راهنمای خرید فن کیس
فن کیس

کامپيوتر ها معمولا قيمت زيادي دارند و اين قيمت زياد به سبب وجود قطعات گرانقيمت در آن هاست. کيس کامپيوتر ، گران ترين و مهمترين قسمت آن است که حاوي قطعات اصلي هر کامپيوتر است. حفاظت از کيس در برابر آسيب هاي مختلف امری بسيار ضروري است و در صورت عدم توجه و رسيدگي کافي به آن ، ممکن است هزينه هاي زيادي را متحمل شويد. با توجه به اين که قطعات درون کيس با برق کار مي کنند و همواره از خود گرما توليد مي کنند ، يکي از خطراتي که همواره کيس رايانه شما و قطعات درون آن را تهديد مي کند ، خطر افزايش دما است. افزايش دما موجب ايجاد اختلال در عملکرد سيستم و همچنين ايجاد خطر سوختن آن مي شود. براي حل اين مشکل معمولا در کيس ها فن هاي خنک کننده اي به نام فن کيس قرار داده مي شود. فن کيس با برق پاور کار مي کند و با خارج کردن حرارت درون کيس ، قطعات ارزشمند درون آن را از خطر سوختن مصون مي دارد. اين فن به طور معمول در کيس ها قرار داده مي شود اما ممکن است با سوختن آن يا نياز به خنک کنندگي بيشتر ، در پي خريد يک فن کيس باشيد. در اين مقاله قصد داريم راهنماي خريد فن کيس را به شما ارائه کنيم. چنانچه قصد خريد يک فن کيس را داريد تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.

انواع فن کيس (بر اساس تعداد کانکتور)
نخست بهتر است با انوع فن کيس آشنا شويم. فن هاي کيس در سه دسته عمده توليد شده اند که در ادامه به بررسي آن ها مي پردازيم.
1- فن هاي دو سيمه : فن دو سيمه قديمي ترين و ساده ترين نوع فن هاي کيس هستند که در آن ها فقط دو سيم مثبت و منفي براي اتصال به کيس وجود دارد. با اتصال اين فن ها به کيس، فن با حداکثر سرعت ممکن شروع به گردش مي کند. با عرضه انواع جديد فن ها ، استفاده از اين نوع فن ها بسيار کاهش يافته است. اين فن ها داراي قيمت بسيار کمتري نسبت به سايرين هستند.
2- فن هاي سه سيمه : يکي از رايج ترين انواع فن هاي کيس ، فن هاي سه سيمه هستند. اين سيم ها داراي قابليت سنجش سرعت هستند و در آن ها دو سيم براي تامين برق فن به منبع تغذيه متصل مي شوند و سيم سوم به صورت مستقيم از خروجي سنسور هال گرفته مي شود. در اين سيم ها ، سرعت گردش از طريق سيم سوم براي مادربورد ارسال مي شود و در صورتي که رايانه تشخيص دهد که دور چرخش کم است يا متوقف شده است ، با به صدا در آوردن بوقي به کاربر اخطار مي دهد. قيمت اين فن ها در رنج متوسط قرار دارد.
3- فن هاي چهار سيمه : فن هاي چهار سيمه جديد ترين نوع از فن هاي کيس هستند. طراحي اين فن ها به گونه اي است که با يک سيگنال PWM کنترل مي شود و از اين طريق امکان افزايش و کاهش سرعت آنها ايجاد مي شود. اين فن ها معمولا قيمت بيشتري نسبت به سايرين دارند.

سرعت چرخش
يکي از اصلي ترين مشخصه هاي هر فن کيس ، سرعت چرخش آن است. سرعت چرخش کيس ها با واحد دور در دقيقه مشخص مي شود. سرعت چرخش رابطه مستقيمي با قدرت خنک کنندگي فن دارد. هرچه فن سرعت بيشتري داشته باشد ، حرارت بيشتري را در واحد زمان از کيس خارج مي کند ، در نتيجه کيس را بهتر خنک مي کند. سرعت چرخش فن هاي کيس به طور کلي بين 700 تا 2000 دور در دقيقه است. در برخي از فن کيس ها ، قابليت تنظيم سرعت به توسط کابر وجود دارد.
جريان هواي فن
جريان هواي فن که با واحد فوت مکعب در دقيقه بيان مي شود عبارت است از حجم هوايي که فن در يک دقيقه از درون کيس خارج و با هواي جديد جايگزين مي کند. اين مقدار در فن کيس ها معمولا در حدود 20 فوت مکعب بر دقيقه است.
ميزان صدا و لرزش
ميزان صدا و لرزش توليد شده توسط فن در هنگام کار ، يکي از مواردي است که در هنگام خريد لازم است مورد توجه قرار گيرد. صداي فن در حالت روشن بايد بسيار کم باشد تا در هنگام کار با رايانه براي شما مزاحمت ايجاد نکند. همچنين فن بايد کاملا ثابت و بدون لرزش باشد و به گونه اي فعاليت نکند که بدنه کيس را در هنگام کار بلرزاند. شرکت هاي سازنده همواره در تلاش هستند تا ميزان صدا و لرزش فن ها را تا حد امکان کاهش دهند ، که البته به موفقيت هاي زيادي هم در اين زمينه رسيده اند و در همين راستا ، فن هاي بسيار کم صدايي توليد شده است.
نور پردازي
نورپردازي يکي از امکانات جالبي است که در برخي از فن هاي کيس وجود دارد. درون فن هاي داراي اين قابليت چراخ هاي LED قرار داده شده است و در هنگام چرخيدن فن ، اين چراغ ها روشن شده و جلوه زيبايي به سيستم شما مي دهند.
شرکت هاي سازنده
شرکت هاي سازنده فن کيس ها محدود هستند و بر خلاف ديگر قطعات ، توسط شرکت هاي متعددي توليد نمي شوند. برخي از شرکت هاي سازنده فن کيس ها ، شرکت هاي ديپ کول ، کورسير و گرين هستند و محصولات اين شرکت ها داراي کيفيت مناسبي است.
قيمت
قيمت فن هاي کيس به عوامل مختلفي از جمله نوع فن ، سرعت چرخش ، جريان هوا ، نور پردازي ، شرکت سازنده ، به طورکلي قيمت فن هاي کيس در بازار ايران بين 25 هزار تومان تا 300 هزار تومان است.
سعي کنيد پيش از خريد بودجه خود را مشخص کنيد و بر اساس آن اقدام به خريد فن کيس کنيد. از ديگر نکاتي که در هنگام خريد بايد به آن توجه کنيد ، نوع فن و سرعت چرخش آن است ، زيرا اين دو مشخصه بسيار در کيفيت کار فن تاثير دارند. همچنين به شما توصيه مي کنيم درصورت امکان ، هنگام خريد ميزان صداي فن را به طور عملي تست کنيد.

 

[kkstarratings]