راهنماي خريد يخچال

یخچال

یخچال

بي شک يخچال يکي از مهمترين وسايل موجود در هر خانه است . نگهداري درست مواد غذايي با توجه به رابطه مستقيمي که با سلامتي انسان دارند ، امري بسيار مهم است و سپردن اين وظيفه به يک يخچال مناسب ، امري مهمتر. به همين دليل ، ما خواندن مطلب زير را به شما توصيه مي کنيم . در مقاله زير ، ضمن بيان قابليت هاي يخچال ها ، مشخصه هايي که آنها را از هم متمايز مي کند بيان کرده ايم.

بي شک يخچال يکي از مهمترين وسايل موجود در هر خانه است . نگهداري درست مواد غذايي با توجه به رابطه مستقيمي که با سلامتي انسان دارند ، امري بسيار مهم است و سپردن اين وظيفه به يک يخچال مناسب ، امري مهمتر. به همين دليل ، ما خواندن مطلب زير را به شما توصيه مي کنيم . در مقاله زير ، ضمن بيان قابليت هاي يخچال ها ، مشخصه هايي که آنها را از هم متمايز مي کند بيان کرده ايم.
اين مشخصه ها عبارتند از : نوع يخچال ، ظرفيت ، ميزان مصرف انرژي ، نوع موتور ، گارانتي و ساير قابليت ها که در بخش زير جداگانه به توضيح هر کدام از اين ویژگی ها مي پردازيم.
انواع يخچال :يخچال ها انواع مختلفي دارند که ما در اين مطلب به چند نوع رايج آن ها اشاره مي کنيم.
1- يخچال هاي کوچک : به اين نوع يخچال ها «ميني» ، «هتلي» و «کامپکت» نيز مي گويند . اين يخچال ها همانگونه که از نامشان پيداست بسيار کوچک هستند و فضاي کمي را اشغال مي کنند . همچنين قيمت کمتري نسبت به ساير انواع دارند . يخچال هاي کوچک بيشتر در هتل ها و ادارات و جاهایی که نیاز به یخچال با حجم زیاد نیست ، مورد استفاده قرار مي گيرند.

2-يخچال فريزر هاي بالا – پايين
اين نوع يخچال ها که به آنها «کمبي» هم مي گويند درواقع شامل دو بخش يخچال و فريزر مي شوند . در اين نوع يخچال ها ، بخش يخچال و بخش فريزر به صورت عمودي روي يکديگر قرار گرفته اند. اين نوع يخچال ها از فضا ، حداکثر استفاده را مي کنند ، نسبت به نوع قبل قيمت و البته ظرفيت بيشتري دارند . اين عوامل نشان دهنده مصرف برق بيشتر اين نوع یخچال ها نسبت به یخچال های کوچ نيز هست.

3- يخچال هاي سايد باي سايد
اين نوع يخچال ها به گونه اي طراحي شده اند که يخچال در يک سمت و فريزر در سمت ديگر قرار گرفته است . به گونه اي که شما دو در را درکنار يکديگر مشاهده مي کنيد . اين نوع يخچال ها نسبت به نوع قبل فضاي بيشتري را اشغال مي کنند . همچنين داراي گنجايش بيشتر ، مصرف برق بيشتر و قيمت بيشتري نيز هستند .

4- يخچال فريزر ها دو قلو
اين نوع يخچال فريزر ها ، به صورت دو بخش جداگانه که يکي يخچال و يکي فريزر است ، طراحي شده اند . استفاده از آنها به صورت تکي نيز ميسر است ، اما چون معمولا از لحاظ طراحي با هم ست شده اند ، آنها را در يک دسته حساب مي کنيم .

5- يخچال هاي در فرانسوي
اين نوع يخچال ها در از دو بخش روي هم تشکيل شده اند که در بخش بالا ، دو قسمت در کنار يکديگر قرار گرفته اند که معمولا يخچال هستند و بخش پاييني که که معمولا فريزر است ، حالت کشويي دارد . بخش پایین( فریزر) ممکن است شامل چند کشو باشد . از مزيت هاي ان نوع مي توان به مصرف برق کمتر و ابعاد کمتر نسبت به سايد باي سايد ها و يخچال هاي بالا – پايين اشاره کرد.

ظرفيت يخچال : ظرفيت يخچال ها نشان دهنده حجمي است که يخچال براي قرار دادن مواد غذايي در اختيار شما قرار مي دهد. ظرفيت يخچال با واحد ليتر يا فوت مکعب مشخص مي شود. اين مورد يکي از مهمترين معيار هاي انتخاب یخچال مناسب است ، زيرا اگر شما يخچالي با ظرفيت کمتر از ظرفيت مورد نيازتان خريداري کنيد ، در نگهداري مواد غذايي دچار مشکل خواهيد شد و اگر يخچالي با ظرفيت بيشتر از ظرفيت مورد نيازتان تهيه کنيد ، علاوه بر متحمل شده هزينه بيشتر ، فضايي زيادتري از آشپز خانه را نيز اشغال کرده ايد. به عنوان مثال براي يک خانواده با چهار عضو ، يک يخچال 20 فوت مکعب ظرفيت مناسب است .

ميزان مصرف انرژي :از آنجايي که يخچال ها همواره بايد به برق متصل باشند ، جز وسايل پر مصرف به شمار مي آيند . اما از ميان آنها ، معمولا يخچال هايي که اندازه کمتري دارند ، مصرف برق کمتري نيز دارند . برچسب مصرف انرژي راهنماي خوبي است براي اينکه بدانيم يخچال ما چه ميزان برق مصرف مي کند . اما اين برچسب زماني مصرف صحيح را نشان مي دهد که يخچال در شرايط مناسب استفاده شود . به عنوان مثال ، اگر در يخچال مدام باز باشد ، يا غذا هاي بسيار داغ درآن گذاشته شود ، علاوه بر کاهش عمر آن ، در مصرف برق يخچال نيز بسيار زياد خواهد بود.
نوع موتور:موتور يخچال که به آن «کندانسور» يا «کمپرسور» نيز مي گويند در واقع قلب تپنده يخچال و مهمترين جز آن است. اين بخش است که کيفيت کار يخچال ، ميزان صدا و طول عمر مفيد آن را مشخص مي کند. بهترين نوع موتور که علاوه بر کم صدا بودن ، کيفيت مناسبي نيز دارند ، «موتور خطي» ناميده مي شوند.

گارانتي :از آنجا که يخچال وسيله اي پرکاربرد است و دائما مورد استفاده قرار مي گيرد ، نياز به گارانتي و خدمات پس از فروش مناسب برای آن بسيار ضروري است . يخچال ها معمولا داراي گارانتي پنج ساله براي موتور و يکساله براي ساير قطعات هستند (هرچند مدت دقيق گارانتي به شرکت سازنده بستگي دارد). اگر يخچال شما امکانات بيشتري نيز داشته باشد ، ممکن است آنها نيز گارانتي جداگانه داشته باشند .
ساير قابليت ها :یخچال ها قابلیت های مختلفی دارند. بعضی از این قابلیت ها در اکثر یخچال ها یافت می شود. برخی دیگر ، در تعداد معدودی یخچال گرانقیمت به کار رفته اند . برخی از این قابلیت ها عبارتند از:آبريز و يخ ساز بيروني : در يخچال هايي که اين امکان را دارند ، در فضاي خارجي ( معمولا روي در يخچال ) يک محفظه قرار داده شده است که شما مي توانيد بدون باز کردن در يخچال از اين بخش يخ و آب سرد تحويل بگيريد.
فضاي door in door : همانگونه که از نام اين قابليت پيداست ، درون يک در يخچال ، در ديگري نيز قرار داده شده است. در واقع در يخچال ، شامل بخش ديگري نيز مي شود که در آن مي توانيد بطري هاي نوشيدني ، سس ها و يا آبميوه ها را قرار دهيد. اين قابلیت بيشتر در يخچال هاي در فرانسوي و سايد باي سايد ديده مي شود .
محفظه با قابليت تعيين دما : در برخي از يخچال ها ، بخش ويژه اي قرار داده شده است که شما مي توانيد دماي آن را به دلخواه تنظيم کنيد و مواد غذايي که نيازمند نگهداري در دمايي مشخص هستند را درآن قرار دهيد.
هوشمند بودن : برخي از يخچال ها هوشمند هستند و قابليت هاي جالبي دارند . مثلا با فرستادن پيام ، شما را از آنچه در يخچال مي گذرد با خبرمي سازند . به عنوان مثال زماني که در باز است يا نياز به تعويض فيلتر وجود دارد ، به شما پيغام مي دهند. همچنين يخچال هايي وجود دارند که داراي صفحه نمايش و ساير قابليت هاي هوشمندانه مانند قابليت اتصال به وايفاي و بلوتوث هستند . بديهي است که يخچال داراي اين فناوري قيمت بالايي نيز دارد.
پوشش آنتي باکتريال : بعضي از يخچال ها داراي پوشش آنتي باکتريال هستند که با ممانعت از ورود و رشد باکتری ها ، به افزايش ماندگاري وسلامت مواد غذايي درون یخچال کمک مي کند.
برفک زدايي خودکار :برخي از يخچال ها ( فريزر ها ) داراي قابلیت برفک زدايی خودکار هستند که بدون دخالت فرد ، خود يخچال فريزر اقدام به برفک زدايي مي کند که اين کار در کاهش چشمگير مصرف انرژي موثر است.
با توجه به اهميت وجود يک يخچال مناسب براي هر خانه ، توصيه مي کنيم يخچال مورد نظرتان را با توجه به مشخصه هایی که در مطلب بالا گفته شد تهيه کنيد تا علاوه بر صرفه جويي در هزينه ، در مصرف برق و فضاي آشپز خانه نيز صرفه جويي کنيد.

[kkstarratings]