیارتان می گذارد.

نسبت زمینه ( ASPECT RATIO ) :در این مورد لازم به فکر کردن نیست.بسادگی به معنای نسبت عرض و طول تلویزیون به یکدیگر است که الزاما تاثیری در کیفیت تصویری که در آن تولید می شود ندارد.
در واقع بیشتر بستگی دارد به استفاده ای که می خواهید داشته باشید.
اگر به دنبال تماشای فیلم هستید , باید نسبت زمینه بزرگتری را تهیه کنید تا به هنگام تماشای آن قسمتی از تصویر فیلم تبدیل به دفترچه یادداشت نشود.
احتمالا بسیاری نسبت 16:9 را پیدا خواهید کرد که کافی خواهد بود ولی اگر فیلمهای هالیوودی مدرن و عریض را می بینید, ممکن است بخواهید حدود 1 :2.4 را تهیه کنید.

امتیاز بازسازی ( REFRESH RATE ) :امتیاز بازسازی به تعداد دفعاتی که تصویر روی صفحه در هر ثانیه بازسازی و دوباره بارگذاری می شود را می گویند.
توسط واحدی به نام “هرتز ” اندازه گیری می شود.
می توانید 60 یا 120 و حتی 144 هرتز بیابید و می توانید به این اعداد اعتماد کنید.
هر چه این امتیاز بالاتر باشد تصویر روان تری خواهید داشت .

در نظر داشته باشید که ممکن است همیشه امتیاز بازسازی تلویزیون با امتیاز مورد استفاده شما یکی نباشد.
برای مثال : اگر بازی یا فیلمی با 30 فریم بر ثانیه را بر روی یک تلویزیون 120 هرتزی تماشا می کنید, تلویزیون باید به گونه ای این جاهای خالی را پر کند.

گاها تلویزیونها کاری می کنند که تصویری در میان تصویر فیلم مورد نظر می سازند که این جای خالی را پر می کند و بعضی اوقات رضایت بخش است و دیگر اوقات باعث روان شدن زیاد از حد تصویر می شود.
عموما می توان این امکان را در خود تلویزیون روشن و خاموش دارد.
بهترین حالت این است که این نسبت بخش پذیر باشد .
مثلا : اگر فیلمها 24 فریم بر 4 ثانیه اند در یک تلویزیون 120 هرتزی به بهترین نحو اجرا می شود چرا که مضرب 5 عدد 24 می باشد .

تاخیر ورودی ( input lag ):این مورد خاص از اهمیت خاصی برای بازی های کامپیوتری برخوردار است.
تاخیر ورودی است که وارد تلویزیون شده و ساختن و پرداختن تصویر توسط تلویزیون صورت می گیرد.
تاخیر ورودی با میلی ثانیه اندازه گیری می شود و هر چقدر این تاخیر بیشتر باشد تصویر نمایش داده شده عقب تر از آن چیزی است که در بازی در حال رخ دادن است.
جدا از حس کار نکردن کنترل های بازی که به کاربر دست میدهد, بازی های لحظه ای با تاخیرهای طولانی تقریبا غیر ممکن است.
برخی از تلویزیونها, تنظیمی با عنوان gaming mode”” دارند که اجازه می دهد تا پردازش های خاصی را میانبر زده تا مانع بوجود آمدن چنین تاخیری شوند.
اگر یک سیستم صدارسانی مجزا داشته باشید می توانید تاخیر صدا ایجاد کنید تا با تاخیر تصویر هماهنگ شودو راحت تر به کار خود ادامه دهید.

ورودی ها ( input ) :تمام تلویزیونهایی که در اطراف خود می بینید تنظیمات ورودی زیادی دارند که خیلی از آنهارا هرگز استفاده نخواهید کرد.
برای وارد کردن یک سیگنال از یک کامپیوتر یا کنسول بازی و یا پخش کننده های بلوری (blu-ray) احتمالا تمایل به ورودی های HDMI یا DISPLAY PORT خواهید داشت.
اگر بخواهید یک پخش کننده DVD قدیمی را متصل کنید به ورودی های آنالوگ احتیاج پیدا می کنید.
همچنین اگر بدنبال استفاده از وسایلی هستید که از HDCP (محافظ داده های با عرض زیاد دیجیتال) بهره می برند, مانند بسیاری از پخش کننده های blu-ray باید وجود ورودی HDCP را در نظر بگیرید.

تلویزیون هوشمند چیست ؟
برای برخی, یک تلویزیون هوشمند می تواند گزینه مناسبی باشد.
آنها به اینترنت متصل شده و می توان از این راه از آنها استفاده کرد.
اغلب دارای برنامه هایی چون Netflix هستند, تا مشتریان از دستگاههای جانبی کمتری برای فیلم دیدن یا تلویزیون دیدن استفاده نماید.
بعضی از آنها از طریق wi-fi و برخی دیگر از طریق ورودی Ethernet متصل می شوند.
اگر نمی خواهید با سیمهای زیادی سوکار داشته باشید و فضای خالی مناسبی اطراف تلویزیون خود داشته باشد, این تلویزیون ها, گزینه مناسبی هستند.

و بالاخره تلویزیون 4k چیست؟
همانطور که هنگام ورود تلویزیونهای HD , کیفیت 1080 رایج بود, 4K بسادگی قدم بعدی می باشد.
یک صفحه 1080 , 1080 پیکسل در هر ستون و 1920 در هر ردیف دارد.
اگر واقعا کنجکاو هستید ادامه دهید اما در حال حاضر چیز زیادی برای استفاده از تلویزیون 4K موجود نمی باشد, به همین دلیل هتر است که پول خود را صرف آنها که هزینه بالایی دارند و هنوز عرضه زیادی در بازار ندارند و استفاده کمی در حال حاضر دارند, نکرده و حداقل یک یا دو سال صبر کنید تا داده هایی که برای آن قتبل استفاده باشد, به بازار عرضه شود.
در حقیقت تعداد پیکسل ها وضوح تصویر را بیان نمی کنند بلکه چگالی آنهاست که به همراه کیفیت تصویر اصلی این کار را انجام می دهد.
اگر شما یک تلویزیون 24 اینچ 1080 پیکسلی داشته و از طرف دیگر یک تلویزیون 48 اینچ 4K در برابر آن بگذاریم آنها سطح وضوح مشابه خواهد داشت مگر اینکه تصویر ارسال شده از 1080 پیکسل بالاتر باشد, آنگاه تقریبا برای تلویزیون 4K وضوح 4 برابر را مشاهده خواهیم کرد, حتی با اندازه های مشابه به دو صورت بالای کیفیت 1080 پیکسلی تلویزیون 4K به صورت قابل ملاحظه ای بالاتر خواهد بود.
البته باز هم نباید جنبه های دیگر یک تلویزیون را نادیده گرفت.
دانستن تمام این جزییات به شما کمک خواهد کرد تا بهترین تصمیم را برای خرید تلویزیون بگیرید.

 

[kkstarratings]