راهنمای خرید ساز ویولون 
ساز ویولون
هنر موسيقي ، يکي از هنر هاي بسيار پرطرفدار در ميان تمام افراد در سنين مختلف است و گوش دادن موسيقي علاوه بر ايجاد حس شادي ، موجب ايجاد حس آرامش در افراد مي شود. براي نواختن موسيقي به يک ساز موسيقي نياز است و شما بايد براي نواختن و به صدا در آوردن هر ساز ، لازم است ابتدا شيوه نواختن آن را از اساتيد موسيقی که به شیوه نواختن آن ساز مسلط هستند ياد بگيريد. ساز هاي موسيقي انواع مختلفي دارند که از جمله آن ها مي توان به ساز هاي گيتار ، پيانو ، سنتور ، تار و … اشاره کرد. اما يکي از مهم ترين و پرطرفدار ترين ساز هاي موسيقي «ويولون» (violin) است. ويولون ، نوعی ساز موسيقي است که داراي چند تار است و جز ساز هاي زهي و آرشه اي به حساب می آید. ويولن را براي نواختن معمولا روي شانه چپ قرار مي دهند و با آرشه که در دست راست نوازنده‌ قرار مي گيرد اقدام به نواختن آن مي کنند. در اين مقاله قصد داريم راهنماي خريد ويولون را به شما عزيزان ارائه کنيم. اگر شما قصد خريد يک ويولون را داريد ، تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد تا شما را در خريد يک ویولون مناسب راهنمایی کنيم.
اجزاي مختلف ويولون
ابتدا بهتر است بيشتر با اين ساز آشنا شويم. اين ساز از قسمت های مختلفی تشکيل شده است که در ادامه آن ها را بررسی مي کنيم.
آرشه يا کمان : چوبي باريک و دراز است که رشته‌ هاي موي دم اسب در طول آن کشيده شده و به دو سر آن بسته شده ‌است. از اين چوب براي نواختن ويولون استفاده مي شود.
جعبه طنيني ( جعبه ريزونانس) : قسمتي جعبه‌ اي شکل در ويولون است که از 3 بخش صفحه بالايي ، صفحه زيرين و زوارهاي دور تشکيل شده‌است. بخش هايي مثل گريف ، خرک و سيم‌ گير در ويولون به دليل استحکام بيشتر از جنس چوب آبنوس ساخته مي شوند.
دسته يا گردن : در واقع دنباله چوب آبنوس تکيه سيم ‌هاست که محل انگشت گذاري نوازنده در قسمت بالاي آن قرار دارد. نوازنده ويولن مي تواند دست خود را در تمام طول چوب آبنوس قرار دهد. انتهاي دسته به جعبه کوچکي ( جعبه کوک ) وصل مي شود که سيم‌ها در درون آن به دور گوشي‌ هاي کوک پيچيده مي‌شوند.
خرک : خرک در واقع رابط بين سيم‌ها و جعبه طنيني است. وظيفه اين قسمت تقسيم راه سيم‌ ها، نگه داشتن سيم ها با ارتفاع خاص براي حرکت روي جعبه طنيني و انتقال ارتعاشات سيم‌ ها به جعبه طنيني است. در داخل جعبه طنيني استوانه اي چوبي قرار داده شده است که وظيفه آن انتقال ارتعاشات سيم ها به صفحه زيرين ساز است و به عنوان مانعي در مقابل شکسته شدن صفحه بالايي ساز از فشار سيم‌ها و خرک عمل مي کند.
گريف : گريف در طول دسته ويولن قرار داده شده است و تا ميانه جعبه ساز امتداد دارد. گريف بخشي است که نوازنده با انگشت خود سيم را به آن می‌ چسباند و با کوتاه کردن و بلند کردن طول سیم ها نت‌هاي مختلف را مي‌نوازد.
سيم گير : سيم گير در فاصله کمي از خرک تا آخر تنه ويولن امتداد مي يابد. این قسمت با زهی از جنس روده يا پلاستيک يا سيم به دکمه‌ ای که در قسمت پایين جدار قرار داده شده است متصل می گردد.
سيم‌ها : سيم‌ها از جعبه کوچک سر ساز آغاز می شوند و در طول تکيه‌ گاه سيم ها امتداد می یابند، سپس از روي خرک عبور کرده و در سيم‌ گير محکم مي شوند. سيم ‌هاي ويولن در گذشته از جنس روده گوسفند ساخته مي‌ شد. امروزه در سيم های بم ‌تر، روی روده سيم فلزی نازکی مي ‌پيچند و در سيم ‌هاي زيرتر از مفتول فلزي تنها استفاده مي‌شود.
انواع ويولون ها 
حال که با اجزاي مختلف ويولون ها آشنا شديد ، به بررسي انواع ساز هاي خانواده ويولون ها مي پردازيم. ويولون ها انواع مختلفي دارند همانند ويولون آکوستيک ، ويولون الکتريک، ويولون آلتو، ويولون سل و کنترباس که در ادامه به بررسي آن ها مي پردازيم.
1- ويولون اکوستيک : ويولون هاي آکوستيک که ساده ترين نوع ويولون ها هستند ، براي افراد مبتدي مناسب اند.
2- ويولون الکتريک : ويولون الکتريک داراي يک خروجي الکتريکي صدا است و معمولا بدنه آن از جنس فلز ساخته مي شود. اين ساز موسيقي در سبک هاي راک ، پاپ و … مورد استفاده قرار مي گيرد. ويولن‌هاي الکتريک با بدنه فلزي معمولا يک طراحي غيرسنتي و غيرشبيه به ويولون هاي آکوستيک دارند تا در حد امکان وزن کمتري را داشته باشند. ويولن‌هاي الکتريک ممکن است تعداد بيشتري سيم نسبت به ویولون های آکوستيک داشته باشند. سيگنال ‌هاي ويولن الکتريک مثل گيتار الکتريک بر اثر پردازش‌هاي الکترونيکي ، براي بدست آوردن صداي دلخواه به وجود مي‌آيد .
3- ويولن آلتو ( ويولا) : شکل ظاهري اين ساز شبيه ويولن هاي آکوستيک است و نوازنده در هنگام نواختن مثل ويولن آن را روي شانه چپ قرار مي دهد.از آن جايي که اين ساز از لحاظ اندازه مقدار کمي (حدود 5 سانتيمتر) از ويولن بزرگتر است ، براي افرادي که با موسيقي آشنايي کمتري دارند ، تشخيص آن از ويولن مشکل است. اين ساز از نظر ميدان زير و بمي اندکي پايين تر از ويولن است و ميدان صوتي تنگ تر از آن دارد. اين ساز صدايی غني ، نافذ ، تيره ، آرامش بخش و سبک دارد.
4- ويولن سِل : اين ساز ها به علت اندازه بزرگ ، بر خلاف ويولن و ويولن آلتو، روي شانه نوازنده قرار نمي گيرد. نوازنده براي نواختن اين ساز، روي صندلي مي نشيند و ساز را روی پايه اي در انتهاي آن قرار دارد ، روي زمين و بين دو پا های خود قرار مي دهد. دسته ويولن سل بالاي شانه چپ نوازنده قرار مي گيرد و نوازنده آرشه را به صورت افقي روي سيم ها مي نوازد. ويولن سل از نظر سطح زير و بمي پايين تر و بم تر از ويولن و ويولن آلتو است. اين ساز از نظر وسعت صوتي گسترده است و از نظر طنين ، صوتي بسيار قوي ، زنگ دار و غني ايجاد مي کند و از ساز کنترباس چابک تر است. سيم اول اين ساز صداي درخشان و سيم بم آن صداي ضخيم توليد مي کند.
5- کنترباس (دابل باس) : اين ساز از لحاظ اندازه بزرگترين عضو خانواده سازهاي زهي آرشه اي است. براي نواختن اين ساز، نوازنده مي ايستد و ساز را در کنار خود مي گيرد و به گونه اي که دسته آن بالاتر از شانه سمت چپ نوازنده قرار مي گيرد و آن را مانند ويولن سل با کشيدن افقي آرشه مي نوازد. کنترباس پايين ترين سطح زير و بمي و کمترين وسعت صوتي را در سازهاي زهي دارد. طنين کنتر باس قوي ، پُر، ضخيم و زنگ دار است. اين ساز به دليل سنگيني سيم ها از لحاظ چابکي از همه ساز هاي زهي ضعيف تر است.
اندازه ويولون ها 
ويولون ها اندازه هاي مختلفي دارند که در ادامه آن ها را با هم بررسي مي کنيم.
16/1 – اين ويولون ها براي کودکان بين 3 تا 5 سال مناسب است. طول بازوي اين ويولون ها بين 14 تا 15 اينچ است.
10/1 – اين ويولون نيز براي کودکان بين 3 تا 5 سال مناسب است. طول بازوي اين ويولون ها بين 15 تا 17 اينچ است.
8/1 – اين ويولون نيزهمانند دو نوع قبل براي کودکان بين 3 تا 5 سال مناسب است. طول بازوي اين ويولون ها بين 17.1 تا 17.5 اينچ است.
4/1 – اين ويولن براي کودکان بين 4 تا 7 سال مناسب است. طول بازوي اين ويولون ها بين 17.6 تا 20 اينچ است.
2/1 – اين ويولن براي کودکان بين 6 تا 10 سال مناسب است. طول بازوي اين ويولون ها بين 20 تا 22 اينچ است.
4/3 – اين ويولن براي کودکان بين 9 تا 11 سال مناسب است. طول بازوي اين ويولون ها بين 22 تا 23.5 اينچ است.
4/4 _ اين ويولون ها که به آن ها ويولون Full Size نيز مي گويند براي افراد با سنين بالاتر از 9 سال و بزرگسالان مناسب است. طول بازوي اين ويولون ها 23.5 اينچ و بالاتر است.
سازندگان 
از آنجايي که ساختن ويولون کاري بسيار تخصصي است ، شرکت هاي محدودي اقدام به ساخت ویولون مي کنند. برخي از اين شرکت ها عبارتند از : استگ ( stagg ) ، اشترونال ( strunal ) ، هانفر ( hofner ) نيک ساند ( niksound ) ، ياماها ( Yamaha ) و …
قيمت 
قيمت ويولون ها به عوامل مختلفي بستگي دارد. از ميان اين عوامل مي توان به نوع ويولون ، سطح نوازندگي ، اندازه ، شرکت سازنده و … اشاره کرد. به طور کلي قيمت ويولون ها در بازار ايران بين 300 هزار تومان تا دو ميليون تومان است.
سعي کنيد پيش از خريد حتما نوع ويولون مورد نظرتان را مشخص کنيد. همچنين لازم است اندازه را بر اساس اندازه بدن نوازنده تعيين کنيد تا در نواختن براي وي مشکلي ايجاد نشود. توصيه ديگر ما اين است که اگر نواختن ساز را بلد نيستيد و يا قصد فراگيري شيوه نواختن آن را نداريد ، اقدام به خريد آن نکنيد. زيرا هرگز نمي توانيد به صورت حرفه اي آن را بنوازيد و در این صورت فقط پول خود را هدر داده ايد.