راهنمای خرید میکروفن

ميکروفن دستگاهي است که صوت را به جريان الکتريسيته منتقل مي کند. اميل برلاينر نخستين ميکروفن را اختراع کرد که به عنوان فرستنده‌ي صدا در تلفن‌ها به کار برده شد .از ميکروفن ها به همراه بلندگو براي افزايش صدا استفاده مي شود. همچنين در استوديوي برنامه هاي تلويزيوني و صحنه فيلم ها ، از ميکروفن براي ضبط و انتقال صداي افراد استفاده مي شود. ميکروفن ها همچنين براي ضبط صداي ساز ها و خواندگان مورد استفاده قرار مي گيرد و نقشي اساسي در موسيقي ايفا مي کند. ميکروفن‌ها کاربردهاي زيادي در تلفن، ضبط صوت، سمعک، ساخت انيميشن، مهندسي صوت ، بيسيم ها (مثل واکي تاکي)، بلندگوهاي دستي، ضبط صدا در رايانه‌ها ، سيستم‌هاي تشخيص گفتار، voIP و نيز کاربردهاي غير صوتي (خارج از محدوده شنوايي انسان (از 20 تا 20000 هرتز) مانند بررسي فراصوت و سيستم‌هاي عيب يابي دارند.در اين مقاله قصد داريم ضمن معرفي انواع ميکروفن ها ، راهنماي خريد ميکروفن را به شما ارائه کنيم. چنانچه قصد خريد ميکروفن را داريد ، تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.

انواع ميکروفن ها
نخست بهتر است با انواع ميکروفن ها آشنا شويد.
1- ميکروفن‌ ديناميک : ميکرفون‌هاي ديناميک (پويا )، سيگنال صدا را با حرکت کردن يک هادي در يک ميدان مغناطيسي ايجاد مي مي کنند. در بيشتر ميکروفون‌هاي ديناميک يک ديافراگم بسيار باريک و سبک در پاسخ به فشار هوا حرکت مي ‌کند. حرکت ديافراگم باعث حرکت يک سيم پيچ صداي معلق در ميان يک ميدان مغناطيسي مي‌شود، و منجر به ايجاد جريان الکتريکي کوچکي مي ‌شود. ميکروفون‌هاي ديناميک حساسيت کمتري (در مقابل فشار هوا و فرکانس‌هاي بالا) نسبت به انواع ديگر دارند.همچنين آن ها مي ‌توانند در شرايط سخت تري نيز کار کنند. اين نوع از ميکروفون‌ ها معمولا از ساير انواع ارزان ترهستند. در موسيقي از اين ميکروفن ها براي ضبط صداي درامز و گيتار الکتريک استفاده مي شود.

2- ميکروفن خازني : ميکروفون هاي خازني در مقايسه با ميکروفون هاي ديناميک ، واکنش بهتري نسبت به سرعت و تحرک امواج صوتي از خود نشان مي دهند. اين ميکروفن هاي ساده شامل يک ديافراگم نازک و کشيده شده هستند که در نزديکي يک صفحه فلزي قرار داده شده است. اين آرايش يک خازن ايجاد مي کند که بار الکتريکي خود را از يک منبع خارجي دريافت مي کند. ديافراگم در پاسخ به تغيير فشار هوا به آرامي مي لرزد و باعث تغيير ظرفيت خازن و تغيير ولتاژ و ايجاد سيگنال خروجي ميکروفون مي شود. ميکروفون هاي خازني در دو نوع ترانزيستوري و لامپي و در اشکال مختلف ساخته شده اند اما همه آن ها بر اساس اين اصول کار مي کنند. ميکروفن خازنى برخلاف انواع ديگر ، به مولد برق مستقيم و يک پيش‌ تقويت ‌کننده نياز دارند. ميکروفن هاي خازنى داراى معايبى هستند که از ميان آن ها بزرگى و حساسيت بيش از حدرا مي توان نام برد. همچنين در مقابل منابع صوتى بلند مجاور دچار واپيچيدگى خواهد شد. اين ميکروفن کيفيت بسيار خوبى از صدا را در محدود 10 تا 10000 هرتز توليد مي کنند. از ميکروفن خازنى براى صدا بردارى بسيار حساس استفاده مى‌ شود.

3- ميکروفن ريبون : ميکروفون‌هاي ريبون اولين ميکروفون‌هاي هدايتي (directional) بودند که از لحاظ تجاري به موفقيت رسيدند. امروزه اگر چه استفاده از اين ميکروفن ها بسيار کمرنگ شده است اما به کوشش برخي از شرکت ها در حال بازگشتن به عرصه صدا هستند. ميکروفون‌هاي ريبون به جاي سطح فشار صدا (SPL) به سرعت مولکول‌هاي هوا واکنش نشان مي‌دهند و در آن‌ها المان معلق و بسيار کوچکي در يک ميدان مغناطيسي قوي حرکت مي ‌کنند.

4- ميکروفن usb : ميکروفون هاي USB يکي از جديدترين ميکروفن ها هستند و داراي تمام اجزاي ميکروفون هاي قديمي مثل کپسول، ديافراگم و … هستند اما اين ميکروفن ها دو مدار ديگر نيز دارند ، يک پري آمپ داخلي و يک مبدل آنالوگ به ديجيتال (A/D). پري آمپ اتصال ميکروفون به ميکسر يا پري آمپ ميکروفون خارجي را غيرضروري مي سازد. مبدل A/D خروجي ميکروفون را از آنالوگ (ولتاژ) به ديجيتال (داده) تبديل مي کند، تا بتواند به طور مستقيم وارد رايانه شود و توسط نرم افزار ضبط خوانده شود. اين ميکروفون ضبط ديجيتال پرتابل را بسيار آسان مي کند. براي ضبط صدا با اين ميکروفن ها کافي است ميکروفون را به رايانه متصل کنيد، نرم افزار DAW را اجرا نماييد و کليد ضبط را بزنيد.

5- ميکروفن‌هاي بي سيم (VHF يا UHF ) : يک ميکروفن بي سيم، معمولا از سه بخش اصلي تشکيل شده است: ميکروفن، فرستنده و گيرنده است. اما آنچه که امکان حذف سيم را نسبت به سيستم‌هاي ميکروفن معمولي براي اين ميکروفن ها فراهم مي کند ، بخش هاي فرستنده و گيرنده آن هستند. بخش فرستنده اين تجهيزات معمولا در قالب يک مجموعه و به همراه بخش ميکروفن و فاقد سيم، ادغام و ساخته مي ‌شوند. در سيستم‌هاي جديد ميکروفن بدون سيم، دو آنتن مختلف، يکي بر روي بخش فرستنده و ديگري بر روي قسمت گيرنده وجود دارد. هنگامي که فاصله فرستنده از آنتن گيرنده بيش از حد مجاز افزايش مي يابد، در اين حالت صدا و سيگنال‌هاي راديويي دچار تحريف و نويز مي شوند. به علاوه استفاده از امواج بالاي فرکانسي باند (UHF) که داراي طول موج کوتاه تري نسبت به (VHF) مي باشند، باعث کاهش بازتابش سيگنال ها در محيط مورد استفاده مي شود.

فرکانس پاسخ گويي
فرکانس پاسخگويي ( پاسخ فرکانسي ) بيانگر حساسيت ميکروفون نسبت به فرکانس‌هاي مختلف با شدت يکسان مي باشد. به عنوان مثال ميکروفوني که پاسخ فرکانسي آن در فرکانس‌هاي بالا بيشتر است، صداي خروجي آن نيز زيرتر مي‌باشد. پاسخ فرکانسي درواقع سطح سيگنال خروجي ميکروفون را بر حسب دسيبل در فرکانس‌هاي گوناگون نشان مي ‌دهد.
امپدانس
اين مشخصه مقاومت موثر خروجي ميکروفون در فرکانس يک کيلوهرتز است. امپدانس از 200 تا 600 اهم از نوع امپدانس کم ، امپدانس 600 تا 1000 اهم امپدانس متوسط و بيش از 10 کيلو اهم امپدانس زياد محسوب مي شود. هر چه عدد امپدانس کمتر باشد بهتر است. مقدار کمتر امپدانس باعث مي شود تا بتوانيم کابل طولاني تري را بدون اين که سيگنال دچار افت شود، به ميکروفن متصل کنيم.
حساسيت
يک ميکروفون با حساسيت کم، احتياج بيشتري به تقويت توسط ميکسر دارد و تقويت بيشتر توسط ميکسر معمولا نويز بيشتر را سبب مي‌گردد. همچنين اگر ميکروفوني حساسيت بالايي داشته باشد و در کنار يک منبع صوت قوي قرار بگيرد، ولتاژ خروجي بالاتري در ميکروفون ايجاد شده و ممکن است سيگنال خروجي دچار نويز شود.
شرکت هاي سازنده
شرکت هاي مختلفي در زمينه توليد ميکروفن ها فعاليت مي کنند. به عنوان مثال شور (shure)، رود (rode)، بلو (blue)، آيکن (icon)، جنيوس (genius)، ريزر (razer)، توآ (TOA) و … از مطرح ترين برند هاي زمينه توليد ميکروفن ها هستند.
قيمت
قيمت ميکروفن ها به عوامل مختلفي بستگي دارد. از جمله عامل موثر در قيمت مي توان به نوع ميکروفن ، فرکانس پاسخ گويي ، حساسیت ، امپدانس ، شرکت سازنده و … اشاره کرد. به طور کلي قيمت ميکروفن ها در بازار بين 50 هزار تومان تا 3ميليون و پانصد هزار تومان است.
سعي کنيد پيش از خريد ميزان بودجه خود را مشخص کنيد. همچنين سعي کنيد ميکروفن را بر اساس کاربري مد نظرتان انتخاب کنيد.