راهنمای خرید گوشی های پزشکی

 

[kkstarratings]

همه ی ما تا کنون با نمونه هایی از گوشی های پزشکی یا همان استتوسکوپ stethoscope در بیمارستان های یا مراکز درمانی مواجه شده ایم و آن ها را از نزدیک دیده ایم.
ستتوسکوپ یا گوشی پزشکی دستگاهی برای تشخیص صداهای داخلی و قسمتهای ضعیف بدن می باشد که با آن میتوان این صداها را تقویت کرد. این دستگاه معمولا به منظور شنیدن صدای قلب و یا ریه بکار می رود و همچنین برای شنیده شدن صدای روده ها و جریان خون شریانی و وریدی نیز کاربرد دارد.گوشی پزشکی با ترکیب و همکاری دستگاه فشارسنج نیز بکار رفته و از طریق تشخیص صدای جریان خون فشار سیستولیک و دیاستولیک را تعیین می کند.
در سال ۱۸۱۶ میلادی، یک پزشک فرانسوی به نام رنه لانیک یک گوشی پزشکی (استتوسکوپ) چوبی را ساخت، این وسیله در آن زمان فقط یک دهانه برای قرار گرفتن روی گوش داشت و قسمتی از آن که روی سینه بیمار قرار می‌گرفت، ابعاد بزرگی داشت. امروزه گوشی های پزشکی بسیار پیشرفت کرده و سه قسمت اصلی دارند. قسمت اول گوشی روی بدن فرد قرار می‌گیرد و پرده دیافراگم یا قسمت زنگوله‌ای آن ارتعاشات بدن را تبدیل به ارتعاشات صوتی کرده و کمی تشدید می‌نماید. سپس صوت حاصل وارد لوله یا لوله‌های هدایت کننده صدا شده و در نهایت از طریق گوشی‌های مخصوصی وارد گوش پزشک می‌گردد. قسمت دیافراگمی گوشی (که سطح بیشتری دارد) به صورت معمول برای گوش دادن صداهای مختلف بدن به کار می‌رود. قسمت زنگوله‌ای به نام bell) ) که عملاً پرده‌ای ندارد فقط در مواردی به کار می‌رود که صدای آن اندام از بم خاصی برخوردار است و باید با استفاده از قسمت زنگوله‌ای این کیفیت را تشدید کرد. گوشی‌های پزشکی انواع گوناگونی دارند.
دراين مقاله قصد داريم راهنماي خريد گوشی پزشکی را به شما ارائه کنيم. چنانچه قصد خريد یک گوشی پزشکی را داريد تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.

انواع گوشی های طبی :گوشی های طبی انواع مختلفی دارند که هرکدام را به مختصر معرفی می کنیم.
گوشی طبی آکوستیک: نمونه های آکوستیک گوشی های پزشکی متداول ترین و شناخته شده ترین نمونه های گوشی های پزشکی بوده و بر اساس انتقال صدای شنیده شده از قفسه ی سینه از طریق لوله ی تو خالی پر شده از هوا به سمت گوش شنونده عمل می کند. قطعه ای از دستگاه که روی قفسه ی سینه ی بیمار قرار می گیرد از دو قسمت تشکیل شده است: دیافراگم (یک دیسک پلاستیکی) و یک زنگ (مکنده ی تو خالی).
اگر دیافراگم آکوستیک گوشی روی بدن بیمار قرار گیرد صدای داخلی بدن پرده ی دیافراگم را به ارتعاش در آورده و صدای تقویت شده در طول لوله ی تو خالی پر از هوا حرکت کرده و به گوش شنونده می رسد. در واقع زنگ موجود در دستگاه صدای ناشی از ارتعاشات فرکانس پایین را از طریق لوله ی انتقال صدا به سمت گوش شنونده هدایت می کند.

گوشی طبی الکترونیکی: یکی از معایبی که می توان برای گوشی های آکوستیک در نظر گرفت تقویت ناچیز صداهای داخلی بدن می باشد. در مقایسه با گوشی های آکوستیک گوشی های الکترونیکی یک تفویت کننده پشت سر سنسور تشخیص صدا دارند و صداهای داخلی بدن را با وضوح و قدرت بیشتری به گوش شنونده می رسانند. معمولا این سنسور ها از جنس پیزوالکتریک می باشند. اما مشکلی که معمولا در حین استفاده از این گوشی ها به وجود می آید ایجاد نویز و تداخل امواج بر روی این گیرنده بوده که برای حذف آن مجبور به استفاده از فیلتر هایی می باشیم که در نتیجه بخشی از صدا حذف می شود. لذا این گوشی ها همچنان به اندازه ی نمونه های آکوستیک رایج نیستند. با توجه به این نکته که انتقال صدا در این گوشی ها به صورت الکترونیکی انجام می گیرد نمونه های wireless آن هم موجود می باشد.

گوشی طبی جنین: این نوع گوشی ها نیز آکوستیک بوده و شکل شیپور مانند دارند. این گوشی ها روی شکم مادر قرار گرفته و صدای قلب جنین را شناسایی کرده و از طریق لوله ی وینیلی به گوش شنونده هدایت می کند.

نکات مهم هنگام خرید و استفاده از گوشی پزشکی

لوله‌های متصل به سر گوشی باید از جنسPVC باشند.
گوشی‌های تک‌لوله‌ای از گوشی‌های دولوله‌ای بهتر هستند، زیرا گاهی تماس لوله‌ها در گوشی‌های دولوله‌ای موجب اختلال در شنیدن صدا می‌شود.
قسمتی که در گوش قرار می‌گیرد، بهتر است از جنس پلاستیک نرم باشد.
بهترین جنس برای سر فلزی گوشی، استیل است. اما معمولاً از آلومینیوم برای آن استفاده می‌شود.
بهتر است برای بررسی انتقال صدای گوشی، آرام با انگشت بر روی دیافراگم و یا بل ضربه بزنید.
هرچه مخروط قسمت بل عمیق‌تر باشد، کارایی گوشی بیشتر است.
لوله‌ی کوتاه و یا بلند گوشی نقش زیادی در انعکاس صدا ندارد.
سر گوشی باید به گونه طراحی شده باشد که دیافراگم را محکم در جای خود نگه دارد.
هنگام قرار دادن دیافراگم بر روی بدن، نه به دیافراگم و نه به بل فشار وارد نکنید.

10-پیش از قرار دادن پوشش پلاستیکی انتهای فلزی گوشی، آن را با الکل ضدعفونی کنید.
11-برای نگهداری بهتر گوشی، دقت کنید که لوله‌ها پیچ خورده نشوند.
شرکت هاي سازنده
شرکت هاي مختلفي در زمينه توليد گوشی پزشکی فعاليت مي کنند. هر کدام از اين شرکت ها محصولاتي را توليد و روانه بازار کرده اند و تا حدودي نظر مشتريان را جلب کرده اند. مایکرولایف ، زنیت مد ، بریسک ، آکیو مد و … از مطرح ترين برند هاي زمينه توليد گوشی پزشکی هستند.
قيمت
عوامل مختلفي در تعيين قيمت گوشی پزشکی موثرند. از جمله اين عوامل مي توان به نوع گوشی ، شرکت سازنده و … اشاره کرد. به طور کلي قيمت گوشی پزشکی در بازار ايران بين 30 هزار تومان تا 4 میلیون تومان است.
سعي کنيد حتما پيش از خريد ميزان بودجه خود را مشخص کنيد. همچنين مواردي که در اين مقاله گفته شد را مورد توجه قرار دهيد تا به انتخابي درست برسيد.