راهنمای خرید چک پرینتر ( پرفراژ چک ) 
چک پرینتر ( پرفراژ چک )
بانک ها و شرکت هايی که گردش مالي قابل توجه دارند ، جهت ايجاد امنيت در نقل و انتقالات مالی خود از وسايل مختلفي استفاده مي کنند. يکي از اين دستگاه ها ، دستگاه چک پرينتر يا پرفراژ چک است. پرفراژ واژه ای فرانسوي است که از کلمه perforage گرفته شده است و به معنای سوراخ کردن يا دستگاه سوراخ کاری است. اين دستگاه ها براي چاپ عميق در چک ها به کار مي روند و به اين ترتيب ، امکان جعل و دستکاري ارقام چک ها و اسناد مالي مهم را از بين مي برند. شيوه کار اين دستگاه ها بسيار شبيه به دستگاه هاي پرينتر معمولي است و همانند پرينتر هاي معمولي داراي کاتريج قابل تعويض هستند اما اين دستگاه ها مضاف بر قابليت چاپ معمولي ، قابليت چاپ با سوراخ کاري را نيز دارند. در اين مقاله قصد داريم راهنماي خريد دستگاه پرفراژ چک را به شما ارائه کنيم. چنانچه قصد خريد يک دستگاه پرفراژ چک را داريد تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.
انواع دستگاه هاي پرفراژ 
دستگاه هاي پرفراژ به دو دسته برقي و دستي تقسيم مي شوند.
دستگاه های پرفراژ دستي : اين دستگاه هاي پرفراژ ، با دست کار می کنند و نیازی به برق ندارند. دستگاه های پرفراژ دستی معمولا قيمت پايين تری نسبت به نوع برقي دارند. استفاده از اين نوع دستگاه هاي پرفراژ با ورود پرفراژ هاي برقي تا حد زيادي کاهش يافت اما هنوز هم در فضاهایی که گردش مالي کمی دارند از آن ها استفاده مي شود.
دستگاه هاي پرفراژ برقی : اين نوع دستگاه هاي پرفراژ ، جايگزين پرفراژ هاي دستي شده اند و معمولا قيمت بالاتري نسبت به آن ها دارند. اين دستگاه هاي پرفراژ همانطور که از نامشان پيداست با برق کار مي کنند و برخي از آن ها قابليت اتصال به رايانه ها را نيز دارند. دستگاه هاي پرفراژ برقي ، امروزه به وفور در بازار يافت مي شوند. شيوه کار دستگاه هاي پرفراژ برقي به دو صورت است. اول اينکه شما اعداد را در خود دستگاه وارد مي کنيد و سپس دستور چاپ را مي دهيد و دستگاه چاپ را انجام مي دهد و دوم اينکه اعداد را در رايانه وارد مي کنيد و دستور چاپ را از طريق رايانه مي دهيد. پرفراژ های برقی محبوبیت زیادی نزد کاربران دارند و به صورت گسترده در بانک ها و شرکت های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند.
توان مصرفی و ولتاژ 
يکي از ويژگي هاي پرفراژ هاي برقي ، ولتاژ و توان مصرفي آن هاست . ولتاژ و توان مصرفي رابطه مستقيمي با ميزان مصرف برق دستگاه دارد. ولتاژ دستگاه هاي پرفراژ معمولا بین 220 تا 250 ولت است. توان دستگاه هاي پرفراژ معمولا زياد نيست و بين 15 تا 30 وات است. اين مقدار نشان از مصرف کم اين دستگاه ها دارد.
تعداد کاراکتر ها
يکي از ويژگي هاي مهم دستگاه هاي پرفراژ ، تعدا کاراکتر هاي آن هاست . کاراکتر هاي دستگاه هاي پرفراژ عبارت است از ارقام ، نماد واحد هاي پول و برخي از نشانه ها مانند نقطه ، کاما و … . تعداد و تنوع کاراکتر ها سبب مي شود تا شما بتوانيد موارد مورد نظرتان را به طور دقيق تري روي چک چاپ کنيد.
ساير قابليت ها 
کلمه عبور : برخي از دستگاه هاي پرفراژ برقي ، داراي پسورد يا رمز ورود هستند و بدون وارد کردن رمزي که از طرف شما به آن داده شده است ، امکان استفاده از آن ها وجود ندارد. این قابلیت سطح امنیت کار شما را بالا می برد.
واحد هاي پول : دستگاه هاي پرفراژ معمولا داراي چند واحد پول هستند. برخي از واحد هاي پولي رايج در اين دستگاه ها عبارتند از ريال، دلار ، يورو، فرانك سوئيس، روپيه، ريال سعودي ، ين ژاپن، كرون دانمارك ، ريال قطر و ….
سازندگان 
شرکت هاي مختلفي در زمينه توليد پرفراژ چک فعاليت مي کنند که برخي از آن ها را براي شما ذکر مي کنيم . پروتک (Protech) ، ساتو (SATO) ، تايسون (Tyson) ، مهر (Mehr) ، مکس (MAX) و … از برند هاي مطرح در اين زمينه هستند.
قيمت 
قيمت دستگاه هاي پرفراژ به عوامل مختلفي بستگي دارد و در گستره وسيعي قرار مي گيرد. اين عوامل عبارتند از نوع پرفراژ ، تعداد کاراکتر ها، شرکت سازنده ، قابليت ها و … به طور کلي قيمت پرفراژ هاي دستي بين 100 هزار تومان تا 300 هزار تومان است. قيمت پرفراژ هاي برقي نيز با توجه به امکاناتشان بين 300 هزار تومان تا 10 ميليون تومان است.
سعي کنيد پيش از خريد ، حتما نوع دستگاه مورد نظرتان را تعيين کنيد. اگر استفاده زیادی از دستگاه پرفراژ نمی کنید ، نیازی نیست که برای خرید دستگاه های پرفراژ برقی هزینه کنید و می توانید با صرف هزینه کمتر و تهیه یک پرفراژ دستی نیز کار هایتان را به راحتی انجام دهید. همچنین با توجه به تنوع و گستره وسيع قيمت اين دستگاه ها لازم است بودجه تان را پيش از خريد تعيين کنيد.
[kkstarratings]