راهنمای خرید پرینتر و دستگاه کپی 
پرینتر و دستگاه کپی
حتما شما هم برای نیازهای اداری و دفتری یا شخصی خود بارها تصمیم به خرید دستگاه پرینت و کپی گرفته اید. تنوع دستگاه های موجود عملا کار را کمی پیچیده و تصمیم گیری در این خصوص را با چالش روبرو میکند. در این بحث سعی داریم تا شاخصه هایی را برای شما تشریح کنیم تا با تکیه برآن بتوانید بهتر تصمیم گرفته و خرید مطمئنی داشته باشید. پس تا انتهای مطلب با ما باشید. 
اما پیش از خرید باید به چند سوال پاسخ دهیم:1- تک کاره یا چندکاره بودن دستگاه
دستگاهی های موجود در بازار بر اساس تک کاره یا چندکاره بودن قیمت های متنوعی دارند. بعضی دستگاه ها سه کاره(کپی، پرینت، اسکن) و برخی با ادغام فاکس در سیستم سه کاره 4 کاره تلقی میشوند. دستگاه های چندکاره علاوه بر امکان اتصال و مدیریت با کامپیوتر، بصورت مستقل نیز قدرت اداره و حتی پرینت از فلش را نیز دارند. این دستگاه ها برای امور اداری متوسط طراحی شده اند. اما فراموش نکنید تلفیق چند سیستم در یک دستگاه واحد ممکن است به کاهش حجم دستگاه منجر گردد اما در صورتی که حجم کار بالایی دارید این دستگاه ها پاسخ گوی شما نخواهند بود. از طرفی با خراب شدن دستگاه تقریبا اکثر قسمت های از کار خواهند افتاد.
2- حجم پرینت یا کپی روزانه
بدون شک دستگاه های چندکاره برای تعداد مشخصی پرینت در روز و بار کاری متعادل طراحی شده اند. چنانچه شما حجم بالایی از چاپ یا پرینت در روز دارید این دستگاه ها پاسخ گوی شما نخواهند بود و شما به یک دستگاه پرینت یا کپی حرفه ای با سرعت چاپ متناسب نیاز خواهید داشت. سرعت چاپ عموما بر اساس تعداد چاپ در دقیقه مشخص میشوند.
3- رنگی یا سیاه و سفید بودن چاپ
چاپگرها بر اساس نوع چاپ به دو صورت رنگی و سیاه و سفید دسته بندی میشوند. بدون شک هزینه چاپ رنگی به علت استفاده از چندین رنگ جوهر بالاتر از چاپ سیاه و سفید است. همچنین هزینه های خرید و نگهداری این دستگاه ها نیز بالاست.
4- کیفیت چاپ:دستگاه های چاپ یا پرینت دارای کیفیت چاپ متفاوتی هستند که بصورت تعداد نقاط در اینچ مربع (DPI) بیان میشود. هر قدر این شاخصه عدد بالاتری باشد کیفیت چاپ بهتر خواهد بود. فراموش نکنید کیفیت چاپ بیشتر به معنای افزایش زمان چاپ و هزینه دستگاه خواهد بود. لذا تشخیص میزان کیفیت بر اساس نوع کاربری بسیار مهم است.
5- نوع سیستم چاپ
چاپگر ها بر اساس سیستم چاپ به دو نوع لیزری و جوهر افشان تقسیم میشوند. چاپگرهای جوهر افشان از رنگ های مایع استفاده میکنند و ارزان تر هستند. اما هزینه شارژ کارتریج این دستگاه ها بالاتر و تعداد دفعات چاپ و ماندگاری جوهر کم است که در بلند مدت هزینه های نگهداری آن را بالا میبرد. اما چاپگرهای لیزری از تکنولوژی به روزتری بهره میبرند لذا قیمت خرید بالاتری دارند و هزینه شارژ کارتریج و طول عمر آن به مراتب متعادل تر است. همچنین کیفیت چاپ این نوع چاپگرها به مراتب بالاتر است.
6- برند مطمئن
چاپگرها و پرینترها سیستم تقریبا یکسانی برای چاپ دارند. این دستگاه ها از یک سری قطعات مکانیکی و الکترونیکی حساس بهره میبرند و در صورت عدم پشتیبانی مناسب شما را گرفتار خواهند کرد. لذا پس از پاسخگویی به موارد بالا، دنبال برندی باشید که شناخته شده و دارای نمایندگی و پشتیبانی مناسب قطعات باشد. در غیر اینصورت علاوه بر هزینه های بالای قطعات گرفتار نبود قطعات و لنگ ماندن سیستم در بلند مدت خواهید شد.
شاخصه های تخصصی دیگری نیز برای خرید وجود دارند اما با تکیه بر شاخصه های فوق شما میتوانید دستگاه مورد نیازتان را پیدا کرده و یک خرید مطمئن را تجربه کنید.
[kkstarratings]