راهنمای خرید موکت

[kkstarratings]
موکت ها چند دهه است که در خانه ها مهمان و عضو جدایی ناپذیر همه خانه ها شده اند. موکت همیشه راحتی و آسایش را با حداقل هزینه ممکن برای ما فراهم کرده است. امروزه کف پوش های زیادی وجود دارند که مردم می توانند از آن ها استفاده کنند ولی از دیرباز طرفدارانی داشته که هنوز هم طرفدار آن هستند و حاضر نیستند جنس دیگری را جایگزین موکت کنند، همچنین موکت همه روزه مخاطبان و خواستار های جدید و بیشتری را نیز جذب می کند که خود یک امتیاز مثبت برای موکت است. موکت ها در جا های زیادی همچون منازل، دفاتر کار، ادارات، هتل ها و… کاربرد دارند. درست است که موکت ها یکی از کفپوش های قدیمی اند اما با این حال از برند ها و مدل های جدید کفپوش عقب نمانده اند و با زیاد کردن طرح ها و رنگ ها به ذائقه همه افراد خوش آمده و تمام سلیقه ها را راضی نگه داشته است . با وجود تنوع زیاد رنگ ها و طرح ها خریدار برای خرید و انتخاب یک موکت خوب کار سختی ندارد و کافیست به یه مرکز فروش موکت برود تا آن جا بهترین جنس و طرحی که مد نظرش است را برای خود خریداری کند. یکی دیگر از مزیت های خوب موکت این است که می تواند با هر نوع سبک مبلمان و دکوراسیون هماهنگ شود. از دیگر مزیت های موکت این است که موکت عایق صدا و حرارت است و باعث می شود سر و صدای کمتری وارد ساختمان شود و همچنین در فصل سرما از از گرمای اتاق محافظت می کند و به عنوان عایق از به هدر رفتن گرما و انرژی جلوگیری می کند.

مزایای استفاده از موکت
نخست بهتر است با برخی از مزایای استفاده از موکت ها آشنا شوید. موکت ها در گروه کفپوش های با دوام جای می گیرند. برای تمیز کردن موکت ها داشتن جارو برقی کافیست و با جاروبرقی به راحتی تمیز می شوند. با استفاده از موکت، کف خانه همیشه نرم و راحت است. همچنین همانطور که پیش از این نیز گفتیم موکت عایق صدا و حرارت است. از نظر رنگ وطرح بسیار متنوع است و قیمت مناسبی نسبت
جنس و الیاف موکت ها
مهم ترین مسئله ای که هنگام خرید موکت باید بدانیم این است که موکت از چه الیافی ساخته شده است. رایج ترین الیاف مورد استفاده در موکت ها را در ادامه برای شما ذکر می کنیم.
۱ -نایلون: نایلون بسیار دوام بالا و خاصیت ارتجاعی بالایی دارد و اگر می خواهید برای مکانهای پرتردد مثل هتلها، دفاتر اداری و … موکتی خریداری کنید، بهترین الیافی که می توانید از آن ها استفاده کنید نایلون است. از مزایای الیاف نایلون می توان به این مورد اشاره کرد که الیاف نایلون به راحتی کوبیده نمی شوند و به سادگی دچار سایش و از بین رفتن الیاف نمی شوند. از دیگر مزیت ها میتوان گفت که اولا در خصوص استاندارد حریق یا همان مقاومت در برابر گسترش آتش به سطح استاندارد نزدیک تر است و امتحان های خود را در این زمینه به خوبی گذرانده است، همچنین در مقابل فرسودگی و لکه پذیری بسیار مقاوم است.

۲ -پلی پروپیلن یا الفین : هرچند که این نوع الیاف قیمت مناسبی دارند ،‌ ولی برای مکان های پرتردد به هیچ عنوان توصیه نمی شود. از لحاظ ثبات رنگ مقاومت قابل قبولی دارند و میزان الکتریسیته ساکن ایجاد شده در آن کم است. در خصوص استاندارد حریق و مقاومت در برابر آتش نسبت به الیاف نایلونی ضعیف ترند. از جمله مزایای دیگر پلی پروپن می توان به مقاومت در برابر رنگ پریدگی ، مقاومت در برابر رنگ پذیری و مقاومت در برابر خوردگی و سایش اشاره کرد.
3-پشم: الیاف پشم در واقع همان پشم طبیعی هستند و در جاهای خاص از این نوع الیاف استفاده می شود. الیاف پشم سطح بسیار قابل قبولی در استاندارد حریق دارند و همچنین به دلیل وجود الیاف طبیعی ، معمولا در فضاهای خاصی استفاده می شوند.

طرح دار یا ساده
یکی از مهم ترین ویژگی های هر موکت ، طرح دار یا ساده بودن آن است.معمولا همه موکت ها دارای طرح هایی هستند ، اما موکت هایی که دارای طرح های بسیار ساده هستند به موکت های ساده مشهور شده اند. موکت های طرح دار معمولا دارای طراحی های بسیار زیبایی هستند که زیبایی خاصی به خانه شما می بخشند.
برای خرید یک موکت خوب باید به نکات زیر نیز توجه داشته باشید :
قبل از خرید باید بدانید موکت را برای چه جایی می خواهید استتفاده کنید و با توجه به مکان مصرفی خود از فروشنده بخواهید که اجناس خود را به شما معرفی کند ، اگر مثلا برای اتاق کودک بخواهید یک موکت مناسب روحیات کودک خود بخرید باید این مسئله را نیز در نظر بگیرید که شست و شوی موکتی که در اتاق کودک نصب می شود کار دشواری است، پس باید سعی در این داشته باشید که موکتی انتخاب کنید که حداقل میزان کثیفی و لکه را به خود بگیرد و به راحتی تمیز شود. برای کف اتاق خواب ها معمولا از موکت های ضخیم و طرح دار استفاده می شود و در بازار قیمت این نوع موکت ها معمولا از متری 15 هزار تومان به بالا وجود دارد. برای اتاق کودک سعی کنید که از رنگ های شاد مثل قرمز ، صورتی و رنگ هایی که فرزند شما دوست دارد استفاده کنید و توجه داشته باشید که به سلیقه فرزند خود احترام بگزارید.
در خرید موکت باید بدانید که یک موکت طرح برجسته لازم دارید یا موکت ساده. موکت های طرح برجسته بسیار شیک و زیبا هستند ولی مشکلاتی هم دارند ، مثل جارو زدن آنها که کمی مشکل است.
تا جایی که برای شما امکان پذیر است ، موکت ها را از نمایندگی های فروش موکت تهیه کنید ، چون در برند های معروف معمولا جنس های تقلب زیاد وجود دارد ، پس سعی کنید که از نمایندگی ها موکت خود را خریداری تا از لحاظ اصیل بودن جنس اطمینان خاطر داشته باشید .
باید بدانید که چه مقدار موکت می خواهید ، یعنی باید ابعاد منزل یا دفتر خود را اندازه گیری کنید تا این مشکل برایتان پیش نیاید که موکتی بخرید که با سایز مکان شما هماهنگ نباشد.
از دیگر مواردی که در زمان خرید موکت باید توجه لازم داشته باشید پشت موکت است ، پشت موکت اطلاعات مربوت به موکت نوشته شده است که در انجا کیفیت مواد به کار رفته و تعداد و نوع گره ها مشخص است ، در واقع شناسنامه موکت در پشت موکت درج شده است ، در موکت هرچه تعداد گره ها بیشتر باشد ، نشان دهنده این است که موکت استحکام بیشتری دارد ، پس موکتی انتخاب کنید که در آن تراکم گره ها زیاد باشد .
در بازار موکت های قدیمی معروف به موکت کبریتی نیز وجود دارد ، این موکت ها هرچن که طرح و نقش زیادی ندارند ، اما از نظر قیمت بسیار ارزان اند و یکی از مزیت های خوبی هم که دارند این است که قابلیت شست و شو نیز دارند و تمیز کردن آنها بسیار ساده است .
سعی کنید در جاهایی که رفت و آمد زیاد است از موکت مخمل استفاده نکنید ، این موکت ها زیبایی زیادی دارند اما اگر در مکان های پررفت وآمد نصب شوند خیلی زود فرسوده می شوند.
اگر در طبقات بالای یک ساختمان زندگی می کنید بهتر است که موکتی استفاده کنید که پرز های بلند تری دارند، همان طور که گفتیم ، موکت ها عایق صدا هستند ، این امر باعث می شود که صر و صدای منزل شما کمتر همسایه طبقه زیرین شما را اذیت کند.
در اتاق های کوچک از موکت های تک رنگ استفاده کنید ، این امر باعث بزرگ تر به نظر رسیدن اتاق های کوچک شما شود.
اگر در خانه کودک نوپایی دارید موکت هایی با رنگ روشن انتخاب نکنید چون زود لک می شوند و البته لکه زدایی از موکت ها نسبت به سایر کفپوش هایی از جنس چوب، سنگ و سرامیک دشوارتر است. موکت های بافت دار گرد و غبار را داخل خودشان جمع می کنند. بنابراین بهتر است که حداقل دو هفته یک بار آنها را با جارو برقی تمیز کنید. برای اینکه موکت ها در اثر رفت و آمد جمع نشوند آنها را با چسب مخصوص روی زمین محکم کنید. توجه به این نکته در مورد موکت هایی نازک با پرز کوتاه بیشتر اهمیت دارد.

شرکت هاي سازنده
شرکت هاي زيادي در زمينه توليد موکت فعاليت مي کنند. محصولات هر کدام اين شرکت ها ، کيفيت و طراحي خاص خود را دارند. در ادامه به برخي از مطرح ترين شرکت هاي توليد موکت اشاره مي کنيم. ظريف مصور ، پالاز ، سپاهان موکت ، آرتا نقش تاک و … از مطرح ترين برند هاي زمينه توليد موکت هستند.

قيمت
قيمت هر موکت ها به عوامل مختلفي بستگي دارد که از جمله مهمترين اين عوامل مي توان به جنس موکت ، متراژموکت ، طرح های موکت ، شرکت سازنده و … اشاره کرد. به طور کلي قيمت موکت ها در بازار ايران بين 100 هزار تومان تا 2 ميليون تومان است.
پيشنهاد مي کنيم پيش از خريد ، حتما نوع ، رنگ و جنس موکت مورد نظر خود را متناسب با دکوراسيون خود تعيين کنيد و همينطور ميزان بودجه خود را نيز معين کنيد. تعيين اين موارد مي تواند به شما در خريدي آسان تر کمک کند.
مطالب گفته شده می تواند شما را در خریدی آسان تر یاری برساند. حتما در هنگام خرید ، موارد گفته شده در این مقاله را در نظر داشته باشید تا بتوانید خریدی آگاهانه و درست داشته باشید.