راهنمای خرید رادیو
[kkstarratings]

همه با با راديو آشنا هستيم و حداقل يکبار به آن گوش داده ايم. اولين راديوها براي فرستادن پيغام ‌هاي گوناگون براي ناوگان‌هاي دريايي، به صورت تلگراف با استفاده از کد مورس بين کشتي‌ ها و خشکي در جنگ ژاپن و روسيه استفاده مي شده است. مارکوني ، اولين کسي بود که راديو را به شکل امروزي به کار گرفت. اولين راديوهاي امروزي شکل ، در ايالات متحده شروع به فعاليت کردند. اولين ايستگاه راديويي پخش همگاني راديو در سال 1920 شروع به کار کرد واز دو سال بعد از آن رفته رفته ايستگاه راديويي تجاري کار خود را شروع کردند. به تدريج ايستگاه هاي راديو در سراسر دنيا فراگير شدند و امروزه تقريبا در تمام کشور ها ، برنامه هاي راديويي توليد و پخش مي شود. راديو در ايران نيز تاريخي دور و دراز دارد. پيش از آن که تلويزيون در ميان ايرانيان رايج شود ، راديو يکي از مهم ترين وسايل سرگرمي مردم بود. گاهي مردم شب ها در کنار يکديگر جمع مي شدند و با شور و اشتياق به برنامه های راديو گوش مي دادند. در آن زمان با توجه به محبوبيتي که راديو در ميان مردم داشت ، برنامه هاي مختلفي براي آن ها توليد مي شد. برنامه هاي مختلف سرگرمي، آموزشي، ورزشي، خبر و … هر روز از راديو پخش مي شد. امروزه اگرچه اينترنت و تلويزيون به اصلي ترين سرگرمي مردم تبديل شده اند و جاي راديو را در بين آن ها گرفته اند اما همچنان راديو مورد استفاده قرار مي گيرد و تا برنامه هاي خبري و ورزشي حدودي محبوبيت دارد. در اين مقاله قصد داريم ، ضمن آشنا کردن شما با سيستم هاي راديويی ، راهنماي خريد راديو را به شما ارائه کنيم. چنانچه قصد خريد يک دستگاه راديو را داريد ، تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.

راديو و ايستگاه راديويي
براي ايجاد يک کانال راديويي به يک فرستنده راديويي و يک گيرنده که ما آن را با نام دستگاه راديو مي شناسيم ، نياز است.
فرستنده : آنتن فرستنده راديو که امروزه در سراسر کشور نصب شده اند ، همان فرستنده هايي هستند که امواج را در محيط پخش مي کنند. اين فرستنده ها معمولا در ايستگاه هاي راديويي قرار دارند و صداي دريافتي از مرکز صدا و سيماي استان ها و محل توليد برنامه ها را به امواج راديويي تبديل مي کنندو سپس از طريق آن ها اين امواج در تمام مناطق پخش مي شود. هر فرستنده مي تواند چندين کانال صوتي را در محيط منتشر کنند. هر کانال راديويي داراي فرکانس خاصي است که اين فرکانس معمولا از پيش به اطلاع مخاطبان مي رسد تا بتوانند کانال مورد علاقه خود را بشنوند.
گيرنده : گيرنده راديويي ، همان جعبه معروف است که اکثر ما با آن آشنا هستيم. دستگاه گيرنده راديو ، مي تواند موج هاي مختلف با فرکانس هاي مختلف را دريافت کند و آن ها را به صوت قابل پخش تبديل سازد. دستگاه هاي راديو در انواع مختلفي ساخته شده اند. به عنوان مثال ، ضبط صوت ها ، راديوپخش خودرو ها ، راديو هاي تلفن هاي همراه و … از رايج ترين گيرنده هاي راديو هستند.
انوع گيرنده هاي راديو
همانطور که گفتيم گيرنده هاي راديو امروزه به شکل هاي مختلفي ساخته شده اند که در ادامه به بررسي آن ها مي پردازيم.

1- راديوهاي معمولي: اين گيرنده هاي راديو همان گيرنده هاي معروف راديو هستند. اين گيرنده ها در شکل هاي مختلف و در ابعاد مختلف ساخته و روانه بازار شده اند.
2- راديوپخش خودرو ها : امروزه در هر اتومبيل يک سيستم راديو پخش وجود دارد که علاوه بر پخش موسيقي ، امکان دريافت و پخش سيگنال هاي راديويي را دارا هستند. با توجه به اينکه در خودرو ها به دليل پرت نشدن حواس راننده امکان نصب تلويزيون وجود ندارد ، راديو در آن ها همچنان محبوب و پرکاربرد است.
3- راديوي تلفن همراه : راديو هاي تلفن همراه معمولا مي توانند امواج FM را دريافت و پخش کنند.
تعداد مدولاسيون (موج)
مدولاسيون از اصطلاحات بسيار پيچيده است که توضيح آن بسيار وقت گير است. بهتر است به جاي مدولاسيون از واژه موج استفاده کنيم. تعداد موج هاي دريافتي در راديو ها با يکديگر متفاوت است. رايج ترين موج هاي راديو ها موج هاي FM و AM هستند. موج هاي AM بر روي چند باند فرکانسي مختلف انجام مي گيرد که عبارتند از LW:153-279 khz ، MW:530-1.710 khz و sw:2.300-26.100 kh. هرچه تعداد موج هاي راديو بيشتر باشد ، تعداد بيشتري کانال راديويي را مي تواند در اختيار شما قرار دهد.
منبع تغذيه
گيرنده هاي راديو از راه هاي مختلفي براي تامين انرژي استفاده مي کنند. برق شهري ، باتري قابل شارژ و باتري قلمي رايج ترين منابع تامين انرژي راديو ها هستند.
ساير قابليت ها
1- امکان نصب کارت حافظه و فلش مموري : در برخي از راديو ها امکان نصب کارت حافظه و فلش مموري وجود دارد.
2- قابليت پخش فايلهاي موزيک و صوتي MP3 : برخي از دستگاه هاي راديو مي توانند با اتصال کارت حافظه و فلش مموري ، فايل هاي صوتي روي آن را پخش کنند.
3- چراغ قوه : برخي از راديو ها داراي چراغ قوه هستند که مي توانيد از آن ها براي روشن کردن محيط استفاده کنيد.
4- بلوتوث : برخي از راديو ها داراي بلوتوث هستند که به به وسيله آن مي توانيد دستگاه هاي مختلف را به راديو متصل کنيد و فايل هاي صوتي موجود بر روي آن ها را از طريق راديو پخش کنيد.
5- کابل AUX : برخي از راديو ها از امکان اتصال کابل AUX جهت انتقال صوت برخوردار هستند.
سازندگان
شرکت هاي مختلفي در زمينه توليد دستگاه هاي گيرنده راديو فعاليت مي کنند. برخي از برند هاي مطرح اين زمينه عبارتند از لکسون ، سوني ، فيليپس ، کنکورد پلاس ، رکسون ، مارشال ، تکسان و …
قيمت
قيمت راديو ها به عوامل مختلفي بستگي دارد. از جمله عوامل موثر در قيمت راديو ها مي توان به شرکت سازنده ، منبع تغذيه ، تعداد موج ، ساير قابليت ها و … اشاره کرد. به طور کلي قيمت راديو ها بين 30 هزار تومان تا 300 هزار تومان است.
پيشنهاد ما اين است که پيش از خريد حتما بودجه خود را مشخص کنيد. چنانچه مي خواهيد در کنار راديو امکانات بيشتري مثل ضبط صوت ، چراغ قوه و … را داشته باشيد مي توانيد از ضبط صوت های داراي راديو استفاده کنيد.