راهنمای خرید لوازم برنجی و برنزی

این مطلب در خصوص کلیه اجناس برنجی صدق می کند شامل بوفه آینه کنسول لوستر ظروف و مجسمه و …

ظروف برنجی از جمله لوازمی هستند که وجود آن ها در خانه ها تازگی ندارد. و همه ما و گذشتگان ما از این ظروف استفاده می کرده اند. امروزه گرچه مصرف کاربردی این ظروف کم شده ولی کاربرد تزیینی و دکوراتیو این وسایل در حال افزایش است، و علاوه بر لوازمی که رنگ و بوی صنایع دستی و اعتبار کار دست استادکاران را با خود به همراه دارند این آلیاژ مورد استفاده در طراحی های مدرن طراحان معاصر نیز قرار گرفته است. طیف رنگی برنج (از قرمز ، زرد تا سفید)همچنین کار پذیری آن و صدها خاصیت این فلز را به آلیاژی محبوب در دست هنرمندان و طراحان کرده است.

جهت خرید ظروف برنجی و برنزی ایرانی کلیک کنید

جهت خرید ظروف برنجی و برنزی هندی کلیک کنید

جهت خرید ظروف مسی کلیک کنید

قبل از خرید لوازم دکوری بدانیم!

از طرفی پیشرفت های تکنولوژی مواد و تکنیک های بوجود آمده همچون آبکاری و متالوژی مواد تشخیص کیفیت را برای خریداران پیچیده کرده است.

راه تشخیص کیفیت ظروف برنجی چیست؟

یکی از ساده ترین کارها برای خرید لوازم خانگی و دکوراسیون داخلی که البته می تواند راه عقلانی هم باشد.

اعتماد به برندها و پرس وجو در مورد برندها میتواند باشد، از طرفی برندها هم اطلاعات دقیقی از تولیدات خود معمولا در دسترس مشتریان خود می گذارند که مشخصات فنی محصول خود را توضیح می دهند و این باعث نکاتی که قبل از خرید ظروف برنجی باید بدانید.

ظروف برنجی تقسیم بندی های مختلفی دارند که سعی شده است در این نوشت توضیح مختصری در مورد هر کدام داده شود.

ظروف برنجی در کل به دو دسته ظرف برنجی و ظروف آبکاری یا روکش برنج که در واقع جنس اصلی ظروف از فلز دیگری است و روی آن با یک لایه از آلیاژ برنج آبکاری شده تقسیم می شوند.

در مورد ظروف و لوازم با آبکاری برنج این نکات را باید بدانیم:

ظروف آبکاری برنج به اندازه ظروف آبکاری نقره ارزش و محبوبیت ندارد ، گرچه که مارک خاصی از این ظروف میتواند کیفیت روکش آن را تضمین کند و قیمت آن را افزایش  دهد.
ظروف با روکش برنج معمولا به خاطر نازکی روکش آبکاری معمولا یک روکش لاک و الکل دارند که از اکسید شدن آن جلوگیری میکند. استفاده از این لاک در ظروف کاملا برنج که به صورت صنعتی تولید شده اند نیز مرسوم است.
پروسه تولید این نوع ظروف کاملا مکانیزه و بدون دخالت دست است و کارهایی همچون قلم زنی دستی روی آن ها اجرا نمی شود ، و فاقد ارزش قدمت هستند یعنی با گذشت زمان ارزش این ظروف زیاد نمی شود.
از راه هایی همچون استفاده از آهن ربا یا خش انداختن روی این ظروف میتوان زوکش بودن را تشخیص داد.
توجه کنید یکی از ناخالص های آلیاژ برنج عنصر آهن است که مقدار کمی در این آلیاژ مجاز می باشد و زاد بودن این عنصر از ارزش ظروف برنجی می کاهد.

وزن در این نوع ظروف آیتم ارزشمندی نمی باشد، یعنی میزان سنگینی آن باعث افزایش قیمت نمی شود.
 

نکاتی که باید در مورد ظروف برنجی بدانیم:

این ظروف به ۳ روش صنعتی- نیمه صنعتی – و دستی تولید می شوند.

ظروف برنجی  که به صورت صنعتی تولید می شوند:

این ظروف معمولا شامل افزایش قیمت در مرور زمان نمی شوند ، یعنی به اصطلاح قدمتی نمی شوند.
به خاطر این که این ظروف بیش تر حالت کاربردی دارند و کار هنری محسوب نمی شوند دارای یک لایه لاک و الکل هستند که برنج را از اکسید شدن محافظت می کنند.
وزن این ظروف می تواند در قیمت آن تأثیر گذار باشد.
مارک و برند می تواند در قیمت این ظروف تأثیر گذار باشد.
ظروف برنجی با تولید نیمه صنعتی:

این نوع ظروف معمولا در کارگاه هایی تولید می شوند. که هنرمندان به صورت گروهی کار می کنند . از بعضی از تکنیک ها مانند ریخته گری برای تسزیع تولید استفاده می کنند و بعد از آن قسمت دستی آن شروع می شود . کارهایی همچون قلم زنی – سوها زنی و در نهایت پالیش که زیبایی و درخشندگی را به برنج باز کی گرداند.
این دسته از ظروف معمولا ارزش دکوراتیو بیش تری نسبت به بقیه گروه ها دارند و شامل قدمت و افزایش قیمت با گذشت زمان می شوند، که تعدادی از ظروف عتیقه و آنتیک مانند سماورهای زغالی و اجاق ها از این دسته می باشند.
به خاطر زیبایی که لایه اکسید پس از گذشت زمان به این ظروف می دهد. معمولا از لایه لاک بر روی این ظروف استفاده نمی شود- با این حال می توان برای حفاظت از نق.ش ریزو مینا کاری هایی که روی این ظروف انجام میشود ، از لاک های تجدید پذیر که برای ظروف نقره و سرویس های نقره استفاده می شود استفاده کرد.
نوع مار هنرمند و استادکار بر نوع نقوش در قیمت این ظروف تأثیر می گذارد
ورزن یکی از مواردی است که روی قیمت این ظروف بیش ترین تأثر را دارد
برند این نوع ظروف معمولا برند کمپانی است که مار عرضه به بازار این ظروف را انجام می دهد.
ظروف کاملا دستی:

تولید این نوع ظروف برنجی بسیار کم است و به عرصه ی تجاری در بازار نمی رسد. به خاطر وقت و زحمت زیادی که این کار دارد معمولا این کار روی فلزاتی از جمله روی و نقره انجام می شود. و یا در مقیاس کوچکتر برای تولید زیورآلات و جواهرات مورد استفاده قرار می گیرد.
برند بیش تر به صورت امضاء هنرمند و با نام هنرمند در این ظروف و لوازم انجام می شود .

جهت خرید ظروف برنجی و برنزی ایرانی کلیک کنید

جهت خرید ظروف برنجی و برنزی هندی کلیک کنید

جهت خرید ظروف مسی کلیک کنید

بازگشت به صفحه مطالب
 

[kkstarratings]