راهنمای خرید چراغ خواب

چراغ خواب
خواب حالتي از زندگی انسان است که در آن تمام فعاليت هاي بدن (به جز فعاليت هاي حياتی قلب و مغز) متوقف مي شوند. خواب مايه آرامش انسان در طول شبانه روز است و هر انساني نياز دارد که مدتي از شبانه روز را در خواب بگذراند. هر فرد به طور متوسط 8 ساعت در روز مي خوابد. اين بدان معناست که انسان ها يک سوم عمرشان را در خواب مي گذرانند. با توجه به اهميت خواب در زندگي انسان ، لازم است محيط مناسب جهت خواب فراهم شود تا خستگي هاي ناشي از يک روز فعاليت از بين برود و انسان براي روز بعد آماده و سرحال شود. براي خوابيدن لوازم مختلفي نياز است، مثل رختخواب ، تختخواب و … اما يکي از وسايلي که در هنگام خواب استفاده می شود ، چراغ خواب است. چراغ خواب نوعي چراغ است که معمولا در اتاق خواب ها نصب مي شود. چراغ خواب علاوه بر استفاده در شب ، در دکوراسيون اتاق شما تاثير زيادي دارد. چراغ خواب ها در مدل ها و انواع مختلفي ساخته و روانه بازار شده اند و به وفور در بازار يافت مي شوند. در اين مقاله قصد داريم راهنماي خريد چراغ خواب را به شما ارائه کنيم. چنانچه قصد خريد يک چراغ خواب را داريد ، تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.

انواع چراغ خواب ها
چراغ خواب ها انواع مختلفي دارند که در اينجا به بررسي برخي از انواع رايج آن ها مي پردازيم.
1- چراغ‌ خواب استوانه‌ اي ( روميزي) : اين چراغ خواب ها حالتي استوانه اي دارند و معمولا روي ميز قرار مي گيرند. قيمت اين چراغ خواب ها معمولا از انواع ديگر کمتر است.

2- چراغ خواب ايستاده : اين چراغ خواب ها داراي پايه هاي ‌بلندي هستند و مي توانيد آن ها را در کنار تخت خواب خود قرار دهيد. این چراغ خواب ها می توانند نقش مهمی را در دکوراسیون فضای شما ایفا کنند.

3- چراغ‌ خواب‌هاي کودکان : دنياي کودکان از دنياي افراد بزرگسال جداست. به همين دليل معمولا وسايل مورد استفاده کودکان با وسايل بزرگسالان تفاوت هايي دارد. چراغ خواب نيز از اين قاعده مستثني نيست و چراغ خواب هايي با طرح هاي کارتوني و کودکانه براي کوکان توليد شده است.

4- چراغ خواب هاي فانتزي : اين چراغ خواب ها معمولا به شکل هاي غيرمعمول و فانتزی ساخته مي شوند. مثلا برخي از آن ها را به شکل حيوانات يا پديده های ديگر مي سازند. برخي ديگر نيز به صورت کروي و … ساخته مي شوند. اين چراغ خواب ها بيشتر جنبه تزئيني دارند و براي زيباتر کردن دکوراسيون اتاق ها گزينه مناسبي هستند.

5- چراغ‌ خواب شيشه ای : اين چراغ خواب ها همان‌طور که از نامشان پيداست، از جنس شيشه ساخته می شوند. اين چراغ خواب ها برای کساني که کودکان نوپا دارند، مناسب نيست، زيرا امکان شکستن اين چراغ خواب ها بسيار بالاست.

6- چراغ خواب چوبی: اين چراغ ‌‌خواب‌ ها معمولا دست‌ ساز هستند و از جنس چوب بامبو ساخته مي شوند. قيمت اين چراغ خواب ها به ظرافت و ميزان کار انجام شده روي آن ها بستگي دارد.

7- چراغ خواب پارچه‌ ای : جنس حباب اين چراغ خواب ها از کتان يا پلی ‌استر است. اين چراغ خواب ها نور را پراکنده مي ‌کند و فضايي آرامش ‌بخش را براي شما به وجود مي‌ آورد. استفاده از اين چراغ خواب ها به کساني که دکوراسيون رسمي دارند توصيه مي شود.

نوع و تعداد چراغ ها
برخي از چراغ خواب ها از لامپ هاي رشته اي براي تامين نور استفاده مي کنند. چراغ خواب هاي معمولي مي توانند از يک تا چند لامپ داشته باشند. تعداد و اندازه لامپ ها در واقع ميزان روشنايي چراغ خواب شما را معين مي کند. تعيين ميزان نور چراغ خواب تا حد زيادي امري سليقه اي است. البته در اينجا بايد گفت که در چراغ خواب هاي فانتزي لامپي وجود ندارد و اين مدل ها از چراغ هاي LED براي تامين روشنايي استفاده مي کنند. در اين چراغ خواب ها LED ها را به شکل هاي زيبايي در مي آورند و بيشتر جنبه تزئيني دارند.
رنگ نور چراغ خواب ها
چراغ خواب ها مي توانند نور هايي با رنگ هاي مختلف داشته باشند. چراغ خواب هاي معمولي و ارزان قيمت معمولا داراي نور يک رنگ (به رنگ سفيد يا زرد) هستند. اما در برخي از مدل هاي چراغ خواب ها امکان تعويض رنگ وجود دارد.
بهترين نور چراغ خواب چه رنگي است ؟
بر اساس تحقيقاتي که روي افراد مختلف انجام شده است ، چراغ خواب هاي با نور آبي ملايم از ديگر چراغ خواب ها بهتر هستند. ساعت بيولوژيک بدن انسان طوري تنظيم شده که بهتر است خواب شبانه در تاريکي مطلق باشد اما افراد بالاي 50 سال و افرادي که بيماري هاي اختلال خواب دارند بهتر است که ساعات اوليه خواب‌ شان در حضور يک چراغ خواب با رنگ آبي باشد. هورمون ملاتونين هورموني است که شب ‌ها بر اثر تاريک شدن محيط در بدن انسان ترشح مي ‌شود و حس خواب‌ را به فرد القا مي‌ کند و سبب مي شود که فرد کم کم به خواب برود. چنانچه شب در حين خواب از چراغ‌ خواب ‌هايي با رنگ‌ هاي زرد يا سفيد استفاده شود ترشح هورمون ملاتونين به 35 تا 40 درصد مي رسد. در صورت استفاده از چراغ‌ خواب هاي آبي رنگ ، اين ترشح به 60 تا 65 درصد افزايش مي يابد. بنابراين استفاده از چراغ‌ خواب هاي زرد زنگ و سفيد رنگ، اختلال خواب تشديد مي‌کند. البته بايد در نظر داشته باشيد که چراغ خواب به هر صورتي که باشد فقط براي 90 دقيقه اول خواب بايد روشن باشد و بقيه مدت خواب بايد در تاريکي مطلق انجام شود.
منبع تغذيه
بيشتر چراغ خواب ها براي تامين انرژي از برق شهري (AC) استفاده مي کنند . در اين ميان برخي از چراغ خواب هاي فانتزي و … نيز وجود دارند که از باتري براي تامين روشنايي استفاده مي کنند.
سازندگان
شرکت هاي زيادي در زمينه توليد چراغ خواب ها فعاليت مي کنند. هر کدام از اين شرکت ها محصولات متنوعي را ساخته و روانه بازار کرده است و همين امر سبب شده تا هر شرکت طرفداران خاص خود را پيدا کند. برخي از برند هاي مطرح در زمنيه توليد چراغ خواب عبارتند از : سيلويا ، نيک آذين ، چشمه نور ، آهوسا ، جيک جيک ، نگرا ، رستاک ، ديلايت ، اوکس ، پلاس ، همتاب ، ونسو ، نورنيک ، ويداوين ، تکلا ديزاين ، زئوس ، اکو سلوشن ، دسکو ، ميزانسن ، ايرسا ، جواهر ، بني دکو ، رنس ، لايت لند ، کارا ديزاين ، دارکوب ، باليسا ، مجلل ، نورا ، آرام ، آرتيکا و …
قيمت
قيمت چراغ خواب ها بسيار با يکديگر متفاوت است. اين تنوع قيمت به سبب عواملي مانند نوع چراغ خواب ، تعداد چراغ ها ، تعداد رنگ ها ، شرکت سازنده و … به وجود مي آيد. به طور کلي مي توان گفت که قيمت چراغ خواب هاي رايج در بازار بين 20 هزار تومان تا 1 ميليون تومان است. البته بايد توجه داشت که چراغ خواب هاي لوکس با قيمت هاي بيش از چند ميليون تومان نيز وجود دارند.
پيشنهاد ما اين است که حتما پيش از خريد بودجه خود را مشخص کنيد. از آن جايي که چراغ خواب نقش مهمی را در دکوراسيون اتاق شما ایفا می کند ، حتما در هنگام خريد هماهنگ بودن چراغ خواب با دکوراسيون را مورد توجه قرار دهيد.

[kkstarratings]