ظروف برنجی همانطور که از نام آن ها مشخص است دارای بدنه ای از جنس آلیاژ برنج (ترکیبی از مس و روی) هستند و استفاده از آن ها در طب سنتی به شدت توصیه می شود.  از آسان ترین روش های تشخیص ظروف برنج پرس و جو از افراد مورد اعتماد و با تجربه است که درباره این ظروف اطلاعات دارند زیرا ازجمله آلیاژ هایی که در طب سنتی به استفاده از آن توصیه شده است میتوان به آلیاژ برنج اشاره کرد.

اما اگر میخواهید خودتان از اصل بودن آن اطمینان پیدا کنید روش زیر را پیشنهاد میکنم:

استفاده از آهنربا

ظرف برنجی اصل جذب آهنربا نمیشود و با نزدیک کردن آهنربا به ظرف براحتی میتوانید تست کنید از آهن در آلیاژ ظرف استفاده شده یا اینکه برنج خالص است.

خش انداختن بدنه

با انداختن خش روی آن ها میتوان روکش روی بدنه برنجی را تشخیص داد.

حرارت دادن

ابتدا ظرفی که میخواهید از اصل بودن آن مطلع شوید را روی حرارت بگذارید تا داغ شود.سپس ان را روی یک کیسه ی پلاستیکی قرار دهید.اگر ظرف بر روی کیسه پلاستیکی نچشبید ظرف اصل است اما اگر بر روی آن بچسبد تقلبی میباشد.

شفاف و درخشان بودن رنگ طلایی

رنگ محصول برنجی طلایی رنگ است و در صورتی که آبکاری شود به رنگ طلایی مات تبدیل میشود که به راحتی قابل تشخیص است برای آشنایی با رنگ بدنه زرد و درخشان فلز برنج از صفحه صنایع دستی برنجی سایت بازدید فرمایید و با دیدن عکس محصولات برنجی و شفافیت رنگ طلایی آن میتوانید خرید مطمئنی داشته باشید.

مقدار اکسید شدن فلز در ظروف برنجی بسیار کمتر است و به ندرت در این نوع قاشق زنگار ایجاد میشود.