راهنمای خرید کیبورد ( صفحه کلید ) 
کیبورد ( صفحه کلید )
در مقاله زيرما به بررسي کيبورد ها مي پردازيم ، شما نيز با ما همراه باشيد تا به اطلاعاتي جامع درباره اين وسايل پرکاربرد دست يابيد و کيبوردی مناسب خريداری کنيد.
کيبورد چيست و چگونه کار می کند ؟ 
کيبورد يا صفحه کليد ، شامل يک صفحه است که تعداد زيادي کليد (دکمه) روي آن قرار داده شده است. در زير هر کليد يک قطعه به نام رابر (Robber) وجود دارد که با فشردن کليدها ، فشار از طريق رابر به خازني که در زير کيبورد قرار داده شده است منتقل مي شود . با اعمال فشار روي خازن ، صفحات آن به يکديگر نزديک مي شوند و تخليه الکتريکي صورت مي گيرد و ولتاژ دو سر خازن تغيير مي کند. اين تغيير در ولتاژ دو سر خازن به پردازنده منتقل مي شود و پردازنده تشخيص مي دهد که تغيير ولتاژ مربوط به کدام خازن و درواقع کدام کليد بوده است ، لذا فرمان مربوط به آن کليد را به رايانه منتقل مي کند.
انواع کيبورد ها 
کيبورد ها به طور کلي به دو دسته با سيم و بي سيم تقسيم مي شوند.
1- کيبورد هاي با سيم : اين کيبورد ها ، نمونه هاي عادي کيبورد ها هستند که در بازار يافت مي شوند . اين کيبورد ها را به اندازه طول سيم آنها مي توانيد از رايانه دور کنيد ، البته نياز به استفاده از کيبورد در جايي دورتر از رايانه امري است که به ندرت اتفاق مي افتد و اگر شما همواره در کنار رايانه از کيبورد استفاده مي کنيد نيازي به هزينه کردن براي کيبورد هاي بی سيم نداريد. قيمت اين کيبورد ها نسبت به کيبورد هاي بيسيم ارزان تر است.
2- کيبورد هاي بي سيم : اين کيبورد ها ، براي اتصال به رايانه نيازی به سيم ندارند و از طريق يک پورت USB کوچک مانند فلش مموری به رايانه متصل مي شوند. به گونه ای که شما این قطعه دارای پورت USB را به کیس متصل می کنید و سپس کیبورد خود را روشن می کنید. با برقراری ارتباط میان کیبورد و این قطعه ، شما می توانید از راه دور ، از کیبورد خود استفاده کنید. برق مورد نياز کیبورد های بی سیم از طريق باتری هايی که در آنها قرار داده می شود تامين می شود. مزيت اين نوع کيبورد ها اين است که مي توانيد از فواصل دور ، به وسيله آنها با رايانه کار کنيد و از معايب آنها مي توان به قيمت گرانتر آنها نسبت به نوع اول اشاره کرد .
کاربرد 
کيبورد ها را مي توان براي فعاليت هاي زيادي به کار برد و شرکت ها نيز آن ها را براي کار هاي مختلفی می سازند . به عنوان مثال ، برخي از کيبورد ها بيشتر به درد تايپ مي خورند . اين نوع کيبورد به گونه اي ساخته شده اند که اگر مدت زمان زيادي با آنها به تايپ بپردازيد ، خستگي زيادي را احساس نکنيد و همچنين دکمه های میانبر قرار داده شده روي آن ، براي تايپ متن ها بسيار کاربردي هستند. همچنين کيبورد هايی به منظور بازی طراحي شده اند که به آنها کيبورد گيمينگ نيز مي گويند . اين کيبورد ها راحتی و سرعت در عکس العمل را برای شما فراهم می کنند و همچنين کليد هاي ميانبر زيادي براي استفاده از بازي ها دارند. دسته ديگر از کيبورد ها ، کيبورد های مولتی مديا هستند که کليد هاي ميانبر آن ها براي فعاليت هاي مولتی مديا مانند پخش فیلم یا آهنگ مناسب اند.
ميزان سفت و نرم بودن کليد ها
سفت بودن يا نرم بودن دکمه هاي يک کيبورد ، در راحتي استفاده از آن تاثير دارد . اين مسئله همچنين مي تواند در ميزان صداي توليد شده به هنگام ضربه زدن به کليد ها نيز موثر باشد. لذا بهتر است هنگام خريد ، ميزان سفتي يا نرم بودن کليد ها را به صورت عملی بررسی کنيد.
پورت ها 
کيبورد هاي جديد بيشتر از پورت USB براي اتصال به کيس رایانه بهره مي گيرند . اما هنوز هم برخی از کيبورد ها وجود دارند که از پورت PS2 استفاده مي کنند. پورت PS2 يکي از پورت هاي قديمی است که در ماوس ها و کيبورد ها مورد استفاده قرار می گرفت و البته هنوز هم تا حدودی کاربرد دارد.
قيمت 
قيمت کيبورد ها به عوامل مختلفي از جمله نوع کيبورد ، شرکت سازنده ، تعداد و تنوع کليد ها ، کاربرد ، قابليت ها و … بستگي دارد و معمولا کیبورد های گیمینگ از سایر کیبورد ها قیمت بیشتری دارند.
ساير قابليت ها 
نور پس زمينه : برخي از کيبورد ها داراي نور پس زمينه هستند که کار با آن ها را در تاريکي ميسر مي کند.
کيبورد هاي لاستيکي : برخي از کيبورد ها از جنس لاستيک ساخته شده اند و بسيار انعطاف پذيرند ، به گونه اي که مي توانيد به راحتي آن ها را به حالت هاي مختلف در آوريد و در هر کجا که خواستيد قرار دهيد.
کليد هاي ميانبر : کليد هاي ميانبر معمولا بر اساس فعاليت مورد نظر در کيبرد ها قرار داده مي شوند . مثلا از جمله کليد هاي مربوط به تايپ مي توان به کليد هاي کاراکتر هاي مختلف اشاره کرد. ساير کليد هاي ميانبر که به فعاليت خاصي مربوط نيستند (مانند کليد ميانبر ماي کامپيوتر ، کليد تغيير صدا و … ) استفاده آسان تر از کيبورد را براي شما به ارمغان مي آورد .
سعي کنيد کيبورد مورد نظر خود را بر اساس نوع استفاده خود خريداري کنيد تا کليد هاي ميانبر مربوط به فعاليت خود را در دسترس داشته باشيد و کار با آن براي شما آسانتر شود و همچنین بهای اضافی برای امکاناتی که استفاده نمی کنید نپردازید.
[kkstarratings]