راهنمای خرید دی وی دی رایتر (DVD – Writer)

دی وی دی رایتر (DVD - Writer)
ديسک هاي نوري ( CD – DVD ) از رايج ترين وسايل ذخيره سازي و نقل و انتقال اطلاعات به شمار مي آيند. این وسایل پرکاربرد ، عليرغم عرضه هارد ديسک ها و حافطه هاي فلش ، هنوز هم در بين کاربران محبوبيت دارند و از آن ها در سطح گسترده ای استفاده مي شود. در اين ديسک ها ، همانطور که از نامشان پيداست ، ديتا به وسيله اشعه هاي مختلف در ديسک نگاشته مي شود و در آن ثبت مي گردد. عمل خواندن و نوشتن فايل ها در ديسک هاي نوري به وسيله دستگاه هايي به نام دي وي دي رايتر انجام مي پذيرد. اين دستگاه ها معمولا در هر هر رايانه و لپ تاپي وجود دارند و به وسيله آن ها ، مي توانيد فايل هاي خود را در سي دي ها و دي وي دي ها ثبت کنيد يا اقدام به اجرا کردن فايل هاي درون ديسک هاي نوري کنيد. در اين مقاله قصد داريم راهنماي خريد دي وي دي رايتر را به شما ارائه کنيم. چنانچه قصد خريد يک دي وي دي رايتر را داريد ، تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.
دي وي دي رايتر ها ، مشخصه هاي مختلفي دارند که برخي از آن ها عبارتند از : نوع دي وي دي رايتر ، سرعت خواندن و نوشتن ، بافر، اتصلات ، شرکت سازنده و …. که در ادامه به بررسي آن ها مي پردازيم.

نوع دي وي دي رايتر
دي ودي دي رايتر ها به دو دسته کلي تقسيم مي شوند: DVD رايتر اينترنال و DVD رايتر اکسترنال.
1- DVD-Writer اينترنال : واژه اينترنال به معناي داخلي مي باشد.اين نوع دي وي دي رايتر ها ، در لپ تاپ ها و يا کيس کامپيوتر ها قرار داده مي شوند و سپس با اتصال آن ها به مادربورد رايانه ، امکان استفاده از آن ها جهت خواندن و نوشتن در ديسک هاي نوري فراهم مي شود. قيمت دي وي دي رايتر هاي اينترنال از دي وي دي رايتر هاي اکسترنال کمتر است. از معايب اين نوع DVD رايتر ها مي توان به قابل حمل نبودن آن ها اشاره کرد.
2- DVD-Writer اکسترنال : واژه اکسترنال به معناي خارجي است. دي وي دي رايتر اکسترنال ، همانند هارد هاي اکسترنال درون سيستم ها نصب نمي شوند و به صورت جداگانه ساخته می شوند. اين دي وي دي رايتر ها ، به وسيله کابل USB به رايانه متصل مي شوند و سپس مي توان با قرار دادن DVD در آن ، اقدام به رايت کردن آن کرد. قيمت اين نوع DVD رايتر ها از نوع اينترنال بیشتر است. از مزيت هاي اين نوع DVD رايتر ها مي توان به قابل حمل بودن آن ها اشاره کرد.

سرعت
سرعت خواندن و نوشتن رايتر بر روي ديسک ها با يکديگر متفاوت است.سرعت خواندن و نوشتن در نسل اول ديسک هاي نوري در حد 150 کيلوبايت بود. از اين سرعت امروزه به عنوان معياري براي بيان سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در ديسک هاي نوري استفاده مي شود. اين سرعت به صورت يک عدد در کنار X نشان داده مي شود. سرعت 1X همان 150 کيلوبايت بر ثانيه است و سرعت هاي ديگر به نسبت عددشان در 150 کيلوبايت بر ثانيه ضرب مي شوند. مثلا سرعت 16X در حدود 2400 کيلوبايت بر ثانيه است.
بافر
بافر (buffer) نوعي خاص از حافظه هاي به کار رفته در دستگاه هاي مختلف است که اطلاعات CPU را به طور موقت در خود نگه مي دارد و تا تبادل اطلاعات بين CPU و دستگاه مورد نظر( دي وي دي رايتر) ، هماهنگ شود.
به طور کلي سرعت CPU از ساير قطعات رايانه نظير رايتر ها بيشتر است ، اين دستگاه ها نمي توانند سرعتي هم اندازه رايتر ها داشته باشند ، لذا لازم است به نحوي خود را با CPU هماهنگ کنند. به اين منظور يک حافظه خاص بين وسيله جانبي مورد نظر و CPU قرار داده مي شود که بافر ناميده مي شود. پس وظيفه بافر ، نگه داري اطلاعات ارسال شده از CPU تا زمان ارسال به رايتر مي باشد. چنانچه اطلاعاتي را براي رايت در دي وي دي ارسال کنيد ، ابتدا به بافر مي روند و سپس ، به رايتر ارسال می شوند تا در دي وي دي رايت شوند. بافر ها حافظه اي در حد چند مگابايت دارند مثلا 2 يا 4 مگابايت.
اتصالات
دي وي دي رايتر هاي اينترنال عمدتا از اتصال SATA براي متصل شدن به مادربورد استفاده مي کنند. البته اتصال IDE که نوع قديمي اتصالات است هنوز هم مورد استفاده قرار مي گيرد و داراي اندازه بزرگتر و سرعت کمتري نسبت به اتصال SATA است. دي وي دي رايتر هاي اکسترنال نيز از طريق پورت‌هاي USB به رايانه متصل مي شوند.
شرکت سازنده
شرکت هاي زيادي در زمينه توليد دي وي دي رايتر ها فعاليت مي کنند. در اينجا برخي از برند هاي معتبر در زمينه توليد دي وي دي رايتر ها را براي شما ذکر مي کنيم : پايونير (pioneer) ، ايسوس (ASUS) ، اچ پي (HP) ، ال جي (LG) ، سوني (SONY) و سامسونگ (SAMSUNG) از مطرح ترين برند ها در زمينه توليد دي وي دي رايتر ها هستند.
قيمت
قيمت دي وي دي رايتر ها به عوامل مختلفي بستگي دارد. از جمله عوامل موثر در تعيين قيمت دي وي دي رايتر ها مي توان به نوع ، سرعت ، فضاي بافر ، شرکت سازنده و … اشاره کرد. بازه قيمت دي وي دي رايتر ها در بازار ايران بين 50 هزار تومان تا 700 هزار تومان است.
بهتر است پيش از خريد بودجه خود را مشخص کنيد و بر اساس آن به بازار خريد قدم بگذاريد. در هنگام خريد به بافر و سرعت دي وي دي رايتر توجه کنيد و دی وی دی رایتری با سرعت و بافر مطابق با نيازتان انتخاب کنيد.

[kkstarratings]