راهنمای خرید دیتا کالکتور

[kkstarratings]
ديتا کالکتور ها (Data Collector) که با نام هاي موبايل کامپيوتر(Mobile Computer) ، هند هلد (Hand Held) و پي دي اي (PDA) نيز شناخته مي شود ، در حقيقت رايانه هايي قابل حمل و کوچک با صفحات لمسي هستند که معمولا با استانداردهايي بسيار ويژه در بخش هاي بدنه از لحاظ مقاومت در مقابل ضربه ، سقوط ، پاشش آب و… ساخته مي شوند و همچنين قابليت افزوده شدن امکاناتي نظير اسکنر بارکد يک و دو بعدي ، قرائتگر RFID ، شبکه بيسيم ، شبکه GSM ، GPS ، و دوربين را نيز دارند. در رابطه با اين دستگاه ها مي توان گفت در هر جايي که نياز به جمع آوري و پردازش اطلاعات به صورت مکانيزه باشد از اين دستگاه استفاده مي شود. از جمله کاربردهاي اين دستگاه ها مي توان در زمينه هاي فروش مويرگي، رديابي سيستم پخش مويرگي، انبارداري و انبار گرداني ، مديريت موجودي، اتوماسيون فروش ، آمارگيري ، رهگيري محصول، بسته يا مدارک، بازرسي ، خدمات پس از فروش و بسياري از کاربردهاي ديگر نام برد. ديتا کالکتورها به صورت کلي مي توانند اطلاعات در خود ذخيره نمايند و از طريق نمايشگر خود به نمايش بگذارند. همچنين اين دستگاه ها معمولا داراي خروجي USB هستند که مي توان از طريق آن ها به کامپيوتر متصل شد و اطلاعات را در آن ها ذخيره يا از آن ها انتقال داد. در اين مقاله قصد داريم راهنماي خريد ديتا کالکتور را به شما ارائه کنيم. چنانچه قصد خريد يک ديتا کالکتور را داريد ، تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.

مزيت استفاده از ديتا کالکتور
در ابتدا بهتر است بيشتر با مزاياي استفاده از ديتا کالکتور آشنا شويد. با استفاده از ديتا کالکتور ها مي توان سرعت و دقت کار واحدهاي مختلف هر مجموعه را افزايش داده و در عين حال درصد اشتباهات و مغايرات را تا حد زيادي کاهش داد که اين مسئله سبب صرفه جويي قابل ملاحظه اي در زمان و هزينه ها خواهد شد. هم اکنون نيز اکثر واحدهاي صنعتي ، توليدي، بازرگاني و خدماتي با استفاده از نرم افزارهاي کاربردي در محيط کامپيوتر و بانک هاي اطلاعاتي کارامد ، مجموعه فرايندهاي عملياتي دفاتر ستادي خود را مکانيزه نموده اند اما بخش هاي در حال حرکت اين شرکت ها غالبا با استفاده از روش هاي دستي فعاليت خود را انجام مي دهند و نتايج آن را بر روي فرم ها و گزارشات مختلف به دفاتر ستادي منتقل مي مي کنند. در اين شرکت ها مي توان به کمک ديتا کالکتور ها ، بازده کار ها را افزايش داد و آن ها را با سرعت و دقت بيشتري انجام داد.
کاربرد ديتا کالکتور در زمينه هاي مختلف
در اينجا به معرفي برخي از کاربرد هاي ديتا کالکتور ها در زمينه هاي مختلف مي پردازيم.
1- کاربرد ديتا کالکتور در بيمارستان
در هنگام بستري شدن بيماران در مراکز درماني اتيکت بارکدداري را چاپ مي کنند و به صورت مچ بند به مچ بيمار مي بندند تا امکان شناسايي و رديابي بيمار را در واحدهاي مختلف درماني فراهم شود. به اين ترتيب کليه خدمات درماني ارائه شده به بيمار پس از اسکن بارکد وي توسط PDA ثبت و بصورت آنلاين از طريق شبکه بي سيم در پرونده الکترونيکي بيمار ذخيره مي شود. همچنين پزشکان مي توانند با استفاده از ديتا کالکتور ها ، تشخيص پزشکي و تجويزهاي دارويي براي بيمار را در سيستم ثبت و ساير خدماتي را که بايد در اختيار بيمار قرار گيرد مديريت و کنترل نمايند. افزايش دقت و سرعت در فرآيند درمان، دسترسي سريع به پرونده کامل بيمار، کنترل عملکرد مسئولين پزشکي ، اخذ گزارشات مختلف مديريتي، مانيتورينگ اطلاعات بصورت آنلاين، بهبود خدمات و … از مهم ترين مزاياي استفاده از ديتا کالکتور ها در بيمارستان هاست.
2- کاربرد ديتا کالکتور در کنتور خواني آب و برق و گاز
در سيستم کنتورخواني ابتدا اطلاعات مربوط به مشترک به صورت بارکد از روي کنتورهاي مشترکين توسط دستگاه ديتا کالکتور اسکن شده تا مشخصات مشترک روي صفحه دستگاه ظاهر شود. سپس کنتورخوان عدد کارکرد کنتور را با استفاده از صفحه کليد دستگاه وارد آن مي کند. اين امکان وجود خواهد داشت تا ميزان مصرف عرف براي نرم افزار تعريف شود تا در صورت اشتباه وارد کردن مصرف فعلي توسط کنتورخوان ، نرم افزار پيغام خطا داده و از اين عمل جلوگيري کند. همچنين با اسکن کردن بارکد کنتور ، تاريخ و زمان حضور کنتور خوان نيز ثبت خواهد شد و بدين وسيله کنترل لازم بر عملکرد و توقف بين مراحل متوالي کنتورخواني ثبت خواهد شد. پس از تخليه نتايج کنتور خواني و خطاهاي ثبت شده در نرم افزار امکانات گزارش گيري متنوعي وجود خواهد داشت.
3- کاربرد ديتا کالکتور در انبار داري
با استفاده از دستگاه ديتا کالکتور علاوه بر حذف کاغذ و قلم ، در هر لحظه و يا هر زمان که نياز به اطلاعات و موجودي انبار باشد به راحتي امکان دسترسي به آنها وجود دارد و زمان عمليات انبارگرداني و نيز درصد خطاهاي انساني را به طرز قابل ملاحظه اي کاهش مي يابد.
4- کاربرد ديتا کالکتور در هتلداري
يکي از کاربرد هاي ديتا کالکتور در قسمت هتلداري است. به اين ترتيب که اتاقدار با به همراه داشتن ديتا کالکتور و چک ليستي که به صورت نرم افزار در دستگاه مي باشد شروع به چک کردن موارد انجام شده از جمله نظافت اتاق، تعويض و يا تامين کالاي اتاق مسافر مي کند و با اتصال اين نرم افزار با انبار، با استفاده از هر کالا موجودي انبار کاهش مي يابد. همچنين مي توان همه اطلاعات ثبت شده در سيستم به مدير داخلي ارسال کرد.
5- کاربرد ديتا کالکتور در ثبت سفارش فروشگاه ها
در برخي از فروشگاه هاي لوازم خانگي ، مبلمان و کالاي لوکس ، با توجه به اينکه نمي توان به طور مستقيم و در محيط فروشگاه کالا را به مشتريان ارائه داد ، فروشندگان با استفاده از ديتا کالکتور نسبت به ثبت سفارشات به صورت الکترونيکي در محيط فروشگاه اقدام کنند و سفارشات در لحظه توسط شبکه بي سيم به انبار و سيستم صندوق انتقال پيدا مي کند، تا مشتريان با مراجعه به صندوق و تسويه وجه فاکتور ، کالا را از انبار دريافت نمايند.
6- کاربرد ديتا کالکتور در پخش و توزيع محصولات
يکي از کاربرد هاي ديتا کالکتورها در پخش محصولات اين است که مي توان يک دستگاه ديتا کالکتور را در اختيار هريک از عوامل پخش قرار داد تا داده هاي مربوط به عمليات فروش کالا را در هنگام مراجعه به محل مشتريان را ثبت و مديريت کنند. فرد با استفاده از PAD ، بارکد محصولات درخواستي را به همراه تعداد آن ثبت مي کند. همچنين مي توان با ثبت اطلاعات مشتري اقدام به صدور فاکتور توسط پرينتر سيار کرد.

*همچنين ديتا کالکتور ها ، در بخش هاي ديگري مثل دريافت و تحويل بار ، مديريت بارهاي مسافرين ، صدور بليط ، مديريت خدمات ، پارکينگ ، کنترل قيمت ، بازرسي و نظارت ، خودروسازي و قطعات و.. کاربرد هاي فراواني دارند که ما براي جلوگيري از طولاني شدن مطلب از توضيح آن ها خودداري مي کنيم.
باتري
باتري ها از مهم ترين مشخصه هاي ديتا کالکتور ها هستند. اکثر ديتا کالکتور ها داراي باتري قابل شارژ هستند. ظرفيت باتري اين دستگاه ها با واحد ميلي آمپر ساعت بيان مي شود و معمولا بيش از 2000 ميلي آمپر ساعت است.
بارکد خوان
بارکد خوان در حقيقت يکي از قابليت هاي اصلي ديتا کالکتور هاست. به وسيله اين قابليت مي توانيد بارکد هاي دو بعدي و يک بعدي را به وسيله ديتا کالکتور اسکن کنيد و به اين شيوه سرعت انجام فعاليت هاي خود را بالا ببريد.
ديگر قابليت ها
بيشتر ديتا کالکتورها امکاناتي مثل صفحه نمايش لمسي ، دوربين ، GPS ، بلوتوث و … هستند که همراه با ساير امکانات آن يک رايانه کامل را براي شما به ارمغان مي آورد و به وسيله اين دستگاه ها مي توانيد به راحتي کار هاي خود را مديريت کنيد.
قيمت
با توجه به اين که ديتا کالکتورها امکانات مختلف و متنوعي دارند ، قيمت آن ها بسيار با يکديگر متفاوت است. از جمله عوامل موثر در قيمت ديتا کالکتور ها مي توان به شرکت سازنده ،تعداد و تنوع امکانات دستگاه ، ظرفيت باتري و … اشاره کرد. به طور کلي قيمت ديتا کالکتور ها در بازار ايران بين 500 هزار تومان تا 5 ميليون تومان است.
پيشنهاد مي کنيم پيش از خريد حتما بودجه خود را مشخص کنيد. همچنين لازم است تعداد دستگاه هاي مورد نيازتان را نيز برآورد کرده و نوع دستگاه و امکانات مورد نيازتان را نيز تعيين کنيد تا خريدي درست داشته باشيد.