راهنمای خرید چرخ گوشت 
چرخ گوشت
چرخ گوشت وسيله ای است که براي چرخ کردن گوشت ، مخلوط کردن و خرد کردن سبزيجات و ساير مواد غذايي از آن ها استفاده مي شود. اين دستگاه هاي پر کاربرد امروزه در هر خانه اي يافت مي شود و يکي از وسايل اصلی هر آشپزخانه به شمار مي رود. در پختن بسياري از غذاها ، شما نياز داريد که گوشت و يا ديگر مواد غذايي را چرخ کنيد و به تکه هاي ريز تبديل کنيد که در اينجا چرخ گوشت به کار شما مي آيد. اين دستگاه ها در گذشته به صورت دستی در بازار وجود داشتند که امروزه ، نوع برقي آن ها جايگزين مدل هاي دستی شده است. در اين مطلب قصد داريم راهنمای خريد چرخ گوشت را به شما ارائه کنيم . چنانچه شما هم قصد خريد يک دستگاه چرخ گوشت را داريد تا پايان اين مطلب با ما همراه باشيد. 
چرخ گوشت ها مشخصه هاي گوناگوني دارند و شما درهنگام خريد بايد به آن ها توجه کنيد. برخي از ويژگي ها عبارتند از نوع چرخ گوشت ، توان ، ظرفيت ، تعداد شبکه ها ، جنس تيغه ها و ساير قابليت ها ، که آن ها را با هم بررسي مي کنيم.
نوع چرخ گوشت 
1- چرخ گوشت هاي دستي : اين چرخ گوشت ها به وسيله يک دسته و نيروي دست شما ، گوشت را چرخ مي کنند. اين نوع چرخ گوشت ها ، نيازمند قدرت زيادي براي چرخاندن دسته هستند. چرخ گوشت های دستی ، خطر بيشتري نسبت به نوع برقی دارند و در بعضی از موارد سبب قطع انگشتان افراد استفاده کننده شده اند. استفاده از اين نوع چرخ گوشت ها امروزه بسيار محدود است.
2- چرخ گوشت هاي برقي : اين نوع چرخ گوشت ها ، رايج ترين نوع چرخ گوشت ها هستند و امروزه در بازار به فراواني يافت مي شوند. با ورود اين چرخ گوشت ها به بازار ، استفاده از چرخ گوشت هاي دستي به میزان زیادی کاهش يافت. چرخ گوشت هاي برقي از انرژي الکتريکی برای روشن کردن موتور استفاده می کنند و با چرخش موتور ، گوشت و ساير مواد غذايي را چرخ مي کنند و استفاده از آن ها نسبت به نوع دستي بسيار ساده تر است.
توان 
توان دستگاه رابطه مستقيمی با عملکرد دستگاه و ميزان مصرف انرژي آن دارد. توان چرخ گوشت ها نيز همانند ساير دستگاه ها با واحد « وات » مشخص مي شود. هر چه توان چرخ گوشت بيشتر باشد ، سريع تر و آسان تر گوشت و ساير مواد غذايي را براي شما چرخ می کند. همچنين توان بالاتر سبب مي شود که در استفاده طولاني مدت فشار کمتري به دستگاه وارد شود. در نظر داشته باشيد که توان بالاتر به معنای مصرف برق بيشتر نيز هست.
ظرفيت 
حداکثر ظرفيت ورودي چرخ گوشت ها همان حداکثر ميزان مواد غذايي است که در هر بار مي توانيد براي چرخ کردن وارد دستگاه کنيد. ظرفيت چرخ گوشت ها با واحد کيلوگرم در دقيقه ( kg/min ) اندازه گيري مي شود و هرچه اين ميزان بيشتر باشد ، مقدار بيشتري گوشت را در هر دقيقه مي توانيد براي چرخ کردن وارد چرخ گوشت کنيد. ظرفيت 1.5 کيلوگرم در دقيقه، يک ظرفيت مناسب براي مصارف خانگي است.
تعداد شبکه ها 
شبکه ها ، همان قسمت هاي توري مانند هستند که در قسمت خروجي چرخ گوشت نصب مي شوند. اندازه اين شبکه ها ، سايز رشته هاي خروجي را مشخص مي کند.هر چه تعداد اين شبکه ها بيشتر باشد ، تنوع اين شبکه ها ، به معناي بازتر بودن دست شما در تعيين سايز گوشت چرخ شده خروجي است.
جنس تيغه ها 
تيغه هاي چرخ گوشت ها ، اصلي ترين بخش آن به شمار مي روند. اين تيغه ها را از جنس استيل مي سازند. با توجه به اين که تيغه اين دستگاه ها مدام در معرض رطوبت مواد غذايي قرار دارد لازم است تا در مقابل زنگ زدگي مقاوم باشد. همچنين لازم است هر تيغه در برابرفرسودگي و کند شدن نيز مقاوم باشد تا دستگاه مدت زمان بيشتري را بتواند براي شما کار کند.
گلويي چرخ گوشت 
يکي از حساس ترين قسمت هاي چرخ گوشت ، گلويي آن است. گلويي چرخ گوشت در واقع همان لوله بلندي است که دست افراد را از ورود به دستگاه محافظت مي کند. هر چه اين لوله بلند تر باشد ، امنيت دستگاه بيشتر است . اما نکته اي که درباره اندازه اين لوله بايد در نظر داشته باشيد اين است که بلندي بيش از حد لوله سبب مي شود تا در حالي که روي صندلي نشسته ايد ، دسترسي مناسبي به ورودي دستگاه نداشته باشيد.همچنين در هنگام شستشو امکان ورود دست به درون لوله جهت تميز کردن آن وجود ندارد.
ساير قابليت ها 
سيستم محافظت در برابر حرارت : سيستم محافظ در برابر حرارت از قابليت هاي مهم و ضروري چرخ گوشت ها به شمار مي رود. با توجه به اينکه سرعت بالاي چرخ گوشت سبب افزايش دماي موتور آن مي شود ، نياز به خنک کردن موتور در هر بار کار با دستگاه وجود دارد. سيستم محافظت حرارتي ، زماني که دماي موتور دستگاه از حد مشخصي فراتر رفت ، موتور را به طور خودکار خاموش مي کند تا از وارد شدن آسيب به آن جلوگيري شود سپس هنگامي که موتور به دماي عادي بازگشت ، موتور را دوباره روشن مي کند. اين قابليت جهت حفاظت از دستگاه در برابر سوختن موتور بسيار ضروري است.
دکمه چرخش معکوس : دکمه برگردان يا Reverse قابليتي است که در اکثر چرخ گوشت ها وجود دارد و با فشردن آن مي توان دور موتور را معکوس کرد تا تکه گوشت ها و چربي هاي گير کرده در دستگاه از آن خارج شوند.
سوسيس ساز و کبه ساز : سوسيس ساز و کبه ساز در کنار برخي از چرخ گوشت ها ارائه مي شوند و شما مي توانيد با سوار کردن اين قطعات ، از گوشت چرخ شده سوسيس و کبه تهيه کنيد.
ظرف نگه دارنده گوشت : سيني بزرگي که در همه چرخ گوشت ها وجود دارد ، روي گلويي قرار مي گيرد به شما اين امکان را مي دهد تا به راحتي با قرار دادن مواد غذايي در آن ، آن ها را به داخل گلويي بفرستيد.
شرکت سازنده 
شرکت سازنده ، از ويژگي هاي مهم چرخ گوشت به شمار مي رود. زيرا کيفيت دستگاه ، قيمت و شرايط گارانتي و خدمات پس از فروش تا حد زيادي به شرکت سازنده باز مي گردد. از ميان توليد کنندگان داخلي مي توان به پارس خزر اشاره کرد . برخي از توليد کنندگان خارجي نيز عبارتند از : براون ، بوش ، فيليپس ، هميلتون و …
گارانتي 
از آن جايي که اين دستگاه ها داراي استفاده زيادي هستند ، وجود گارانتي و خدمات پس از فروش مناسب براي آن ها بسيار ضروري است. حتما چرخ گوشت خود را از شرکتي خريداري کنيد که داراي خدمات پس از فروش مناسبي است. نوع و مدت گارانتي را از فروشنده جويا شويد.
قيمت 
قيمت اين چرخ گوشت ها به عوامل مخلفي بستگي دارد. از جمله عوامل موثر در قيمت مي توان به نوع ، توان ، شرکت سازنده ، قابليت ها و … اشاره کرد. قيمت چرخ گوشت ها در بازار ايران بين 200 هزار تومان تا 2 ميليون تومان است.
توصيه ما اين است که پيش از خريد ، حتما ميزان نياز و قابليت هاي مد نظر خود را مشخص کنيد و از هزينه کردن بابت امکانات اضافي که بدردتان نمي خورند بپرهيزيد. همچنين توجه به توان مناسب علاوه بر صرفه جويي در هزينه ها ، سبب صرفه جويي در مصرف برق نيز مي شود.
[kkstarratings]