مسلما شما با دستگاه های گیرنده دیجیتال آشنایی لازم را دارید و نیاز به معرفی تفصیلی سیستم این دستگاه‌ها نیست. گیرنده دیجیتال ست تاپ باکس – Set Top Box – STB با دریافت امواج و سیگنال به وسیله آنتن که از سمت فرستنده دیجیتال ارسال می‌شوند، امکان پخش دیجیتال را برای شما در تلویزیون‌هایی که از تیونر داخلی DVB-T بهره نمی‌برند، فراهم می‌آورند.

 

البته این دستگاه‌ها دارای قابلیت‌های دیگری نیز هستند که باعث اختلاف قیمت آن‌ها و تکثر مدل‌شان در بازار شده و ممکن است انتخاب را برای مشتری کمی سخت کند.

 

اصل کار تمامی این دستگاه‌ها یکی است که به آن اشاره شد. در یک کلام شما به وسیله ست تاپ باکس تلویزیون دیجیتال را دریافت می‌کنید.

 

تلويزيون هاي آنالوگ ، همواره با مشکلاتي از قبيل تعداد کم کانال ، کيفيت نامناسب تصاوير و عدم کارايي در همه شرايط آب و هوايي همراه بوده اند . اما در تلويزيون هاي ديجيتال اين مشکلات به طرز قابل توجهي رفع شده است. تلويزيون ديجيتال با عدم محدوديت در ارائه کانال ، کيفيت HD تصاوير و امکان استفاده در هر نوع آب و هوا، جايگزين بسيار مناسبي براي تلويزيون ها آنالوگ قديمي به شمار مي روند.

چند سالي است که در کشور ما ، سينگنال هاي ديجيتال ، جايگزين سيگنال هاي آنالوگ شده اند . گسترش شبکه هاي تلويزيون ديجيتال ، موجب شده است تا مردم به خريد لوازم مورد نياز براي دريافت و پخش شبکه هاي ديجيتال اقدام کنند.

بيشتر تلويزيون ها داراي گيرنده ديجيتال داخلي هستند اما تعداد محدودي نيز وجود دارند که به اين سيستم مجهز نشده اند. در اين صورت چه بايد کرد ؟ آيا براي دريافت سيگنال هاي ديجيتال بايد يک تلويزيون جديد خريداري شود ؟

خير !!! ، نيازي نيست…

در اين مطلب شما را با وسايلي کاربردي به نام گيرنده ديجيتال آشنا مي کنيم که بدون نياز به خريد يک تلويزيون جديد شما را از امکان دريافت شبکه هاي ديجيتالي با کيفيت بهره مند مي سازند. پس با ما همراه باشيد.

دستگاه هاي گيرنده ديجيتال که «ست تاپ باکس» (Set Top Box) و «DVB-T » هم ناميده مي شوند ، داراي مشخصات و قابليت هاي متنوع هستند و شما مي توانيد يکي از آنها را باتوجه به ميزان نيازتان با قيمتي مناسب تهيه کنيد .

کيفيت تصوير اين دستگاه ها چگونه است؟

همه دستگاه هاي ست تاپ باکس موجود در بازار ، تقريبا در کار اصلي يعني دريافت و پخش سيگنال هاي ديجيتال يکسان عمل مي کنند . اما کيفيت پخش آنها در برخي از مواردآنها را از هم متمايز مي کند . کيفيت هاي SD ، HD و FULL HD از جمله کيفيت هاي رايج در بين دستگاه هاي گيرنده ديجيتال است .

آنتن هاي مورد استفاده اين دستگاه ها چگونه اند ؟

 اين دستگاه ها معمولا نيازي به خريد آنتن جديد ندارند و با همان آنتني که داريد و تهيه يک گيرنده ديجيتال ، مي توانيد به تماشاي شبکه هاي ديجيتال بنشينيد . تنها نکته مهم اين است که آنتن شما بايد از هر دو کانال UHF و VHF پشتيباني کند ، در غير اين صورت تهيه آنتن با اين امکانات براي دريافت شبکه هاي ديجيتال ضروري است.

 

خروجي هاي صدا و تصوير اين دستگاه ها به چه صورت است ؟

معمولا صدا و تصوير دريافتي توسط گيرنده ديجيتال با سه پورت زرد ، قرمز و سفيد که «A/V» هم ناميده مي شوند به تلويزيون ها ارسال مي شوند . از پورت هاي ديگر موجود در ست تاپ باکس ها مي توان به Componet ، HDMI ، و S/PDIF اشاره کرد.

کابل HDMI مي تواند صدا و تصاوير را با کيفيت بالايي منتقل کند و با ديگر پورت ها ، اختلاف قابل توجهي در انتقال صوت و تصوير دارد. البته بايد اين نکته را در نظر داشت که تلويزيون نيز بايد از اين پورت پشتيباني کند.

بعضي از ست تاپ باکس ها از قابليت خروجي RF پشتيباني مي کنند . با اين خروجي مي توان سيگنال ديجيتال را به سيگنال قابل دريافت براي تلويزيون هاي آنالوگ تبديل کرد .

برخي ديگر از ست تاپ باکس ها ، داراي چند خروجي HDMI يا A/V  هستند که مي توان با آن چند تلويزيون را به يک گيرنده متصل کرد و از هزينه هاي اضافه براي خريد چند دستگاه صرفنظر کرد.اين قابليت براي افرادي که در خانه چند تلويزيون دارند بسيار مناسب است.

گارانتي

درست است که اين دستگاه ها قيمت زيادي ندارند و ممکن است به همين دليل شما به گارانتي ست تاپ باکس ها اهميتي ندهيد ، اما سعي کنيد ست تاپ باکس را از يک شرکت دارای پشتيباني و خدمات پس از فروش مناسب تهيه کنيد تا در صورت بروز اشکال در آن ، به آساني اقدام به تعمير آن کنيد .

ديگر امکانات …

ريموت کنترل : اين دستگاه ها معمولا داراي ريموت کنترل مستقل هستند که اين امر ، موجب دسترسي آسان تر شما جهت استفاده از آنها مي شود.

ضبط کننده ويديو : در برخي از گيرنده هاي ديجيتال امکاني تعبيه شده که شما مي توانيد با اتصال يک فلش مموري يا هر حافظه جانبي ديگر ، فيلم مورد علاقه خود را بر روي آن ضبط کنيد. در برخي از اين تلويزيون ها قابلیت فوقالعاده ای وجود دارد که به وسیله آن مي توانيد به ضبط يک کانال بپردازيد و همزمان به مشاهده کانال ديگري بپردازيد !

EPG : راهنماي الکترونيکي ، جدول زمان بندي برنامه هاي شبکه هاي مختلف را به شما نشان مي دهد و شما مي توانيد از زمان پخش برنامه مورد علاقه تان مطلع شويد. اين امکان در تمامي گيرنده هاي ديجيتال وجود دارد ، اما وجود آن به اين مسئله نيز بستگي دارد که آيا از طرف کانال مورد نظر ، راهنماي برنامه ها ارائه شده است يا خير .

قابليت پخش چند رسانه اي : قابليت پخش چند رسانه اي يا Multimedia به شما اين امکان را مي دهد تا فيلم ها ، عکس ها و آهنگ هاي موجود در حافظه جانبي خود را به وسیله گیرنده دیجیتال پخش کنید. گيرنده هاي مختلف از فرمت هاي مختلفي نيز پشتيباني مي کنند که مي توان به فرمت هاي تصويري  MP4 ،  MKV  و MOV ، فرمت هاي صوتي WAV ، AAC، MP3 و فرمت هاي تصويري JPG ، PNG و BMP اشاره کرد.

قيمت دستگاه هاي ست تاپ باکس چقدر است ؟

عوامل مختلفي در گوناگوني قيمت دستگاه ها موثرند . ست تاپ باکس ها معمولا رنج قيمت بين 30 تا 150 هزار تومان دارند . اين اختلاف قيمت به سبب تفاوت هايي مثل کيفيت تصوير ، امکانات و قابليت ها ، گارانتی و همچنين برند دستگاه ايجاد شده است. هرچند بايد بگوييم اگر صرفا به دنبال يک گيرنده ديجيتال با قابيت دريافت کانال هاي ديجيتال هستيد ، نيازي به صرف هزينه ي زيادي نداريد.

بهتر است قبل از اقدام براي خريد گیرنده دیجیتال ، بودجه و همينطور امکانات مورد نياز خود را معين کنيد تا بتوانيد بهترين محصول را با توجه به بودجه و نياز خود ، از ميان محصولات موجود در بازار ، خريداري کنيد.

و اما تفاوت دستگاه‌ها که به تعدادی از آن در ادامه اشاره خواهیم کرد.

 

 

گیرنده دیجیتال ست تاپ باکس

 

همیشه جنس خوب هزینه بر است! هیچ گرانی‌ای بی حکمت نیست و البته هر گرانی‌ای نیز حتما نشان کیفیت نیست! پس در خرید دقت کنید.

منظور از کیفیت ساخت بیشتر کیفیت قطعات به کار رفته در برد اصلی دستگاه است که از دید مشتری پنهان است و بعد می‌رسیم به کیفیت ساخت پنل جلوی دستگاه، فیش‌های خروجی دستگاه و بدنه خود دستگاه. به غیر از مورد اول دو مورد بعدی به صورت ظاهری تقریبا به وسیله مشتری قابل تشخیص است.

 

 قدرت گیرندگی

 

قدرت گیرندگی دستگاه بیش‌تر زمانی مشخص می‌شود که شما در فاصله نسبتا زیادی از فرستنده قرار داشته باشید و اوضاع جوی نیز نامساعد باشد تا در ارسال و دریافت امواج مقداری اختلال ایجاد شود، آن‌گاه اگر قدرت گیرندگی دستگاه شما بالا باشد تصویر بسیار بهتری نسبت به دستگاه‌های ضعیف خواهید داشت. البته این مورد در مشخصات دستگاه‌ها معمولا ذکر نمی‌شود و با تست دستگاه در شرایط متفاوت مشخص می‌شود.

 

 پردازنده

 

هر چه چیپ به کار رفته در دستگاه مدل بالاتری نسبت به رقبا باشد باعث افزایش قیمت دستگاه می‌شود. معمولا تفاوت چیپ‌ها در مدل و سرعت پردازش آن‌هاست. هر چه قدر سرعت پردازش چیپ به کار رفته در دستگاه بالاتر باشد شما عملکرد بهتری را در دستگاه به خصوص در قسمت مدیا پلیر جهت پخش فایل از روی فلش و هارد اکسترنال خواهید دید.

 

مسلما شرکتی که از چیپ ست با کیفیتی در دستگاه خود استفاده کرده باشد، به عنوان نقطه قوت کار خود آن را در مشخصات فنی دستگاهش ذکر می‌کند.

 

– البته داشتن یک پردازشگر خوب و با سرعت پردازشی بالا یک شرط لازم برای یگ گیرنده کامل است و نه شرط کافی!

 

– در دستگاه‌های گیرنده دیجیتال معمولا چیپ‌ست MStar عملکرد بهتری را نسبت به چیپ‌ست Ali دارد.

البته در اینجا باید مشتری حواسش را جمع کند تا گول تبلیغات فنی دروغین برندهای ناشناخته را نخورد!

 

 کیفیت پخش

 

در حال حاضر اکثر دستگاه‌های موجود در بازار از کیفیت HD و Full HD پشتیبانی می‌کنند، اما امکان دارد که دستگاهی تا کیفیت SD را پشتیبانی کند که مسلما از نظر قیمتی پایین‌تر از سایر دستگاه‌ها خواهد بود.

 

اما چرا دستگاه با کیفیت Full HD انتخاب کنیم در حالی که پخش تلویزیون ایران هنوز به HD نرسیده است؟! در جواب به این سوال باید گفت با توجه به پیشرفت روزافزون پخش دیجیتال در کشور در آینده مسلما کیفیت پخش دیجیتال افزایش خواهد یافت و اگر دستگاه شما از کیفیت بالا پشتیبانی نکند، مجبور به تعویض دستگاه خود برای دریافت کیفیت بالاتر خواهید بود و از طرف دیگر پشتیبانی دستگاه شما از کیفیت Full HD تصویر بهتری را به شما در پخش فایل‌های تصویری از حافظه‌های خارجی خواهد داد. پس بهتر است در زمان خرید به کیفیت تصویر پشتیبانی شده توسط دستگاه دقت کنید.

 

– توجه داشته باشید که کیفیت تصویر Full HD 1080P نسبت به 1080i بالاتر است.

 

 خروجی‌های دستگاه

 

تمامی گیرنده‌های دیجیتال دارای خروجی AV برای انتقال تصویر به تلویزیون هستند. اما علاوه بر این، داشتن پورت HDMI یک مزیت برای دستگاه محسوب شده که با آن می‌توانید کیفیت تصویر بهتری را روی تلویزیون‌های LCD و LED که دارای پورت HDMI هستند داشته باشید.

 

برخی از دستگاه‌ها نیز همزمان از دو خروجی برای انتقال تصویر به 2 تلویزیون نیز پشتیبانی می‌کنند.

 

کیفیت اتصالات خروجی‌ها نیز می‌تواند در کیفیت خروجی صدا و تصویر تاثیرگذار باشد.

برخی از دستگاه‌ها نیز دارای خروجی صدای دیجیتال هستند که از آن می‌توانید برای انتقال صدای دیجیتال به سینمای خانواده جهت پخش صدا با کیفیت بالا استفاده کنید، به خصوص اگر از مدیا پلیر دستگاه بیشتر و تخصصی‌تر بخواهید استفاده کنید؛ صدای دیجیتال یک مزیت محسوب می‌شود.

 

 نکته خروجی صدای دیجیتال:

 

– خروجی صدای دیجیتال S/PDIF نوری: برای استفاده این خروجی باید از کابل اپتیکال (نوری) صدا استفاده کنید. دستگاه به وسیله این خروجی می‌تواند از صدای دالبی و DTS پشتیبانی کند. تفاوت عمده DTS و Dolby نرخ انتقال آن‌هاست که DTS تقریبا نرخی سه برابر Dolby را داراست و هم‌چنین DTS محدوده‌ی وسیع‌تری را نسبت به Dolby ارائه می‌کند.

 

– خروجی صدای دیجیتال کواکسیال: این خروجی به وسیله کابل Coaxial صدای دالبی را منتقل می‌کند و نسبت به خروجی نوری از کیفیت پایین‌تری برخوردار است.

 

 مدیا پلیر

 

فرق عمده دستگاه‌های گیرنده دیجیتال علاوه بر موارد فوق در قسمت مدیا پلیر این دستگاه‌هاست. اکثر دستگاه‌ها دارای مدیا پلیر برای پخش فایل‌های صوتی و تصویری از روی حافظه فلش و هارد اکسترنال هستند.

 

حال تفاوت آن‌ها چیست؟ مسلما برای عملکرد بهتر در پخش فایل‌های صوتی و تصویری و گستردگی فرمت‌های پشتیبانی شده در دستگاه، شرکت‌های سازنده مستلزم هزینه بیشتری هم در بخش سخت افزار و هم در بخش نرم افزاری دستگاه هستند و این هزینه روی قیمت تمام شده دستگاه تاثیرگذار است.

 

دستگاهی که دارای سخت افزار و پردازشگر ضعیف‌تری باشد در پخش مولتی مدیا و به خصوص فایل‌های تصویری حجیم و باکیفیت با مشکل مواجه خواهد شد و این دستگاه‌ها معمولا فرمت‌های کمتری را نسبت به دستگاه‌های رده بالاتر پشتیبانی می‌کنند.

 

اگر برای شما مدیا پلیر و پخش فرمت‌های صوتی و تصویری دستگاه‌تان اهمیت دارد حتما در هنگام خرید به مشخصات فنی و فرمت‌های پشتیبانی شده توجه کنید.

 

 در پایان چند نکته دیگر جهت خرید دستگاه گیرنده دیجیتال را برای شما بیان می‌کنیم:

 

– گارانتی و خدمات پس از فروش دستگاه

 

پاسخگو بودن شرکت جهت رفع ایرادهای احتمالی و خدمات پس از فروش نظیر ارائه ریموت کنترل و … (شکستگی کنترل یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای شما پیش بیاید و شرکت‌های معتبر مسلما به فکر ارائه ریموت کنترل یدک دستگاه‌های خود هستند)

 

– ارائه آپدیت‌های نرم افزاری دستگاه

 

هیچ دستگاهی کامل نیست؛ شاید دستگاه از لحاظ نرم افزاری دارای ایراداتی باشد که مسلما با ارائه فایل بروزرسانی از سمت شرکت،مرتفع خواهد شد. این مورد به خصوص برای افرادی که مدیا پلیر دستگاه برایشان اهمیت دارد مهم است تا در صورت ایراد در قسمت مدیا پلیر دستگاه، آن را به شرکت جهت رفع در آپدیت بعدی اطلاع دهند.

 

 

[kkstarratings]