راهنمای خرید صندلی ماشین کودک 
صندلی ماشین کودک
آمار حوادث نشان میدهد در صورت عدم استفاده از صندلی احتمال پرت شدن کودکان از صندلی عقب به سمت جلو و شیشه خودرو و یا گیر کردن کودک در میان صندلی ها بسیار بالاست. کودکان با توجه به جثه کوچکشان امکان بستن کمربند و حتی محافظت از خود را در هنگام بروز حوادث رانندگی را ندارند. اگر شما هم صاحب فرزند کوچکی با سن کمتر از 4 سال باشید بدون شک به مشکل امنیت آنها در خودرو فکر کرده اید. اگر اینگونه بوده تنها گزینه شما خرید یک صندلی متناسب با سن و جثه کودکتان است تا کودک شما در امنیت کامل باشد و شما با خیال راحت به رانندگی بپردازید. در ادامه به بررسی مشخصه هایی از این صندلی ها خواهیم پرداخت و سعی داریم تا شما را در یک خرید مطمئن همراهی کنیم. 
شاخصه های تقسیم بندی صندلی کودک
صندلی ها بر اساس دو شاخصه اصلی وزن(جثه) و سن کودک تقسیم بندی میشوند.
در یک تقسیم بندی کلی میتوان صندلی ها را به سه گروه صندلی نوزاد، صندلی خردسال، صندلی تقویتی تقسیم بندی کرد.
– صندلی نوزاد
این صندلی ها برای کودکان شش تا نه ماهه طراحی شده اند. ویژگی اصلی آنها این است که میتوانید کودک را بدون جابجایی از صندلی، همراه آن از ماشین جابجا کنید.
این صندلی ها باید رو به عقب خودرو و روی صندلی عقب نصب شوند. در صورتی که این نوع را انتخاب کردید مطمئن شوید که صندلی وزن مناسبی دارد و میتوانید آن را به راحتی حمل کنید. همچنین این صندلی ها در برخی از مدل ها امکان تنظیم زاویه نیز دارند که میتوانید آن را بطور کامل در حالت خوابیده یا نرمال قرار دهید. امکان نصب روی کالسکه موضوع دیگری است که در برخی مدل ها یافت میشود.
– صندلی های خردسال
این صندلی ها برای حدود شش ماهگی تا 4 سالگی طراحی شده اند.
ویژگی اصلی آنها در برگرفتن کامل کودک و استفاده از کمربند خاص با روکش های تقویت شده برای ایجاد نرمی است.
– صندلی های تقویتی
این صندلی برای کودکانی است علیرغم رشد سنی، هنوز از لحاظ جثه به حدی بزرگ نیستند تا بتوانند به طور کامل با صندلی فیت شوند. برای این منظور از صندلی های تقویتی استفاده میشود.
این صندلی ها در بر گرفتن کامل کودک از طرفین و ایجاد ارتفاع کافی از کف صندلی امکان بستن ایمن کمربند خودرو را بدون آسیب به کودک فراهم میکنند.
البته نوع چهارمی نیز وجود دارد که با عنوان صندلی قابل تنظیم میباشد و دو نوع صندلی نوزاد و خردسال را با هم یا صندلی خردسال و تقویتی را با هم ترکیب میکند.
اما چون کودکان در سنین یکسان وزن مختلفی دارند لذا یک تقسیم بندی نیز بر مبنای وزن کودک تا سه سالگی صورت میپذیرد. این تقسیم بندی با قید علامت رو صندلی مشخص میگردد.
گروه 0 : از زمان به دنیا آمدن کودک تا رسیدن به وزن 10 کیلوگرم استفاده میشود.
گروه 0+ : از زمان به دنیا آمدن کودک تا رسیدن به وزن 13 کیلوگرم استفاده میشود.
گروه 1 : برای کودکانی که وزن 9 تا 17 کیلوگرم دارند مناسب و قابل استفاده است.
گروه 2 : برای کودکانی که وزن 15 تا 25 کیلوگرم دارند مناسب و قابل استفاده است.
گروه 3 : برای کودکانی که وزن 25 تا 36 کیلوگرم دارند توصیه میشود.
توصیه اقتصادی 
با لحاظ تمامی موارد شما باید سه صندلی برای سه مقطع مختلف رشد کودک تهیه کنید. خرید یک صندلی برای یک دوره چندماهه از دیدگاه اقتصادی منطقی به نظر نمیرسد. اما با توجه به نوع چهارم صندلی میتوانید صندلی های قابل تنظیم برای این منظور تهیه کنید و به جای سه صندلی از دو صندلی در دو دوره زمانی نسبتا دور از هم استفاده کنید که از تحمیل هزینه یکباره در یک دوره گزار جلوگیری میکند. نوعی از صندلی‌های پیشرفته‌‌ نیز به بازار عرضه شده است که سیستم رگلاژ داشته و قابل تنظیم برای هر سنی است. قیمت این نوع صندلی‌ها بالاتر از انواع معمول تعریف شده است اما از آنجا که برای هر سنی مناسب است در نهایت منجر به صرفه جویی در هزینه ها میشود. در ضمن این صندلی‌ها به شکل سبد نوزاد هم درمی‌آیند و در دوران نوزادی می‌توان از آنها هم به عنوان سبد حمل و هم به عنوان صندلی مخصوص اتومبیل استفاده کرد.
صندلی استاندارد
اشاره شده که صندلی باید به گونه ای باشد که بصورت مستقیم به خودرو متصل شود. با این دیدگاه صندلی هایی که به کمربند یا روکش خودرو متصل میشوند استاندارد به نظر نمیرسند.
نصب روی صندلی عقب یا جلو
اگر خودروی شما مجهز به ایربگ است بدون شک نمیتوانید صندلی کودک را روی صندلی جلو نصب کنید. چون بازشدن کیسه هوا احتمال خفگی برای کودک را به همراه دارد.
همچنین در صورتی که کودک شما در سنی است که نمیتواند بنشیند باید بصورت رو به عقب خودرو، روی صندلی عقب نصب شود. این کار مانع از پرت شدن کودک در حوادث احتمالی میشود. توصیه میشود تا پیش از 12 سالگی کودک در صندلی جلو ننیشیند.
توصیه های نهایی
هنگام خرید باید دقت ویژه ای روی جنس به کار رفته در ساخت صندلی داشته باشید تا هم از ایمنی آن مطمئن باشید و هم اطمینان حاصل کنید که صندلی دوام کافی در بلند مدت خواهد داشت و منجر به هزینه مجدد برای شما نخواهد شد. از طرفی تمیز نگه داشتن آن موضوع دیگری است که با توجه به استفاده بلند مدت آن قابل توجه است. نوعی را خریداری کنید که بتوانید قطعات پارچه ای را از ان جدا و در دوره زمانی مشخص مورد شستشو قرار دهید.
پیش از خرید نهایی صندلی آن را در صندلی عقب خودرو امتحان کنید و مطمئن شوید که صندلی مناسب با خودروی شماست.
پیش از حرکت از اتصال کامل و صحیح صندلی مطمئن شوید و سپس كودك و نوزاد دلبند خود را در آن قرار دهید.
از خرید صندلی های دست دوم خودداری کنید زیرا هر صندلی برای دوره عمر خاصی طراحی شده و بدون شک صندلی دست دوم یک دوره از عمر خود را گذرانده و نمیتوانید روی ایمنی آن حساب کنید. 
در صورت هر گونه تصادف صندلی، علیرغم صدمه غیرمستقیم به صندلی احتمال آسیب های پنهان به صندلی وجود دارد. لذا توصیه میگردد صندلی به صورت کامل بازبینی شود و در صورتی که مشکل بودجه ندارید صندلی را تعویض کنید.
در صورتی که شیوه نصب صحیح صندلی را نمیدانید خجالت نکشید، از فروشنده یا شخص با صلاحیت کمک بگیرید؛ موضوع امنیت کودک شماست.
[kkstarratings]