راهنمای خرید ست دسکتاپ 
ست دسکتاپ
رايانه ها از بخش هاي مختلفي ساخته شده اند که هر کدام وظيفه اي را در آن بر عهده دارد.هر رايانه از 3 بخش عمده ورودي اطلاعات ، پردازش و خروجي اطلاعات تشکيل مي شود. بخش خروجي اطلاعات شامل مانيتور و اسپيکر هاست ، بخش پردازش همان کيس رايانه و محتويات آن هستند و يکي از مهمترين بخش ها يعني بخش ورودي اطلاعات ، شامل ماوس ( موشواره ) و کيبرد ( صفحه کليد ) است. ماوس و کيبرد وسايلي هستند که براي کنترل رايانه و دادن فرامين مختلف به آن بکار مي روند . مي توان گفت بدون اين دو وسيله مهم ، استفاده از رايانه غيرممکن است ، زيرا در اين حالت ، ارتباط شما با رايانه قطع مي شود. ماوس و کيبرد در انواع مختلفي ساخته شده اند و به طور معمول در بازار به صورت جداگانه به فروش مي رسند. اما يکي از ابتکاراتي که شرکت هاي سازنده ماوس و کيبرد به خرج داده اند ، توليد ست ماوس و کيبرد يا همان ست دسکتاپ است. ست دسکتاپ به طور معمول شامل يک ماوس و يک کيبرد است که از لحاظ ظاهري با هم ست شده اند و به اين ترتيب ، زيبايي خاصي به رايانه شما مي بخشند. همچنين مي توان گفت که بسياري از ست هاي دسکتاپ نسبت به ماوس و کيبرد جداگانه ارزانتر هستند و به اين ترتيب ، از لحاظ اقتصادي به صرفه اند. در اين مقاله قصد داريم ضمن ارائه توضيحاتي راجع به اين محصول کاربردي ، راهنماي خريد آن را به شما عزيزان ارائه کنيم. چنانچه قصد خريد يک ست دسکتاپ را داريد ، تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.
ست هاي دسکتاپ مشخصه هاي فراواني دارند که بايد آن ها را در هنگام خريد مورد توجه قرار دهيد. برخي از اين ويژگي ها عبارتند از نوع ماوس ، شکل ماوس ، دقت ماوس ، نوع کاربري کيبرد ، قابليت هاي کيبرد ، شرکت سازنده و … که در ادامه به بررسي آن ها مي پردازيم.
ماوس و کيبرد ست دسکتاپ
پيش از اين گفتيم که ست دسکتاپ ، از يک ماوس و يک کيبرد تشکيل مي شود. در ادامه به بررسي ويژگي هاي اين دو دستگاه مي پردازيم.
انواع ماوس ست دسکتاپ
1- ماوس هاي نوري ( اپتيکال ) : بيشتر ماوس هايي که در ست دسکتاپ مورد استفاده قرار مي گيرند ، ماوس هاي نوري هستند. در اين نوع ماوس ها دوربين بسيار ريزي در زير ماوس قرار گرفته است که بيش از1500 تصوير را در ثانيه ثبت مي کند. همچنين لامپ کوچکي در زير ماوس قرار داده شده است که نور قرمز رنگي را در زير ماوس مي تاباند. روش کار اين ماوس ها به اين صورت است که ابتدا نور به زير ماوس تابانده مي شود و سپس دوربين پشت سر هم از سطح زيرين ماوس عکس مي گيرد و آن را به پردازنده مي فرستد تا آن تصوير را با تصوير قبلي مقايسه کند و تشخيص دهد چه تغييري ( مثل حرکت به بالا يا پايين) صورت گرفته است. سپس اين تشخيص به رايانه فرستاده مي شود و رايانه نيز آن تغيير را در صفحه نمايش ايجاد مي کند. اين نوع ماوس ، سرعت و دقت کمتري نسبت به ماوس هاي ليزري دارند و قيمت آن ها معمولا ارزان تر است.
2- ماوس هاي ليزري : شيوه کار ماوس هاي ليزري تا حد زيادي شبيه به ماوس هاي اپتيکال است. در اين نوع ماوس ها ، همانند نوع قبل ، از شيوه مقايسه عکس هاي گرفته شده و تعيين جهت حرکت استفاده مي شود. همانگونه که گفتيم ، ابتدا نوري به سطح زيرين ماوس تابانده مي شود و سپس از فضاي زيرين ماوس عکسبرداري مي شود و سپس ، جهت حرکت از روي عکس هاي گرفته شده مشخص مي شود. تفاوت ماوس هاي ليزري با ماوس هاي نوري ، در منبع نور زير ماوس است که در ماوس هاي ليزري ، به جاي نور LED از ليزر استفاده مي شود. از مهمترين ويژگي هاي ماوس ليزري مي توان به سرعت و دقت بالاتر اشاره کرد. يکي از معايب اين نوع ماوس ها قيمت بيشتر آن ها نسبت به نوع نوري است.
شکل ماوس
1- ماوس هاي کف دستي (Palm Grip) : در ماوس هاي کف دستي کف دست به طور کامل سطح ماوس را مي پوشاند ، اين نوع ماوس ها ازنظر اندازه از انواع ديگر بزرگ تر هستند.
2- ماوس هاي چنگکي (Claw Grip) : در اين دسته از ماوس ها هم مي توان ماوس را در کف دست گرفت و هم از نوک انگشتان براي هدايت ماوس استفاده کرد. اندازه آنها متوسط ( بين ماوس هاي نوک انگشتي و ماوس هاي کف دستي) است.
3- ماوس هاي نوک انگشتي (Fingertip): در نوع سوم ماوس ها ، فقط نوک انگشتان با ماوس در تماسند و کف دست تماسي با ماوس ندارد . ماوس هاي نوک انگشتي کوچک ترين اندازه را در میان انواع ماوس ها دارند.
قدرت تفکيک پذيري ( دقت )
يکي از مهمترين ويژگي هاي هر ماوس ، قدرت تفکيک پذيري آن است. قدرت تفکيک پذيري در واقع بيان کننده حساسيت و دقت ماوس است و واحد آن «dot per inch» ( نقطه در اينچ) است که به اختصار Dpi ناميده مي شود و بيانگر تعداد نقاط قابل تشخيص براي ماوس در هر اينچ است . ماوس هاي موجود در بازار معمولا قدرتي بين Dpi 800 تا Dpi 2000 دارند. چنانچه از ماوس براي انجام کار هاي گرافيکي و دقيق استفاده مي کنيد ، سعي کنيد ماوس هاي داراي دقت بالاتر را خريداري کنيد.
کيبرد ست دسکتاپ
کيبرد ها را براي فعاليت هاي زيادي به کار مي برند و شرکت هاي سازنده نيز آن ها را براي فعاليت هاي مختلفي مي سازند. به عنوان مثال ، برخي از کيبورد ها هماهنگي بيشتري با فعاليت تايپ دارند. اين نوع کيبورد به شکل ارگونوميک ساخته مي شوند و اگر مدت زمان زيادي با آنها به تايپ بپردازيد ، خستگي زيادي را احساس نمي کنيد و همچنين دکمه هاي ميانبر قرار داده شده روي آن ، براي تايپ متن ها بسيار کاربردي هستند. همچنين کيبورد هايي به منظور بازي طراحي شده اند که به آنها کيبورد گيمينگ مي گويند . اين کيبورد ها راحتي و امکان سرعت عمل بالا در هنگام بازي را براي شما فراهم مي کنند و همچنين کليد هاي ميانبر زيادي براي استفاده از بازي ها دارند. نوعديگر از کيبورد ها ، کيبورد هاي مالتي مديا هستند که کليد هاي ميانبر آن ها براي فعاليت هاي مالتي مديا مانند پخش فيلم يا آهنگ مناسب اند.
ساير ويژگي ها 
کليد هاي ميانبر : کليد هاي ميانبر معمولا بر اساس فعاليت خاصي در کيبرد ها قرار داده مي شوند. مثلا برخي از کليد هاي ميانبر مربوط به تايپ مي توان به کليد هاي کاراکتر هاي مختلف اشاره کرد. ساير کليد هاي ميانبر که به فعاليت خاصي مربوط نيستند (مانند کليد ميانبر ماي کامپيوتر ، کليد تغيير صدا و … ) استفاده آسان تر از کيبورد را براي شما به ارمغان مي آورد.
نور پس زمينه : برخي از کيبورد ها داراي نور پس زمينه هستند که سطح زيرين دکمه ها را روشن مي کند و حروف حتي در تاريکي نيز به راحتي ديده و خوانده مي شوند.
کليد خاموش و روشن : برخي از ست هاي دسکتاپ داراي کليد خاموش و روشن هستند و شما در هنگامي که با آن ها کاري نداريد ، مي توانيد آن ها را خاموش کنيد.
نوع اتصال ست دسکتاپ
1- اتصال با سيم : نوع عادي ست هاي دسکتاپ ، ست هاي دسکتاپ با سيم هستند. اين ست ها معمولا داراي سيم هاي ثابت هستند که از طريق پورت USB به رايانه متصل مي شوند. نوعي از ست هاي دسکتاپ ، داراي سيم جمع شونده هستند که در بين کاربران (به ويژه کابراني که از لپ تاپ استفاده مي کنند) طرفداران زيادي دارند.
2- اتصال بي سيم : اين نوع ماوس و کيبرد ها که در سال هاي اخير به بازار عرضه شده اند ، براي اتصال به رايانه به سيم نيازي ندارند و معمولا به وسيله بلوتوث ، وايفاي يا دانگل USB به رايانه وصل مي شوند. برق اين نوع ماوس ها و کيبرد ها از طريق باتري تامين مي شود و عمر باتري هاي آن ها ، معمولا بين 9 ماه تا دو سال است. اين نوع ست ها در فاصله هاي متفاوت قابل استفاده هستند معمولا نسبت به نوع با سيم ، داراي قيمت بيشتري هستند.
ست دسکتاپ گيمينگ
ست گيمينگ نوع خاصي از ماوس ها و کيبرد ها هستند و همانطور که از نامشان پيداست ، براي بازي طراحي و ساخته شده اند. ست هاي گيمينگ از پردازنده هاي قدرتمند و دقت بالا برخوردارند و با توجه به نيازي که گيمر ها به انتقال سريع حرکات دارند ، اين ست ها به گونه اي طراحي شده اند که امکان حرکت سريع را براي کاربر فراهم کنند. ست هاي گيمينگ حالت فيزيکي متفاوتي با ست هاي عادي دارند و معمولا داراي قيمت بالاتري هستند .
شرکت هاي سازنده 
شرکت هاي زيادي دست به توليد ست هاي دسکتاپ زده اند. برند سازنده ، يکي از موارد تاثیرگذار در قيمت و کيفيت هر دستگاه است. در ادامه برخي از برند هاي مطرح در زمينه توليد ست هاي دسکتاپ را براي شما ذکر مي کنيم: لاجتيک ، استيل سريز ، مايکروسافت ، ايسوس ، ام اس آي ، هترون ، گرين ، اپل ، جينوس ، اکرون ، فراسو ، ريزر ، رپو ، تسکو ، ساديتا و … از مطرح ترین برند ها در زمنیه تولید ست دسکتاپ هستند.
قيمت
قيمت ست هاي دسکتاپ به عوامل مختلفي بستگي دارد. از جمله اين عوامل مي توان به نوع اتصال ، دقت ماوس ، نوع ماوس ، کاربری کيبرد و … اشاره کرد. به طور کلي قيمت ست هاي دسکتاپ در بازار ايران بين 40 هزار تومان تا 1 ميليون تومان است که البته استثنائاتي نيز وجود دارد.
سعي کنيد پيش از خريد حتما نوع ست مورد نظر خود را مشخص کنيد. همچنين با توجه به تنوع قيمت ست هاي دسکتاپ ، لازم است ميزان بودجه خود را قبل از اقدام براي خريد مشخص کنيد. توصيه ما اين است که در هنگام خريد ، به کليد ميانبر و کاربري صفحه کليد توجه داشته باشيد. همچنين اگر نيازي به قابليت بيسيم نداريد ، مي توانيد با صرف هزينه کمتر ، يک ست سيم دار را انتخاب کنيد.