راهنمای خرید پردازنده 
پردازنده
واحد پردازنده مرکزي يا CPU ، از مهمترين بخش هاي رايانه هاست که در واقع مغز آن به شمار مي رود . وظيفه پردازش تمامي اطلاعات در رايانه ها ، تلفن هاي همراه هوشمند ، تبلت ها و … بر عهده پردازنده است. قدرت پردازنده از فاکتور هاي مهم در خريد کامپيوتر است . قدرت پردازنده ها شايد در کامپيوتر هايي با استفاده هاي اداري زياد مورد توجه نباشد اما اگر با رايانه خود بازي مي کنيد و درواقع يک گيمر هستيد ، اين مسئله براي شما اهميت فوق العاده اي مي يابد . به قدري که ممکن است براي اجراي بازي دلخواه خود ، نيازمند خريد يک پردازنده جديدتر و پرقدرت تر باشيد.
اما چگونه پردازنده مورد نياز خود را انتخاب و خريداري کنيم ؟ براي يافتن پاسخ اين سوال ، تا پايان اين مطلب با ما همراه باشيد تا شما را در خرید یک پردازنده مناسب راهنمایی کنیم.
قدرت پردازنده ها 
قدرت پردازش پردازنده ها ( فرکانس کاري ) را با واحد هرتز اندازه مي گيرند. هرچه فرکانس کاري پردازده ها بيشتر باشد ، اطلاعات بيشتري را مي تواند در واحد زمان پردازش کند. فرکانس پردازنده يکي از فاکتور هاي مهم در تعيين قيمت پردازنده هاست. پردازنده هاي موجود در بازار معمولا فرکانسي بين 1 تا 5 گيگا هرتز دارند . حال در نظر داشته باشید که اگر شما یک گيمر هستيد ، بايد به پردازنده هاي با فرکانس بالا فکر کنيد. اما در صورتي که پردازنده را براي مصارف اداري و خانگي مي خواهيد ، هزينه کردن براي پردازنده هاي با فرکانس بالا ، فقط هدر دادن هزينه است و ممکن است شما هرگز از این قدرت بالا استفاده ای نکنید.
تعداد هسته ها 
در گذشته براي افزايش کارايي پردازنده ها سعي مي شد تا با افزايش تعداد آن ها ، قدرت پردازش آنها بالاتر برود. اما همين چندتايي شدن پردازنده ها ، موجب شد تا برقراري ارتباط ميان پردازنده ها وقت گير باشد و سرعت پردازش به ميزان زيادي کاهش يابد . همچنين مصرف انرژي پردازنده ها نيز بالا برود. اما چاره اي که براي اين مسئله انديشيده شد اين است که به جاي افزايش تعداد پردازنده ها ، تعداد هسته هاي آن ها افزايش يابد . در اين صورت اگر نياز باشد چند پردازش اطلاعات به طور همزمان در يک پردازنده انجام شود ، اين اطلاعات بين هسته ها تقسيم مي شود و هر هسته بخشي از فرآیند پردازش اطلاعات را انجام مي دهد و سرعت پردازش افزايش مي يابد. در اين حالت هم سرعت برقراري ارتباط بيشتر مي شود و هم انرژي کمتري مصرف مي شود. به علاوه نيازي نيست بر روي يک مادربورد ، چند سوکت نصب شود. پردازنده هايي با تعداد 2 هسته ،4 هسته ،6 هسته ،8 هسته و… تولید شده اند و حتي پردازنده هایی با 24 هسته نیز در بازار يافت مي شوند.
کش
کش (cache) يا حافظه نهان ، يک حافظه با فعاليت بسيار سريع است که در پردازنده ها قرار داده مي شود. اين حافظه اطلاعات را پيش از ارسال به پردازنده در خود ذخيره مي کند و سپس در اختيار پردازنده قرار مي دهد. هر چه ميزان حافظه کش بيشتر باشد ، داده هاي بيشتري در آن ذخيره مي شود که اين امر براي کار هاي نيازمند پردازش پرقدرت ، حياتي است. البته ميزان اين حافظه آن قدر هم زياد نيست و معمولا در حد چند مگابايت است .پردازنده هاي موجود در بازار داراي حافظه کش بين 1 تا 8 مگابايت هستند.
سوکت 
سوکت پردازنده محلي است که روي مادربورد قرار دارد و پردازنده روي آن نصب مي شود. اين سوکت براي مدل هاي مختلف پردازنده ها متفاوت است و هر پردازنده اي را نمي توانيد روي هر سوکتي نصب کنيد.
پردازنده هاي رايج در بازار 
پردازنده هاي رايج در بازار معمولا توسط دو شرکت Intel و AMD ساخته مي شوند. هر کدام از اين دو شرکت سري هاي متعددي از پردازنده ها را روانه بازار کرده اند که ما در اينجا به معرفي برخي از آنها مي پردازيم.
1- پردازنده هاي Intel : پردازنده هاي اين شرکت معمولا در سه دسته توليد مي شوند. گروه هاي Pentium ، Xenon و Core i . سري Core i از ديگر سري ها رايج تر است و از محبوبيت بيشتري برخوردار است. سري ارزان قيمت و رده پايين اينتل ، سري Pentium است. سري Xenon رده بالا و گران پردازنده هاي اينتل را تشکيل مي دهد و معمولا براي سرور ها کاربرد دارد. در خال حاضر تمرکز شرکت intel بيشتر روي پردازنده هاي سری Core i است.
2- پردازنده هاي AMD : پردازنده هاي اين شرکت بيشتر در6 دسته توليد مي شوند . دسته هاي رده پايين اين شرکت Sempron و Athlon نام دارند که قيمت و کيفيتي پايين تر نسبت به سايرين دارند. رده متوسط پردازنده هاي AMD رايزن نام دارند . پردازنده هاي گرانقيمت و قدرتمند شرکت AMD سري A و سري FX هستند. AMD سري پردازنده هايي دارد که در لپتاپ ها استفاده مي شود و سري E نام دارد. در حال حاضر بيشتر تمرکز شرکت ADM بر سه گروه رايزن ،FX و A است .
البته هر کدام از اين دو شرکت ، پردازنده هاي ديگري نيز دارند اما عمده محصولات شرکت هاي AMD و intel در همين گروه ها توليد مي شوند.
قيمت 
قيمت پردازنده ها تا حد زيادي به قدرت و تعداد هسته هاي آن ها بستگي دارد . رنج قيمت پردازنده هاي هر دو شرکت AMD و intel به خاطر ايجاد بازار رقابتي در يک سطح است و به عنوان مثال پردازنده 2 گيگاهرتزي ساخته شده توسط این دو شرکت ، قيمت هاي نزديک به هم دارند. محدوده کلي قيمت پردازنده ها بين 500 هزارتومان تا 2 ميليون تومان است که استثناهايي نيز وجود دارد.
به طور کلي مي توان گفت اگر شما اهل دنیای بازی هستید ، يک پردازنده 8 هسته با فرکانس حدود 4 گيگا هرتز مي تواند نياز شما را مرتفع کند. هر کدام از پردازنده هاي شرکت هاي AMD و intel مزايا و معايب خاص خود را دارند و کيفيت ساخت محصولات آنقدر به هم نزديک است که انتخاب شرکت سازده را تا حدي سليقه اي مي کند. اما باز هم افرادي وجود دارند که شديدا طرفدار يکي از اين دو شرکت هستند.