راهنمای خرید کارت کپچر (capture card)

کارت کپچر (capture card)
کارت کپچر (به انگليسي: capture card) کارتي سخت افزاري است که تصاوير دستگاه هاي پخش ويديويي مثل دوربين فيلمبرداري ، گيرنده ديجيتال ، دستگاه VHS و … را به فايل ديجيتال تصويري ( با فرمت هاي VCD ، DVD ، Mp2 ، Mp4 و …) تبديل مي کند. کارت کپچر اين امکان را براي شما فراهم مي کند تا کامپيوتر خود را به منابع ورودي ديجيتال و آنالوگ متصل کرده و فايل هاي دريافت شده از آنها را به راحتي تبديل فرمت کنيد. مثلا فيلم هاي قديمي که بر روي نوارهاي VHS ضبط شده اند را به صورت فرمت هاي ديجيتال جديد در بياوريد. کارت کپچر در واقع يک اسلات سخت افزاري براي تبديل فيلم ها به صورت VCD و DVD و يا MPEG4 است. اين تبديل فرمت در کارت کپچر به وسيله يک چيپست که روی آن نصب شده است و در طي فرآيندي با محاسبات پيچيده انجام می شود. در اين حالت فيلم تبديل شده کيفيت بسيار بالايی خواهد داشت. کارت هاي کپچر همچنين امکان ذخيره فيلم هاي کپچر شده را بر روي رايانه براي شما فراهم مي کنند. در اين مقاله قصد داريم راهنماي خريد کارت کپچر را به شما ارئه کنيم. چنانچه قصد خريد يک کارت کپچر را داريد ، تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.

انواع کارت هاي کپچر
کارت کپچر در 3 نوع مختلف ساخته شده اند که عبارتند از کارت های کپچر اينترنال (داخلي) ، اکسترنال (خارجي) و Stand alone (مستقل بدون نياز به کامپيوتر) که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.
1- کارت هاي کپچر داخلي ( اينترنال) : اين کارت هاي کپچر در داخل کامپيوتر ها نصب مي شوند و انجام عمل تبديل از طريق آن ها انجام مي شود. اين نوع کارت هاي کپچر معمولا از طريق اسلات PCI-Express به مادربورد متصل مي شوند.
2- کارت هاي کپچر خارجی ( اکسترنال) : کارت هاي کپچر اکسترنال ، همانند هر دستگاه اکسترنال ديگر در از بيرون رايانه به آن متصل مي شوند. اين کارت هاي کپچر معمولا با پورت هاي firewire يا پورت USB به کامپیوتر ها متصل مي شوند. رابط Firewire در سه مدل 200 ، 400 و 800 ساخته شده است. مدل 400 داراي مي تواند انتقال اطلاعات را با سرعت 400 Mbit/s انجام دهد که اين سرعت در و مدل 800 به 800 Mbit/s مي رسد. رابط USB که از رايج ترين و قديمي ترين رابط هاي انتقال اطلاعات است ، امروزه در دو مدل USB 2.0 و USB 3.0 وجود دارد. تفاوت Firewire و USB در نوع انتقال اطلاعات مي باشد. Firewire اطلاعات ديجيتال را در بسته هاي مشخص ديجيتالي بسته بندي مي کند و سپس با کد گذاري ديجيتال بسته ها را به مقصد انتقال مي دهد اما رابط USB انتقال اطلاعات را صورت پردازش آنلاين انجام می دهد. کارت هاي کپچر اکسترنال معمولا به درايور نياز دارند.
3- کارت هاي کپچر Stand alone : اين کارت هاي کپچر بدون نياز به رايانه قابل استفاده هستند و براي شما مثل يک مبدل آنالوگ به دیجیتال عمل مي کنند.

ورودي هاي کارت هاي کپچر
کارت کپچرها داراي ورودي هاي متفاوت هستند. ورودی های مورد نظر آنالوگ (AV و Component ، Composite، Svideo ، (Stereo Audi يا ديجيتال ( Firewire يا HDMI يا HD-SDI) و يا ترکيبي از اين موارد هستند. کيفيت کارت کپچر با توجه به چيپ پردازنده و برد و … متفاوت است که همین اختلافی کیفیت سبب اختلاف قیمت نیز می شود.
نرم افزار ها
کارت کپچر ها با توجه به سخت افزارشان با نرم افزارهاي ويدیويي متفاوت قابل استفاده هستند. برخي از برنامه هاي رايجي که با کارت هاي کپچر کار مي کنند عبارتند از Ulead Studio، Pinnacle Studio، Adobe Premiere، Edius، Media Express؛ Final Cut Pro و …
شرکت هاي سازنده
شرکت هاي زيادي در زمينه توليد کارت کپچر فعاليت مي کنند . برخي از برند هاي مطرح در زمينه توليد کارت کپچر عبارتند از پيناکل (Pinnacle) ، اسنازي (Snazzi) ، ماي جيکا (MyGica) ، اويد (Avid)، هاپاج (Hauppauge) ، اورمديا (Avermedia ) ، ايزدکپ (EZCap) ، مگ ول (Magwell) ، کاناپوس (Canopus) ، متروکس (Matrox) ، بلک مجيک ديزاين (Blackmagic Design) و …
قيمت
قيمت کارت هاي کپچر در وهله اول به نوع آن ها بستگي دارد. از ديگر عوامل موثر در قيمت کارت هاي کپچر مي توان به شرکت سازنده ، نوع ورودي و… اشاره کرد. به طور کلي قيمت کارت هاي کپچر در بازار بين 30 هزار تومان تا 2 ميليون تومان است که قیمت های بالا مربوط به کارت های کپچر دارای امکانات و قابلیت های خاص است.
توصيه ما اين است که پيش از خريد حتما بودجه خود را مشخص کنيد. همچنين لازم است قبل از اقدام براي خريد نياز خود را برآورد کنيد و نوع ( اکسترنال ، اينترنال) و امکانات کارت کپچر مورد نيازتان را تعیین کنيد و با آگاهی کامل از ویژگی های کارت های کپچر ( که در بالا ذکر شد) برای خرید اقدام کنید.