راهنمای خرید اسپلیتر (splitter)

اسپلیتر (splitter)
یکی از روش های دسترسی به اینترنت استفاده از اینترنت ADSL است. اینترنت ADSL معمولا توسط سرویس دهنده ها بر روی خط تلفن ثابت وصل می شود و کاربر با خرید و نصب مودم می تواند از اینترنت ADSL استفاده کند. راه اندازی اينترنت ADSL بر روي تلفن مشکلاتي را به دنبال دارد. يکي از مشکلاتي که با راه اندازي اينترنت ADSL با آن مواجه خواهيد بود نويز هايي است که روي خط تلفن ايجاد مي‌شود. همانطور که گفتیم اينترنت هاي ADSL بر روي خطوط تلفن وصل مي شوند و به عنوان مثال اگر در حين استفاده از اينترنت ADSL تلفن شما زنگ بخورد پارازيت ها ( نويز ها) باعث خواهد شد تا در هنگام مکالمه صدای خش خشی را بشنويد و اينترنت شما با مشکل کندي يا قطعي مواجه شود. براي حل اين مشکل از دستگاه کوچکي به نام اسپليتر استفاده مي شود. کلمه انگليسي Split به معناي دو نيم کردن است و اسپليتر ( splitter ) نيز دستگاهي است که سيگنال ديجيتال اينترنت ADSL را از سيگنال آنلوگ تلفن جدا مي کند. بنابراين هميشه در کنار خريد يک مودم ADSL لازم است دستگاه اسپليتر را نيز خريداري کنيد. در اين مقاله قصد داريم راهنماي خريد اسپليتر را به شما ارائه کنيم. چنانچه قصد خريد يک دستگاه اسپليتر را داريد تا پايان اين مقاله با ما همراه شويد.

اسپليتر چگونه کار مي کند ؟
اسپليتر به شکلي ساخته شده است که مي ‌تواند صدا را از داده ((Data جداسازی کند. نصب اسپليتر مانع از تداخل امواج داده و صدا مي شود و کيفيت دريافت صدا و داده را بالا مي برد. همانطور که پيش از اين نيز گفتيم عدم نصب اسپليتر سبب مي شود صداي تلفن شما در حين مکالمه داراي نويز باشد و و از طرف ديگر با قطع و وصل مداوم اينترنت رو به رو شوید. صدای تلفن سيگنال صوتي است و اين سيگنال صوتي نوعي سيگنال آنالوگ محسوب مي شود. سيگنال آنالوگ به زمان وابسته است و مقدار آن با گذر زمان تغيير مي کند. اما سيگنالي که به مودم ADSL مي رود data يا داده است که به عنوان سيگنالي ديجيتال شناخته مي شود. پس خط تلفني که سرويس ADSL روي آن نصب شده است ، شامل دو سيگنال ديجيتال يا داده و سيگنال صوتي يا آنالوگ است. کاري که اسپليتر انجام ميدهد تفکيک سيگنال ديجيتال يا ADSL از سيگنال صوتي است. براي جداسازي سيگنال ها در صنعت الکترونيک از فيلتر هاي مخصوصی استفاده مي شود. اين فيلتر ها محدوده اي از فرکانس ها را فيلتر مي کنند ، مثلا فيلتري که به نام فيلتر بالاگذر شناخته می شود ، فرکانس هاي بالا را عبور داده و فرکانس هاي پايين را مسدود مي کند. فيلتر پايين گذر عکس فیلتر بالاگذر عمل می کند، یعنی فرکانس هاي پايين را عبور می دهد و اجازه عبور فرکانس هاي بالا را نمي دهد. سيگنال صوتي فرکانس پايين و سيگنال ADSL سيگنال فرکانس بالاست. اسپليتر اجازه عبور فرکانس هاي بالا ( ADSL ) را به تلفن نمي دهد. اين کار سبب مي شود هيچگونه تداخلي بين صوت و ديتا به وجود نيايد.
محل نصب
اسپليتر را بايد در ابتدايي ترين محل ورود خط تلفن نصب کرده و پس از آن به مودم و گوشي تلفن وصل کنيد. درصورت استفاده گوشي تلفن از پريز ديگر، لازم است از اسپليتر ثانويه استفاده کنيد. در اين دستگاه خط تلفن به عنوان ورودي در نظر گرفته مي شود. خروجي اسپليتر از 2 قسمت تشکيل شده که يکي براي اتصال به مودم و ديگري براي تلفن طراحي شده ‌است.
ورودي ها و خروجي ها
ورودي ها و خروجي هاي اسپليتر ها در واقع پورت RJ-11 يا همان پورت هاي معمولي تلفن ها هستند. همانطور که گفته شد در هر اسپليتر معمولا 3 تا از اين پورت ها وجود دارد که يکي از آن ها پورت ورودي و دوتاي ديگر پورت هاي خروجي هستند.
شرکت هاي سازنده
شرکت هاي مختلفي در زمينه توليد اسپليتر ها فعاليت مي کنند. دي لينک (D-link ) ، تي پي لينک (TP-link) ، ترندنت (TRENDnet) ، انزو (ENZO) و … از مطرح ترين برند های زمينه توليد اسپليتر ها هستند.
قيمت
از آنجايي که اسپليتر ها ساختار ساده اي دارند و کار ساده اي را انجام مي دهند معمولا قيمت کمي دارند. البته قيمت اين دستگاه ها بسته به عواملي مانند شرکت سازنده ، کیفیت ساخت و …. متفاوت است. به طور کلي قيمت اسپليتر ها بين 5 هزار تومان تا 150 هزار تومان است.
اگر از اسپليتر براي مصارف معمولي و خانگي استفاده مي کنيد ، نيازي نيست که براي خريد اسپليتر هاي گران قيمت هزينه کنيد. اسپليتر هاي گران قيمت داراي امکانات خاص هستند که اين امکانات ممکن است هرگز به کار شما نيايد ، لذا بهتر است براي صرفه جويي در هزينه ها ، اسپليتري با کيفيت و قيمت مناسب تهيه کنيد.

 

[kkstarratings]