راهنمای خرید فشار سنج 
فشار سنج
يکی ازعوامل موثر در سلامتي افراد ، فشار خون است. چنانچه قلب شروع به تپيدن کند ، فشار خون در رگ ها افزايش مي يابد و هنگامي که قلب بين دو تپش استراحت مي کند فشار کم مي شود. مقادیر عددي اين دو سرعت ، همواره به عنوان سرعت فشار خون افراد مطرح مي شوند. فشار خون بالا سبب افزايش خطر سکته هاي مغزي و قلبي مي شود و جالب است بدانيد بنا بر تحقيقات از هر 3 فرد بالغ يک فرد به فشار خون بالا مبتلاست. از عوامل مختلفي که در افزايش فشار خون موثرند مي توان به اضافه وزن و چاقي ، سيگار ، قليان ، مشروبات الکلي ، بي تحرکي و … اشاره کرد. نکته ديگر در مورد فشار خون اين است که ممکن است فرد بدون هيچ گونه علائمي به آن مبتلا باشد. چنانچه شما از بيماري فشار خون رنج مي بريد يا اينکه احتمال مي دهيد که به آن مبتلا هستيد ، لازم است به طور مداوم فشار خون خود را اندازه گيري کنيد. مراجعه به پزشک و آزمايشگاه ، يکي از روش هاي اطلاع از ميزان فشار خون است . اما اين روش بسيار وقت گيرو پر هزينه است. راه ساده تر و کم هزينه تر اطلاع از فشار خون ، تهيه يک دستگاه اندازه گيري فشار خون است. دستگاه هاي اندازه گيري فشار خون امروزه به وفور در بازار يافت مي شوند و نياز شما را به مراجعه به پزشک و آزمايشگاه جهت اندازه گيري فشار خون به طور کامل مرتفع مي کند. در اين مقاله قصد داريم راهنماي خريد فشار سنج را به شما ارائه کنيم . چنانچه قصد خريد يک دستگاه فشار سنج را داريد ، تا پايان اين مطلب با ما همراه باشيد.
انواع فشار سنج 
فشار سنج ها به سه دسته جيوه اي ، عقربه اي ( پمپي ) و ديجيتال تقسيم مي شوند که آن ها را با هم بررسي مي کنيم.
1- فشار سنج هاي جيوه اي : اين فشار سنج ها ، همانند دماسنج هاي جيوه اي ، از يک ستون جيوه جهت نشان دادن فشار اندازه گيري شده استفاده مي کنند. اين نوع فشار سنج ها دقيق ترين نوع فشارسنج ها هستند اما با توجه به وجود جيوه در آن ها ( که فلزی بسیار خطرناک و سمي است ) ، استفاده محدودي دارند و بيشتر در آزمايشگاه ها مورد استفاده قرار مي گيرند.
2- فشار سنج هاي عقربه اي : اين فشار سنج ها ، با استفاده از يک عقربه که با فشار هوا حرکت مي کند ، فشار خون را به شما نشان مي دهند. اين فشار سنج ها نيز بيشتر توسط پزشکان مورد استفاده قرار مي گيرند و فقط افرادي که توانايي خواندن آن ها را دارند مي توانند از آن ها استفاده کنند. اين نوع فشار سنج ها نسبت به نوع جيوه ای ارزان تر هستند و جابجايي آن ها نيز آسان تر است.
3- فشار سنج های ديجيتال : فشار سنج هاي ديجيتال همان گونه که از نامشان پيداست داراي نمايشگر ديجيتال هستند. با توجه به سهولت در خواندن و کار با فشار سنج هاي ديجيتال ، بهترين گزينه براي استفاده هاي خانگي همين فشار سنج ها هستند. اين فشار سنج ها به دو مدل مچي و بازويي تقسيم مي شوند.
الف ) فشار سنج هاي مچي : اين فشار سنج ها به دور مچ بسته مي شوند و فشار خون را اندازه مي گيرند.
ب) فشار سنج هاي بازويي : اين فشار سنج ها به دور بازو بسته مي شوند و به طور کلي از دقت بيشتري نسبت به فشار سنج هاي جيوه اي برخوردارند. با توجه به اينکه بازو در راستاي قلب قرار دارد و به آن نزديک تر است ، محل مناسب تري نسبت به مچ براي اندازه گيري فشار خون است.
دقت اندازه گيري 
دقت اندازه گيري فشارسنج در واقع همان ميزان حساسيت حسگر آن است. با توجه به اين که درستي فشار خون اندازه گيري شده به خصوص براي استفاده هاي پزشکي بسيار مهم است ، لازم است تا دستگاه فشار خون شما از دقت بالايي برخوردار باشد.
کاف فشارسنج 
کاف فشارسنج ، همان پارچه ی پهنی است که به دور مچ يا بازو بسته مي شود . اندازه کاف فشار سنج بسيار مهم است. کاف فشارسنج حتما باید متناسب با دور بازو يا مچ افراد باشد و در صورت مناسب نبودن اندازه ، فشار خون نادرست نمايش داده مي شود. در هنگام خريد حتما اندازه کاف دستگاه را مورد توجه قرار دهيد و در صورت امکان آن را به صورت عملي تست کنيد.
حافظه ذخیره اطلاعات
حافظه ذخيره سازي اطلاعات قابليتي است که در فشار سنج هاي ديجيتال وجود دارد. شما مي توانيد ، فشار خون هاي اندازه گيري شده را در حافظه اين دستگاه ها ذخيره کنيد و در صورت لزوم آن ها را با يکديگر مقايسه کنيد.
قابليت ميانگين گيري 
با توجه به اينکه عوامل مختلفي همانند تغذيه ، ميزان خواب ، ميزان فعاليت و … در تعيين ميزان فشار خون موثرند ، در ساعات مختلف شبانه روز ، فشار خون افراد با يکديگر متفاوت است. برخي از دستگاه هاي فشار خون مي توانند از فشار خون هاي اندازه گيري شده در طول يک بازه زماني ( مثلا يک روز يا يک ماه ) براي شما ميانگين بگيرند.
شرکت هاي سازنده 
برخي از شرکت هايي که دستگاه هاي فشار سنج را توليد و روانه بازار کرده اند عبارتند از : بيورر(Beurer) ، يوکر (Ucare) ، براون (Braun) ، آي هلث (i Health) ، امرن (omron) و ….
قيمت 
قيمت دستگاه هاي فشار سنج با توجه به ويژگي هاي آن ها مانند شرکت سازنده ، و … بسيار با يکديگر متفاوت است. قيمت اين دستگاه ها در بازار بين 50 هزار تومان تا 700 هزار تومان است.
توصيه ما اين است که اگر اطلاعاتي در مورد روش استفاده از فشار سنج هاي جيوه اي يا عقربه اي نداريد هرگز آن ها را خريداري و استفاده نکنيد و از فشار سنج هاي ديجيتال استفاده کنيد.
[kkstarratings]