راهنمای خرید هود 
هود
دود و چربی معلق حاصل از پخت و پز ، علاوه بر ايجاد بوي نامناسب در آشپزخانه شما ، سبب ايجاد لکه روي ديوار ها و تغيير رنگ آن ها مي شود.در گذشته این موارد چندان مورد توجه نبود اما بانوان خانه دار امروزی بسیار روی این موارد حساس هستند. براي حل اين مشکل ، دستگاه هايي به نام «هود» طراحي و ساخته شدند. هود ها وسايلي هستند که معمولا بالاي اجاق گاز نصب مي شوند و هوای حاوی بخارات و چربی های معلق حاصل از پخت و پز را به داخل خود مي کشند و آن هوا را تصفیه می کنند و یا به بیرون از محیط خانه می فرستند. اگر شما هم قصد خريد يک هود مناسب براي آشپزخانه خود را داريد ، پيشنهاد مي کنيم تا پايان اين مطلب با ما همراه باشيد تا شما را در خريد يک هود مناسب ياري کنيم.
هود ها مشخصه هاي فراواني دارند که آن ها را از يکديگر متمايز مي کند ، برخي از اين ويژگي ها عبارتند از : نوع کارکرد هودها ، انواع هود ، قدرت مکش ، صداي هود و ساير قابليت ها ، که ما جداگانه به بررسي اين مشخصه ها مي پردازيم.
نوع کارکرد هود ها
هود ها به طور کلی در دو حالت کلي فعاليت مي کنند ، تصفیه هوا و خارج کردن هوا.
1- تصفيه هوا : هود هاي تصفيه کننده هوا ، هوا را به درون خود مي کشند و پس از گذراندن آن از فيلتر ، هواي تصفيه شده را در فضاي آشپزخانه پخش می کنند.
2- خارج کردن هوا : هود های خارج کننده هوا ، هواي حاوی بوی نامطبوع را جذب می کنند و از راه هاي مختلف به خارج از آشپزخانه مي فرستند. این نوع هود ها معمولا به یک دودکش نیازمند هستند.
انواع هود
هود ها در انواع و اقسام مختلفي توليد و روانه بازار شده اند که به تشريح ويژگي هاي آن ها مي پردازيم.
1- هود زير کابينتي : اين نوع هود را مي توان قديمي ترين و ساده ترين نوع هود ها دانست. هود های زیر کابینتی ، همانگونه که از نامشان پيداست ، در زير کابينت قرار مي گيرند و در انواع دو موتوره و تک موتوره توليد شده اند . فيلتر اين نوع هود را معمولا از جنس پشم شيشه مي سازند. از مزاياي اين نوع هود مي توان به قيمت کمتر نسبت به سایر انواع و اشغال فضای کمتر اشاره کرد. از معايب اين نوع هود نيز مي توان قدرت کم مکش و سروصدای زياد را نام برد.
2- هود های شومينه ای : هود هاي شومينه اي که هود های ديواري و فلت (تخت) نيز ناميده مي شوند ، پرطرفدارترين نوع هود ها هستند . اين نوع هود ها ، به دليل دارا بودن صفحه مکش تخت و قرار گيري کامل روي صفحه اجاق گاز ، از قدرت مکش و کارايي بسيار خوبی برخوردارند. اين نوع هود ها را از جنس استيل ، شيشه و … مي سازند. فيلتر اين نوع هود ، از جنس آلومينيوم قابل شستشو ساخته مي شود. به طور کلي ميزان صداي توليد شده توسط اين هود ها از هود های زير کابينتي کمتر است اما ميزان صدای آن ها به نوع موتور نيز برمي گردد.
3- هود مورب : هود هاي مورب که هود های دکوراتيو و 45 درجه نيز ناميده مي شوند ، همانگونه که از نامشان پيداست ، به صورت مورب و با زاويه 45 درجه نسبت به سطح اجاق گاز قرار مي گيرند. اين نوع هود ها به دليل سطح مورب نسبت به اجاق گاز ممکن است مکش کاملی نداشته باشند و مقداري از بو را پخش کنند که دارا بودن یک موتور قدرتمند می تواند این مشکل را رفع کند. فيلتر اين نوع هود ها نيز ، همانند هود شومينه اي معمولا از جنس آلومينيوم مي سازند. ميزان صدای اين نوع هود ها نيز همانند هود های شومینه ای به موتور آن ها بستگي دارد.
4- هود مخفي : هود هاي مخفي که هود توکار نيز ناميده مي شوند ، به صورت مخفي درون دکوراسيون آشپزخانه شما قرار مي گيرند و هيچ نمايي از آن درون آشپز خانه مشخص نيست. مزيت اين نوع هود ها اين است که فضاي زيادي اشغال نمی کنند و ميزان صدای آن ها همانند هود هاي مورب و فلت ، به نوع موتور بستگي دارد.
5- هود جزيره : هود هاي جزيره يا ايسلندي که هود فانتزی نيز ناميده مي شوند ، داراي ظاهري زيبا و به شکل مکعب ، استوانه يا کره هستند. اين هود ها بيشتر جنبه فانتري و لوکس دارند و در آشپزخانه هاي با پخت و پز کم مورد استفاده قرار مي گيرند. صفحه مکش اين نوع هود ها معمولا کوچک است ولي قدرت مکش و صداي توليد شده آن ها به نوع موتور بازمي گردد. يکي از مدل هود های جزيره ، مدل آسانسوري آن است که قابليت باز و جمع شدن دارد.
قدرت هود ها
قدرت موتور هود ها را معمولا با واحد فوت مکعب در دقيقه يا CFM اندازه گيري مي کنند. اين واحد به اين معناست که هود در هر دقيقه چند فوت مکعب از هوای درون آشپزخانه را می تواند به درون خود بکشد. البته اين ويژگي هود ها را معمولا در شرايط خاصي اندازه گيري مي کنند و بهتر است شما پيش از خريد در مورد قدرت واقعي هود مورد نظرتان تحقيق کنيد.
ميزان صدا
واحد سنجش ميزان صدا ، دسی بل (dB ) است . ميزان صدای اکثر هود ها به نوع موتور آن ها باز مي گردد اما هود هاي جديد تر معمولا نسبت به انوع قديمي ، صداي کمتري توليد مي کنند. محدوده 53 تا 63 دسيبل ، محدوده مناسبي براي صداي يک هود است. پيش از خريد سعي کنيد صداي هود را در دور هاي مختلف تست کنيد.
ساير قابليت ها
دور چندگانه موتور : موتور تمام هود ها ، داراي چند دور با سرعت هاي مختلف است و شما مي توانيد بر حسب ميزان بوي منتشر شده ، سرعت چرخش موتور را تنظيم کنيد.
موتور حلزوني : موتور هاي نسل جديد که حلزوني يا توربينی ناميده مي شوند معمولا صداي کمتري نسبت به ديگر موتور ها توليد مي کنند.
ريموت کنترل : به همراه برخي از هود ها يک ريموت کنترل نيز ارائه مي شود که شما مي توانيد به وسيله آن ، از فواصل مختلف هود را کنترل و تنظيم کنيد . به عنوان مثال هود را خاموش و روشن کنيد و يا دور موتور آن را تغيير دهيد.
صفحه نمايش LED : صفحه نمايش LED به شما اين امکان را مي دهد تا وضعيت هاي مختلف هود را مشاهده کنيد و يا تنظيمات اعمال شده خود را مشاهده و تغيير دهيد.
تشخيص زمان شستشوي فيلتر : قابليت تشخيص زمان شستشوي فيلتر که در برخي از هود ها وجود دارد ، اين امکان را به وجود مي آورد که زمانی که فيلتر نياز به تعويض يا شستشو دارد هود به صورت خودکار شما را آگاه کند.
روشنايي زير هود : لامپ هالوژن و يا LED که در اکثر هود ها وجود دارد ، فضاي زير هود را براي شما روشن مي کند.
تايمر : در برخي از هود ها ، سيستم تايمر هوشمند قرار داده شده است که شما مي توانيد به وسيله آن ، زمان روشن و خاموش شدن خودکار هود را مشخص کنيد.
سنسور حساس به بو : برخي از هود ها سيستم سنسور حساس به بو و دود دارند . هود های داراي اين سنسور ، هنگامي که بو و يا دود در فضاي آشپزخانه بپيچد ، به طور خودکار روشن مي شوند و بو و دود را خارج مي کنند.
شرکت هاي سازنده 
شرکت هاي زيادي در زمينه توليد هود فعاليت مي کنند . از جمله شرکت هاي داخلي مي توان به اخوان ، استيل البرز ، بيمکث ، کن ، داتيس و … اشاره کرد . برخي از شرکت هاي خارجي سازنده هود ها نيز شرکت هاي بوش ، زيگما ، لاميرا ، آريستون ، سامسونگ ، شولتز ، ميکس و … هستند.
قيمت 
هود ها در گستره وسيعي از قيمت پراکنده شده اند. اين گستردگي قيمت ، به عوامل مختلفي از جمله شرکت سازنده ، قدرت موتور ، نوع هود ، قابليت ها و …. بازمي گردد. قيمت هود ها در بازار ايران بين 100 هزار تومان تا 5 ميليون تومان است.
توصيه ما به شما در زمينه خريد هود اين است که نوع هود مورد نظرتان را بر اساس فضاي آشپزخانه خود تعيين کنيد. همچنين سعي کنيد ميزان صداي هود را به طور عملي و در دور هاي مختلف تست کنيد.
[kkstarratings]