راهنمای خرید فلاش دوربین

[kkstarratings]

عکاسی هنري بسيار جذاب و پرطرفدار است. همه ما مي دانيم که براي عکسبرداري وجود نور کافي الزامي است. وجود نور مناسب و کافي در محيط سبب افزايش کيفيت عکاسي مي شود و باعث مي شود تا عکس شما حرفه اي تر به نظر برسد. در هنگام عکاسي در روز و در فضاي بيرون از اتاق معمولا مشکلي دررابطه با نور کافي وجود ندارد ، اما اگر در شب يا در فضا هاي بسته به عکاسي بپردازيد، تامين نور کافي براي گرفتن عکس هاي با کيفيت امری ضروری به نظر مي رسد. اين نور را به وسيله فلاش دوربين تامين مي کنند. فلاش دوربين ، يک لامپ پر قدرت است که روي دوربين نصب مي شود. در دوربين ها معمولا خازن هايي قرار داده مي شوند که پس از روشن کردن دوربين شارژ مي شوند و در هنگام عکسبرداری زماني که مي خواهيد عکس را ثبت کنيد به طور ناگهاني انرژي خود را تخليه مي کنند و لامپ را براي لحظه اي با نور بسيار زياد روشن مي کنند. اما اگر دوربين فاقد فلاش باشد و يا فلاش ضعيفي داشته باشد چه بايد کرد ؟ در اين جا فلاش هاي جانبي به کمک شما مي آيند. در اين مقاله قصد داريم راهنماي خريد فلاش هاي جانبی دوربين هاي عکاسي را به شما ارائه کنيم. چنانچه قصد داريد فلاشي را براي دوربين خود تهيه کنيد ، تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.

قدرت فلاش
قدرت يک فلاش درواقع بيانگر مقدار نوري است که فلاش مي ‌تواند توليد کند. ميزان نوري که به جسم در هنگام عکسبرداري مي‌ رسد با مجذور فاصله رابطه عکس دارد. به عنوان مثال اگر فاصله ي سوژه را با فلاش دو برابر کنيد، مقدار نوري که به او مي‌رسد يک چهارم برابر خواهد شد. تقريبا تمامي فلاش‌ها داراي قابليت تنظيم قدرت خروجي نيز هستند. معمولا مي‌توانيد کسري از حداکثر قدرت را به شکل 2/1، 4/1، 8/1 و… انتخاب کنيد. قدرت فلاش‌ها بر اساس عدد راهنما يا Guide Number که با حروف مخفف GN نمايش داده مي‌شود، مشخص مي گردد. GN يک فلاش خارجي که به نسبت حساسيت 100 سنجيده مي شود و از حاصل ضرب فاصله در ديافراگم به دست مي آيد. يعني حاصل ضرب فاصله فلاش از جسم در ديافراگم دوربين GN فلاش در حساسيت خارجي را مشخص مي کند. GN غالبا با دو يکای فوت و متر بيان مي شود. به عنوان مثال يک فلاش که GN آن 90 در فوت است را در نظربگيريد. اگر مي خواهيم از جسمي در فاصله ي 20 متري با دوربين عکس بگيريم ، ديافراگم تقسيم بر 20 مي شود. يعني بايد در اين حالت ديافراگم را روي 4.5 قرار بگيرد. البته در نظر داشته باشيد که GN فلاش همواره در حساسيت 100 سنجيده مي شود. چنانچه حساسيت دوربين را تغيير داده شود ، بايد بر اساس فرمول گفته شده ديافراگم يا فاصله ي سوژه ي خود را به دست آوريد. معمولا عدد GN در حساسيت هاي متفاوت به شرح زير تغيير مي کند. GN در حساسيت 100 ، 80 است. در حساسيت 200 ،113 است. در حساسيت 400 ، 160 و در حساسيت 50 ، 56.5 است. براساس اين اعداد مي توانيد ديافراگم و فاصله ي سوژه از دوربين را مشخص کنيد تا به بهترين نوردهي ممکن در عکس دست پيدا کنيد.
زاويه پوشش
زاويه پوشش بيانگر اين است که نور پخش شده از فلاش چه مقدار ار زاويه ديد لنز ما را پوشش دهي مي کند. بيشتر فلاش ها تا زاويه ي 63 درجه را پوشش مي دهند که برابر با زاويه ی وايد لنز 35 ميلي متر است. براي فلاشي که مي تواند تنها تا زاويه ي وايد 35 ميليمتري را پوشش دهد ، پوشش دادن زاويه ي وايد 28 ميليمتر غير ممکن است. البته فلاش هاي حرفه اي تر مي توانند تا زوايايي بازتر از 28 ميليمتر را نيز روشن کنند. برخي از فلاش ها نيز به آداپتورهاي وايد مجهز مي شوند. اين آداپتورهاي وايد ، ديفيوزرهايي هستند که مي توانند نور را به شکل گسترده تري پخش کنند. فلاش داراي اين آداپتورها قادر است تا زاويه ي وايد گسترده تري نور را بتاباند.
زمان بازيابي
زمان بازيابي ، در واقع همان مدتي است که طول مي کشد تا فلاش پس از يک بار فلاش زدن ، دوباره به حالت آماده به کار درآيد. اين زمان در فلاش هاي مختلف با يکديگر متفاوت است. زمان بازيابي با واحد ثانيه بيان مي شود و در
حالت کلي مي توان گفت که زمان بازيابي به ويژگي هاي فلاش ( مانند نوع خازن ها و زمان لازم براي شارژ دوباره آن ها) بستگي دارد.

منبع تغذيه
فلاش ها معمولا از باتري هاي قلمي (AA) و نيم قلمي (AAA) براي تامين انرژي استفاده مي کنند. تعداد و نوع باتري ها در فلاش هاي مختلف با يکديگر متفاوت است. تعداد فلاش زدن دستگاه به نوع و تعداد باتري هاي آن بستگي دارد.
ساير قابليت ها
1- قابليت زوم فلاش : فلاش با داشتن اين قابليت فاصله کانوني لنز شما را تشخيص داده و بر آن اساس زاويه پخش نور را تغيير مي دهد تا نور دهي به درستي و متناسب با زاويه مناسب انجام شود.
2- قابليت چرخيدن سر (head) فلاش : اين قابليت به شما اين امکان را مي دهد که نور فلاش را به طور غير مستقيم ( انعکاس از سقف يا ديوارها ) به سوژه بتابانيد.
3- قابليت TTL : فلاش شما با داشتن قابليت Through The Lens ، اطلاعات نورسنجي ، فاصله فوکوس ، فاصله کانوني و ايزو را از دوربين دريافت کرده و قدرت خروجي و زاويه پخش نور را بر آن اساس تنظيم مي کند.
4- قابليت تقسيم قدرت : اگر بخواهيد به صورت دستي از قدرت فلاش استفاده کنيد، مي توانيد بسته به قابليت فلاش مي توانيد از 64/ 1، 32/1، 16/1، 8/1، 4/1، 2/1 يا تمام قدرت فلاش استفاده کنيد. اين تقسيمات قدرت در فلاش هاي مختلف متفاوت است.
سازندگان
شرکت هاي سازنده فلاش هاي دوربین انگشت شمارند. برخي از برند هاي مطرح اين زمينه عبارتند از اسمارت (Smart) ، کانن (Canon) ، اس اند اس (S&S) ، متل (mattel) ، فوتوفلکس (photoflex) و …
قيمت
قيمت فلاش هاي اکسترنال به عوامل مختلفي بستگي دارد. برخي از عوامل موثر در قيمت اين وسايل عبارتند از قدرت فلاش ، ميزان زوم ، شرکت سازنده و … . به طور کلي قيمت سيستم هاي فلاش استوديويي در بازار بين 200 هزار تومان تا 3 ميليون تومان است.
پيشنهاد ما به شما اين است که پيش از خريد حتما ميزان بودجه خود را مشخص کرده و با تحقيق در رابطه با شرکت های مختلف ، فلاش با شرکت مورد نظرتان را خريداري کنيد.