راهنمای خرید هود لنز

عکاسي حرفه اي ، نيازمند وسايل و امکانات زيادي است که هر کدام در بخشي از فرآيند عکاسي به شما کمک مي کنند. يکي از مشکلاتي که در هنگام عکاسي با آن مواجه هستيد ، وجود درخشندگي ها و نور هاي اضافي در هنگام عکاسي است. درخشندگي لنز معمولاً درگوشه عكاس ها پيدا مي شود و چگونگي آن به شكل ديافراگم لنز بستگي دارد. اين پديده کيفيت و وضوح عکس را پايين مي آورد و تصويري ناخواسته و نامطلوبي را به وجود آورد. هر چند بعضي از عكاسان از اين پديده براي خلق آثار هنري استفاده مي كنند ولي اغلب اوقات مجبوريد از بروز آن جلوگيري كنيد. معمولا در اين حالت از هود لنز ها استفاده مي شود. هود لنز ، بخش سايبان مانند است که جلوي لنز نصب مي شود و مانع از تابيده شدن نور اضافي به لنز مي گردد. در اين مقاله قصد داريم راهنماي خريد هود لنز را به شما ارائه کنيم. چنانچه قصد خريد يک هود لنزبراي دوربين خود را داريد تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.

اين پديده چگونه اتفاق مي افتد ؟
نخست بهتر است با عامل ايجاد اين درخشش ها آشنا شويد. لنز همه دوربين ها از بخش هاي مختلفي تشكيل شده است. درخشندگي لنز از انحراف نوري غير از نور سازنده تصوير تشکيل مي شود. اين نور از مسير اصلي خود منحرف شده و در داخل دوربين بين اجزاي تشكيل دهنده لنز به صورت داخلي چندين بار بازتابانده مي شود و باعث ايجاد يک سري دايره هاي رنگي روي تصوير مي ‌شود که معمولا به شکل يک شش ضلعي يا هشت ضلعي هستند. وقتي که نور به طور مستقيم به لنز مي ‌رسد باعث ايجاد پراکندگي در نور مي شود و تصويري نا مطلوب مي سازد. اگرچه درخشندگي به وسيله بازتابش داخلي لنز اتفاق مي افتد اما چنين بازتابي احتياج به يک منبع نور قوي دارد تا عكس شما را تحت تأثير قرار دهد. منابعي مانند خورشيد، نور چراغ و حتي نور ماه كامل مي تواند سبب اين گونه درخشندگي ها شود. حتي اگر در عكس هيچ منبع نوري وجود نداشته باشد نور غير مستقيم اگر به لنز برخورد كند مي تواند درخشندگي ايجاد كند. نور معمولي كه در از خارج از زاويه ديد قرار دارد در شكل گيري تصوير دخالتي ندارد ولي اگر اين نور به صورتي ناخواسته منعكس شود يا منحرف شود ممكن است به سنسور يا فيلم دوربين برسد و در كيفيت عكس شما تأثير منفي بگذارد.
كاهش درخشندگي با هود لنز
يک هود لنز مناسب به سادگي از ايجاد درخشندگي نور غير مستقيمي كه در زاويه ديد قرار ندارد جلوگيري مي کند. توجه داشته باشيد كه هود مناسب يک سطح داخلي كاملا ضد انعكاسي دارد. شايد استفاده از هود براي لنز ساده ترين كار به نظر بيايد ولي حقيقت اين است كه هيچ هودي به اندازه كافي بلند نيست تا مانع از هر نور غير مستقيمي شود. اين مشكل زماني بيشتر خود را نشان مي دهد كه از يك لنز 35 ميليمتري و يك دوربين SLR استفاده مي كنيد.
قطر لنز
اصلي ترين مشخصه هود لنز ها ، قطر آن است. در حقيقت هر هودلنز براي هر لنزي مناسب نيست. لذا بايد هود لنز را بر اساس قطر لنز دوربين خود ( که با واحد ميليمتر بيان مي شود) انتخاب کنيد.

سازندگان
شرکت هاي مختلفي در زمينه ساخت هود لنز ها فعاليت مي کنند. اين شرکت ها در واقع همان شرکت هاي سازنده دوربين ها و تجهيزات عکاسي هستند که هود لنز ها را نيز براي دوربين هاي خود توليد و عرضه مي کنند. برند هاي رايج سازنده هود لنز ها عبارتند از کانن ، نيکون ، فوجي فيلم و …
قيمت
قيمت هود لنز ها معمولا زياد نيست و به شرکت سازنده ، قطر دهانه و جنس هودلنز بستگي دارد. به طور کلي قيمت اين وسايل در بازار بين 10 هزار تومان تا 120 هزار تومان است.
پيشنهاد مي کنيم که اگر به عکاسي در طبيعت و فضاي باز علاقه داريد ، حتما در هنگام خريد دوربين و يا لنز ، هودلنز مناسب آن را خريداري کنيد.