راهنمای خرید شارژر های بیسیم ( وایرلس ) 
شارژر های بیسیم ( وایرلس )
وسايل الکترونيکي ، براي روشن شدن و انجام فعاليت به برق نياز دارند . برخي از اين وسايل به طور مستقيما به برق متصل مي شوند و برخي ديگر نيز ، از طريق باتري ، انرژي مورد نيازشان را تامين مي کنند . شارژکردن دستگاه هاي الکترونيکي قابل حمل به ويژه تلفن هاي همراه از دغدغه هاي مهم کاربران به شمار مي رود. شارژر ها وسايلي هستند که با اتصال به برق مي توانند باتری تلفن همراه يا وسايل ديگر شما را شارژ کنند و شما مي توانيد به وسيله اين شارژ ، مدتي را روشن بماند و فعاليت کند . شارژر ها معمولا از يک دوشاخه همراه با يک سيم که داراي رابط مخصوص گوشي شماست تشکيل شده است. اما شارژر های نسل جديد که به آن ها شارژر های بيسيم يا وايرلس مي گويند ، بدون اتصال سيم به تلفن همراه ، آن را براي شما شارژ می کنند. اين شارژر علاوه بر رفع نياز به سيم ، خطرات احتمالي و همچنين شلوغی ناشی از وجود سيم هاي متعدد را نيز از بين مي برد. تعداد گوشي هاي تلفن همراهي که از اين قابليت بهره مي برند روز به روز در حال افزايش است و اگر شما يکي از اين گوشي ها را داريد ، حتما به فکر خريد يک شارژر بي سيم براي گوشي خود افتاده ايد. در اين مطلب قصد داريم تا با تشريح شيوه فعاليت و ويژگی های اين دستگاه ها ، شما را در خريد يک شارژر بيسيم ياری کنيم.
شارژر بي سيم چگونه کار مي کند ؟ 
اين سوالي است که حتما براي شما پيش آمده است. نخست بهتر است شيوه فعاليت اين نوع شارژر ها را بيان کنيم. القاي الکترومغناطيسي اساس کار شارژر هاي بيسيم است. شارژر های بيسيم از امواج الکترومغناطيسي براي شارژ کردن تلفن همراه استفاده مي کنند. شکل اين شارژر ها به صورت يک بشقاب يا ديسک تخت است و امواج الکترومغناطيسي از سطح پد شارژر به بيرون فرستاده مي شوند و با قرارگرفتن گوشي تلفن همراه روي قسمت پد آن، اين امواج توسط گوشی جذب می شوند و به صورت انرژی الکتريکی در آن ذخيره مي شوند.
مزايا و معايب شارژر هاي بيسيم
مزاياي شارژر هاي بيسيم : مهمترين مزيت شارژر هاي بيسيم همانگونه که از نامشان پيداست ، بي سيم بودن آن هاست. عدم نياز به سيم و شلوغي هاي همراه با آن ، سبب جذب کاربران به شارژر هاي بيسيم مي شود. از ديگر مزاياي شارژر هاي بيسيم ، راحتي استفاده و عدم نياز به قطع و وصل کردن پي در پي رابط شارژر است.
مزاياي شارژر هاي بيسيم : شارژر هاي بيسيم سرعتي به مراتب پايين تر از شارژر هاي سيمي معمولي دارند. اين مشکل ، بزرگترين عيب اين دستگاه ها به شمار مي رود و شرکت هاي سازنده تلاش مي کنند که اين مشکل را در آينده اي نزديک برطرف کنند. بازده پايين و ايجاد گرما و همچنين اتلاف انرژی ، از ديگر معايب اين دستگاه ها به شمار مي رود. شارژر هاي بيسيم به دليل وجود سيم پيچ در ساختارشان ، گرماي زيادي توليد مي کنند. شارژر هاي بيسيم بازدهي حدود 70 درصد دارند ، اين در صورتی است که بازده شارژر های معمولی حدود 98 درصد است.
استاندارد هاي مختلف شارژر هاي بيسيم 
استاندارد شارژر های بیسیم در واقع تکنولوژی به کار رفته در آن است و شما باید شارژر بیسیمی را خریداری کنید که تلفن همراه شما از استاندارد آن پشتیبانی کند.
استاندارد QI : استاندارد QI که استاندارد « چی » تلفظ مي شود ، در سال 2012 معرفي شده و محبوب ترين استاندارد شارژر هاي بيسيم است . اين استاندارد از طرف بيشتر شرکت ها و تلفن هاي همراه ( از جمله تلفن هاي همراه اپل ) پشتيبانی می شود . جديد ترين تلفن هاي همراه شرکت هاي اپل ، سامسونگ و ال جي از اين استاندارد استفاده مي کنند.
استاندارد AirFuel : استاندارد AirFuel از ديگر استاندارد هاي شارژر هاي بيسيم است. اين استاندارد با استاندارد QI سازگار نيست و يک تلفن همراه که صرفا از استاندارد QI پشتيباني مي کند را نمي توان با شارژر داراي استاندارد AirFuel شارژ کرد. گوشي مشهور گلکسی اس 8 ، علاوه بر پشتيباني از استاندارد QI ، از استاندارد AirFuel نيز پشتيباني مي کند.
استاندارد Powermat : اين استاندارد اگر چه به اندازه استاندارد QI پرطرفدار و محبوب نيست اما يک مزيت قابل توجه نسبت به آن دارد و آن مزيت هم اين است که چند دستگاه به طور همزمان مي توانند با شارژر داراي استاندارد Powermat شارژ شوند.
استاندارد WattUp : اين استاندارد شارژر های بيسيم ، محدوديت فاصله دستگاه تا شارژر را تا حدودي برداشته است . به اين صورت که شما براي شارژ گوشي خود توسط شارژر هاي داراي استاندارد هاي ديگر ، حتما بايد آن را روي پد يا تا حداکثر 4 سانتی متری آن قرار دهيد اما شارژر هاي داراي استاندارد WattUp مي توانند تا فاصله حداکثر 4.5 متري ، گوشي شما را شارژ کنند که اين خود مزيتي بسيار مهم به شمار مي رود.
شدت جريان
شارژهای معمولی داراي جريان هاي خروجي 1 يا 3 آمپر هستند. اين شدت جريان با توجه به ظرفيت باتري انتخاب شده است. اگر شارژر شما ، شدت جريانی پايين تر از جريان مورد نياز دستگاه داشته باشد ، پر شدن شارژ بسيار زمان بر خواهد بود . برعکس اگر شارژر شما ، جريان خروجي بيشتر از جريان مورد نياز باتري داشته باشد ، سرعت شارژ افزايش خواهد يافت اما پس از چند بار استفاده از اين حالت ، کيفيت باتري شما به طرز قابل توجهي کاهش می یابد و باتري شما به تدريج معيوب خواهد شد. توجه به جريان مورد نياز گوشي و انتخاب شارژر بيسيم بر اساس آن به شما اين امکان را مي دهند تا علاوه بر حفظ سلامت باتري ، زمان شارژ شدن آن را به حداقل برسانيد.
ساير قابليت ها 
برخي از شارژر هاي بيسيم به همراه قابليت هاي ويژه اي عرضه مي شوند که آن ها را برای شما ذکر می کنیم.
پاوربانک : برخي از شارژر هاي بيسيم داراي پاوربانک داخلي هستند و مي توانند مقداري شارژ را درون خود ذخيره کنند و در موقع لزوم به شما تحويل دهند.
اسپيکر بلوتوث : برخي ديگر از شارژر هاي بيسيم مي توانند به وسيله بلوتوث به موبايل يا تبلت شما متصل شوند و به عنوان يک اسپيکر بلوتوث ، براي شما موزيک و … پخش کنند.
درگاه USB : برخي از شارژر هاي بيسيم داراي چند درگاه USB براي شارژ با سيم هستند.
پد و شيب : برخي از شارژرهاي بيسيم داراي شيب خاص و يا پدي هستند که گوشي شما به راحتي درون آن ها قرار مي گيرد و امکان افتادن و يا لغزيدن آن ها از بين مي رود.
چراغ LED : بيشتر شارژر هاي بيسيم داراي چراغ هايي براي نمايش وضعيت شارژ شدن و …. هستند.
قيمت 
قيمت شارژر های بيسيم با توجه به استاندارد آن ها ، شدت جريان خروجي و … متفاوت است. قيمت شارژر هاي بيسيم رايج در بازار بين 50 هزار تومان تا 300 هزار تومان است که البته استثنا هايي نيز وجود دارد.
سعي کنيد پيش از خريد ، استاندارد مورد پشتيباني توسط تلفن همراه يا تبلت خود را بيابيد و بر اساس آن اقدام به خريد يک شارژر بيسيم کنيد. چنانچه استاندارد شارژر شما با استاندارد مورد پشتيباني توسط گوشي يکي نباشد ، ممکن است آن شارژر براي شما استفاده اي نداشته باشد. همچنين توجه به شدت جريان خروجي ، در سلامت باتري شما در دراز مدت و همچنين مدت زمان شارژ شدن موثر است.
[kkstarratings]