نکات و راهنمای خرید اینترنتی ماوس

ماوس

در مقوله لوازم جانبي کامپيوتر که وارد مي شويم ، ماوس ها جايگاه ويژه اي دارند. اين دستگاه هاي کوچک اما پرکاربرد انقلابي در صنعت کامپيوتر ايجاد کردند. ماوس ها که درواقع جز وسايل ورود اطلاعات رايانه محسوب مي شوند ، براي اولين بار در سال1964 ميلادي توسط دکتر داوگ انگلبرت اختراع شدند و از آن موقع تا امروز ، دچار تغییرات زیادی شده اند و شکل های متفاوتی را به خود دیده اند. ماوس ها انواع مختلفی دارند و با قیمت های متفاوتی وارد بازار شده اند. بعضی از ماوس ها نیز ، به منظور استفاده های خاص مانند بازی تولید می شوند . ما در مطلب زیر ، با بیان نحوه کار ماوس ها ، انواع آنها ، حالت فیزیکی و در نهایت قیمت ، شما را در خرید یک ماوس مناسب یاری می کنیم.

 

نحوه کار ماوس ها

ماوس ها معمولا با دو شيوه کار مي کنند : 1- روش مکانيکي – نوري و 2- روش نوري
1- روش مکانيکي – نوري : در اين ماوس ها ، يک شي کروي قرار داده شده است که اطراف آن گيرنده هاي نوري قرار داده شده است . هنگامي که ماوس حرکت داده مي شود ، غلتک نيز حرکت مي کند ، آنگاه گيرنده هاي نوري ميزان حرکت و همچنين جهت حرکت ماوس را تشخيص داده و آن را در رايانه اعمال مي کنند . اين نوع ماوس ها امروزه بسيار کم مورد استفاده قرار مي گيرند.
2- روش نوري : در اين روش دوربين بسيار ريزي در قسمت زيرين ماوس قرار داده شده است که مي تواند بالاي 1500 تصوير در ثانيه ثبت کند . همچنين لامپ کوچکي در زير ماوس قرار داده شده است که نور قرمز رنگي را در زير ماوس مي تاباند. با تابيدن نور ، دوربين پشت سر هم از سطح زيرين ماوس عکس مي گيرد و آن را به پردازنده مي فرستد تا آن تصوير را با تصوير قبلي مقايسه کند و تشخيص دهد چه تغييري (مثل حرکت به چپ يا به راست ) صورت گرفته است. سپس این تشخیص به رایانه فرستاده می شود و رایانه نیز آن ار اعمال می کند.

انواع ماوس ها

ماوس ها در يک دسته بندي کلي به دو دسته ماوس هاي بيسيم و با سيم تقسيم مي شوند.
1- ماوس هاي با سيم : اين دسته از ماوس ها ، رايج ترين نوع ماوس ها هستند. معمولا داراي سيم ثابت هستند اما ماوس هاي با سيم جمع شونده نيز در بين کاربران (به ويژه کابراني که از لپ تاپ استفاده مي کنند ) رايج است. امکان تنظيم طول سيم ماوس ، از مهمترين ويژگي هاي اين نوع ماوس هاست.

2- ماوس هاي بي سيم : اين نوع ماوس ها که چند سالي است در بازار عرضه شده ، به سيم نيازي ندارند و معمولا به وسيله بلوتوث ، به رايانه ها متصل مي شوند. برق اين نوع ماوس ها از طريق باتري تامين مي شود و عمر باتري هاي آن ها ، معمولا بين 9 ماه تا دو سال است. اين نوع ماوس ها در فاصله هاي متفاوت قابل استفاده هستند و دقت بيشتري نسبت به ماوس هاي با سيم دارند.

 

حالت فيزيکي ماوس ها

1- ماوس کف دستي (Palm Grip) : ماوس هاي کف دستي ، همانطور که از نامشان پيداست ، تمامي کف دست را مي پوشانند . ازنظر اندازه بزرگتر از انواع ديگر هستند.

2- ماوس چنگکي (Claw Grip): اين دسته از ماوس ها را هم مي توان با کف دست گرفت و هم از نوک انگشتان براي هدايت ماوس استفاده کرد. اندازه آنها متوسط است.

3- ماوس نوک انگشتي (Fingertip): اين دسته از ماوس ها ، تنها نوک انگشتان هستند که با ماوس در تماسند و کف دست تماسي با ماوس ندارد . ماوس هاي نوک انگشتي کوچک ترين ماوس ها هستند.

 

قدرت تفکيک پذيري

يکي از مهمترين معيار هاي خريد هر ماوس ، قدرت تفکيک پذيري آن است. قدرت تفکيک پذيري در واقع حساسيت و دقت ماوس را نشان مي دهد و واحد آن dot per inch» » است که به اختصار Dpi ناميده مي شود و بيانگر تعداد نقاط قابل تشخيص براي ماوس در هر اينچ است . ماوس هاي موجود در بازار معمولا قدرتي بين Dpi 800 تا Dpi 2000 دارند.

ماوس هاي گيمنيگ
ماوس گيمينگ نوع خاصي از ماوس ها است و همانطور که از نام آنها پيداست ، براي بازي طراحی شده اند . ماوس هاي گيمينگ داراي پردازنده هاي قدرتمند و دقت بالا برخوردارند و با توجه به نيازي که گيمر ها به انتقال سريع حرکات دارند ، اين ماوس ها براي آنها بسيار مناسب است . ماوس هاي گيمينگ حالت فيزيکي متفاوتي با ماوس هاي عادي دارند و قيمت بالايي دارند.

قيمت
ماوس ها نيز مانند ساير وسايل الکترونيکي ، با توجه به امکاناتي که دارند ، قيمت هاي متفاوتي نيز دارند. به عنوان مثال ، ماوس هاي بيسيم و گيمينگ داراي قيمت هاي بالاتري نسبت به ماوس هاي معمولي هستند. دقت ( قدرت تفکیک پذیری ) ماوس نیز از عوامل موثر در تعیین قیمت آن است.

§به طور کلي ، اگر نيازمند يک ماوس براي فعاليت هاي عادي روزانه هستيد ، لزومي ندارد که براي خريد ماوس هاي بيسيم و … متحمل هزينه اضافي شويد و مي توانيد با خريد يک ماوس معمولي با دقت مناسب ، نياز روزمره خود را رفع کنيد.§

[kkstarratings]