راهنمای خرید اسکی فضایی ( الپتیکال ) 
اسکی فضایی ( الپتیکال )
چاق شدن و افزايش وزن امروزه به يکي از مشکلات شايع در میان تمام اقشار جامعه تبديل شده است. چاق شدن علاوه بر تاثير گذاري منفي در شکل ظاهري بدن ، سبب افزايش خطر بيماري ها نيز مي شود. بسياري از بيماري ها همانند ديابت نوع 2 ، بيماري عروق کرونر ، سکته مغزي ، سايش مفاصل ، سرطان و افزايش فشار خون ریشه در چاقی دارند. بسياري از افرادي که به اين مشکل دچار هستند سعي مي کنند با استفاده از رژيم هاي غذايي مختلف ، وزن خود را کاهش دهند و به وزن متعادل برسند. هرچند که بايد گفت که لاغر شدن با اين روش بسيار سخت است و معمولا کمتر افرادي آن را به پايان مي رسانند. يکي ديگر از راه هاي کاهش وزن و رسيدن به تناسب اندام ، ورزش کردن است. ورزش کردن سبب مي شود با چربي هاي اضافه بدن مصرف شوند و بدن به وزني متعادل برسد. براي ورزش کردن راه هاي مختلفي وجود دارد که بسياري از افراد رفتن به باشگاه هاي ورزشي را انتخاب مي کنند. هزينه اين باشگاه ها معمولا زياد است و وقت زيادي را نيز از افراد تلف مي کنند. بعلاوه اين باشگاه ها هميشه و در همه جا در دسترس نيستند. در این صورت چه باید کرد ؟
راه حل پيشنهادی ما اين است که باشگاه ورزشي را به خانه خود بياوريد !!! شما مي توانيد با خريد وسايل ورزشي مختلف و نصب آن ها در خانه خود ، در هرزمان که مايل بوديد به ورزش کردن بپردازيد و به وزني متعادل دست پيدا کنيد. از جمله اين وسايل مي توان به تردميل ، دوچرخه ثابت و … اشاره کرد اما يکي از مفيد ترين وسايل ورزشي مدرن ، اسکي فضايي يا الپتيکال است.اسکي فضايي يک دستگاه ورزشي هوازي است که مدتي است استفاده از آن بسيار رايج شده است. شیوه ورزش کردن با الپتیکال به این صورت است که فرد روي آن سوار مي شود و ضمن قرار دادن پاها بر روي دو پدال ، دو دسته آن را در دست مي گيرد ، سپس با پدال زدن و عقب و جلو بردن همزمان دست ها ، کل عضلات بدن را در فرآيند ورزش درگير می کند. اين دستگاه ها ضمن درگير کردن کامل پاها ، بازو ها و عضلات قفسه سينه را نيز تقويت مي کنند. در اين مقاله قصد داريم راهنماي خريد اسکي فضايي را به شما عزيزان ارائه کنيم. چنانچه قصد خريد يکي از اين وسايل کاربردي را داريد ، تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.
سيستم مقاومت الپتيکال
سيستم مقاومت اسکي فضايي ، سيستمي است که ميزان سختي و فشار لازم براي به حرکت در آوردن پدال ها را مشخص مي کند. الپتيکال ها از دو نوع سيستم مقاومت تسمه نمدي و مکانيکي استفاده مي کنند که در ادامه به بررسي آن ها مي پردازيم.
الف) سيستم مقاومت تسمه نمدي : در اين سيستم مقاومت يک تسمه نمدي وجود دارد که يک سر آن به بدنه دستگاه از داخل اتصال دارد و سر ديگر آن به درجه تنظيم مقاومت متصل است. هر چه درجه مقاومت را بيشتر کنيم ، اين تسمه بيشتر درگير مي شود و سبب مي شود تا حرکت با مقاومت بيشتري صورت گيرد ، يعني فشار بيشتري براي به حرکت در آوردن پدال ها لازم باشد و در این صورت کالري بيشتري مصرف می شود.در اين سيستم چرخ دوار ( که تسمه نمدي روي آن قرار مي گيرد ) از جنس پلاستيک است و در قسمت مرکز به جاي بلبرينگ از بوش استفاده شده است. از مزاياي الپتيکال هايي که از اين نوع سيستم مقاومت بهره مي گيرند مي توان به قيمت مناسب اشاره کرد. برخي از معايب اين سيستم نيز عبارتند از اصطحکاک و استهلاک بالا ، چرخ دوار با استقامت کم ( به دليل پلاستيکي بودن ) و احتمال خرابي زياد.
ب ) سيستم مقاومت مکانيک : عملکرد سيستم مقاومت مکانيکي به اين صورت است که در آن يک چرخ گردان چدني وجود دارد که به وسيله يک سر آهنرباي قوي احاطه شده است. اين آهنربا به وسيله درجه تنظيم مقاومت که معمولا 8 درجه دارد به اين چرخ گردان نزديک يا از آن دور مي شود و به هيچ وجه با آن تماس پيدا نمي کند و اصطکاکي بين اين دو قطعه وجود ندارد به همين دليل عمر طولاني دارد و نيازي به تعويض قطعه مصرفي ندارد. درضمن به جاي بوش در قسمت چرخ گردان از بلبرينگ استفاده شده است که حرکت روان تر و طول عمر بيشتري دارد. از مزاياي اين سيستم مي توان به استهلاک و اصطحکاک پايين ، بلبرينگ چرخ گردان ، دوام و طول عمر بالا ، چرخ چدني ، حرکت نرم و راحت و از معايب آن مي توان به قيمت بالاتر نسبت به نوع ديگر اشاره کرد.
دسته هاي الپتيکال
دسته هاي الپتيکال حالتي دارند که همواره در جهت مخالف ديگري قرار مي گيرند. يعني وقتي دسته سمت راست به سمت عقب مي آيد دسته سمت چپ به سمت جلو مي رود. اين حرکات جلو و عقب رفتن دسته ها سبب تقويت عضلات بازو و قفسه سينه مي شود. بر روي دسته هاي برخي از اسکي هاي فضايي سنسور ضربان قلب تعبيه شده است که همواره مي توانيد ميزان ضربان قلب خود را در نمايشگر آن دستگاه مشاهده کنيد. در اکثر الپتيکال ها تعداد دسته ها يک جفت است و در برخي از اسکي هاي فضايي تعداد دسته ها دو جفت است که در اين نوع يک جفت دسته ها همواره به صورت ثابت و بدون حرکت است و دسته هاي ديگر متحرک هستند.
تنظيم درجه سرعت 
يکي از ويژگي هاي مشترک الپتيکال ها اين است که سرعت همه آن ها را مي توان کم و زياد کرد و هر چه درجه مقاومت يا همان سرعت را زياد تر کنيم ، به حرکت در آوردن آن به فشار بيشتري نياز خواهد داشت. اين تغيير سرعت در برخي از در اسکي هاي فضايي به صورت دستي توسط يک پيچ انجام مي شود و در نوع پيشرفته تر به صورت برقي توسط يک کليد انجام مي شود. در نظر داشته باشيد که نوع سيستم تغيير سرعت در قيمت آن تاثير زيادي دارد.
برنامه هاي متنوع
بسياري از الپتيکال ها داراي برنامه هاي ورزشي مختلف هستند که شما مي توانيد بر اساس سن ، وزن و ديگر شرايط جسمي يکي از آن ها را انتخاب کنيد و به انجام ورزش به صورت اصولي بپردازيد. اين برنامه ها در الپتيکال هايي وجود دارد که داراي سيستم تنظيم سرعت برقي هستند.
صفحه نمايش
همه دستگاه هاي اسکي فضايي داراي نمايشگر هستند . اين نمايشگر مواردي مانند سرعت ، مسافت ، کالري و ضربان قلب را به کاربر نمايش مي دهد . بعضي ديگر از الپتيکال ها ، قابليت نمايش دما ، ساعت، و وضعيت اتصال به موبايل هاي هوشمند را نيز دارند که لازم است بگوييم همان چهار مورد اول براي انجام يک ورزش حرفه اي با اسکي فضايي کافي است.
زين ( نشيمنگاه)
الپتيکال ها در دو نوع داراي نشيمنگاه (زين دار) و بدون نشيمنگاه (بدون زين) ساخته شده اند. الپتيکال هايي که داراي زين هستند از لحاظ فيزيکي شباهت زيادي به دوچرخه ثابت دارند. الپتيکال هاي ايستاده ( بدون زين) از لحاظ مصرف انرژي و کالري سوزي بيشتري دارند اما نوع زين دار آن براي افرادي که داراي مشکلات جسمي و حرکتي هستند کارايي بهتري دارد.
شرکت هاي سازنده 
شرکت هاي زيادي دست به توليد اين دستگاه هاي کاربردي زده اند که هر کدام از آن ها کيفيت و طرفداران خاص خود را دارد. برخي از اين شرکت ها عبارتند از دوراسل ، ديلاکس ، گارمين ، الترک ، پروت ، لگو ، متل ، پويا جيم ، ژرمن گيت ، کيپ فيت ، روبيمکث ، تايتان فيتنس ، بي اچ فيتنس و ….
قيمت 
عوامل زيادي در تعيين قيمت الپتيکال ها موثرند . برخي از اين عوامل عبارتند از نوع سيستم مقاومت ، دسته ها ، سرعت ، نمايشگر ، تعداد و تنوع برنامه ها ، شرکت سازنده و … . به طور کلي مي توان گفت که قيمت الپتيکال ها بين 2 ميليون تومان تا 15 ميليون تومان است.
سعي کنيد پيش از خريد حتما درباره برند هاي مختلف تحقيق کنيد و يک برند مناسب را از میان شرکت های سازنده انتخاب کنید. همچنين از آن جايي که اين وسايل بسيار آسيب پذير هستند ، پيش از اقدام براي خريد ، درباره مکان نصب آن ها در خانه خود فکر کنيد و مکاني مناسب را جهت نصب آن ها برگزينيد.
[kkstarratings]