راهنمای خرید همزن 
همزن
گرچه بسياري معتقدند که همزن جز وسايل ضروري آشپزخانه به شمار نمي رود اما بايد بگوييم که اگر شما اهل پختن کيک و شيريني هستيد ، داشتن اين وسيله براي شما بسيار ضروري است. همزن ها وسايلي کاربردي هستند که شما به وسيله آن ها مي توانيد مواد غذايي را هم بزنيد و با يکديگر مخلوط کنيد. همانگونه که پيش از اين نيز گفتيم ، اين وسايل کاربردي براي افرادي که علاقه زيادي به پخت کيک و شيريني دارند بسيار ضروري است. چرا که همزدن و مخلوط کردن مواد اوليه کيک مانند آرد ، کره ، تخم مرغ و … آن هم با قاشق و چنگال کار بسيار خسته کننده اي است. امروزه همزن ها در انواع مختلفي ساخته و وارد بازار شده اند . ما در اين مطلب قصد داريم راهنماي خريد همزن را به شما ارائه کنيم. چنانچه قصد خريد يک همزن مناسب را داريد تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد. 
همزن ها ويژگي هاي مختلفي دارند . از جمله اين ويژگي ها مي توان به نوع همزن ، تعداد سرعت موتور ، تعداد تيغه ها ، و ساير ويژگي ها اشاره کرد. در ادامه اين مشخصه ها را با هم بررسي مي کنيم.
انواع همزن 
همزن ها در دو نوع دستي و برقي در بازار وجود دارند و شما مي توانيد بر حسب نيازتان يکي از آن ها را خريداري کنيد.
1- همزن هاي دستي : اين همزن ها ، نسل اوليه همزن ها هستند. همزن هاي دستي بسيار ساختار ساده اي دارند و از يک دسته ، يک ميله و يک سر همزن ساخته شده اند. در اين همزن ها ، سرعت همزدن به سرعت دست شما برمي گردد .سرعت همزدن مواد غذايي با همزن هاي دستي به مراتب کمتر از همزن هاي برقي است. اين نوع همزن ها در انواع گوناگونی توليد شده اند که در موارد مختلفي کاربرد دارند. برخي از آن ها عبارتند از :همزن مسطح ، همزن هاي دو در يک ، همزن خمير ، همزن بالوني و همزن دندانه دار . همزن مسطح و همزن هاي دو در يک براي تهيه سس کاربرد فراواني دارند. همزن خمير را مي توانيد براي همزدن خمير و مواد اوليه کيک استفاده کنيد. همزن بالوني مختص همزدن مواد اوليه کيک است. همزن دندانه دار براي ترکيب کردن مواد مايع مناسب است.
2- همزن هاي برقي : همزن هاي برقي ، نسل جديد همزن ها هستند. در اين همزن ها ، از يک موتور الکتريکي براي به حرکت در آوردن سر همزن استفاده مي شود و با استفاده از آن ها ديگر نيازي نيست که با حرکت دست خود مواد را هم بزنيد. همزن هاي برقي ، در انواع مختلفي توليد و روانه بازار شده اند که ما اکنون به بررسي دو نوع معمولي و کاسه دار آن ها مي پردازيم.
الف ) همزن برقي معمولي : همزن برقي معمولي ، ساده ترين همزن هاي برقي هستند. اين همزن ها ، داراي دو بخش دسته و سر همزن هستند. طرز کار اين همزن ها به اين صورت است که شما ابتدا همزن در دست خود مي گيريد و را روشن مي کنيد و سپس با فرو بردن سر در حال چرخش همزن به درون ظرف حاوی مواد غذايی ، آن ها را هم مي زنيد.
ب ) همزن هاي برقي کاسه دار : اين همزن ها را مي توان پيشرفته ترين نوع همزن هاي موجود در بازار دانست. اين همزن ها ، همانگونه که از نامشان پيداست داراي کاسه هستند. در همزن هاي برقي کاسه دار نيازي نيست که همزن را در دست بگيريد و آن را در ظرف مواد غذايي فرو ببريد بلکه شما با قرار دادن مواد غذايي درون کاسه همزن و سپس نصب کاسه در محل مورد نظر و روشن کردن دستگاه ، اقدام به همزدن مواد غذايي مي کنيد. حجم کاسه ها در همزن هاي مختلف متفاوت است. ظرفيت کاسه اين همزن ها با با واحد ليتر اندازه مي گيرند و ضروري است که شما در هنگام خريد ، حتما همزني داراي ظرف متناسب با ظرفيت مورد نيازتان خريداري کنيد.
توان 
توان هر دستگاه الکتريکي در واقع قدرت دستگاه را نشان مي دهد و رابطه مستقيمي با ميزان مصرف انرژي آن دارد. توان همزن ها نيز همانند ساير دستگاه هاي الکتريکي با واحد وات مشخص مي شود. هر چه توان همزن بيشتر باشد ، سريع تر و آسان تر مواد غذايي را براي شما مخلوط مي کند. همچنين توان بالاتر سبب مي شود که در استفاده طولاني مدت فشار کمتري به دستگاه وارد شود. در نظر داشته باشيد که توان بالاتر به معناي مصرف برق بيشتر نيز هست. توان دستگاه هاي مخلوط کن حدود 300 وات است.
تعداد سرعت موتور
همانطور که مي دانيد ، سرعت همزن هاي دستي به سرعت همزدن شما با دستتان بر مي گردد. اما همزن هاي برقي معمولا داراي سرعت هاي چرخش متفاوت هستند. سرعت هاي چرخش برخي کند و برخي تند هستند و هر سرعت براي هم زدن مواد خاصي کاربرد دارد. همزن هاي برقي معمولي ، معمولا داراي 3 سرعت چرخش هستند و همزن هاي برقي کاسه دار ، 3 تا 6 سرعت چرخش موتور دارند.
تعداد سری ها (تيغه ها)
تيغه ها يا همان سري هاي همزن ، انواع مختلفي دارند . همزن هاي برقي معمولا داراي تيغه های مختلفي هستند که هر کدام از آن ها براي همزدن مواد خاصي کاربرد دارند. به عنوان مثال سری خمير زن ، سری تخم مرغ زن ، سري ورز دهنده و سری همزن که کاربرد هاي متفاوتي دارند.
ساير ويژگي ها 
محفظه نگهداري سيم : در برخي از همزن هاي برقي ، محفظه اي در پشت دستگاه تعبيه شده است که شما مي توانيد سيم دستگاه را جمع کنيد و در آن قرار دهيد. در اين صورت در هنگام حمل و جابجايي دستگاه ، سيم آن براي شما ايجاد مزاحمت نخواهد کرد.
عملکرد توربو : عملکرد توربو يا چرخش سريع ، قابليتي است که به شما اين امکان را مي دهد تا مواد غذايي را با سرعت بالايي هم بزنيد.
شرکت هاي سازنده 
شرکت هاي مختلفي دست به توليد همزن زده اند که برخي از آن ها عبارتند از : برويل ، بوش ، تفال ، ساپر ، فلر ، فکر ، فيليپس و … . محصولات هر کدام از اين شرکت ها ، کيفيت و طرفداران خاص خود را دارد.
قيمت 
همزن ها با توجه به ويژگي هاي متفاوت ، قيمت هاي مختلفي دارند . برخي از عوامل موثر در قیمت عبارتند از : نوع همزن ، توان ، تعداد سري ها ، تعداد سرعت موتور ، شرکت سازنده و … . به طور کلي قيمت همزن ها در بازار ايران بين 50 هزار تومان تا 4 ميليون تومان است.
سعي کنيد پيش از خريد بودجه خود را مشخص کنيد و همچنين نوع نوع همزن مورد نظرتان را نيز تعيين کنيد تا بتوانيد به گزينه مناسبي دست يابيد. همچنين توان مصرفي را نيز در نظر داشته باشيد و سعي کنيد همزني با توان مورد نيازتان خريداري کنيد تا علاوه بر صرفه جويي در هزينه ها ، در مصرف انرژي نيز صرفه جويي کنيد.
[kkstarratings]