راهنمای خرید کارت صدا

کارت صدا
رايانه ها از اجزاي مختلفي تشکيل شده اند. هر جزء رايانه داراي وظيفه خاصي است و اين اجزا ، براي انجام دادن کار هاي شما ، به طور هماهنگ با يکديگر کار مي کنند. از مهم ترين قطعات رايانه ها مي توان به کارت صدا اشاره کرد. کارت صدا (sound card) که رابط صوتي (Audio Interface) نيز ناميده مي شود ، قطعه اي است که وظيفه دريافت ، تبديل سيگنال و پخش صدا ها را بر عهده دارد. به طور معمول صدا ها از سيگنال هاي صوتي تشکيل شده اند و از منبع صوتي به صورت امواج صوتي منتشر مي شوند. براي ويرايش اين سيگنال ها در رايانه ها لازم است تا از حالت آنالوگ به حالت ديجيتال تبديل شوند. البته همين سيگنال ها براي پخش شدن توسط بلندگو ها لازم است دوباره به سيگنال هاي آنالوگ تبديل شوند. کارت هاي صدا در استوديو هاي ضبط موسيقي کاربرد فراواني دارند و در رايانه هاي خانگي نيز به کار مي روند. در اين مقاله قصد داريم راهنماي خريد کارت صدا را به شما ارائه کنيم. چنانچه قصد خريد يک کارت صدا را داريد ، تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.

اجزای کارت هاي صدا
کارت هاي صدا از 3 بخش تشکيل شده اند که آن ها را در ادامه معرفي مي کنيم.
1- پردازنده سيگنال هاي ديجيتال (DSP) : پردازشگر کارت هاي صدا مانند CPU در رايانه ، عمليات محاسباتي را انجام مي دهند.
2- مبدل ديجيتال به آنالوگ (DAC) : اين بخش کدهاي صوتي ديجيتال را به سيگنال هاي آنالوگ تبديل مي کند. زماني که شما يک فايل صوتي را روي نرم افزار ميزبان در رايانه ويرايش مي کنيد ، اين فايل صوتي به صورت کد هاي ديجيتال است که براي پخش شدن لازم است توسط مبدل ديجيتال به آنالوگ ، به سيگنال هاي آنالوگ تبديل شوند.
3- مبدل آنالوگ به ديجيتال (ADC) : اين قسمت ، برعکس بخش قبلي عمل مي کند ، يعني سيگنال هاي آنالوگ را به کد هاي ديجيتال تبديل مي کند. زماني که قصد ضبط يک آهنگ را داريد ، ابتدا سيگنال ها ي آنالوگ به کدهاي ديجيتال قابل پردازش براي کامپيوتر تبديل شده ، سپس در کامپيوتر ضبط مي شود.

انواع کارت صدا
کارت هاي صدا به طور کلي به دو دسته اينترنال (داخلي) و اکسترنال (خارجي) تقسيم مي شوند که در ادامه به بررسي آن ها مي پردازيم.
کارت هاي صداي اينترنال (Internal) : اين کارت هاي صوتي ، همانند ساير قطعات داخلي رايانه ها درون کيس و روي مادربورد نصب مي شوند. اين کارت هاي صدا ، محبوبيت کمتري نسبت به نوع ديگر دارند. نوعي از کارت هاي صدا هستند که از ابتدا روي مادر بورد نصب شده اند و به آن ها کارت هاي صداي آن بورد (On board) مي گويند. اين کارت ها نيز جز کارت هاي صدا هاي داخلي حساب مي شوند. کارت هاي صداي اينترنال به دو صورت PCI و PCI-E در بازار موجود هستند.
کارت هاي صداي اينترنال (External) : کارت هاي صدای اکسترنال ، به صورت جعبه های فلزی ساخته مي شوند. اين نوع کارت هاي صدا از محبوبيت بالايي برخوردارند. پورت انتقال اطلاعات در کارت هاي صداي اکسترنال کابل هاي USB يا Firewire یا انواع دیگر است. تکنولوژي Firewire از USB سرعت انتقال بيشتری دارد و کارت هاي صدايي که با اين پورت به رايانه متصل مي شوند ، داراي سرعت پخش و ضبط بالاتري هستند. پورت هاي Express Card و USB 3 نيز از پيشرفته ترين پورت هاي اين نوع کارت هاي صدا هستند. يکي ديگر از اتصالات پيشرفته و مدرن ، اتصال تاندربولت است ، تاندربولت داراي سرعت بسيار بالا و تاخير بسيار کم و استاندارد است و رابط جديدي براي اتصال کارت هاي صدا است که البته قيمت بيشتري نسبت به انواع ديگر دارد.
تعداد ورودي ها و خروجي ها
يکي از مهمترين نکته هايي که در خريد کارت صدا بايد به آن توجه کنيد ، اين است که مثلا به طور معمول چند ميکروفن را قرار است به کار ببريد. يا اينکه آهنگ هاي مورد نظر خود را از چند بلندگو پخش مي کنيد. به اين منظور لازم است که تعداد ورودي ها و خروجي هاي مورد نظرتان را بر آورد کرده و يک کارت صدا متناسب با نيازتان خريداري کنيد. يکي از نکاتي که در مورد کارت هاي صدا لازم است بدانيد اين است که براي داشتن تعداد زيادي ورودي و خروجي مي توانيد از چند کارت صدا که به طور سري به يکديگر متصل شده اند استفاده کنيد.
نرخ نمونه برداري (sample rate)
يکي از عامل هاي مهمي که درباره کارت هاي صدا بايد مورد توجه قرار گيرد نرخ نمونه برداري است. نرخ نمونه برداري حداکثر ميزان اطلاعات صوتي قابل پردازش در هر ثانيه توسط کارت صدا است. واحد نرخ نمونه برداري هرتز ( کيلوهرتز) است.دستگاه هاي پخش صدا نمي توانند به طور پيوسته سيگنال هاي ديجيتال توليد شده توسط کارت صدا را پردازش و پخش کنند. لذا براي ذخيره سازي ، صدا را به قسمت هاي بسيار کوچک (Chunk) تبديل مي کنند. اين قسمت هاي کوچک صدا به نرخ نمونه برداري مربوط مي شود که معياري از کيفيت صداست. به عنوان مثال منظور از اين که يک موزيک در نرخ 441 نمونه برداري شده است اين است که در هر ثانيه از آن موسيقي 44100 قطعه ذخيره شده است. اين قطعات گسسته توسط ذهن انسان به طور پيوسته شنيده مي شوند. بنابر اين هرچه نرخ نمونه برداري در يک کارت صدا بيشتر باشد ، صدايي با کيفيت تر توليد مي شود.
زمان تاخير
مدت زماني که امواج صوتي توسط منبع صوتي توليد مي شوند و به نرم افزار رسيده و درون کامپيوتر ضبط مي شنود به زمان تاخير (latency) معروف است. عوامل مختلفي همچون نرخ نمونه برداري (sample rate) ، پردازشگر (DSP) ، تکنولوژي رابط کارت صدا (USB , Firewire , … ) ، محدوده استفاده از بافر (buffer size) و … در ميزان سرعت تاخير موثرند. البته در نظر داشته باشيد که کارت هاي صداي نسل جديد داراي مدت تاخير بسيار کمي هستند.
شرکت هاي سازنده
شرکت هاي معدودي در زمينه توليد کارت هاي صدا فعاليت مي کنند. از ميان چند شرکت سازنده کارت صدا مي توان به کريتيو (Creative) ، زوم (ZOOM) ، آر ام اي (RME) و …. اشاره کرد. کارت هاي صداي Creative به وفور در بازار يافت مي شوند و از کيفيت مناسبي برخوردارند.
قيمت
قيمت کارت هاي صدا به عوامل مختلفي بستگي دارد. از جمله عوامل مختلف موثر در قيمت کارت هاي صدا مي توان به شرکت سازنده و… اشاره کرد. به طور کلي قيمت کارت هاي صدا در بازار ايران بين 200 هزار تومان تا 700 هزار تومان است.
چنانچه قصد خريد يک کارت صدا را داريد ، بهتر است ابتدا بودجه و ميزان نياز خود را به تعداد ورودي ها و خروجي ها مشخص کنيد و با آگاهي کامل از ویژگی های اين دستگاه ها که در بالا گفته شد، اقدام به خريد آن ها کنيد.

 

[kkstarratings]