راهنمای خرید توالت فرنگی 
توالت فرنگی
شاید شما هم اخیرا به این نتیجه رسیده اید که استفاده از توالت فرنگی میتواند به سلامتی شما کمک کند یا در خانه افراد مسن و کسانی با مشکل زانو یا کمر دارید که باید از توالت فرنگی استفاده کنند تا فشار کمتری به زانو و کمر آنها بیاید. هر چه که باشد اکنون نیاز به خرید این نوع توالت دارید و ما هم شما را در انتخابتان کمک خواهیم کرد.
در توضیح باید گفت يك توالت فرنگي مناسب مي بايست با حداقل ميزان آب ، حـداقل زمان، بدون صدا، بدون ترشح و با قدرت مكش كافي، بيشترين جرم را از درون كاسه تخليه نمايد.
اما در عمل شاخصه های متفاوتی وجود دارد که میتواند تصمیم شما را تحت تاثیر قرار دهد. 
انواع توالت فرنگی از دید فیزیکی و ظاهری 
توالت های فرنگی از دیدگاه فیزیکی دارای دو نوع یک تکه، دوتکه و دیواری هستند. در نوع دو تکه مخزن و کاسه توالت از هم جدا هستند.
این نوع قیمت پایین تری دارند نسبت به نوع تک تکه دارند اما معایبی همچون مشکل نظافت را دارند. در نوع یک تکه مخزن و کاسه سرهم و یکپارچه هستند که گرفتاری های نوع قبلی را ندارد، ولی گرانتر هستند.
نوع دیگری نیز وجود دارند که کاسه روی دیوار نصب میشود. سیفون در داخل دیوار جاسازی میشود و به عبارتی توکار است.
نصب این توالت ها به استحکام قابل توجه دیوار بستگی دارد و فاضلاب تعبیه شده نیز باید با آن سازگاری داشته باشد. گران تر هستند ولی در عوض نظافت آنها راحت تر است و فضای کمتری میگیرند و جلوه زیبایی به محیط میدهند.
انواع توالت از نظر مکانیزم تخلیه آب 
سیستم تخلیه آب یکی از فاکتورهای مهم است که بر نظافت، صدا و میزان مصرف آب تاثیر میگذارد. در کل 4 نوع مکانیزم تخلیه آب وجود دارد که شامل موارد زیر میباشد:سیستم تخلیه ریزشی: تخلیه آب از بالا به پایین از طریق لبه های داخلی صورت میگیرد. این سیستم اغلب در توالت‌های فرنگی دوتکه طراحی می‌شود و حجم آب مصرفی آن و صدای تخلیه نسبتاً بالاست.
سیستم تخلیه گردابی : عملکرد این سیستم بر پایه ایجاد گرداب و چرخش آب در داخل توالت می‌باشد. در سیستم تخلیه گردابی آب از طریق مجرای مخصوص آب ابتدا وارد بدنه نشیمن توالت شده بعد از آن وارد کاسه اصلی توالت فرنگی می‌شود (این امر باعث می‌شود که آب حالت چرخشی پیدا کند) و با گردابی که داخل توالت ایجاد می‌کند فرآیند شست و شو آغاز می‌شود. علیرغم مصرف آب بالا تخلیه آب بی سروصدا صورت میگیرد اما احتمال گرفتگی در این نوع بالاست.
سیستم تخلیه واتر جت: مکانیزم این مدل از سیستم تخلیه توالت فرنگی با کمی تفاوت همانند سیستم گردابی است. در سیستم تخلیه واتر جت ۶۵% از آب به صورت گردابی و چرخشی وارد توالت می‌شود و ۳۵% به صورت شوتینگ. تلفیق قدرت چرخشی و شوتینگ آب باعث شده است که قدرت تخلیه بالایی داشته باشد و به یکی از پر استفاده‌ترین انواع توالت‌های فرنگی در ایران تبدیل شود. عملکرد تخلیه بهتر نسبت به دو مدل قبل دارد و صدا و مصرف آب آن کمتر است.
سیستم تخلیه توربوجت: این مکانیزم جدیدترین و بهترین نوع است. سیستم تخلیه این مدل توالت فرنگی علاوه بر داشتن تمام خصوصیات واتر جت، دارای مکانیزم مخصوص به خود است که باعث می‌شود علاوه بر مصرف آب کمتر، تخلیه بهتری نیز داشته باشد. مدت زمان و مصرف آب کمتر و تخلیه بهتر سه شاخصه ای که این سیستم را در بعنوان کارآمدترین سیستم موجود در بازار تبدیل کرده است.
اندازه و ارتفاع مناسب و فاصله کاسه تا دیوار شاخصه ای کلیدی هستند
پیش از آنکه درگیر شاخصه های ظاهری و امکانات توالت باشید باید به فضای موجود بیاندیشید. در برخی منازل حمام و توالت در یک فضا هستند و طبیعتا فضای محدودی برای توالت باقی میماند.
شاخصی به نام آکس وجود دارد که میتواند شما را در انتخاب کمک کند. به فاصله دیوار تا مرکز لوله فاضلاب آکس تخلیه گفته می شود. معمولا آکس توالت فرنگی های موجود در بازار از 18 تا 30 سانتیمتر می باشد. مثلا اگر فاصله دیوار تا مرکز لوله فاضلاب (آکس) محل مورد نظر شما 25 سانتیمتر می باشد ، شما می توانید توالت فرنگی هایی با آکس تخلیه 25 سانتیمتر به پایین را انتخاب کنید. اما شکل نیز یک پارامتر مهم است. توالت های بیضی(طولی) شکل فاصله ای حدود ۸۲ سانتیمتر از دیوار را اشغال می کنند، در حالی که فرم دایره ای حداکثر ۷۰ سانتیمتر را در برمیگیرد. همچنین، توالت های دایره ای از انواع توالت های بیضی(طولی) ارزان تر هستند.
ارتفاع نیز مهم است. اکثر کاسه ها ارتفاعی حدود 30 سانتی متر دارند. اما ارتفاع بلند تر میتواند به نشستن و بلند شدن راحت شما کمک کند. اگر افراد مسن و کسانی که مشکل زانو یا کمر در منزل دارید باید به فکر توالت فرنگی با پایه بلند باشید تا فشار کمتری به زانو و کمر آنها بیاید. البته استفاده از این توالت فرنگی ها برای کودکان سخت است! برخی از کاسه ها امکاناتی دارند که به نشستن و برخواستن آسان تر کمک می کند. ولی اگر نوع مورد نظر شما این امکانات را نداشت و در منزل سالمند یا بیمار دارید باید به فکر نصب این تجهیزات باشید.
تا اینجا به یک سری شاخصه های کلی اشاره شد و دید مناسبی در این زمینه ایجاد گردید. حال به نکات کوچکی میپردازیم تا به نتیجه گیری برسیم.
در انتخاب مدل سیفون دقت کنید
اگر در آپارتمان هستید سعی کنید مدلی انتخاب کنید که صدای کمتری داشته باشد. این موضوع بخصوص در نیمه شب و اگر مصالح ساختمان نامناسب باشد همسایه شما را آزار خواهد داد.
شکل و جنس بدنه مناسب باشد
جنس سرامیکی نامرغوب باعث زرد شدن سریع توالت فرنگی می شود همینطور تمیز کردن آن سخت تر است. توالت هایی با مدل بیضی راحت تر تمیز می شوند تا مدل های مربع. همچنین بهترین رنگ برای انتخاب سفید است.
مکانیزم باز و بسته شدن درب توالت 
حواستان باشد مدلی انتخاب کنید که درب دارای مکانیزم فنری یا جک برای باز و بسته شدن نداشته باشد. در این صورت و بخصوص در استفاده های کودکان احتمال شکستن صدای زیادی ایجاد شده و احتمال ترک خوردگی و شکستن کاسه بالا میرود.
در نهایت گفت بودجه شما، فضا و احتمال وجود سالمند یا بیمار عوامل کلیدی هستند که خرید شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بهترین نوع مدل یک تکه توالت است که طبیعتاً قیمت بالاتری دارد، اما در بلندمدت به نفع شما خواهد بود. نوع دایره ای به دلیلی سهولت نگهداری و نظافت بهتر است و اگر محدودیت بودجه و سالمند( بیمار) در منزل دارید میتوانید مدل دو تکه را تهیه و بخشی از بودجه را صرف تجهیزات جانبی به منظور سهولت استفاده این افراد منزل کنید. صدای تخلیه مشخصه دیگری است که باید در نظر داشته باشید بخصوص اگر در آپارتمان هستید.
فراموش نکنید هیچ گرانی بی علت نیست و هر چقدر هزینه کنید امکانات بیشتری روی آن خواهید داشت. همچنین در بلند مدت ارزش این هزینه کرد بالا مشخص خواهد شد. بخصوص اگر جنس بی کیفیت و ناکارآمد تهیه کنید شما را گرفتار هزینه مجدد و دردسرهای زیادی خواهد کرد و احتمال نشت آب و رطوبت در فضای آپارتمانی را بالا میبرد. اما دقت کنید تمامی این امکانات کارآمد نبوده و جنبه تجمل دارند و این بستگی به بودجه و اولویت شما دارد.
[kkstarratings]