راهنمای خرید قلم نوری 
قلم نوری
امروزه رايانه ها نقش بسيار پررنگي را در زندگي ما انسان ها ايفا مي کنند. هر رايانه از سه بخش عمده ورودي اطلاعات ، پردازش و خروجي اطلاعات تشکيل شده است. در بخش ورودي اطلاعات از وسايل مختلفي مانند ماوس ، کيبرد و … استفاده مي شود اما يکي از کاربردي ترين وسايل ورودي رايانه ها ، قلم نوري است. قلم نوري که با نام هاي تبلت نوري ، تبلت گرافيکي يا ديجيتايزر نيز شناخته مي شود ، معمولا داراي يک سطح پلاستيکي حساس به لمس است که حرکات قلم يا موس را به رايانه منتقل مي سازد. اين وسيله معمولا از دو جز صفحه و قلم تشکيل مي شود و مي توان به جاي ماوس در رايانه از آن استفاده کرد. اين وسيله معمولا براي انجام کار هاي گرافيکي در رايانه ها مورد استفاده قرار مي گيرد و به شما اين امکان را مي دهد تا طراحي هاي گرافيکي خود را به سهولت طراحي روي کاغذ انجام دهيد. در اين مقاله قصد داريم راهنماي خريد قلم نوري را به شما ارائه کنيم. چنانچه قصد خريد يک قلم نوري را داريد تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.
مزيت استفاده از قلم نوري نسبت به ماوس چيست ؟
در ابتدا لازم است بدانيد که مزيت استفاده از قلم هاي نوري نسبت به ماوس ها در چيست. نخستين مزيت قلم هاي نوري نسبت به ماوس ها ، سهولت استفاده آن ها است. در هنگام طراحي با اين قلم ها ، حس طراحي با قلم هاي عادي را خواهيد داشت که سبب مي شود طراحي شما طبيعي تر شود. قلم نوري به دليل قابليت هاي ويژه که در قلم آن وجود دارد و توانايي تشخيص تمامي فشارها، زاويه ها و ديگر نشانه ها بر روي تخته ، وسيله ي بسيار عالي و راحتي براي انجام کارهاي گرافيکي در کامپيوتر و به خصوص گرافيک هاي دو بعدي است. از ديگر مزاياي قلم هاي نوري نسبت به ماوس ها اين است که نوک قلم نوري حساس به فشار است يعني در يک برنامه گرافيکي مانند کورل دراو و يا فوتوشاپ هر قدر نوک قلم را بيشتر به صفحه فشار دهيد ، خطي که رسم مي‌کند پررنگ تر و ضخيم‌ تر مي‌شود. مشخص است که ماوس ها فاقد اين امکان هستند و خطوط رسم شده در ماوس ها داراي ضخامت يکسان است. از دیگر مزایای قلم های نوری می توان به فرم ارگونوميک آن ها اشاره کرد که سبب مي شود تا در هنگام کار، خستگی کمتری را احساس کنيد.
انواع تبلت ها 
1- تبلت هاي ثابت : تبلت هاي ثابت با استفاده از تکنولوژي القاي الکترومغناطيسي کار مي کنند. برخي از مدل هاي اين تبلت ها به ميزان فشار نيز حساسيت دارند و يک يا چند دکمه نيز بر روي آنها وجود دارد (مانند دکمه هاي موس).
2- تبلت هاي متحرک : تفاوت تبلت هاي متحرک در قلم هاي نوري آنها است. اين قلم هاي نوري يک منبع توليد کننده ي الکتريسيته در خود دارند که به وسيله آن سيگنال ها را توليد و به تبلت ارسال مي کنند. يک باطري داخلي در اين قلم ها وجود دارد که انرژي مورد نياز آن را تامين مي کند به همين خاطر آن ها ديگر انرژي را از تخته نمي گيرند. اين امر باعث مي شود که قلم آن ها ضخيم تر شود.
3- تبلت هاي نوري : شيوه کار تبلت هاي نوري به اين صورت است که يک دوربين بسيار کوچک داخل قلم قرار داده شده است که تصاوير را دريافت مي کند و به تبلت انتقال مي دهد.
4- تبلت هاي صوتي : در تبلت هاي صوتي يک توليد کننده ي صداي کوچک داخل قلم قرار گرفته است و صداي توليد شده توسط قلم به وسيله ميکروفون هاي قرار گرفته در اطراف قلم دريافت مي شود. برخي از مدل هاي جديدتر قادر هستند موقعيت را در سه بعد اندازه گيري کنند.
5- تبلت هاي الکترومغناطيس : شيوه کار اين قلم ها به اين صورت است که سيگنال بوسيله قلم توليد و سپس توسط شبکه ي سيم هاي داخل تخته دريافت و شناسايي مي شود.
6- تخته هاي خازني : تخته هاي خازني از سيگنال هاي الکترواستاتيک يا خازني استفاده مي کنند.
سايز تبلت 
اندازه ي تبلت هاي گرافيکي از 4 اينچ در 5 اينچ ( 10 در 12.5 سانتي متر) تا 12 در 18 اينچ ( 30 در 45 سانتي متر ) است. به طور کلي اکثر طراحان تبلت هاي در سايز متوسط را انتخاب مي کنند. تبلت هاي سايز متوسط علاوه بر اشغال فضاي کم تر نسبت به نوع بزرگ ، فضاي مناسبي را جهت طراحي در اختيار شما قرار مي دهند. در هنگام انتخاب تبلت لازم است ابعاد ميز طراحي خود را در نظر بگيريد. در نظر داشته باشيد که ابعاد يک تبلت در واقع فضاي صفحه طراحي است نه ابعاد بيروني آن. به عنوان مثال اندازه ي يک تبلت 7 در 4.5 اينچ است اما فضاي عملکردي آن 12 در 8 اينچ است. سايز تبلت با قيمت آن رابطه مستقيم دارد ، يعني هر چه تبلت بزرگ تر باشد قيمت آن بيشتر است.
سطح فشار
سطح فشار تبلت ها مي تواند 1024،512،256 و يا 2048 باشد. اين مشخصه در واقع به سطح حساسيت قلم اشاره دارند. هرچه سطح فشار بيشتر باشد ، قلم حساسيت بيشتري دارد و نتايج بهتري را ارئه مي دهد. اگر از قلم به عنوان يک ابزار براي انجام کار هاي هنري استفاده مي کنيد ، سطح فشار آن براي شما بسيار اهميت مي يابد. برخي از قلم هاي گران قيمت تر به شما اين امکان را مي دهند که از کج کردن و چرخاندن براي کنترل پهناي خط و جهت گيري براش استفاده کنيد.
وضوع قلم 
وضوح قلم يکي از مهمترين مشخصه هاي آن است. وضوح قلم با واحد dpi يا lpi مشخص مي شود و هر چه اين عدد بزرگتر باشد ، کيفيت و دقت طراحي بالاتر خواهد بود. به طور کلي وضوح اين قلم ها بين 2500 تا 5000 dpi است.
پاک کن
برخي از قلم هاي نوري داراي يک پاک کن حساس به فشار هستند. اين پاک کن دقيقا مانند يک پاک کن مداد عمل مي کند اما به جاي پاک کردن گرافيت يا جوهر، اين پاک کن علائم ديجيتالي و اطلاعات درون برنامه ها را پاک مي کند.
سازندگان
با توجه به اينکه قلم هاي نوري توسط عده معدودي از کاربران مورد استفاده قرار مي گيرند ، شرکت هاي زيادي در زمينه توليد اين قلم ها فعاليت نمي کنند. برند هاي (wacom) وکام ، جنيوس (genius) ، آيس کد (ACECAD) و کانووس ( kanvus ) را مي توان از مطرح ترين برند هاي اين زمينه دانست.
قيمت 
قيمت قلم هاي نوري به عوامل مختلفي بستگي دارد. از جمله عوامل موثر در قيمت قلم هاي نوري مي توان به نوع تبلت ، سايز تبلت ، سطح فشار ، وضوع قلم و … اشاره کرد. به طور کلي قيمت قلم هاي نوري بين 100 هزار تومان تا 10 ميليون تومان است.
پيشنهاد مي کنيم پيش از خريد حتما بودجه و سطح نياز خود را مشخص کنيد. همچنين لازم است درباره برند هاي مختلف و محصولات آن ها تحقيق کنيد و با اطلاعات کامل براي خريد اقدام کنيد تا گرفتار هجمه هاي تبليغاتي نشويد.
[kkstarratings]