راهنمای خرید هارد دیسک اینترنال 
حافظه ذخيره سازي داخلي رايانه ها ، از مهمترين مشخصه های آن ها به شمار مي رود . اين فضا ، براي ذخيره سازي فايل هاي مختلفي از جمله فايل هاي صوتي ، تصويري ، ديتای بازي هاي رايانه اي و … استفاده مي شود. پس داشتن يک حافظه داخلي با ظرفیت مناسب براي هر رايانه امري ضروري است. هارد ديسک ها يا ديسک هاي سخت که به اختصار HDD ناميده مي شوند ، از مهمترين قطعاتي هستند که وظيفه ذخیره دائمی حجم بالایی از اطلاعات را بر عهده دارند. امروزه حافظه هاي ديگري با نام حافظه هاي SSD نيز در بازار رواج پيدا کرده اند و تا حدودي جايگزين هارد ديسک ها شده اند اما HDD ها همچنان مهمترين و پر طرفدارترين حافظه هاي ذخيره سازي رايانه ها به شمار مي روند. اگر قصد خريد يک کامپيوتر يا لپ تاپ را داريد و يا مي خواهيد ، فضاي هارد ديسک رايانه خود را ارتقا دهيد ، تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد. در اين مقاله قصد داريم با تشريح مشخصات ديسک هاي سخت (هارد ديسک ها) شما را در خريد يک هارد ديسک مناسب ياري کنيم.
هارد ديسک ها مشخصه هاي مختلفي دارند که برخي از آن ها عبارتند از : ظرفيت ، سرعت چرخش ، نوع رابط ، حافظه بافر ، سرعت جستجو ، ابعاد و … که در ادامه مطلب به بررسي آن ها مي پردازيم.
هارد ديسک چيست و چگونه کار مي کند ؟
در ابتدا بهتر است با شیوه کار این قطعه مهم آشنا شویم. ديسک سخت يا Hard Disk Drive که به اختصار HDD نيز ناميده مي شود يک حافظه با ظرفيت بالا براي ذخيره سازي دائمي فايل هاي مختلف است. در تمام رايانه ها و لپ تاپ يک هارد ديسک به صورت پيشفرض قرار داده شده است که امکان تعويض و ارتقاي آن در بيشتر موارد وجود دارد. درون اين هارد ديسک ها ، معمولا چند ديسک سخت ( همانند CD ) قرار داده شده است که روي يکديگر قرار گرفته اند و امکان چرخش حول محور مرکزي را دارند. هر کدام از اين ديسک ها ، شامل چندين سلول براي ذخيره اطلاعات است که ديتا ها در آن ها ذخيره مي شوند. هنگامي که هارد ديسک پيامي مبني بر فرخواني يک فايل از سوي CPU دريافت مي کند ، بازوي متحرک قرار داده شده در هارد ديسک ها ، به محل سلول حاوي ديتاي مورد نظر مي رود و آن سلول را مي خواند و براي پردازنده ارسال مي کند.
ظرفيت 
ظرفيت مهمترين مشخصه هر هارد ديسک است. ظرفيت هارد ديسک ها معمولا بر حسب گيگابايت بيان مي شود و عبارت است از ميزان فضايي که هارد براي ذخيره ديتا در اختيار کاربر قرار مي دهد. هارد ديسک هاي امروزي حجم هايي از 64 گيگابايت تا 4 ترابايت دارند. ظرفيت مناسب براي کابران عادي که معمولا براي مصارف خانگي يا اداري از رايانه خود استفاده مي کنند ( با توجه به حجم فایل های مورد استفاده این افراد ) بين 128 تا 512 گيگابايت است. اما اگر شما يک گيمر هستيد و از رايانه خود براي بازي استفاده مي کنيد نياز به فضاي بسيار بيشتري داريد تا بازي هاي مختلفي را روي کامپپيوتر نصب کنيد و ديتاي هر بازي را روي هارد ديسک کامپيوتر خود ذخيره کنيد. علي الخصوص که بازي هاي جديد ، نيازمند بيش از 50 گيگابايت ظرفيت هارد ديسک هستند. پيشنهاد ما براي گيمر ها ، تهيه هارد ديسکي با ظرفيت بيشتر از 512 گيگابايت است و مناسب ترین گزینه برای این افراد هارد دیسک های 1 و 2 ترابایتی هستند.
سرعت چرخش 
سرعت دوران (چرخش) هارد ديسک به معنای سرعت ذخيره و بازيابي اطلاعات است. اين سرعت با واحد دور در دقيقه يا rpm اندازه گيري مي شود . در صورتي که فعاليت هاي چند رسانه اي با رايانه خود انجام مي دهيد ، اين سرعت بسيار براي شما اهميت مي يابد اما در انجام کار هاي طراحي و اداری ، سرعت چرخش چندان اهميتي نخواهد داشت. اين سرعت در هارد هاي مختلف متفاوت است . سرعت چرخش از 4800 دور در دقيقه تا 15000 دور در دقيقه است. سرعت چرخش هارد های مناسب برای کاربران عادی در حد 5400 تا 7200 دور در دقيقه است. سرعت بيشتر ، براي فعاليت هاي حرفه اي تر مورد استفاده قرار مي گيرد.
رابط 
هارد ديسک هاي امروزي از دو نوع رابط براي اتصال به مادربورد و انتقال ديتا استفاده مي کنند. رابط هاي IDE کابل هاي پهن و صافي هستند که در اکثر رايانه ها ديده مي شوند. کابل هاي SATA جديد ترين نوع رابط ها هستند که علاوه بر حجم کوچکتر نسبت به کابل هاي IDE سرعت بيشتری نيز دارند. اتصالات ساتا در سه نوع ساخته شده اند. اتصال ساتا 1 داراي نرخ تبادل اطلاعات برابر با 1.5 گيگابيت در ثانيه است که اين مقدار در اتصال هاي ساتا 2 و ساتا 3 به ترتيب برابر با 3 و 6 گيگابيت بر ثانيه است. اگر به سرعت بالاي انتقال اطلاعات اهميت مي دهيد ، لازم است هاردی تهيه کنيد که از امکان اتصال ساتا 3 بهره مند باشد.
حافظه بافر 
حافظه بافر ، يک حافظه cache است که روي هارد ديسک نصب مي شود. اطلاعات به طور موقتي روي اين حافظه ذخيرمي شوند و در صورت نياز پردازنده به اين اطلاعات ، با سرعت بيشتري در اختيار آن قرار مي گيرند. اين حافظه در هارد ديسک های امروزي اين حافظه بين 2 تا 16 مگابايت است.
سرعت جستجو 
سرعت جستجو با واحد ميلي ثانيه اندازه گيري مي شود . اين سرعت در واقع بيان کننده سرعت يافتن يک بخش خاص از داده هاي موجود در هارد ديسک است. اين سرعت رابطه مستقيمي با سرعت چرخش دارد.
ابعاد هارد ديسک 
هارد ديسک ها در ابعاد مختلفي براي لپ تاپ ها و کامپيوتر ها عرضه مي شوند. از جمله اين اندازه ها مي توان به هارد هاي 3.5 اينچي و هارد هاي 2.5 اينچي اشاره کرد. ابعاد هارد هاي 3.5 اينچي بين 146*101*19 ميليمتر يا 146*101*25 ميليمتر است . اين نوع هارد ديسک بيشتر در کامپيوتر ها مورد استفاده قرار مي گيرند. هارد هاي 2.5 اينچي ، معمولا در لپ تاپ ها مورد استفاده قرار مي گيرند و ابعاد مختلفي دارند از جمله 100*69*5 ميلي متر ، 100*69*7 ميلي متر، 100*69*9.5 ميلي متر و 100*69*12.5 ميلي متر. نوع ديگر هارد ديسک ها هارد ديسک هاي 1.8 ميليمتري هستند که کاربرد کمتری نسبت به دو نوع قبل دارند.
شرکت سازنده
شرکت هاي مختلفي اقدام به ساخت هارد ديسک ها مي کنند که طيف گسترده اي از کيفيت و قيمت را در بازار به وجود مي آورد. نکته مهم در رابطه با شرکت سازنده ، HDD Failure Rate يا درصد خرابي هارد هاي ساخته هر شرکت است. HDD Failure Rate ، معياري است براي بيان درصد سلامت و درواقع کيفيت هارد هاي هر شرکت که در اين رابطه به شما توصيه مي کنيم که پيش از خريد ، درصد خرابي هارد هاي شرکت مورد نظرتان تحقيق کنيد.
قيمت
قيمت هارد ديسک ها در وهله اول به ظرفيت آن ها باز مي گردد ، هر چه ظرفيت يک هارد ديسک بيشتر باشد ، قيمت بيشتري خواهد داشت. از ديگر عوامل موثر در قيمت مي توان به سرعت چرخش ، شرکت سازنده و ديگر موارد اشاره کرد.
به طور کلي توصيه ما به شما در زمينه خريد هارد ديسک اين است که ابتدا ميزان نياز خود در زمينه هاي سرعت ، ظرفيت و …را بررسي و برآورد کنيد. اگر نيازمند سرعت هاي بسيار بالاتري نسبت به هارد ديسک هاي معمولي هستيد ، پيشنهاد ما حافظه هاي SSD است که سرعتي بسيار بالاتر از HDD ها در اختيار شما قرار مي دهند اما ظرفیت آن ها به مراتب از HDD ها کمتر است.
[kkstarratings]