راهنمای خرید ابزار هرس 
ابزار هرس
اگر در منزل خود درخت و درختچه یا باغ و چمن دارید برایتان پیش آمده که به فکر هرس و نگهداری آن بیافتید. ما در این مقاله سعی داریم انواع ابزارهایی که میتواند به شما کمک کند را معرفی و در چگونگی خرید یک ابزار کارآمد همراهی کنیم.
پیش از خرید دستگاه و ابزار باید مشخص کنید مساحت کاری شما چقدر است. این موضوع روی نوع ابزار شما تاثیر مستقیمی دارد. کلیه ابزارهای دستی صرفا برای کاربری محدود و خانگی کاربرد دارند و برای مساحت های بزرگ ابزارهای تخصصی تری نیاز است که ما به آن نخواهیم پرداخت. ابتدا به ابزارهای باغبانی دستی و سپس نوع موتوری به تناسب نیاز میپردازیم. 
ابزارهای باغبانی که برای هرس درختان و درختچه ها استفاده میشوند در دو نوع موتوری و دستی قابل تقسیم هستند.
ابزراهای دستی باغبانی مورد نیاز برای هرس عبارتند از: قیچی باغبانی، قیچی هرس، چاقوی باغبانی، اره‌ باغبانی و قیچی شمشاد‌زن که هر یک را به تناسب معرفی میکنیم.
§ قیچی باغبانی
قیچی باغبانی یکی از ابزارهای روزمره باغداری و کشاورزی است. این ابزار کاربردهای گسترده ای در زمینه باغبانی شامل قطع ساقه های میوه، هرس گلها و درختان دارد. از دو دسته، تیغه های برشی تیز و مکانیزم فنر تشکیل شده است.
فنر به منظور بازگشت اهرم ها به حالت باز میباشد و یکی از نکات اساسی در زمینه نرمی کار با قیچی است. سفت بودن بیش از حد این فنر منجر به سختی کار با آن میشود. همچنین ضامنی روی قیچی وجود دارد که وظیفه آن بسته نگه داشتن قیچی در هنگام عدم کار است.
§ قیچی هرس
قیچی هرس همانگونه که از نامش بر می آید برای قطع کردن و هرس شاخه های درختانی کخ امکان قطع آنها با قیچی های معمولی باغبانی وجود ندارد بکار برده میشود. دسته بلند این نوع قیچی با دو هدف میباشند: نخست افزایش نیروی برش در لبه های برنده و دوم امکان هرس شاخه هایی که دسترسی به آنها مشکل است.
همچنین انواع پنوماتیک نیز وجود دارد که نیروهای لازم برای برش توسط مکانیزم بادی تامین میشود و بیشتر برای باغبانی حرفه ای و استفاده در باغات بزرگ کاربرد دارد و نیازمند پمپ هوا و … میباشد.
§ چاقوی باغبانی 
چاقوی باغبانی یکی از ابزارهای کارآمد در حوزه باغبانی است. کاربردهای مختلفی برای آن میتوان تعریف کرد که شامل بریدن شاخه های نازک، علف های هرز و نوع تخصصی تر آن که بعنوان چاقوی پیوند شناخته میشود برای پیوند زدن استفاده میشود.
این وسیله کاربردهای گسترده ای دارد که به تدریج و در هنگام کار به آن پی خواهید برد.
§ قیچی شاخه زن و شمشاد زن
این قیچی در انواع فرم مختلف برای کوتاه کردن چمن(در مقیاس کوچک) و بخصوص همانطور که از نامش پیداست برای کوتاه و مرتب کردن شمشاد است. در دو فرم دو لبه و سه لبه در بازار یافت میشود.
به علت دسته های بلند نیاز به زور بازوی زیادی ندارد و این موضوعی است که شما باید در هنگام خرید به آن توجه کنید. هر چقدر دسته ها بلندتر باشند نیاز به فشار کمتر خواهد بود. لبه های برش بلند و نیز صرفا برای نفوذ به لایه های متراکم شمشاد و افزایش میزان برش است.
§ اره‌ باغبانی
اره ابزاری است که برای بریدن و قطع کردن شاخه های بسیار ضخیم که قطر آنها بیش از لبه های قیچی است کاربرد دارد. البته هر چه که باشد برای بریدن و دو نیم کردن شاخه های خشک و بسیاری از کارهای دیگر به اره نیاز خواهید داشت.
طول اره نباید بیش از حد بلند باشد که در این صورت گرفتار خواهید شد. شکل اره نیز برای کاربری های مختلف متفاوت است. هر قدر دسته بلند و طول خود اره کوتاه باشد به نفع شما خواهد بود.
تا به اینجا با ابزارهای دستی آشنا شدیم. اما به چه ابزارهایی نیاز خواهیم داشت؟ 
همه ما کمابیش در خانه گل و درخت داریم. پیش آمده شاخه های پوسیده و خشک را قطع کنیم و اینجاست که قیچی باغبانی بعنوان یک نیاز اساسی باید در دسترسمان باشد. در خرید انواع قیچی حتما به موارد ذیل دقت کنید:جنس و آلیاژ خوب اولین معیار خرید ابزارآلات است. چنانچه جنس نامطلوب تهیه کنید باید منتظر زنگ زدن، کند شدن و تغییر فرم لبه های تیز قیچی باشید. موضوع دیگر طراحی مناسب قیچی است، لبه های قیچی باید هنگام باز و بسته شدن بصورت مناسب روی هم قرار بگیرند، فراموش نکنید هر گونه فاصله بیش از اندازه این لبه ها از هم موجب کندی برش و سفتی بیش از حد موجب سایش لبه های برش و کندی کار با آن خواهد شد. فرم دسته ها موضوع مهمی است که نباید از آن غافل شد. قیچی تهیه کنید که در دستهای شما به راحتی جای گرفته و موجب آزار دستان شما نشود.
ابزار کارآمد دیگر اره است. اره کاربردهای فراوانی دارد و برای بریدن شاخه های بزرگ که امکان استفاده از قیچی در آن نیست میتواند به کار گرفته شود. پس یک ابزار چندمنظوره مفید است.
ابزارهای دیگر بستگی به وضعیت شما دارد. اگر یک باغ پر از درخت دارید حتما در زمان هرس باید حجم عظیمی ار شاخه ها هرس کنید که نیاز ابزارهای جدی تری مثل قیچی هرس هستید.
همچنین اگر در حیاط یا محل مورد نظر علف یا شمشاد دارید نیازمند رسیدگی و کوتاه کردن دوره ای آن هستید پس قیچی شمشاد بر یک ابزار حیاتی است.
پس قیچی و اره باغبانی یک الزام است و سایر ابزارها باید به تناسب نیاز خریداری شود.
تا اینجا ابزارهای ما همگی بی صدا بودند.
در ادامه به بررسی ابزار باغبانی خانگی موتوری برای هرس علف میپردازیم.
اگر شما در باغچه خود علف و چمن دارید نیازمند ابزاری برای هرس دوره ای آن هستید. ابزاری که همه ما در این مورد میشناسیم چمن زن است. اما چمن زن یک ابزار پیچیده، گران و صرفا برای چمن زنی میباشد که هزینه بالایی برای شما خواهد داشت.
به جای این ابزار میتوان ما علفزن را پیشنهاد میکنیم که علاوه بر هرس علف ها و بوته های گیاهان بعنوان چمن زن هم از آن استفاده کرد.
علف زن
علف زن ابزاری موتوری است که محرکه آن از طریق برق یا موتور دوزمانه تامین میشود. کاربرد این ابزار برای هرس کردن علفها و همچنین چمن است.
چند شاخصه مهم در زمینه خرید این ابزارهای وجود دارد که در ادامه به آن پرداخته شده است.
1. میزان مساحت سطح مورد نظر
با افزایش وسعت کار و مساحت مورد نظر ابزار مورد نیاز برای کار نیز تغییر کرد و برای سطوح بزرگتر نیاز به ابزارهای قوی تر و بزرگتر وجود دارد.
2. میزان کارایی دستگاه
هر قدر قدرت دستگاه بالاتر باشد میتوان برای کاربرد های مختلف از آن استفاده کرد و بالطبع کارایی دستگاه بالاتر خواهد بود. ابزارهای مختلف قابل نصب روی علف زن از دیگر شاخصه های کارآیی دستگاه است که میتواند کاربری دستگاه را از یک حالت صرف به یک ابزار چندمنظوره تبدیل کند.
3. سهولت تعمیرات و تامین قطعات یدکی
خدمات پس فروش یکی از شاخصه های خرید هر ابزاری بخصوص ابزارهای برقی وی موتوری است. این شاخصه یک موضوع تاثیر گذار است به طوری که باید دستگاه دارای پشتیبانی و امکان تامین مناسب قطعات یدکی باشد. بخشی از قطعات مصرفی هستند و در هنگام خرید باید لحاظ شوند تا هزینه نگهداری دستگاه بالا نرود. اکثر ابزارهای ارزان پشتیبانی مناسبی ندارند!
4. میزان انتشار صدای دستگاه
اگر تراکم منازل در اطراف شما بالاست حتما باید وسیله ای تهیه کنید که صدای کار آن پایین باشد. موتورهای دو و چهار زمانه به ترتیب بیشترین و کمترین میزان انتشار صدا را در میان وسایل موتوری دارند. البته اگر سطح کاری شما کم باشد میتوانید نوع برقی را انتخاب کنید تا صدای دستگاه آزار دهنده نباشد.
5. قیمت
اما فاکتور نهایی قیمت است. در صورتی که تمام فاکتورهای فوق را لحاظ کردید باید دستگاهی خریداری نمایید که با بودجه شما سازگاری داشته باشد. توجه کنید ارزانی بی علت نیست و ابزارهای خیلی ارزان پشتیبانی مناسبی ندارند. همچنین هزینه کرد بیش از حد اتلاف پول خواهد بود.
[kkstarratings]