نکات و راهنمای خرید اینترنتی ساعت مچی آنالوگ

ساعت مچی آنالوگ

حتما اين ضرب المثل معروف که مي گويد – وقت طلاست – را شنيده ايد. اين جمله در عين اختصار ، اهميت زمان را به طور کامل بيان مي کند . همه ما به نوبه خود ، اهميت وقت را در زندگي مان ديده ايم و وقت برايمان اهميت بسيار دارد. ساعت ها وسايلي هستند که زمان را نشان مي دهند و بسيار به ما در انجام کاريمان کمک مي کنند . با کمک ساعت ها ، مي توانيم زمان انجام هر کار را تشخيص دهيم و همينطور ، براي انجام کار هايمان برنامه ريزي کنيم ، نتيجه اين کار ايجاد نظم و انضباط در تمام ابعاد زندگي ماست. اما چگونه يک ساعت مناسب تهيه کنيم . ساعت ها در انواع مختلفي مانند آنالوگ ( عقربه اي ) ، ديجيتال و حتي ساعت هاي هوشمند ساخته شده اند که ما در اين مقاله ، به بررسي ساعت هاي آنالوگ مي پردازيم .
ساعت هاي آنالوگ از دو عقربه ساعت شمار و دقيقه شمار براي نمايش ساعت استفاده مي کنند . در بسياري از اين ساعت ها عقربه ثانيه شمار نيز نيز وجود دارد که گذر ثانيه به ثانيه زمان را به شما نشان مي دهند.

 

انواع ساعت هاي آنالوگ

1- مکانيکي : ساعت هاي مکانيکي ( Mechanical ) به وسيله يک چرخدنده توازن که به آن رقصک نيز مي گويند زمان را اندازه مي گيرند و از شاه فنر ، نيروي مورد نياز خود را تامين مي کنند . اين ساعت ها که امروزه بسيار کم استفاده مي شوند ، نياز دارند تا هر چند ساعت يکبار کوک شوند.

2- ساعت هاي اتوماتيک : ساعت هاي اتوماتيک يا خودکار (خود کوک) به ساعت هايي گفته مي شود که داراي رقصک و شاه فنر هستند ، اما نيازي به کوک ندارند . اين ساعت ها براي تامين نيروي مورد نياز خود از يک چرخدنده گردان استفاده مي کنند و با حرکات دست و تکان خوردن هاي متوالي ، اين چرخدنده نيروي نوسانات را به کمک چرخدنده هاي ديگر به حرکت چرخشي تبديل کرده و شاه فنر را کوک مي کنند .

3- کوارتز : ساعت هاي کوارتز ( quartz ) ساعت هايي هستند که از بلور سنگ کوارتز ، براي تامين کنند نيرو و اندازه گيري زمان استفاده مي کنند و مانند نوع قبل به صورت خودکار کوک مي شوند.

4- کوارتز جنبشي : ساعت هايي هستند که با فناوري انحصاري شرکت «سيکو» توليد مي شوند. اين ساعت ها نيازي به باتري ندارند و براي تامين انرژي ، حرکات دست را به انرژي الکتريکي تبديل مي کنند و درون يک خازن ذخيره مي کنند و از آن براي تامين انرژي استفاده مي کنند.

5- کوارتز خورشیدی : این ساعت ها ، از بلور کوارتز برای اندازه گیری زمان استاده می کنند و از نوری که توسط سلول های خورشیدی به کار رفته در آن ها ایجاد می شود ، برای تولید الکتریسیته استفاده می کنند .

در برخی از ساعت های ذکرشده در بالا، باتری هایی قرار دارد که برق تولید شده توسط ساعت در آن ذخیره می شود و سپس مورد استفاده قرار می گیرد.

شیشه ساعت

شیشه ساعت ، یکی از ویژگی های مهم هر ساعت است . شیشه ساعت ها ، دارای تنوع و درجه سختی های متفاوتی هستند و در تعیین قیمت ساعت موثر هستند.

شیشه ساعت های رایج عبارتند از :

1- پلاستیک فشرده : این نوع شیشه ها که در ساعت های بچه گانه و ساعت های اسپرت پلاستیکی به کار می روند.معمولا دارای مقاومت ضعیفی در برابر حرارت و خط و خش دارند.
2- شیشه : در ساعت های تقلبی و یا ارزان قیمت به کار می روند و درجه سختی آن ها ، بیشتر از نوع اول است. در برابر حرارت مقاوم است اما خدشه پذیر هستند.
3- مینرال : این نوع شیشه ساعت در ساعت های درجه 2 و ساعت های تقلبی که های کپی ساعت های درجه یک هستند به کار می روند ، از شیشه هایی با مقاومت بالا تهیه می شوند و تا حدودی در برابر ضربه و خراش مقاوم اند.
4- سافایر : این نوع شیشه در ساعت های غیر اصل با قیمت بالا استفاده می شوند و همانند ساعت های مینرال تهیه می شوند ولی درجه سختی به مراتب بیشتری دارند.
5-اسکرش سافایر: این نوع شیشه ها ، در ساعت های گران قیمت استفاده می شوند و کاملا ضد خش هستند ولی در برابر ضربات بسیار شدید ، مقاومت خودشان را از دست می دهند.
6- کریستال یاقوت کبود : این نوع شیشه ها ، در ساعت های اصل و گرانقیمت به کار می روند و از ماده ای سیلیکونی تهیه می شوند که سخت ترین سنگ پس از الماس است. در مقابل حرارت بسیار زیاد مقاوم اند و مقاومت بسیار بسیار بالایی دارند.

نوع بند

بند ساعت ها ، از جنس های مختلفی تولید می شود که برخی از آن ها ، بند های سیلیکونی ، چرمی ، پلاستیکی و فلزی هستند. بند های پلاستیکی ، بیشتر در ساعت های ارزان قیمت به کار می رود . بند سیلیکونی ، در انواع ساعت های اسپرت و … به کار می رود و دارای کیفیت خوبی هستند . بند های چرمی بیشتر در ساعت های گران قیمت و مجلسی مورد استفاده قرار می گیرند. بند فلزی ، در ساعت های با بدنه تمام فلزی مورد استفاده قرار می گیرند.

اصالت

هر کالای پرکاربردی ، پس از تولید توسط برند های معروف ، توسط شرکت های رده پایین کپی برداری می شود و نمونه غیر اصلی آن ها ، با برند نمونه اصلی ، اما با کیفیت و قیمتی پایین تر از نمونه اصلی راهی بازار می شود. ساعت ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. ساعت تولید شده توسط برند های معروف معمولا قیمتی بالا دارند و همچنین تا مدتی ، دارای ضمانت ( گارانتی ) هستند. شاید ساعت های تقلبی وظیفه اصلی هر ساعت مچی ، یعنی نمایش ساعت را بدون اشکال انجام دهند اما هرگز کیفیتی مشابه نمونه اصلی نخواهند داشت.

سایر قابلیت ها

تقویم : در برخی از ساعت های آنالوگ ، تقویم و روز شمار نیز تعبیه شده است که می تواند روز های هفته ، روز چندم ماه و ماه را به شما نشان دهد.
قابلیت ضد آب و ضد ضربه : اکثر ساعت های گران قیمت دارای قابلیت ضد ضربه و ضد آب هستند.
کورنوگراف و آلارم : در برخی از ساعت ها ، کورنوگراف و آلارم نیز قرار داده شده است.

اگر به دنبال خرید یک ساعت هستید که صرفا به شما زمان را نشان دهد ، نیازی نیست که به سراغ برند های گران قیمت بروید و می توانید با خرید یک ساعت با کیفیت و قیمت مناسب ، نیاز خود را مرتفع کنید، اما اگر به لوکس بودن ساعت خود اهمیت می دهید ، می توانید ساعت های ساخته برند های مشهور را خریدارای کنید که البته بهای بیشتری نیز نسبت به ساعت های معمولی دارند.

 

[kkstarratings]