نکات و راهنمای خرید اینترنتی دوربین عکاسی

دوربین عکاسی

عکاسي هنر ثبت لحظه هاست .عکس گرفتن از لحظات خاطره انگيز و صحنه هاي زيبا ، در واقع ثبت خاطرات است تا در طول زمان به دست فراموشي سپرده نشوند …عکس گرفتن از صحنه هاي زيباي طبيعت موجب ثبت اين زيبايي هاي خلقت و انتقال به همگان مي شود. عکاسي تاريخي دور و دراز دارد . از عکاسي با دوربين هاي سياه و سفيد و ظهور عکس ها در تاريک خانه ها گرفته تا دوربين هاي ديجيتالي و پيشرفته امروزي که با کیفیت های متفاوت عرضه شده اند. عکاسي تنها براي ثبت خاطرات نيست. ثبت چهره اشخاص به منظور کار هاي اداري ، استفاده از دوربين عکاسي براي ثبت تصاوير اخبار، عکاسي از محصولات توسط فروشندگان براي انتقال به مشتري، از ديگر کاربرد هاي عکاسي است.

پس اگر شما يک خبرنگار يا فروشنده محصولات يا حتي يک فرد علاقه مند به عکاسي باشيد ، حتما به يک دوربين عکاسي مناسب نيازمنديد. دوربين مناسب چه ويژگي هايي دارد ؟ چگونه مي توانيم بهترين دوربين را با توجه به زمينه فعاليتمان تهيه کنيم ؟ اين دوربين مناسب چه قيمتي ممکن است داشته باشد ؟
براي پاسخ به اين سوالات با ما همراه باشيد تا ضمن بررسي مشخصه هاي مختلف دوربين هاي عکاسي ، شما را در رسيدن به انتخابي مناسب ياري کنيم.
دوربين هاي عکاسي مشخصه ها و ويژگي هاي مختلفي مانند انواع دوربين هاي عکاسي ، وضوح (کيفيت) تصاوير، ميزان زوم ، ديافراگم ،Aperture ، Shutter Speed ، ISO ، حافظه ذخيره سازي و باتري دارند که ما جداگانه آنها را مورد بررسي قرار مي دهيم .

1- انواع دوربين هاي عکاسي
الف ) دوربين هاي DSLR
اين نوع دوربين ها داراي اندازه بزرگتر و سنگين تر از ساير دوربين ها هستند و قيمت بيشتري نيز نسبت به انواع ديگر دارند. لنز اين نوع دوربين ها قابل تعويض است. اين نوع دوربين به دليلي ويژگي هاي منحصر به فرد بيشتر نسبت به سايرين در دست افراد حرفه اي ديده مي شود. دوربين های DSLR داراي کنترل دستي هستند و امکان شخصي سازي تنظيمات را براي کاربران فراهم مي کنند. اکثر دوربين هاي اين دسته هم داراي منظره ياب و هم صفحه نمايش LCD هستند.

 

ب) دوربين هاي کامپکت (Compact)
اين نوع دوربين معمولا کوچک و سبک هستند و لنز آنها برخلاف دوربين هاي DSLR قابل جداسازي و تعويض نيست. دوربين هاي کامپکت بيشتر براي عکاسي ساده و غير حرفه اي طراحي شده اند و معمولا داراي تنظيمات از پيش تعيين شده در نوردهي و … هستند. اين نوع دوربين ها نسبت به DSLR داراي قيمت کمتري نيز هستند . اکثر ( تقريبا تمام ) دوربين هاي کامپکت ، داراي نمايشگر LCD هستند .

2- کيفيت تصاوير
کيفيت تصاوير دوربين با واحد مگاپيکسل بيان مي شود. کيفيت تصاوير ثبت شده در واقع يکي از عوامل مهم و تعيين کننده در انتخاب دوربین است ، همچنین بر قیمت دوربین نیز تاثیر زیادی دارد. امروزه کيفيت دوربين هاي عکاسي رايج در بازار از 10 تا حدود 30 مگاپيکسل است که مي توانيد برحسب نياز خود ، يک دوربين با کيفيت مناسب را تهيه کنيد.

3- زوم
ميزان« زوم » يا همان« بزرگنمايي » قابليتي است که در اکثر دوربين هاي عکاسي وجود دارد. به وسيله اين قابليت شما مي توانيد بدون تغيير فاصله دوربين سوژه مورد نظر خود را بزرگنمايي کنيد تا عکس هاي بهتري با توجه فاصله آنها بگيريد. ميزان زوم به صورت يک عدد در کنار X بيان مي شود . به عنوان مثال زوم X10 به شما امکان بزرگنمايي تصاوير تا 10 برابر را مي دهد.روش دیگر نشان دادن میزان توانایی زوم به صورت 10:1 است که در اینجا نیز همان زوم 10 برابر مد نظر است. زوم مي تواند زوم ديجيتال و يا زوم اپتيکال باشد. در زوم ديجيتال، دوربين تنها قسمت مورد نظر که روي آن زوم شده را نگه مي دارد و ساير قسمت ها را حذف می کند، در واقع تنها کاری که انجام می شود برش دادن بخشی از تصویر است که با کاهش کیفیت تصویر همراه است. در زوم اپتيکال ، عدسي هاي دوربين جابه جا مي شوند که در تصوير تغيير کيفيتي رخ نمي نمي دهد . در زوم اپتيکال ، عدسي ها بين محدوده مشخصي جابه جا مي شوند که معمولا این محدوده در مشخصات دوربین بیان می شود.

4- ديافراگم
اندازه ديافراگم در واقع ميزان نوري که به گيرنده نوري دوربين مي رسد را تنظيم مي کند . به عبارت ديگر هر چه ديافراگم بازتر باشد ميزان نور بيشتري به بخش گيرنده نوري مي رسد. هر چه ميزان ديافراگم بازتر باشد ، عدد کمتري خواهد داشت . به عنوان مثال ديافراگم 1 ، دو برابر ديافراگم 2 نور به داخل وارد مي کند. البته در نظر داشته باشيد هر چه عدد ديافراگم بزرگتر باشد ، کيفيت عمق تصوير کاهش پيدا مي کند .

5- ویژگی های مرتبط با نور (Aperture ، Shutter Speed ، ISO )

سه مشخصه که درتنظيم نور تصاوير موثرند Aperture ، Shutter Speed ، ISO هستند.اين موارد در ارتباط با يکديگر عمل مي کنند و دقت به آنها ، سبب ثبت تصاوير بهتر مي شود. بالا رفتن ISO به معناي بالا رفتن نور تصاوير است و دوربين هاي داراي ISO بالاتر ، در شرايطي که نور کم است ، تصاوير بهتري ثبت مي کنند. Shutter Speed یا همان سرعت شاتر ، مدت زماني است که شاتر براي دريافت نور باز مي ماند .Aperture نيز نشان دهنده ميزان نور پخش شده به سمت لنز است.

6- حافظه ذخيره سازي

در گذشته عکس هايي که با دوربين هاي عکاسي گرفته مي شد بر روي نوار هاي نگاتيو ثبت مي شد و پس از طي فرآيندي به عکس هاي کاغذي تبديل مي شد. اما دوربين هاي امروزي عکس را بلافاصله پس از گرفتن به فايل هاي تصويري JPEG و يا ديگر فرمت ها تبديل مي کنند و شما در صورت تمايل مي توانيد آنها را با کیفیت مناسب چاپ کنيد. اکثر دوربين هاي نسل جديد داراي حافظه داخلي هستند و مي توانند عکس ها را در خود ذخيره کنند. همچنين امکان اضافه کردن کارت حافظه نيز در بسياري از آنها وجود دارد. شما مي توانيد پس از ثبت تصاوير ، با جداکردن کارت حافظه يا اتصال دوربين با USB به رايانه به عکس هاي خود دسترسي پيدا کنيد.

7- باتري

بيشتر دوربين هاي موجود در بازار داراي باتري داخلي و قابل شارژ هستند. اما تعداد بسيار کمي از آنها نيز وجود دارند که هنوز از باتري هاي قلمي AA استفاده مي کنند. با شارژ دوربين خود مي توانيد به مدت چند ساعت به طور مداوم به عکس برداري بپردازيد که این مدت عکسبرداری به ظرفيت باتري بر مي گردد.

8- ساير قابليت ها

فلاش : فلاش قابليتي است که در تمام دوربين ها وجود دارد. با توجه به اينکه گاهي نياز به عکاسي در نور کم وجود دارد ، در هر دوربين يک LED تقريبا قوي قرار داده مي شود که معمولا در لحظه عکس برداري محيط را روشن مي کنند تا عکس برداري در محيطي با نور مناسب صورت گيرد.

حالت تنظيم خودکار: در بعضي از دوربين ها ، تنظيم ديافراگم ، Aperture ، Shutter Speed و ISO به صورت خودکار از سوي دوربين تنظيم مي شود که به گرفتن عکس بهتر کمک مي کند.
سيستم لرزش گير : اين قابليت ، لرزش هاي دست شما را خنثي مي کند و تصويري ثابت و و خالي از بخش هاي تار به شما تحويل مي دهد .
اگر به عکاسي علاقه مند هستيد و يا به منزله شغلتان به يک دوربين مناسب نيازمنديد ، توصيه مي کنيم این مطلب را مد نظر قرار دهید و آگاهانه اقدام به خريد يک دوربين با کيفيتی خوب و قيمتي مناسب نماييد.

 

[kkstarratings]