راهنمای خرید سه پایه دوربین

سه پایه دوربین
اگر شما به عکاسي علاقه مند باشيد ، احتمالا برای پرداختن به این حرفه پر طرفدار یک دوربین عکاسی تهیه کرده اید و یا قصد خرید یکی از آن ها را دارید. دوربين هاي عکاسي در بازار به فراواني يافت مي شوند و انواع مختلفي دارند. اگر شما بخواهيد عکاسي را به صورت حرفه اي دنبال کنيد و عکس هاي با کيفيت و حرفه اي بگيريد ، در کنار يک دوربين عکاسي مناسب ، به وسايل ديگري نيز احتياج پيدا خواهيد کرد. يکي از اين وسايل ، پايه دوربين عکاسي است. پايه دوربين عکاسي که سه پايه نيز ناميده مي شود ، وسيله اي است که دوربين روي آن نصب مي شود و از آن براي ثابت نگه داشتن دوربين استفاده مي شود. در مقاله زير ، راهنماي خريد سه پايه دوربين عکاسي شرح داده شده است و شما مي توانيد با خواندن آن به اطلاعات جامع و کاملي در زمينه سه پایه دوربين عکاسي دست پيدا کنيد. پس اگر قصد خريد يک سه پايه دوربين را داريد تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.

استفاده از سه پايه چه اهميتي دارد ؟
نخست بهتر است دلايل و فوايد استفاده از سه پايه دوربين را با هم بررسي کنيم. اولين و مهم ترين استفاده از سه پايه جلوگيري از لرزش دوربين در حين عکس برداري است. اگر سرعت شاتر دوربين از سرعت لرزش دست کمتر باشد ، عکس شما کيفيت مناسبي نخواهد داشت. توجه کنيد که اگر سرعت شاتر از فاصله کانوني لنز کمتر باشد ، استفاده از سه پايه ضرورت مي يابد. يکي ديگر از استفاده هاي سه پايه زماني است که شما بخواهيد از خودتان عکس تهيه کنيد. مثلا اگر شما به سفر برويد و بخواهيد در کنار يک مکان مشهور از خودتان عکس بگيريد ، مسلما گرفتن دوربين با دست و عکس گرفتن در آن حالت موجب مي شود که عکس هاي با کيفيت و مناسبي نگيريد. در اين حالت مي توانيد دوربين را روي سه پايه نصب کنيد و پس از قرار گرفتن در مقابل آن ، عکسي حرفه اي بگيريد. همچنين در صورتي که در جمع دوستانتان بخواهيد عکسي بگيريد که همه در آن حضور داشته باشند مي توانيد از سه پايه ها استفاده کنيد.
انواع سه پايه ها
حال که با فوايد استفاده از سه پايه ها آشنا شديد ، به بررسي انواع آن ها مي پردازيم.
1- سه پايه بزرگ – Full-sized Tripod : اين سه پايه ها از انواع ديگر بزرگ تر هستند و معمولا تا سطح بسيار پايين باز مي شود. يکي از مزيت هاي اين سه پايه هاي اين است که دوربين هاي با ابعاد و اوزان مختلف را به سادگي نگه مي دارند و در محيط هاي داراي باد نيز در مکان خود ثابت مي مانند. برخي از اين سه پايه ها داراي امکاناتي کاربردي هستند که مانند تراز براي صاف کردن سطح ، سر چرخان براي عکس هاي پانوراما ، نگهدارنده پايه ها و… . قيمت اين پايه ها معمولا از انواع ديگر بيشتر است.
2- سه پايه کوچک – Minipod : سه پايه هاي کوچک معمولا داراي پايه هاي کوتاه مي باشند و به گونه اي فشرده طراحي شده اند. يکي از معايب اين سه پايه ها اين است که اگر شما از دوربين با لنز بلند استفاده کنيد ممکن است به سادگي لنگر انداخته و بيفتد. البته گاهي براي حل اين مشکل روي پايه ها وزنه هايي قرار داده مي شود.
3- سه پايه فشرده – Compact Tripod : طراحي سه پايه هاي فشرده تا حد زيادي شبيه سه پايه بزرگ است با اين تفاوت که سه پايه هاي فشرده پايه هاي تاشو دارد که سبب مي شود بسيار کوچک تر و قابل حمل تر شود. اين سه پايه ها عمدتا براي دوربين هاي کامپکت مورد استفاده قرار مي گيرند.
4- تک پايه – Monopod : در برخي از شرايط مانند مکان هايي که جمعيت زياد است ، استفاده از سه پايه ممکن است دست و پا گير شود. در اين صورت مي توانيد از تک پايه ها استفاده کنيد که هم مزاياي سه پايه ها را دارند و هم فضاي کمتري را نسبت به آن ها اشغال مي کنند.
5- سه پايه روميزي – Table Top Tripod : سه پايه هاي روميزي براي استفاده هاي روميزي مناسب مي باشند. سه پايه هاي رو ميزي تاشو و قابل حمل هستند و شما مي توانيد آن ها را در کيف خود حمل کنيد. اين سه پايه ها معمولا قابليت باز و بسته شدن را ندارند.

حداقل و حداکثر ارتفاع
ارتفاع پايه دوربين را مي توان از مهمترين ويژگي هاي سه پايه دانست. ارتفاع سه پايه بيشتر به نوع آن بستگي دارد و مي تواند بين 30 سانتي متر تا 170 سانتي متر باشد.
حداکثر وزن قابل تحمل
يکي از ديگر مشخصه هاي مهم سه پايه هاي دوربين عکاسي ، حداکثر وزن قابل تحمل آن هاست. حداکثر وزن قابل تحمل زماني اهميت مي يابد که شما از دوربين هاي بزرگ و سنگين وزن و دوربين هاي داراي لنز هاي بلند استفاده مي کنيد. اين مشخصه در سه پايه هاي مختلف متفاوت است و معمولا از 2 کيلوگرم تا 10 کيلوگرم است.
جنس سه پايه
سه پايه هاي دوربين عکاسي را معمولا از نوع آلومينيوم يا فيبر کربن مي سازند.سه پايه هاي آلومينيومي سبک هستند و پايداري آن ها کم است. قيمت اين سه پايه ها کمتر از سه پايه هاي فيبر کربني است. در مقابل سه پايه هاي فيبر کربني علاوه بر سبک بودن پايدار هستند ، ولي به دليل مواد به کار رفته در آن قيمت بالايي دارند.
هد (سَري) سه پايه
هد سه پايه ها را مي توان به صورت جداگانه و يا به صورت يک کيت خريداري کرد. هد هاي متفاوت داراي عملکرد هاي متفاوتي هستند. به طور کلي انواع مختلفي هد وجود دارد که ما به بررسي دو نوع رايج آن ها مي پردازيم.
1- بال هد : بال هد ها با استفاده از يک قطعه توپي شکل و يک سوکت متصل شده آن ، به شما امکان مي دهد به صورت کامل دوربين خود را کنترل کرده و به هر جهت که مي خواهيد هدايت کنيد. استفاده از اين نوع هد ها آسان و سريع است. اين نوع هد براي عکاسي مناسب است و انتخاب مناسبي براي فيلمبرداري نيست.
2 – پن هد : عملکرد پن هد با بال هد متفاوت است. اين نوع هد داراي قفل هاي جداگانه اي براي چرخش حول محور هاي افقي و عمودي است. يعني شما مي توانيد دوربين را در يک جهت قفل کرده و آن را در جهت ديگر به صورت آزادانه هدايت کنيد. اين نوع هد ها براي عکس برداري پانورما و فيلم برداري بسيار مناسب است ولي براي عکس برداري خوب نيست چرا که سرعت کار را کم مي کنند.
*** علاوه بر دو نوع هد گفته شده در بالا، انواع ديگري مثل هد حلقه اي، هد فيلم، هد پانورما و… نيز وجود دارد که رواج کمتري نسبت به دو نوع گفته شده دارند.
قفل پايه ‌ها
اکثر سه‌ پا‌يه‌ ها داراي پايه ‌هاي جمع ‌شونده هستند. اين پايه ها 3 تا 5 قسمتي هستند و به ‌وسيله‌ ي قفل‌ هايي باز و بسته‌ مي ‌شوند. دواين قفل‌ ها در نوع رايج کليپسي و پيچي ساخته مي شوند. در نوع کليپسي (که معمولا در سه‌ پايه‌ هاي آلومينيومي بکار مي رود) براي باز کردن هر قسمت پا‌يه ، بايد يک اهرم را شل کنيد و بعد از باز شدن آن قسمت دوباره آن اهرم را ببنديد. در قفل هاي پيچي (که معمولا در سه ‌پا‌يه‌هاي فيبرکربني استفاده مي شوند)، با چرخاندن حلقه‌ ي پلاستيکي روي پايه، عمل باز و بسته‌ کردن قفل انجام مي‌گيرد.
سر پايه مکنده
سر پايه مکنده (Suction Pod ) نوع خاصي از سر پايه ها است که در سه پايه هاي دوربين عکاسي کاربرد دارد. در سه پايه هاي داراي اين قابليت ، قسمتي از پايه که روي زمين قرار مي گيرد ، خاصيت مکندگي دارد و مي تواند به سطوح صيقلي و صاف مانند موزاييک ، شيشه ، کابينت فلزي و يا ميز صيقلي مي چسبد. استفاده از اين سه پايه ها امنيت دوربين شما را تضمين مي کند.
برند هاي مشهور
شرکت هاي مختلفي در زمينه توليد سه پايه دوربين فعاليت مي کنند. اين شرکت ها محصولاتي را به بازار عرضه کرده اند که هر کدام کيفيت و طرفداران خاص خود را دارند. در ادامه برخي از برند هاي مطرح در زمينه توليد سه پايه دوربين عکاسي را براي شما ذکر مي کنيم. بنرو (Benro) ، گرامي گالري (geramy gallery) ، فوتو پرو (photopro) ، ونگارد (vanguard) ، يانتنگ (Yunteng) ، اسليک (slik) ، ولبون (velbon) و …
قيمت
قيمت سه پايه ها به عوامل مختلفي بستگي دارد. از جمله اين عوامل مي توان به نوع سه پايه ، حداکثر وزن قابل تحمل ، حداکثر و حداقل ارتفاع ، نوع سرپايه ، جنس سه پايه ، نوع هد و … اشاره کرد. به طور کلي قيمت سه پايه ها در بازار بين 20 هزار تومان تا 5 ميليون تومان است.
توصیه می کنیم پیش از خرید میزان بودجه خود را مشخص کنید. همچنین توجه به نکات گفته شده در بالا می تواند شما را در خرید یک سه پایه مناسب برای دوربینتان یاری کند.

 

[kkstarratings]