راهنمای خرید گاو صندوق 
گاو صندوق
همه ما اسناد و مدارکي مهمي داريم که برخي از آن ها به کار و شغل و برخي ديگر به اموال شخصي ما مربوط مي شوند و از این جهت برايمان اهيمت بسياری دارند. اين اسناد مي تواند شامل مدارک مختلفي شود ، از جمله سند خانه ، سند خودرو ، اوراق بهادار همانند چک و سفته و حتي پول. براي همه ما ضروري است که اين اسناد را در مقابل خطرات مختلف حفظ کنيم. خطراتي زيادي همانند آتش ، خيس شدن ، گم شدن و … مي تواند اين اسناد را تهديد کند. اما مهمترين خطري که اسناد و مدارک و همچنين اسکناس ها و اشیای مهم های ما را تهديد مي کند ، خطر سرقت است. متاسفانه خطر سرقت اسکناس و مدارک مهم همواره وجود داشته است و به سرقت رفتن بیشتر مدارک به نابودي آن ها منجر می شود. اما چگونه مي توانيم اسناد و مدارک مهم خود را در برابر خطرات مختلف از جمله سرقت حفظ کنيم ؟ شايد بعضي بگويند که مي توان آن ها را در مکان هاي مختلفي مخفي کرد. مخفي کردن هرچقدر هم که حرفه ای انجام شود و اسناد را از خطر سرقت حفظ کند ، نمي تواند آن ها را از خطرات ديگر همانند سوختن حفظ و حراست کند. اما راهي که ما براي حفظ مدارک و اسناد مهمتان به شما پيشنهاد مي کنيم ، استفاده از گاو صندوق است. گاوصندوق ها ، صندوق هاي بسيار محکم و ضخيمی هستند که معمولا داراي سيستم امنيتي قوي هستند و شما مي توانيد مدارک و اشیای مهم خود را در آن ها قرار دهيد و آن ها را در مقابل خطرات گوناگون مصون نگه داريد. گاو صندوق ها امروزه به شکل گسترده اي در فروشگاه ها ، ادارات و حتي خانه ها مورد استفاده قرار مي گيرند و افراد مختلف آن ها را براي حفظ اشيا و اسناد مهم خود از خطرات مختلف استفاده مي کنند. در اين مطلب قصد داريم راهنماي خريد گاو صندوق را به شما ارائه کنيم. به شما پيشنهاد مي کنيم که اگر شما هم قصد خريد يک گاو صندوق را داريد تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.
انواع سيستم هاي محافظتي 
1- مقاومت در برابر سرقت : مقاومت در برابر سرقت از اصلي ترين ويژگي هاي گاو صندوق ها به شمار مي رود. گاو صندوق های ساده معمولا داراي يک کليد براي باز شدن هستند. گاوصندوق هاي پيشرفته تر ، امکانات امنيتي بيشتري دارند. از جمله سيستم هاي امنيتي گاو صندوق ها مي توان به اثر انگشت و رمز اشاره کرد. گاو صندوق هاي داراي رمز ، براي باز شدن نيازمند کدی هستند که کاربر قبلا به آن ها داده است. گاو صندوق هاي داراي سيستم اثر انگشت پيشرفته ترين گاو صندوق ها هستند که فقط با اثر انگشت صاحب آن ها باز مي شوند. در بعضي از موارد ممکن است سارقان نخواهند گاو صندوق را از قسمت در آن باز کنند. يعني بخواهند با بريدن و جداکردن در آن يا بريدن بخش هاي ديگر به داخل آن نفوذ کنند. به همین دلیل لازم است تا گاو صندوق علاوه بر داشتن سیستم امنیتی قوی ، استحکام نیز داشته باشد.
سطوح امنيتي گاو صندوق ها را با استاندارد هاي مختلفي بيان مي کنند که برخي از آن ها را با هم بررسي مي کنيم.
B1 : پايين ترين سطح امنيتي ( معمولا داراي يک کليد براي باز کردن است)
B2 : سطح امنيتي متوسط ( نيازمند وارد کردن رمز براي باز کردن است)
B3 : سطح ضد سرقت ( داراي سيستم اثر انگشت يا رمز چند مرحله اي براي بازکردن است)
TL-15 : مقاومت در برابر انواع دريل و اره به مدت 15 دقيقه
TL-30 : مقاومت در برابر انواع دريل سرعت بالا و اره برقي به مدت 30 دقيقه
TL-30*6 : مقاومت در برابر انواع دريل سرعت بالا و اره برقي به مدت 30 دقيقه از هر 6 سمت
TLTL-30 : مقاومت در برابر انواع دريل سرعت بالا و اره برقي وساير وسايل پيشرفته استفاده شده توسط سارقان به مدت 30 دقيقه
2- مقاومت در برابر آتش : همانگونه که پيش از اين نيز گفتيم ، يکي از خطراتي که همواره اسناد و مدارک شما را تهديد مي کند ، خطر سوختگی ناشی از آتش سوزی های احتمالی است. برخي از گاوصندوق ها داراي سيستم حفاظت در برابر آتش هستند. سطح محافظت انواع گاو صندوق ها در برابر آتش را به صورت يک مدت زمان بيان مي کنند. يعني مدت زماني که گاوصندوق مي تواند در برابر آتش مقاومت کرده و اشيا درون آن از خطر سوختگي در امان باشند. سطح حفاظت گاو صندوق ها داراي استاندارد هاي مختلفي است که آن ها را با هم بررسي مي کنيم.
Hr 2/1 : مقاومت در برابر آتش تا دماي 1500 درجه سانتي گراد به مدت 30 دقيقه .
Hr 1 : مقاومت در برابر آتش تا دماي 1700 درجه سانتي گراد به مدت 30يک ساعت.
Hr 1+ : مقاومت در برابر آتش تا دماي 1700 درجه سانتي گراد به مدت بيش از يک ساعت مقاومت در برابر سقوط از ارتفاع 9 متري .
Hr 2 : مقاومت در برابر آتش تا دماي 1850 درجه سانتي گراد به مدت دو ساعت.
Hr2+ : مقاومت در برابر آتش تا دماي 1850 درجه سانتي گراد به مدت بيش از دو ساعت و مقاومت در برابر سقوط از ارتفاع 9 متري .
3- مقاومت در برابر آب : از ديگر خطراتي که مدارک مهم شما را تهديد مي کند ، خطر خيس شدن است. خطر خيس شدن مدارک به دلايل مختلفي مي تواند اتفاق بيفتد از جمله این خطرات بلایای طبیعی همانند سيل و طوفان است. برخي از گاو صندوق ها در برابر خطرات خيس شدن احتمالي مدارک مقاومت مي کنند.
اندازه گاو صندوق ها 
گاو صندوق ها ، اندازه هاي مختلفي دارند که براي مصارف مختلفي مورد استفاده قرار مي گيرند. ظرفيت گاو صندوق ها را با واحد فوت مکعب اندازه گيري مي کنند که اين مقدار بيانگر حجم داخلي گاو صندوق است که مي توانيد اشيا مختلف را درون آن قرار دهيد. برخي از ظرفيت هاي رايج گاو صندوق ها را براي شما ذکر مي کنيم.
1- گاو صندوق هاي کوچک : داراي فضاي کمتر از 0.8 فوت مکعب هستند . اشيايي که در اين گاو صندوق ها مي توانيد قرار دهيد عبارتند از : پاسپورت و شناسنامه ، پول نقد ، کليد هاي يدکي و سکه و جواهرات کوچک.
2- گاو صندوق هاي متوسط : اين گاو صندوق ها بين 0.8 تا 1 فوت مکعب ظرفيت دارند و براي نگهداي اشيا مختلف مورد استفاده قرار مي گيرند. اشيايي که در اين گاو صندوق ها مي توانيد قرار دهيد عبارتند از : پاسپورت و شناسنامه ، پول نقد ، پوشه هاي معلق، اسناد کاغذي ، زونکن ، کليد هاي يدکي و سکه و جواهرات کوچک و بزرگ .
3- گاو صندوق هاي بزرگ : اين گاو صندوق ها بين 1.2 تا 2 فوت مکعب ظرفيت دارند. اين گاو صندوق ها علاوه بر مواردي که گاو صندوق هاي کوچک تر مي توانند در خود قرار دهند ، زونکن هاي چندتايي ، صندوق پول، پوشه هاي معلق و اشياي عتيقه بزرگ را مي توانند در خود جاي دهند.
4- گاو صندوق هاي فوق بزرگ : اين گاو صندوق ها بيش از 2 فوت مکعب ظرفيت دارند. اين گاو صندوق ها علاوه بر مواردي که گاو صندوق هاي کوچک تر مي توانند در خود جاي دهند ، توانايي نگهداری مقادير بسيار بزرگ کاغذ و همچنین اشیای بزرگ را نيز دارند.
قيمت 
قيمت گاو صندوق ها به عوامل مختلفي وابسته است از جمله : نوع قفل گاو صندوق ، سطح امنيتي در برابر سرقت ، سطح امنيتي در برابر آتش و آب ، ظرفيت و … . به طور کلی قيمت گاو صندوق هاي رايج در بازار بين 200 هزار تومان تا 10 ميليون تومان است. این قیمت برای گاو صندوق های رایج در بازار است و چنانچه گاو صندوق هاي داراي امکانات خاص مي خواهيد ، هزينه هاي بالاتري را بايد بپردازيد.
سعي کنيد پيش از خريد ، نوع قفل امنيتي ، سطوح مقاومت و همچنين نوع مقاومت های گاو صندوق مورد نیازتان را مشخص کنيد. همچنين لازم است تا ظرفيت گاو صندوق موردنيازتان را نيز مشخص کنيد و گاو صندوقي متناسب با نيازتان خريداري کنيد و براي فضايي که ممکن است هيچ وقت از آن استفاده نکنيد ، بهايي نپردازيد.