راهنمای خرید برانکارد

[kkstarratings]
برانکارد یکی از تجهیزات پزشکی است که برای حمل کوتاه مدت بیمارانی که نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارند استفاده می‌شود. برانکارد عمدتاً در شرایط حاد مراقبت خارج از بیمارستان توسط اورژانس پیش ‌بیمارستانی، ارتش و امدادگران عملیات امداد و نجات استفاده می‌شود. برانکارد را می‌توان با یک پایه تنظیم ارتفاع شامل چرخ‌ها، ریل‌ها و یا غلتک ‌گاه‌ها مجهز کرد تا راحت‌تر جرکت کند. برانکارد های ساده چنین پایه ای ندارند و لازم است توسط یک یا چند نفر حمل شود. با وجود این تفاوت‌ها، کابرد اساسی همۀ آن‌ها یکسان است.

از برانکارد براى انتقال مصدومى که حال وى وخيم است يا شديداً صدمه ديده به آمبولانس يا جایى برای انجام اعمال درمانی استفاده مى ‌شود تا خطر بدتر شدن حال مصدوم يا بيشتر آسيب ديدن وى به حداقل برسد. از اکثريت برانکاردها مى‌توان براى انتقال مصدوم با هر نوع جراحتى استفاده نمود و بايد به اندازهٔ کافى سفت و محکم باشد تا بتوان با آن مصدوم‌هایى را که ستون فقرات آنها آسيب ديده حمل نمود، بدون آنکه به تخته‌ هاى اضافى نياز باشد. دراين مقاله قصد داريم راهنماي خريد برانکارد را به شما ارائه کنيم. چنانچه قصد خريد برانکارد را داريد تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.
انواع برانکارد ها
برانکارد ها انواع مختلفی دارند که برخی از آنها عبارتند از برانکارد استاندارد، ديرک و برزنت، برانکار تاشو، برانکارد شکسته ‌بندي، برانکارد نيل رابرتسون و برانکارد پاراگارد. در ادامه به بررسی این وسایل می پردازیم.
1.برانکارد استاندارد
برانکارد ”استاندارد“ يا فرلى (Furley) از ديرک ‌ها، دسته‌ ها، ميله ‌هاى تاشونده، پايه ‌ها و بستر برزنتى تشکيل شده است. ميله‌ هاى تاشونده امکان باز و بسته شدن برانکارد را فراهم مى‌سازند. به ‌هنگام بسته بودن برانکارد، ديرک‌ها نزديک هم قرار مى‌گيرند و بستر رو به بالا تا مى‌خورد و به ‌وسيله دو تسمه، ميله‌هاى تاشونده بسته مى ‌شوند. از اين تسمه‌ها براى بستن مصدوم ‌هایى که دچار شکستگى شده‌اند و روى برانکارد قرار گرفته اند، استفاده مى‌ شود.

2. برانکارد تاشو
این نوع برانکارد در حقیقت نوع سبک وزن برانکارد استاندارد است. اين برانکارد داراى ديرک‌هاى فلزى سبک با دست‌هاى تلسکوپى و يک بستر برزنتى يا پلاستيکى است. برانکاردهاى تاشو در دو نوع مختلف در دسترس است، يکى نوعى که به شکل برانکارد استاندارد تا مى‌شود؛ و ديگرى از وسط تا مى‌شود و بنابراين جاى کمترى را اشغال می کنند.

3. برانکارد دیرک برزنت
اين برانکارد يکى از انواع برانکاردهایى است که بيشترين مورد استفاده را دارند و داراى يک برزنت يا پلاستيک به ‌طول حدود ۲۰۰سانتى‌متر و عرضى در حدود ۵۰ سانتى‌متر و دو ديرک بلند است. برزنت را مى‌توان تا کرد و در زير مصدومى که خوابيده است قرار داد. ديرک‌ها از ميان آستين‌هایى که در طرفين برزنت قرار دارند عبور کرده و به اين ترتيب يک برانکارد ساخته مى‌شود. ميله‌هاى حایل ممکن است در دو سر ديرک‌ها قرار گيرند تا آنها از هم جدا بمانند و برانکارد محکم شود.

4. برانکارد شکسته بندی
اين نوع که به برانکارد ارتوپدى معروف است قابل تنظيم بوده و براى بلند کردن مصدوم و گذاشتن او در آمبولانس يا روى تخت چرخدار بدون آنکه وضعيت آن تغيير پيدا کند،استفاده مى‌شود. از اين برانکارد براى حمل مصدوم در مسافت‌هاى دور استفاده نمى‌شود. مى‌توان طول آن را بسته به اندازهٔ مصدوم تنظيم کرد. اين برانکارد براى مصدوم‌هایى که نبايد تکان بخورند به‌ويژه آنهائى که احتمال مى‌رود دچار شکستگى ستون فقرات يا خونريزى داخلى شده باشند کاملاً مفيد است.

5. تخت چرخدار
برانکارد تاشو ( Scope stretcher )در واقع تخت های چرخدار آمبولانس هستند که برای انتقال بیمار به آمبولانس یا به بخشهای اورژانس استفاده می شود و قابلیت تاشدن دارند. این نوع برانکارد در حقيقت يک برانکارد قابل تنظيم است که از فلز سبک ساخته شده و روى چرخ قرار گرفته است. در بسيارى از آمبولانس‌ها از تخت چرخدار استفاده مى‌شود. تخت چرخدار بايد هميشه براى موارد اورژانس آماده باشد. اين تخت معمولاً داراى يک برانکارد از نوع ديرک – برزنت و دو پتوى تميز است. این وسیله به مصدوم در پایین آوردن از پله ها و یا عبور از مکان های باریک که برانکار های معمولی نمی توانند از آن عبور کنند، کمک شایانی می نماید. برند های جدیدتر دارای بدنه محکم و همچنین برزنت یا پلاستیک های سخت جای نشیمنگاه هستند و فضای کمی را اشغال می کنند\

6. برانکارد نیل رابرتسون
اين برانکارد از برزنت ضخيم و محکم و خيزران ساخته شده و براى بالا آوردن مصدوم‌هایى که در حفره يا گودال عميق يا دره افتاده‌اند و هم‌چنين پائين آوردن مصدوم از ارتفاعات کوهستانى استفاده مى‌شود. مصدوم را روى برانکارد مى‌گذارند. طناب انتهاى برانکارد به‌عنوان ”رکاب“ عمل مى‌کند تا پاهاى مصدوم را خوب نگه‌ دارد. تسمهٔ بالائى از روى پيشانى مصدوم رد مى‌شود و سر مصدوم را محکم نگه مى ‌دارد. دو تکهٔ ميانى روى سينهٔ مصدوم تا مى‌شوند و با بستن تسمه‌ها کاملاً روى سينهٔ مصدوم محکم مى‌شوند، به‌طورى که بازوها بيرون مى‌ماند. بازوها به‌وسيله تسمهٔ بلند پائينى بسته مى‌شود. تسمه کوتاه پائينى براى بستن ساق پا مورد استفاده قرار مى‌گيرد.

حلقه ‌اى که در سر برانکارد وجود دارد براى بالا کشيدن مصدوم به‌وسيله طناب است، و يک طناب ديگر براى هدايت صحيح برانکارد به حلقهٔ پائينى متصل مى‌شود. اين برانکارد بايستى به‌همراه تعدادى طناب (از جنس ضد پوسيدگي) به‌طول مناسب در محل مناسبى نگهدارى شود تا در موقع لازم، از آن استفاده گردد.
7. برانکارد پاراگاد
اين برانکارد نظير برانکارد نيل رابرتسون است و براى همان منظور از آن استفاده مى‌شود با اين تفاوت که سبک ‌تر، کم‌ زحمت ‌تر و بادوام‌ تر از برانکارد نيل رابرتسون است، مزيت عمده اين برانکارد آن است که مى‌توان آن را از وسط خم کرد و به اين ترتيب مى ‌توانيد راحت‌ تر موانع را پشت سر بگذاريد.

8-برانکاردبسکت
از این وسیله در مناطق بیابانی (صحرا) و یا کوهستانی (تخته سنگ ها) استفاده می شود. برانکارد های بسکت همانطور که از نامشان پیداست حالت سبدی دارند و پس از قرار دادن مصدوم در آن ها به طور کامل قفل و بسته می شوند و در مناطق صعب العبور مصدوم را از تمام خطرات ناشی از افتادن و برخورد حفظ می کنند.

ابعاد برانکارد
برانکارد ها در ابعاد مختلفی ساخته می شوند. همانطور که می دانید ، ابعاد برانکارد باید با شخصی که روی آن حمل می شود متناسب باشد. برانکارد ها ممکن است طولی از 160 سانتی متر تا 2 متر و عرضی بین 50 سانتی متر تا 80 سانتی متر داشته باشند. ابعاد برانکارد های تاشو معمولا از سایر برانکارد ها کوچک تر است .
شرکت هاي سازنده
شرکت هاي مختلفي در زمينه توليد برانکارد فعاليت مي کنند. هر کدام از اين شرکت ها محصولاتي را توليد و روانه بازار کرده اند و تا حدودي نظر مشتريان را جلب کرده اند.
قيمت
عوامل مختلفي در تعيين قيمت برانکارد ها موثرند. از جمله اين عوامل مي توان به نوع برانکارد ، شرکت سازنده ، ابعاد ، جنس مواد به کاررفته در ساخت و … اشاره کرد. به طور کلي قيمت برانکارد ها در بازار ايران بين 200 هزار تومان تا 3 میلیون تومان است.
سعي کنيد حتما پيش از خريد ميزان بودجه خود را مشخص کنيد. همچنين مواردي که در اين مقاله گفته شد را مورد توجه قرار دهيد تا به انتخابي درست برسيد.