386″نکات و راهنمای خرید اینترنتی کولر

کولر

ما در کشوري چهار فصل زندگي مي کنيم و کشور ما زمستان هاي سرد و تابستان هاي گرمي دارد.اما با توجه به گرم شدن کره زمین ، هوای گرم بیشتر مهمان خانه های ایرانی هاست.در بسياري از مناطق کشور ، علي الخصوص مناطق جنوبي ، گرمای تابستان بخشي از فصل بهار و حتي پاييز را هم شامل مي شود . به طوري که مردم اين مناطق ، از نيمه فصل بهار تا پايان مهر ماه ، نيازمند استفاده از کولر هستند. پس کولر در اکثر مناطق کشور ما نيازي ضروري است و بدون آن نمي توان گرماي طاقت فرساي تابستان را تحمل کرد . کولر ها انواع مختلفي دارند که هرکدام از آنها ، به نوبه خود داراي مزيت ها و معايبي است. در اين مقاله قصد داريم شما را با انواع کولر ها آشنا کنيم و شما را در خريد يک کولر ياري و راهنمايي کنيم.

کولر ها داراي ويژگي هاي مختلفي هستند که برخي از آنها عبارتند از : نوع کولر ، قدرت ، نوع موتور (کمپرسور) ، مصرف برق و ساير قابليت ها ، که به تشريح هر يک از اين ويژگي ها مي پردازيم.

انواع کولر ها
کولر ها انواع مختلفی دارند که ما چند نوع از آنها که رواج بیشتری دارند را به شما معرفی می کنیم.

1- کولر هاي آبي
اين نوع کولر ها ، معمولا با افزايش رطوبت محيط ، فرآيند سردسازي را انجام مي دهند. طرز کار اين کولر ها به اين شکل است که ابتدا در کولر ، آب ريخته مي شود و سپس پمپ کولر به تدريج آب را به سوي پروانه پمپاژ مي کند ، اين آب به صورت قطرات ريز در مي آيد و توسط پروانه به بيرون پرتاب مي شود و سبب کاهش دماي محيط مي شوند. از مزيت هاي اين نوع مي توان به قيمت و مصرف انرژي کم اشاره کرد. اما معايب اين کولر ها بيشتر از مزاياي آن ها است. ابعاد اين کولر ها شرايطي را به وجود مي آورد که آنها در هر جايي قابل استفاده نباشند . اين کولر ها را نمي توان در مناطق مرطوب و اصطلاحا شرجي ( مانند مناطق جنوبي و بندري ) استفاده کرد. همچنين نياز فراوان اين کولر ها به آب موجب شده است تا در بسيار از مناطق ، مورد استفاده قرار نگيرند.

2- کولر هاي گازي
کولر هاي گازي ، نوعي از دستگاه هاي تهويه هوا هستند که با برق کار مي کنند . در موتور اين اين دستگاه ها ، با استفاده از فرآيندي گرماگير ،گرماي هوا گرفته مي شود و با اسفاده از اين گرما مايعي به گاز تبديل مي شود و هواي سرد شده به بيرون منتقل مي شود و باعث سرد شدن محيط مي شود. اين نوع کولر ها استفاده بسيار زيادي دارند و تقريبا در همه مناطق قابل استفاده اند. اين کولر ها انواع مختلفي دارند که آنها را يک به يک بررسي مي کنيم.
الف) کولر هاي گازي پنجره اي : اين کولر ها کوچک ترين کولر هاي گازي هستند و همانگونه که از نامشان پيداست ، معمولا در پنجره ها قرار مي گيرند . اين گولر ها هواي داخل اتاق را گرفته و سپس با گرفتن گرماي ان ، هوا را سرد مي کنند و سپس گرما را از پشت کولر (که بيرون از پنجره قرار دارد) بيرون مي فرستند و هواي سرد را نيز به داخل اتاق هدايت مي کنند. اين نوع کولر ها نسبت به ساير انواع ، داراي قيمت کمتري هستند.

ب) کولر هاي گازي اسپليت : اين نوع کولر هاي گازي شامل دو بخش ( يونيت) هستند و به همين دليل ، به آنها دو تکه نيز گفته مي شود. در اين کولر ها ، کمپرسور ( که فرآيند اصلي سرد سازي در آن انجام مي شود ) در بيرون از محيط و دور از يونيت داخلي (پنل) قرار داده مي شود و به وسيله لوله هاي مسي ، هواي سرد توليد شده توسط کمپرسور به پنل منتقل مي شود و سپس در سراسر محيط پخش مي شود. پنل در جاهای مختلفی قابل نصب است و معمولا روي ديوار و در نزديکي سقف نصب مي شود و مانند کولر هاي گازي نمي توان آنها را به راحتي جداسازي و حمل کرد. نصب اين کولر ها کار هر کسي نيست و حتما بايد توسط تکنسين نصب شوند . معمولا شرکت هاي سازنده اين کولر ها ، وظيفه نصب آن ها را نيز برعهده مي گيرند.

پ) کولر هاي ايستاده : اين نوع کولر ها هم مانند کولر هاي اسپليت ، داراي دو يونيت هستند و جز دوتکه ها به شمار مي روند. پنل اين کولر ها حالت ايستاده دارند و معمولا روي زمين قرار داده مي شوند . کاربرد اين کولر ها بيشتر براي مکانهاي عمومي مثل بانک ها ، فروشگاه ها و … است.

 

قدرت کولر ها

BTU واحدي است براي بيان قدرت کولر ها. اين واحد بر اساس قدرت سردکردن کولر در بريتانيا پایه گذاری شده و BTU که مخفف British Thermal Unit است نیز به همین معناست. BTU معمولا به صورت مضاربي از هزار در بين ما رواج دارد . مثلا مي گوييم کولر 24000 و 36000 و … که این اعداد بیانگر قدرت کولر ها هستند.
قدرت کولر ، ملاک بسيار مهمي در خريد کولر هاي گازي است. اين مورد بايد با توجه به محيط انتخاب شود و اگر کولري با قدرت کم را براي فضاي بزرگي انتخاب کنيد ،هنگام فعاليت کولر تاثيري در هواي محيط نمي بينيد و عملا کولر نمي تواند هوا را به طرز مطلوبي سرد کند. عکس اين مطلب ، يعني قرار دادن يک کولر با قدرت بالا در فضايي کوچک ، موجب هدر رفتن انرژي و هزينه مي شود.اما چگونه يک کولر مناسب را با توجه به محيط خود انتخاب کنيم ؟ روشي وجود دارد که می توانید به طور تقریبی قدرت کولر مورد نیاز برای فضای خود را تعیین کنید و این روش به این صورت است که مساحت فضاي مدنظر خود را در عدد 400 ضرب کنيد . اين روش بر اين اساس است که هر BTU 400 قدرت کولر ، توانايي خنک کردن هواي موجود در بالاي 1 متر مربع از اتاق را دارد. به عنوان مثال مي توانيد براي اتاقي به مساحت 75 متر به يک کولر با قدرت BTU30000 نيازمنديد.

نوع کمپرسور

کمپرسور يا همان موتور کولر ها سه نوع دارد : کمپرسورهاي اسکرول، پيستوني و روتاري
الف)کمپرسور هاي پيستوني : کمپرسور هاي پيستوني يا Reciprocating نوع قديمي کمپرسور هاست که با توجه به حرکت يک پيستون درون آنها ، صداي زيادي توليد مي کنند. اين نوع کمپرسور ها داراي قدرت بالا و مقاومت زياد در دما هاي بالا هستند.
ب) کمپرسور هاي روتاري : کمپرسور هاي روتاري (Rotary) داراي قابليت اينورتر هستند. قيمت اين نوع در رنج متوسط است. کمپرسور هاي روتاري در مناطق بسيار گرم ، مقاومت زيادي ندارند و احتمال سوختن آنها وجود دارد.
پ ) کمپرسور هاي اسکرول (Scroll) : اين نوع کمپرسور داراي سروصداي کم و ظرفيت بالاست و طبيعتا قيمت بيشتري نيز نسبت به سايرين دارد.

مصرف برق

مصرف برق کولر هاي گازي تابعي از عوامل مختلف نظير محيط ، دماي استفاده و نوع کولر و همچنين شرايط استفاده آن هاست.اگر موتور کولرها ، در معرض تابش مستقيم نور خورشيد قرار داشته باشد ، تا حد زيادي مصرف برق آنها بالا مي رود . همچنين اگر در اتاقي که در آن از کولر استفاده مي کنيد مرتبا باز و بسته شود ، فعاليت کولر افزايش يافته و در نتيجه ، مصرف آن بالا مي رود. هرچه دماي خواسته شده از کولر دماي پايين تري باشد ، ميزان مصرف برق در آن بيشتر است . همچنين کولر هاي داراي قابليت اينورتر تا حد قابل توجهي کم مصرف تر از کولر هاي فاقد اين امکان هستند.
برچسب مصرف انرژي نيز تا حدي ميزان مصرف انرژي را نشان مي دهد اما مصرف واقعي انرژي به موارد گفته شده بازمي گردد.

ساير قابليت ها

قابليت اينورتر : در حالت عادي کولر ها، زماني که دماي اتاق به دماي تنظيم شده توسط شما رسيد ، موتور را خاموش مي کنند ، پس از مدتي که دوباره دماي اتاق افزايش يافت ، ترموستات موتور ، اين تغيير دما را احساس مي کند و آن را روشن مي کنند تا دوباره دماي اتاق را به دماي تنظيم شده توسط شما برساند . اما در کولر هاي داراي فناوري اينورتر ، دور چرخش موتور بر اساس دما تنظيم مي شود و در دماي مناسب تنها دور موتور کم مي شود و خاموش نمي شود . همين خاموش و روشن نشدن متوالي موتور تا حد زيادي ( حدود 70 درصد) در کاهش مصرف برق موثر است.
قابليت دوزمانه يا چرخه معکوس : کولر هاي داراي اين قابليت ، علاوه بر سرد کردن هوا در تابستان ، در زمستان نيز مي توانند به گرم کردن محيط بپردازند و براي شما مانند يک بخاري عمل کنند.
کولر هاي مولتي پنل : اين کولر ها داراي یک موتور و چند پنل هستند و براي استفاده در ادارات و جاهايي که اتاق هاي متعدد و بزرگ دارند ، مورد استفاده قرار مي گيرند.

قيمت

از مهمترين معيار هاي انتخاب مي توان به قيمت اشاره کرد. قيمت کولر ها ، به تمامي مواردي که گفته شد مانند نوع کولر ، قدرت آن ، نوع کمپرسور و … بستگي دارد. در انتخاب کولر مد نظر خود ، تمامي مواردي که در بالا گفته شد را در نظر بگيريد تا به انتخابي مناسب دست پيدا کنيد.

 

[kkstarratings]