نکات و راهنمای خرید اینترنتی زودپز

زودپز

زودپز

زودپزهای آلومنیومی ارزان و سبک هستند و بخاطر اینکه آلومنیوم رسانای گرمای خوبی است ولی در مقابل مشکل ذاتی این جنس که زود زنگ زده و رنگ پریده میشود نیز هست هرچند که در این صورت هم تاثیری به نحوه ی پخت غذا نخواهد گذاشت . انتخاب دیگر استیل ضد زنگ است که گران تر و سنگین تر است اما عمر بسیار بیشتری دارد . البته مشک آن این است که استیل رسانای گرمای خوبی نیست و پیشنهاد میکنیم از زودپزهایی که در میان استیل ضد زنگ خود لایه ی آلومنیومی دارند را انتخاب کنید

فروش زودپز بر اساس سایز مایع آن است و باید دقت کنید میزانی که مواد غذایی در آن جا میگیرد بسته به ماده غذایی بین ۱/۳ تا ۱/۲ ظرفیت کل زودپز است . زودپزها در سایز های مختلفی وجود دارند ولی سایز های ۴.۶ و ۸ لیتری مرسوم تر از بقیه هستند .
زودپزهای ۴ لیتری مخصوص یک خانواده دو نفره هستند ، زودپزهای ۶ لیتری برای یک خانواده معمولی ۳ تا ۴ نفره کفایت میکنند.
زودپزهای ۸ لیتری برای خانواده ها بزرگ یا مهمانی ها مناسب اند.

زودپزها باید دارای فشار سنج باشند تا میزان فشار داخل آن را تنظیم کند . این رگلاتور ها انواع مختلفی دارند که هرکدام یک کار یکسان را با روش های جداگانه انجام میدهند نوع اول سوپاپی وزنی است ، نوع دوم تکامل یافته تر نوع اول است و نوع سوم تنظیم کننده سوپاپی فنری است . هر زودپز و با هر ظرفیتی که میخرید توانایی کار در فشار 15 psi را داشته باشد . بعضی مواقع باید زودپز خنک شود و میتوان از از گذر سریع زیر آب سرد در جریان استفاده کرد. برخی از زودپز ها هم بر روی دسته دکمه ای برای تخلیه فشار دارند .

دسته زودپزها را هنگام خرید همانطور که در خانه دستتان میگیرید امتحان کنید و مطمئن شوید که کیفیت و راحتی مناسبی دارند. مدل هایی با ظرفیت ۶ لیتر به بالا معمولا دو دسته دارند و دسته ها نیز باید بلند باشند که موقع حمل خطر خوردن به دست و بدنتان کمتر شود .
موقع خرید مدل های بی متال یا تری متال که به آن ها دو فلزی و سه فلزی هم میگویند بخرید . این مدل های با لایه های آلومنیومی که در فلز ضد زنگ دارند باعث پخت یکنواخت میشوند و همچنین پاک کردن زودپز را هم آسان میکنند.
سعی کنید هرطور شده زودپزی با جنس سه لایه به این صورت که (استیل-آلومینیوم-استیل یا مس-الومینیوم-مس ) باشد تهیه کنید تا میزان سوختگی به حداقل برسد و علاوه بر آن در مصرف انرژی صرفه جویی خواهد شد.
شاید بخواهید بر اساس مقدارهایی که روی کاغذ برای انتخاب ظرفیت زودپز آمده انتخاب کنید اما توصیه ما این است که حتی اگر خانواده دو نفره دارید باز هم کمتر از ظرفیت ۵ لیتر انتخاب نکنید زیرا همانطور گفتیم برای پخت غذا همه ی ظرفیت یک زودپز استفاده نمیشود . ضمن اینکه خرید زودپز های بزرگ ۸ لیتری هم فکر بدی نیست زیرا پخت ماهیچه و مرغ فضای زیادی را طلب میکنند و میتوان از زودپز برای پخت و استفاده غذا در وعده های آینده یا فریز گذاشتن استفاده کرد .
در زیر ۴ مورد که بهتر است از آن ها خودداری کنید را برایتان شرح میدهیم که بهتر است از آن ها دوری کنید

 

زودپز های آلومنیومی

به مرور زمان دچار حفره میشوند و همین حفره ها محل تجمع میکروب ها میشود . ضمن اینکه لکه های سیاه رنگ ناشی از مواد غذایی با ترکیب اسیدی هم به سختی پاک میشوند و از طرف دیگر آلومینیوم به گونه ای است که دچار خودرگی میشود و میتواند برای سلامتی مضر باشد

زودپزهای غیر استاندارد

همانطور که گفتیم زودپزهای استاندارد حداقل توان فشار 15 psi را دارند اگر این میزان کمتر بود زودپز غیر استاندارد است و در طبخ و زمان آن مشکلات مختلفی ایجاد میکند

زودپزهایی با لایه نچسب

این نوع زودپز ها برخلاف ادعای فروشندگان فرق چندانی در نتیجه نهایی نمیکند وفقط باعث این میشوند که بعد از یک مدت این ذرات از ظرف جدا شده و قاطی غذای شما شوند .

زودپزهای برقی

این نوع زودپزها برعکس زودپزهای غیر برقی که تا ۱۰ سال هم گارانتی دارند نهایتا ۲سال گارانتی دارند و در ثانی از روش سرد کردن سریع با آب نمیتوان بهره مند شد.

 

[kkstarratings]