راهنمای خرید تجهیزات ویپ (VoIP) 
تجهیزات ویپ (VoIP)
انسان ها همواره به دنبال راهي براي ايجاد ارتباط بوده اند و هميشه سعي بر اين بوده که راه هاي ارتباطي سريع تر و با کيفيت تر شوند. يکي از راه هاي ارتباطي که انسان در قرن اخير اختراع و از آن استفاده کرده است ، تلفن می باشد. نسل اول تلفن ها تلفن هاي PSTN ( مخفف Public Switched Telephone Network ) بوده اند. در اين روش ارتباطي ، دستگاه هاي تلفن به وسيله سيگنال هاي آنالوگ و توسط سيم هاي مسي با يکديگر مرتبط مي شدند. اين سيستم داراي اشکالات زيادي بود که به تدريج سبب شد انسان به فکر راه هاي ارتباطي مدرن تري باشد. اختراع رايانه هاي شخصي بستر را براي بر پا شدن شبکه جهاني اينترنت فراهم کرد. اينترنت يکی از فناوری های ارتباطی است و نقش بسيار پررنگي در زندگي بشر ايفا مي کند. اينترنت سبب ايجاد راه هاي ارتباطي مختلفي نظير چت ، ايميل و … شد. يکي از راه هاي ارتباطي که از طريق اينترنت به وجود آمده است ، تلفن ويپ (VoIP) است. کلمه VoIP مخفف عبارت Voice over internet protocol می باشد و تلفن ويپ که با نام IP تلفني نيز شناخته مي شود ، امکان استفاده از اينترنت براي برقراري تماس تلفني را فراهم مي کند. خطوط سنتي تلفن از سيستم آنالوگ و و تلفن ويپ از شبکه ديجيتال براي برقراري ارتباط استفاده مي کنند. يکي از رايج ترين کاربرد هاي ويپ ، موارد شخصي و استفاده در منازل به عنوان سرويس تلفني مبتني بر اينترنت است ، در اين مقاله قصد داريم راهنماي خريد تلفن ويپ را به شما ارائه کنيم. چنانچه قصد تهيه تجهيزات ويپ را داريد ، تا پايان اين مقاله با ما همره باشيد.
مزاياي اسنفاده از VoIP نسبت به PSTN
سیستمVoIP نسبت به تلفن های معمولی دارای مزیت های بسیاری است که برخی از آن ها را در ادامه ذکر می کنیم:1- عدم نياز به سيم کشي جداگانه : تکنولوژي ويپ از بستر شبکه براي ارتباطات تلفني استفاده مي ‌کند که در اين حالت نيازي نيست براي کابل کشي مجزا هزينه اي صرف شود. هم چنين در صورت جابجايي محل کاربر، ديگر نيازي به سيم کشي مجدد وجود ندارد.
2- امکان برقراري کنفرانس‌هاي صوتي و تصويري : چنانچه شما براي برقراري کنفرانس هاي تلفني خود از سيستم ويپ استفاده کنيد ، هزينه هايي که صرف برقراري ارتباط تلفني براي مسافت هاي دور مي شوند به شدت کاهش خواهند یافت.
3- قابليت ادغام دستگاه تلفن با رايانه شخصي : امروزه استفاده از نرم افزارهاي تلفني (SoftPhone) در ادارات و حتي سيستم‌هاي خانگي در حال گسترش است. استفاده از اين نرم افزارها جايگزيني براي IP-Phone به شمار مي‌ رود. اين روش سبب کاهش هزينه ها مي شود.
4- امکان برقراري تماس رايگان خارج از سازمان به هر نقطه از دنيا : با استفاده از سيستم ويپ ، کاربران از طريق اينترنت مي توانند با اداره مورد نظر خود ارتباط برقرار کنند. اين ويژگي سبب مي شود تا کارکناني که خارج از محيط اداره هستند ،علاوه بر کاهش هزينه هاي خود ، تماس را به آساني برقرار کنند.
برخي ديگر از قابليت هاي ويپ عبارتند از ترکيب کارکردهاي صدا و ديتا، کاهش هزينه ها به دليل ادغام شبکه تلفن و شبکه ديتا ، قابليت برنامه‌ نويسي و توسعه آسان تر ، پشتيباني از خدمات مخابرات معمولي و ارائه خدمات جديد تر.
امکانات ويپ (VoIP) 
همانطور که پيش از اين نيز گفته شد ، سيستم ويپ علاوه بر دارا بودن خدمات مخابرات معمولي ، امکانات جديدي را در اختيار شما قرار مي دهد که در ادامه به بررسي آن ها مي پردازيم.
1- امکان ارائه تعداد زياد شماره تلفن‌ هاي داخلي : در سيستم ويپ مي توانيد تعداد زيادي شماره تلفن داخلي ، با توجه به ظرفيت سيستم ويپ در اختیار داشته باشيد.
2-امکان دريافت پيام صوتي (Voicemail): پيغام گذاشتن روشي است که در آن مي توانيد در صورت عدم پاسخگويي کاربر براي او پيغام صوتي بگذاريد و کاربر مورد نظر نيز مي تواند در زمان مناسب پيغام شما را بشنود.
3- قابليت ضبط مکالمات : شما مي توانيد تمامي مکالماتي که در بستر ويپ صورت مي گيرند را ضبط و ذخيره کنيد. اگر شما از سيستم ويپ براي ارائه خدمات پشتيباني شرکت خود از طريق تيم پشتيباني استفاده مي کنيد ، با اين روش مي توانيد کيفيت پاسخگويي تيم پشتيباني خود به مشتريان را ارزيابي کنيد.
4- تلفن هاي نرم افزاري (SoftPhone) : با استفاده از سيستم ويپ اين امکان فراهم مي شود که از لپ تاپ يا موبايل به عنوان وسيله ارتباطي استفاده کرد.همچنين با نصب تلفن‌ هاي نرم افزاري امکان دسترسي به داخلي ‌هاي کاربران از طريق کامپيوتر فراهم مي شود.
5-فکس يا Fax to Email: با استفاده از اين قابليت سيستم ويپ،امکان ارسال فکس‌هاي دريافتي به ايميل به وجود مي آيد.
6- صف انتظار : يکي از کاربردي ترين قابليت هاي سيستم ويپ ، صف انتظار است. با استفاده از اين قابليت ، مخاطبان شما در صورت اشغال بودن خط ، از دست نمي روند و در صف انتظار قرار مي گيرند تا در صورت آزاد شدن دوباره خط ، به تلفن شما وصل شوند.
7- گزارش گيري : در سيستم ويپ اين امکان وجود دارد که بر نحوه پاسخگويي و تعداد تماس ها نظارت شود ، زيرا گزارش تماس تمامي کاربران در سيستم ذخيره مي شود.
آشنايي با بخش هاي مختلف سيستم ويپ
1- تبديل سيگنال آنالوگ به ديجيتال : اولين مرحله سيستم ويپ ، تبديل سيگنال صوتي آنالوگ به سيگنال ديجيتال ( مجموعه اي از صفر و يك ) است که توسط يك مبدل آنالوگ به ديجيتال ( ADC ) انجام مي شود.
2- فشرده سازي سيگنال ديجيتال : پس از تبديل سيگنال صوتي به ديجيتال ، بيت هاي موجود مي بايست بر اساس يك فرمت مناسب فشرده تا آماده ارسال گردند. براي اين کار از پروتكل هاي متعددي نظير PCM و ITU-T G.711 استفاده مي شود.
3- استفاده از يك پروتكل بلادرنگ : در اين بخش از سيستم ويپ ، بسته هاي صوتي با استفاده از يك پروتكل بلادرنگ ( معمولا RTP بر روي UDP ) بر روي بسته هاي اطلاعاتي و قرار مي گيرند.
4- استفاده از يك پروتكل سيگنالينگ : در اين مرحله لازم است از يك پروتكل سيگنالينگ به منظور فراخواني كاربر استفاده گردد.
5- تبديل سيگنال ديجيتال به آنالوگ : در بخش گيرنده ، لازم است بسته هاي اطلاعاتي از يكديگر جداسازي شده و داده ها استخراج و به سيگنال هاي صوتي آنالوگ تبديل شوند. اين سيگنال ها نهايتا براي كارت صدا و يا تلفن ارسال گردند.
تجهيزات مورد استفاده در شبکه ويپ
برای راه اندازی سیستم ویپ ، نیاز به وسایلی خاص دارید که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم.
1- مرکز تلفن تحت شبکه ( IP-PBX) : PBX مخفف عبارت Private Branch Exchange است و به معني مرکز تلفن خصوصي مي باشد که از آن ها براي برقراري ارتباط تلفني داخل مجموعه و شرکت ها مورد استفاده قرار مي گيرد. اين مرکز در يک مجموعه نصب مي شود و تمامي تلفن ها به آن وصل مي شوند تا بتوانند ارتباط داخلي با همديگر برقرار نمايند و همچنين همگان بتوانند از خطوط شهري که عموما به تعداد کمتري نسبت به کارکنان مي باشد استفاده نمايند.
IP-PBX ها در دو مدل سخت افزاري و نرم افزاري وجود دارند.در مدل نرم افزاري آن ها ، نرم افزارها و کارت هاي مخصوص بر روي يک سرور نصب مي شوند و پس از انجام تنظيمات سرور به مرکز تلفن تبديل مي شود. در مدل سخت افزاري شرکت ها و ادارات مختلف بورد هاي مخصوص با امکان نصب ماژول هاي مورد نياز را توليد کرده و سپس نرم افزار خود را بر روي آن بصورت Embedded نصب مي کنند.
3- ويپ گيتوي VoIP Gateway: دستگاه هاي VoIP Gateway نوع خاصي از تجهيزات شبکه هستند که صدا و فکس را بين سيستم هاي شبکه IP و سيستم آنالوگ تبديل مي کنند.
FXO Gateway : FXO مخفف عبارت Foreign Exchange Office است. FXO خطوط داخلي سانترال و در کل خطوط آنالوگ را به سيگنال VoIP تبديل مي کند.
FXS Gateway : FXS مخفف عبارت Foreign Exchange Station است. FXS عکس FXO عمل مي کند ، يعني سيگنال VoIP دريافتي از تجهيزات تلفن تحت شبکه را به سيگنال آنالوگ تبديل مي کند تا در گوشي هاي معمولي و دستگاه فکس قابل استفاده باشد.
Digital Gateway: اين Gateway ها از يک طرف به خطوط E1 متصل مي شوند و از سمت ديگر به شبکه ديتا وصل مي گردند و معمولا قيمت بيشتري نسبت به سايرن دارند.
4- کارت هاي VoIP: يکي از مشکلات نرم افزارهاي IP-PBX اين است که امکان استفاده مستقيم از خطوط شهري را ندارند و تلفن هاي آنالوگ نمي توانند بطور مستقيم با آن ارتباط برقرار کنند. بدين منظور از دستگاه هايGateway و يا کارت هاي VoIP استفاده مي شود. کارت هاي VoIP در دو نوع PCI و PCI-e توليد و روانه بازار شده اند.
5- تلفن تحت شبکه IP-Phone: IP Phone يک گوشي تلفن است که شباهت زيادي به تلفن هاي معمولي دارد. با اين تفاوت که اين تلفن ها قابليت کار با تکنولوژي VoIP را دارند ، همچنين مي توانند به مراکز تلفن تحت شبکه IP-PBX نيز متصل شوند. IP-PHONE ها معمولا دو پورت دارند که يکي از آن ها براي اتصال به شبکه استفاده مي شود و ديگري براي اتصال به رايانه. تلفن هاي تحت شبکه ي USB نوع خاصي از تلفن هاي تحت شبکه هستند که به تنهايي قادر به برقراري ارتباط نيستند و براي انجام کار نياز به اتصال به کامپيوتر دارند.
POE Switch: تلفن هاي تحت شبکه نياز به برق دارند که لازم است از طريق اداپتور تامين شود. اما استفاده از آداپتور داراي مشکلاتي همچون اشغال فضاي اضافه و عدم کارآيي در صورت قطع برق است. براي حل اين مشکلات از سوييچ POE استفاده مي شود.
6- تلفن نرم افزاري Softphone: اين تلفن ها در واقع وجود خارجي ندارند و نرمافزار هايي هستند که روي رايانه ها نصب مي شوند ويک رتلفن مجازي را براي شما ايجاد مي کنند. با اتصال يک هدفون معمولي به رايانه مي توانيد از رايانه خود به عنوان يک تلفن استفاده کنيد.
7- ATA:ATA مخفف عبارت Analog Telephone Adaptor است. ATA درواقع وسيله تبديل تلفن آنالوگ به VoIP مي باشد. تفاوت ATA با Voip Gateway FXS اين است که ATA معمولا به صورت تک پورت و دو پورت ساخته مي شوند و قيمت کمتري نسبت به Gateway FXS ها دارند.
قيمت 
با توجه به اينکه سيستم هاي VoIP داراي تجهيزات متعددي هستند نمي توان قيمت مشخصي براي آن ها مشخص کرد. اين که شما از چه نوع و چه تعداد دستگاه ها استفاده کنيد ، به ميزان نياز شما بستگي دارد.
در پايان توصيه مي کنيم چنانچه داراي يک شرکت با مکالمات زياد هستنيد حتما سيستم VoIP را جايگزين سيستم هاي قديمي کنيد.
[kkstarratings]