راهنمای خرید چند راهی برق

[kkstarratings]

چند راهی برق
برق در قرن اخير به جز جدانشدني زندگي بشر تبديل شده است. به جرئت مي توان گفت که بخش زيادي از انسان ها بدون برق نمي توانند به حيات خود ادامه دهند. برقی که ما در خانه های خود استفاده می کنیم برق شهری نام دارد که در نيروگاه هاي توليد برق ( نيروگاه هاي برق آبي ، بادي ، و هسته اي ) توليد مي شود. برق متناوب يا برق شهري ، برقي است که در نيروگاه هاي توليد برق توليد شده است و توسط سيم هاي طويل به شهر ها و ساختمان های مصرف کننده مي رسند. در هر خانه وسايل زيادي وجود دارند که با برق کار مي کنند. اين وسايل از لامپ ها و وسايل روشنايي گرفته تا يخچال و رايانه ها و وسايل سرمايشي و گرمايشي به برق نياز دارند. براي اتصال وسايل مختلف به برق ، از پريز و دوشاخه استفاده مي شود. پريز ، وسيله اي است که روي ديوار نصب مي شود و روي آن دو يا چند سوراخ قرار دارد. دوشاخه يا سه شاخه ، داراي دو يا سه ميله فلزي است که در سوراخ هاي چند شاخه ها قرار مي گيرند و برق را از سيم هاي فاز و نول به وسيله برقي مي رسانند. يکي از مشکلات عمده اي که در هر خانه وجود دارد ، مشکل کمبود تعداد پريز هاست. برخي از وسايل همانند رايانه ها به طور همزمان به چند پريز نياز دارند. از آن جا که تعداد پريز ها معمولا محدود است ، به وسايلي نياز است که تعداد پريز هاي برق را براي ما افزايش دهند. به اين وسايل چند راهي مي گويند. با اتصال سيم چند راهي ها به برق ، مي توانيد چند پريز آن را داراي برق کنيد و چند وسيله را به آن متصل کنيد. در اين مقاله قصد داريم راهنماي خريد چند راهي ها را به شما ارائه کنيم . چنانچه قصد خريد يک چند راهي را داريد ، تا پايان اين مطلب با ما همراه باشيد.

نوع پريز هاي چند راهي
چند راهي هاي برق داراي انواع مختلفي پريز هستند که در ادامه آن ها را با هم بررسي مي کنيم.
1- پريز دو شاخه : دوشاخه ، رايج ترين نوع سيم هاي اتصال برق است که در کشور ما به وفور استفاده مي شود. سيم هاي دوشاخه ، داراي دو شاخه ي فلزي هستند و داراي دو سيم نول و فاز هستند.

2- پريز سه شاخه : سه شاخه نوع خاصي از سيم هاي برق هستند که در دستگاه هاي الکتريکي و الکترونيکي پيشرفته استفاده مي شود. در اين نوع سيم ها ، علاوه بر سيم نول و فاز ، يک سيم اتصال به زمين يا earthing نيز قراردارد که سبب افزايش امنيت دستگاه مي شود. در سه شاخه ها ، چنانچه جريان از حد مشخصي فراتر رود ( حدي که براي دستگاه ضرر داشته باشد ) آنگاه به طور خودکار جريان قطع مي شود و وارد دستگاه نمي شود. به همين خاطر استفاده از سه شاخه به جاي دو شاخه در دستگاه هاي برقي گران قيمت ضروري است.
*** درباره چند شاخه ها بايد گفت که شما مي توانيد به وسيله تبديل هاي مختلف ، سيم دوشاخه را به سه شاخه و برعکس تبديل کنيد.
3- پورت USB : امروزه از پورت هاي USB استفاده هاي زيادي مي شود. شارژ کردن تلفن هاي همراه را مي توان اصلي ترين استفاده پورت هاي USB دانست. در برخي از چند راهي هاي برق ، يک پورت خروجي USB قرار داده شده است که شما مي توانيد با اتصال کابل USB به آن ها ، دستگاه هاي الکترونيکي که با کابل USB شارژ مي شوند ( نظير پاوربانک ها ، موبايل ها ، mp3 – پلير ها و… ) را با آن ها شارژ کنيد.

تعداد پريز ها ( راه ها )
اصلي ترين مشخصه هر چند راهي ، تعداد راه ها يا پريز هاي آن است. بديهي است که هرچه تعداد پريز ها بيشتر باشد ، تعداد بيشتري وسيله را مي توانيد به چند راهي متصل کنيد. رايج ترين نوع چند راهي هاي برق ، سه راهي ها هستند که داراي سه پريز هستند. حداقل تعداد پريز هاي چند راهي هاي برق سه پيرز است که تعداد چند راهي هاي داراي پريز هاي بشتر نيز وجود دارد و شما مي توانيد بر حسب نياز يکي از آن ها را خريداري و استفاده کنيد.
محافظ برق
يکي از معايب برق متناوب ( برق شهري ) نسبت به برق مستقيم اين است که گاهي ولتاژ برق متناوب دچار تغييراتي مي شود و اصطلاحا نوسان پيدا مي کند. اين نوسانات بسيار براي دستگاه هاي برقي مضر است و گاهي سبب وارد آسيب هاي شديد به دستگاه ویا حتي سوختن آن مي شود. محافظ برق نوع خاصي از سه راهي هاي برق است که قابليت محافظت از دستگاه هاي الکترونيکي را در برابر نوسانات برق دارد. با توجه به اينکه خطر سوختن دستگاه ها بر اثر نوسانات برق هميشه وجود دارد ، استفاده از محافظ ها براي دستگاه هاي گرانقيمت نظير يخچال ، کولر ، تلويزيون و … ضروري است و بهتر است براي اين دستگاه ها به جاي چند راهي هاي معمولي از محاف هاي برق استفاده کنيد.
قيمت
قيمت چند راهي ها معمولا زياد نيست و به عوامل مختلفي بستگي دارد. نوع پريز ها ، تعداد پريز ها ، شرکت سازنده و … از جمله عوامل موثر در قيمت چند راهي ها هستند. به طور کلي قيمت چند راهي ها بين 10 هزار تومان تا يک ميليون تومان است ( قیمت بالای 200 هزار تومان برای چند راهی های خاص مثل محافظ های برق است).
در پايان يادآور مي شويم که حتما براي دستگاه هاي گرانقيمت خود از محافظ هاي برق استفاده کنيد ، زيرا اين محافظ ها نسبت به دستگاه هاي شما قيمت بسيار کمي دارند و استفاده از آن ها امنيت دستگاه هاي شما را تامين مي کند. البته لازم است حتما از يک محافظ مناسب و با کيفيت استفاده کنيد . چرا که استفاده از محافظ بي کيفيت ، علاوه بر اين که خطر سوختگي دستگاه ها را دفع نمي کند ، موجب بالا رفتن خطر آسيب به آن ها نيز مي شود.