راهنمای خرید مبلمان

[kkstarratings]
همه شما از نقش عمده مبلمان در جلوه و زیبایی دکوراسیون داخلی خود آگاهی دارید ، زیرا مبلمان بخش عمده ای از دکوراسیون اتاق پذیرایی هر خانه را تعیین می کند و حتی می تواند سبک کلی دکوراسیون خانه را نیز معین کند. مبل و مبلمان در واقع از پیشرفت و تغییر شکل چهارپایه ها و نیمکت ها و … به وجود آمده ، باستان شناسان تاریخچه مبلمان در یونان باستان را دو هزار سال قبل از میلاد می دانند ، در قرن 18 ام که مبلمان طرفدار های خاص خود را پیدا کرده بود از مبلمان بسیار استفاده می شد و مبلمان های حجیم و پر زینتی ساخته می شدند که در واقع بیانگر و انعکاس دهنده معماری و اماکن مذهبی آن دوران بودند. در این مقاله قصد داریم با ارائه توضیحات جامع درباره مبمان شما را در خرید مبلمان راهنمایی کنیم. چنانچه قصد خرید مبلمان را برای منزل و یا اداره خود را دارید تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

انواع مبلمان
در واقع مبلمان انواع مختلفی دارد و ما در این جا سعی می کنیم شما را با رایج ترین آنها اشنا کنیم.
مبلمان سلطنتی : همان طور که از اسم این مبلمان مشخص است ، این نوع مبلمان حالت سلطنتی دارند و بیشتر برای افرادی مناسب هستند که پیرو دکوراسیون به سبک سلطنتی هستند. دسته ها و پایه های این نوع مبل ها بسیار پر نقش و نگار هستند که این نقش و نگار ها معمولا هنر دست هستند و جلوه ویژه ای به دکوراسیون می دهند ، به دلیل زیبایی بسیار این مبلمان ها استفاده از وسایل دکوراتیو کنار این مبلمان ها بسیار شیک و زیباست.

مبلمان ال شکل: این نوع مبلمان بسیار طرفدار دارد و یکی از پر فروش ترین نوع مبلمان ها نیز می باشد ، از جمله ویژگی های اصلی این مبلمان می توانیم به این موارد اشاره کنیم: جای دادن افراد بیشتر (داشتن فضای بیشتر برای نشستن) و مناسب بودن برای استفاده در فضا های کوچک یا آپارتمان های کوچک.

مبلمان کلاسیک: در سبک چیدمان و وسایل کلاسیک ، مبلمان نقش اساسی ای را در دکوراسیون دارد و یکی از زیباترین و شیک ترین نوع مبلمان برای دکوراسیون داخلی است و همیشه طرفدار های خاص خودش را داشته است. اگر به سبک زندگی و دکوراسیون کلاسیک علاقه دارید، این نوع مبلمان را به شما پیشنهاد می کنیم.

مبلمان راحتی : همانطور که از اسم مبلمان پیداست این نوع مبلمان در واقع مبلمانی است که فرد استفاده کنده با نسشتن بر روی آن میتواد احساس راحتی بسیار کند و خستگی را از تن خود بیرون کند.این مبلمان را می توان به دو دسته تقسیم کرد که عبارت اند از : مبلمان نیم راحتی و مبلمان تمام راحتی.

مبلمان های نیم راحتی تا حدودی رسمی هستند و میتوان برای پذیرایی از مهمان از آن استفاده کرد، ولی مبلمان تمام راحتی جنبه شخصی تری دارند و برای استفاده میهمان چندان مناسب به نظر نمی رسند .
مبلمان انواع مختلف دیگری نیز دارد که برای جلوگیری از طولانی شدن مطلب به آن ها نمی پردازیم.
تعداد مبل ها
معمولا یک دست مبل ، دو مبل یک نفره ، یک مبل دو نفره و یک مبل سه نفره را شامل می شود. یکی از اصطلاحاتی که فروشندگان مبل از آن استفاده می کند و خریدار باید با آن آشنا باشد واحد مبل است . در واقع یک مبل سه نفره دو واحد ، مبل دو نفره معادل یک و نیم واحد و مبل تک نفره معدل یک واحد می باشد که در مجموع یک دست مبل کامل برابر پنج و نیم واحد می باشد.
جنس مبلمان ما باید چه باشد تا بیشترین عمر را داشته باشد ؟
به طور کلی مبل ها از 3 بخش کلاف ، روکش و لایه های میانی تشکیل شده اند. جنس این سه قسمت در تعیین کیفیت و عمر مبل بسیار تاثیرگذار است. در ادامه به بررسی کلاف ، روکش مبل و لایه های میانی می پردازیم.
کلاف مبل : کلاف ، در واقع اسکلت اصلی مبل است و اولین قدم برای این که یک مبل خوب و بادوام باشد این است که کلاف خوبی داشته باشد، کلاف شامل قید و پایه جلو و عقب مبل و همینطور تاج و گوشواره می باشد که جنس آن در مبلمان نقش اصلی را دارد . چوب هایی که در کلاف مبلمان استیل استفاده می شود عبارت اند از چوب گردو و راش ، و در مبل راحتی چوب رس استفاده می شود ، در برخی نیز چوب سفید استفاده می شود که به دلیل استحکام کم این نوع چوپ ارزش خریدن ندارد و توصیه نمی شود. مهمترین تشخیص برای فهمیدن این که بفهمیم یک کلاف خوب است صدای غژ غژ آن است . زمانی که بر روی مبل می نشینید و چوب ها صدای غژ غژ می دهند نشان دهنده مرغوب نبودن کلاف می باشد و در این موارد دو احتمال وجود دارد: 1- پایه های مبل تراز نیستند ، 2-اتصالات مبل به درستی انجام نشده است. مورد اول را میتوان با فروشنده در میان گذاشت و از فروشنده خواست مشکل را برطرف کند . ولی در مورد دوم توصیه می شود که مبل خریداری نشود .
روکش مبل : اولین چیزی که در انتخاب مبل باید در نظر داشته باشید، این است که از خریدن و انتخاب پارچه های ارزان قیمت و با کیفیت پایین حتما خوداری کنید. چون این نوع پارچه ها معمولا با چند بار شست و شو رنگ خود را از دست می دهند و اصطلاحا کهنه می شوند ، پس با اندکی هزینه بیشتر سعی کنید که به این مشکل برخورد نکنید.
توجه کنید که مهم ترین عنصر دکوراسیون رنگ است و هنگام انتخاب روکش در نظر داشته باشد که باید رنگی انتخاب کنید که با بقیه لوازم منزل ، مثل ، پرده ها ، فرش ها .و… هماهنگی داشته باشد چون نبودن هماهنگی در واقع باعث می شود که دکوراسیون به آن زیبایی که باید به چشم بیاید ، به چشم نیاید.
اگر مبلمانتان در سبک کلاسیک است و پشتی و نشیمن آن با پارچه پوشانده شده است ، بهتر است یک روکش کامل برای آن انتخاب کنید و بهتر است از رنگ هایی که بیشتر در مبلمان کلاسیک استفاده می شود ( مثل قرمز، زرشکی، سبز و خاکی) به کار ببرید.
اگر مبلمانتان پارچه ای است و پشتی و نشیمن آن جدا می شود بهتر است که این قسمت ها را به صورت جداگانه روکش کنید ، این کار باعث می شود که مبلمان زیباتر شود و همچنین شست و شوی روکش ها هم راحت ترانجام می شوند ، در چنین شرایطی توصیه میشود که تا جایی که ممکن است از پارچه های ساده و بدونم نقش و نگار استفاده کنید چون نقش و نگار زیاد در روکش ها باعث کوچک به نظر آمدن فضا می شود.
جنس لایه های میانی : در زمان خرید اگر می خواهید مبلمان بهتری را بخید باید به تشک مبل ها توجه ویژه داشته باشد . تشک ها از فوم ساخته می شوند و فوم ها نیز انواع مختلفی دارند که به معرفی برخی از آنها می پردازیم .
فوم اسفنجی : این نوع فوم در اصل همان ابر است ، در بیشتر جاهای مبل مثل زیر دسته ها از این فوم استفاده می شود و برای تشک هم از این فوم استفاده می کنند. البته جنس اسفنجی که در دسته ها استفاده می شود با جنس اسفنجی که در کف استفاده میشود متفاوت است و اسفنج کف اسفنجی موسوم به اسفنج 30 کیلویی (منظور چگالی اسفنج ) است. هرچه چگالی بیشتر باشد ، طول عمر مبل بیشتر است.
فوم گرم : علت این نامگذاری ، تهیه این نوع فوم در دمای بالای کوره است و پخته شدن در دمای بالا این مزیت را ایجاد می کند که فوم سفت تر شود و طول عمر بیشتری داشته باشد .
فوم سرد : دلیل این نامگذاری هم به خاطر حرارت با دمای کم است . فوم سرد نسبت به فوم گرم خاصیت ارتجاعی بیشتری دارد و نوع مناسب تری برای استفاده در مبلمان است .
نوع دیگری از فوم هم وجود دارد که فوم ویژه نامیده میشود و خاصیت هر دو فوم گرم و سرد را دارد . ولی در مجموع بهترین فوم برای استفاده همان فوم سرد می باشد.
شرکت های سازنده
شرکت های مختلفی در زمینه تولید مبلمان فعالیت می کنند. هر کدام از این شرکت ها ، با محصولاتی که با بازار عرضه کرده اند ، نظر برخی از مشتریان را به خود جلب کرده اند. در ادامه برخی از این شرکت ها را به شما معرفی می کنیم. شرکت های صنعت چوب کیان ، سهیل ، فوفل ، آراسوفا ، بابک، بنی دکو ، مبلمان برلیان، اسپرسان چوب، مبل فریازان، سیلا، آذرچوب، ایپک استیل، کارینو و ولنسی از مطرح ترین برند های زمینه تولید مبلمان هستند.
قیمت
قیمت هر مبلمان به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله مهمترین این عوامل می توان به شرکت سازنده ، نوع مبلمان ، نوع مواد سازنده ، تعداد مبل ها و … اشاره کرد. به طور کلی قیمت مبل ها در بازار ایران بین 500 هزارتومان تا 20 میلیون تومان است.
پیشنهاد می کنیم پیش از خرید ، حتما نوع مبلمان را متناسب با دکوراسیون خود تعیین کنید و همینطور میزان بودجه خود را نیز معین کنید. تعیین این موارد می تواند به شما در خریدی آسان تر کمک کند.