اونچه سوال تو ذهن شما در مورد قیمت کیلویی ظروف مسی وجود داره به خاطر اینه که ارزش اصلی ظروف مسی به وزن اونها ارتباط داره

مدل های خاصی از ظروف مسی مثل قابلمه های متحدالشکل یا تابه ها هم به خاطر اینکه هزینه تهیه و دستمزد اون ها مشخصه در بعضی فروشگاه ها پس از اضاف کردن قیمت دستمزد به آن به صورت کیلویی به فروش میرسه

ولی اونچه شما باید بدونین اینه که اصولا هیچ کالایی به صورت کیلویی خرید و فروش نمیشه نه کالاهای دیجیتال نه چوبی نه فلزی مثل مس!!!

در کل شمش مس بستگی به کیفیت و نوع اون تقریبا کیلویی ۳۰ هزار با توجه به نوسانات بازار خرید و فروش میشه

به هم چنین کاتد مس میله مسی ورق مسی تسمه مسی و … قیمت های خاص خودشون رو دارن تقریبا چند هزار بالا و پایین

من خودم در بازار قابلمه های مسی رو از کیلویی ۲۵ هزار تا کیلویی ۶۵ هزار دیدم که دلیل اون نوع ساخت قابلمه به سه روش دستی نیمه اتومات و تمام اتومات هست

دوباره قلم زنی روی جنس تا چکش کاری و کیفیت ساخت از فاکتور های دیگه قیمت گذاری هستن

کیفیت قلع اندود کردن رو هم به فاکتور های بالا اضاف کنید

بله همونطور که متوجه شدید نمیشه اجناس مسی رو به صورت کیلویی قیمت گذاشت

البته این به این معنی نیست که جایی اجناس مسی رو کیلویی نفروشن ممکنه فروشگاهی با محاسبه تمام فاکتور های بالا یک قیمت تقریبی روی کالاهای خودش بزاره و به صورت کیلویی محصولاتش رو عرضه کنه

در کل بهترین ملاک برای قیمت ظروف مسی وزن کالا و کیفیت ساخت اون محصول هست

حالا سوالاتی که به ذهنتون میاد اینه که

چطور میشه ظروف مسی ماشینی رو از ظروف مسی چکش کاری شده تشخیص داد؟

آیا قیمت ظروف مسی ماشینی با ظروف مسی چکش کاری شده فرق داره؟

چند نوع ظروف مسی از لحاظ ساخت داریم؟

ظروف مسی کلا به سه نوع متداول ساخته می شود. ماشینی ، نیمه چکش کاری شده و چکش کاری شده

ظروف مسی ماشینی به صورت کامل توسط دستگاه های خمکاری و پرس درست میشوند و از نشانه های آن این است که خطوط افقی موازی با هم، روی ظروف دیده می شود و اثری از جای چکش در آن نیست. و  قیمت کمتری نسبت به ظروف چکش کاری و نیمه چکش کاری شده دارند.

نوع دوم ظروف مسی از لحاظ ساخت ، ظروف مسی نیمه چکش کاری شده است. بعضی از ظروف مسی شکل اولیه آن توسط دستگاه خمکاری درست شده و سپس توسط مسگر چکش کاری می شود. معمولا تعداد جای چکش آنها هم نسبت به ظروف چکش کاری شده کمتر است. قیمت بالاتری نسبت به ظروف مسی ماشینی و قیمت پایین تری نسبت به ظروف مسی چکش کاری شده دارند.

نوع سوم و یا همان نوع قدیمی ظروف مسی کاملا توسط دست درست میشود. تعداد جای چکش آن زیاد است. و مهمترین نشانه ی که میشود آن را شناخت لحیم برنجی کنار ظروف است که در تصویر زیر دیده می شود. این نوع ظروف قیمت بیشتری نسبت به دو نوع دیگر دارد

 

امیدوارم مطلب بالا به درد شما عزیزان خورده باشه

جهت خرید جدیدترین ظروف مسی کلیک نمایید

 

 

چند سالی است که ظروف مسی دوباره از ته گنجه‌ها و انباری‌ها بیرون آمده‌اند تا جای تفلون و استیل و چدن را بگیرند. ظروفی که اتفاقا بسیار گران‌قیمت هستند و خریدن یک سرویس قابلمه و تابه از این جنس برایتان بسیار گران‌تر از ظروف رایج دیگر تمام می‌شود. درباره طعم خوب غذا در ظروف مسی و خواصی که حین پخت به غذا منتقل می‌شود زیاد شنیده‌اید اما درباره ضررهای این ظروف چطور؟

مزایا :
  • انتقال حرارتی بسیار عالی
  • پخت مساوی مواد غذایی
معایب :
  • واکنش با مواد غذایی اسیدی و قلیایی که می تواند یک طعم فلزی به غذاهای پخته شده در ظروف مسی بدهد ، مواد غذایی کم رنگ مانند تخم مرغ ممکن است در اثر ترکیبات ظروف مسی در آن ها رگه های خاکستری ایجاد شود و این بدان معنی است که شما به همراه غذای خود مقدار کمی مس نیز وارد بدن خود می کنید.این مقدار از مس مهم نیست درصورتی که شما بسیار کم در این ظروف پخت و پز می کنید.
  • نیاز با جلا و تعمیرات مداوم

توجه : جهت جلوگیری از واکنش ظروف مسی با مواد غذایی حتما از ظروف مسی ای استفاده کنید که داخل آنها قلع اندود شده باشد ، این لایه قلع تا حد بسیار زیادی از واکنش مس با مواد غذایی جلوگیری می کند ، لازم به توضیح است درصورت خدشه دار شدن لایه قلع می بایست مجددا توسط تعمییر کار مجرب پوشش قلع ایجاد گردد.

چطور از ظروف مسی نگهداری کنیم؟

ظروف مسی نه تنها به خاطر گران قیمت بودنشان نیازمند نگهداری بهتر هستند، بلکه به دلیل حساسیت عنصر مس هم باید  مراقب قابلمه‌های مسی تان باشید. بنابراین توصیه های زیر را رعایت فرمایید:

  • اگر می‌خواهید لکه‌ای از روی ظرف مسی پاک کنید، روی آن یک برش پیاز بمالید تا راحت تمیز شود.
  • در ظروف مسی غذاهای اسیدی و ترش نپزید چون لایه داخلی ظرف را از بین می‌برند و باعث ورود بیش از اندازه مس به غذای شما می‌شود.
  •  مراقب باشید که در حین استفاده یا شستشو لایه پوششی محافظ از بین نرود.
  • در ظروفی که لایه پوششی آنها از بین رفته نباید پخت و پز کرد در این صورت دچار مسمومیت مس می‌شوید که علایم آن تهوع، استفراغ و اسهال است. همچنین مس اضافی در کبد ذخیره شده و باعث از کار افتادن کبد و در نهایت مرگ می‌شود.
  • ظروف مسی را هرگز نباید در ماشین ظرفشویی قرار داد و باید آنها را بعد از شستن بلافاصله خشک کرد.
  •  برای سرخ کردن بهتر است از ظروف آهنی و مسی استفاده نشود؛ زیرا روند تخریب روغن را تسریع می‌کنند.
  • برای پاک کردن قسمت‌های بسیار کثیف ظروف مسی و براق کردن آنها نصف یک لیمو ترش را در نمک فرو ببرید و روی قسمت مورد نظر بمالید. مخلوط سرکه و نمک هم مفید است. کافی است وسیله را به همراه یک قاشق غذاخوری نمک، یک فنجان سرکه سفید و مقداری آب به مدت چند ساعت در ظرفی بجوشانید. سپس آن را با محلول صابون و آب داغ بشویید و در نهایت آب بکشید و خشک کنید. شیوه دیگر این است که یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک فنجان سرکه سفید حل کنید و به آن آرد بیفزایید تا حالتی خمیری بیابد. خمیر را روی سطوح ظرف بمالید و پانزده دقیقه تا یک ساعت آن را کنار بگذارید سپس با آب گرم ظرف مسی را بشویید و با پارچه نرم و تمیز آن را خشک تا براق شود.
  • برای شستشوی ظروف مسی از آب گرم و اسکاچ‌های نایلونی استفاده کنید. اما از استفاده از شوینده‌های با قدرت سایندگی بالا خودداری کنید.
  •  به جز لیمو و نمک، برای از بردن لکه‌های روی ظرف و حفظ درخشندگی آنها می‌توان از پولیش مس استفاده کرد.
  •  اگر می‌خواهید ظروف مسی شما زنگ نزند قلم مو را در آب پیاز فرو کرده و آن را روی ظروف مسی بمالید.