راهنمای خرید رم کامپیوتر 
رم کامپیوتر
رایانه ها شامل اجزا و بخش های مختلفی هستند که هر کدام از آن ها وظیفا انجام بخشی از فعالیت های آن ها را بر عهده دارد. يکي از مهمترين قطعات هر کامپيوتر ، رم (RAM) است. حافظه دسترسي تصادفي يا Random access memory که به اختصار RAM ناميده مي شود ، شامل يک بورد کوچک است که چند آي سي روي آن قرار داده شده است. از آنجايی که رم سرعت بيشتري نسبت به هارد ديسک دارد ، اطلاعاتي که قرار است توسط پردازنده مرکزي (CPU) پردازش شوند ابتدا وارد رم مي شوند و سپس به CPU منتقل و پردازش می شوند. به طور کلي مي توان گفت که رم از عوامل موثر در سرعت اجرای برنامه های رايانه است. در اين مقاله قصد داريم ضمن معرفي انواع رم هاي موجود در بازار ، شما را در خريد يک رم مناسب براي کامپيوترتان ياري کنيم. اگر شما قصد خريد يک رايانه را داريد و يا مي خواهيد رم کامپيوتر خود را ارتقا دهيد ، تا پایان مطلب زير با ما همراه باشيد.
انواع رم 
1- رم هاي DDR : نام اين رم ها مخفف عبارت Double Data Rate است و قابليت پذيرش دو مقدار داده را در يک واحد زمانی دارند. اين نسل رم ها که از سال 2002 معرفي شده اند ، اولين نسل رم هاي امروزي به شمار مي روند. اين گونه رم ها ديگر کاربردي ندارند و تنها در کامپيوتر هاي بسيار قديمي يافت مي شوند.
2- رم هاي DDR2 : اين دسته از رم ها از سال 2003 رواج پيدا کردند . رم هاي DDR2 نسبت به رم هاي DDR از سرعت و کارآيي بيشتري برخوردار هستند. اين رم ها مي توانند در يک واحد زماني 4 مقدار ديتا را انتقال دهند. توان مصرفي و ولتاژ کاري اين نوع رم نسبت به نوع قبل کاهش پيدا کرده است که سبب بهينه سازي مصرف انرژي مي شود. اين دسته از رم ها امروزه نيز کاربرد دارند اما با ورود رم هاي DDR3 ميزان استفاده از آن ها به طرز قابل توجهی کاهش پيدا کرده است.
3- رم هاي DDR3 : رم هاي DDR3 از سال 2008 و همزمان با معرفي پردازنده هاي i7 معرفي شدند. اين نوع رم ها سرعت بسيار بالاتري نسبت به نوع قبل دارند و همين مسئله سبب شد تا بيشترين محبوبيت بین کاربران را از ميان رم های موجود در بازار کسب کنند. اين رم ها مي توانند 8 مقدار داده را در يک واحد زماني انتقال دهند. اين نوع رم ها را نمي توانيد در اسلات رم هاي DDR و DDR2 قرار دهيد و حتما بايد آن ها را بر روي اسلات (محل قرار گيري رم روي مادربورد ) مخصوص به خودشان نصب کنيد.
4- رم هاي DDR4 : سريع ترين نوع حافظه هاي رم ، رم هاي DDR4 هستند و سرعت بالاتري نسبت به رم هاي دیگر را در اختيار شما قرار مي دهند. اين نوع رم ها از سال 2014 وارد بازار شدند اما ميزان استفاده از آن ها همچنان کمتر از رم هاي DDR3 است.
ظرفيت
اصلي ترين عددی که در مورد رم ها بکار برده مي شود، ظرفيت آن است. شما معمولا قدرت رم ها را با اين عدد مي شناسيد. رم ها ظرفيتي برابر با توان هاي عدد «2» دارند . رم هاي موجود در بازار 1 گيگابايتي ، 2 گيگابايتي ، 4 گيگابايتي ، 8 گيگابايتي ، 16 گيگابايتي ، 32 گیگابایتی و … هستند.
اما شاید بپرسید اين ظرفيت بيانگر چيست ؟
هر برنامه اي براي اجرا شدن نيازدارد تا مقداري ديتا را به حافظه رم انتقال دهد. ميزان فضايي که رم براي اين کار در اختيار برنامه ها قرار مي دهد همان ظرفيت رم است. اگر مقدار ظرفيت رم کمتر از فضاي مورد نياز براي اجراي برنامه هاي شما باشد ، در اجراي برنامه ها دچار مشکل خواهيد شد. اگر شما اهل بازي هستيد ، رم هاي با ظرفيت 4 گيگابايت و بیشتر براي شما مناسب است و استفاده از رم هاي با ظرفيت کمتر ، در اجرای بازی های با کیفیت بالا برای شما ايجاد مشکل خواهد کرد.
فرکانس رم 
فرکانس در رم ، بيانگر سرعت آن است و با يکاي مگاهرتز اندازه گيري مي شود. اين فرکانس به بياني ديگر BUS رم نيز گفته مي شود. ميزان پهناي باندي که رم در اختيار شما قرار مي دهد رابطه مستقيمي با فرکانس آن دارد. اين فرکانس در رم هاي DDR2 معمولا دو مقدار 667 و 800 مگا هرتز است. رم هاي DDR3 از فرکانسي بين 1333 تا 2000 مگاهرتز بهره مي برند که بيانگر سرعت بالاتر آن ها نسبت به رم هاي DDR2 است. فرکانس رم ها معمولا مقادير خاصي است . مثلا 667 يا 800 مگاهرتز ، يعني ميان اين دو مقدار ، مقدار ديگري وجود ندارد.
زمان تاخير
زمان تاخير درواقع تعداد چرخه هايي است که در حين اجراي دستورات طي مي شود. زماني که پردازنده اطلاعات را فرا مي خواند ، از زمان ارسال درخواست فراخواني تا زمان رسيدن اطلاعات به پردازنده ، مقداري زمان صرف مي شود. زمان تاخير در رم هاي DDR2 معمولا برابر با 6 و زمان تاخير رم هاي DDR3 برابر با 9 است.
شرکت هاي سازنده 
شرکت هاي زيادي دست به توليد رم زده اند که برخي از آن ها عبارتند از :Apacer , ADATA , Kingston , GSkill , Crusial , Corsair و patriot . از ميان اين شرکت ها ، رم هاي توليدي شرکت هاي Corsair ، Kingston و patriot از محبوبيت بيشتری بين کاربران برخوردارند.
گارانتي 
نوع و ميزان گارانتي در شرکت هاي مختلف متفاوت است . برخي از شرکت ها گارانتي لايف تايم را ارائه مي کنند که به اين معني است که تا زماني که اين رم در شرکت مورد نظر توليد مي شود ، از گارانتي تعويض برخوردار است. حتما هنگام خريد ، نوع و شرايط گارانتي را از فروشنده جويا شويد و از گارانتي بودن رم خود مطمئن شويد.
قيمت 
قيمت رم ها رابطه مستقيمي با ظرفيت آن ها دارد ، يعني هرچه ظرفيت رم بالا تر باشد ، قيمت آن نيز بيشتر است. نوع رم نيز در تعيين قيمت موثر است و معمولا رم هاي DDR3 و DDR4 قيمت بيشتري نسبت به سايرين دارند.
قيمت رم ها در بازار بسيار متفاوت است و معمولا بين 40 هزار تومان تا 300 هزار تومان است.
در صورتي که شما از رايانه ی خود براي کار هاي اداري و طراحي استفاده مي کنيد ، نيازي نيست که رم هاي با ظرفيت بالا ( مثلا 8 يا 16 گيگابايت ) تهيه کنيد و رم های 2 یا 4 گيگابايتي نيز مي توانند نياز شما را به طور کامل مرتفع کنند. اما اگر از رايانه خود براي بازي استفاده مي کنيد ، پيشنهاد ما رم های با ظرفيت بیشتر از 4 گيگابايت است.
توصيه اکيد ما به شما اين است که پيش از تهيه رم ، ابتدا مادربورد خود را بررسي کنيد و از پشتيباني رم توسط مادربورد اطمينان حاصل کنيد . به عنوان مثال اگر شما يک رم DDR3 تهيه کنيد و مادربورد شما فاقد اسلات مربوط به آن باشد ، اين رم عملا استفاده اي براي شما نخواهد داشت و در اين صورت شما مجبور مي شويد تا مادربورد خود را نيز عوض کنيد. پس در هنگام خريد حتما به اين موضوع توجه داشته باشيد.
[kkstarratings]